Miten saa yksinkertaisimmat ihmiset käsittämään, että roskat
heitetään roskiin? Kävelijät pudottavat tupakka-askeja, suklaapapereita jne. ja pakettiautoista heitetään järjetön määrä roskia luontoon.
Keräsin roskia pitkien syöpähoitojeni aikana, keräsin roskia lyhyen työttömyyteni aikana etsiessäni uutta työpaikkaa ja kerään roskia saatuani työn.
Ihmettelen, miksi osa ihmisistä haluaa liata ja saastuttaa luontoa pikaruokaroskilla, kahvimukeilla, kaljatölkeillä, muoveilla, tupakantumpeilla jne.
Olen löytänyt pensasaidoista täysiä roskapusseja, vaikka asun hyvällä alueella. Oletan, että roskien heittäjä oli ymmärtämätön lapsi tai henkisesti sairas aikuinen.
Mietin eilen, että kouluissa ja varsinkin ammattikouluissa voisi luennoilla lapsille siitä, miten roskakoreja käytetään, kun aihe tuntuu epäselvältä. Vinkki: autossa voi olla roskapussi ja roskapussin voi heittää kotiroskikseen, kun nousee autosta. Ei maahan.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme saa suomalaisen, yleensä kaupunkilaisen, kuvittelemaan, että maalla roskat jotenkin ihmeellisesti katoavat itsekseen?
Varmaan se sama ihme joka saa maalaisen kuvittelemaan samaa raahatessaan jätteensä toisen metsiin.
Vierailija kirjoitti:
Ollessani kesätöissä puistotyöntekijänä sain työparini kanssa tehtäväksi poimia roskat parin kilometrin pituisen maantiepätkän laidoilta. Toinen poimi oikealta ja toinen vasemmalta laidalta, autokyyti kävi hakemassa tauoille ja toi takaisin siihen mihin jäätiin. Hommaan meni muutama 8h (miinus tauot) työpäivä ja jätesäkkejä kertyi ainakin kymmenen. Kaikki autosta heitettyjä roskia.
Surullista ja noloa, että ihmiset käyttäytyvät noin.
Kiitos, kun teitte hyvää työtä! :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta ap! Ja tuossa oli hyvää listaa roskista mitä tuolta mailta ja mannuilta löytyy! Kiitos kun keräät roskia jne!
Täällä toinen roskankerääjä ilmoittautuu. Ihmettelen myös suuresti roskien heittämistä luontoon. Ja nyt syyllistän vähän nuoria. Ikinä en ole nähnyt aikuisia syömässä esim.suklaapatukkaa tuolla liikkuessaan ja heittävän niitä karkkipapereita luontoon. Näitä karkkipapereita, pusseja ja kääreitä on tuolla metsät pullollaan. Ahmiiko nuoret salassa karkkia vai miksi ihmeessä niitä suklaapatukkakääreitä ja ties mitä on tuolla valtavia määriä? En usko että aikuiset niitä sinne heittävät vaan nuoret. Miksi ne karkit pitää syödä kodin ulkopuolella?! Ja jauhetut purkat heitetään luontoon jossa ne on vahingollisia linnuille jne. Lisäksi nuuskapurkkeja olen kerännyt hirveät määrät luonnosta ja niitä tulee kokoajan lisää vaan.
Ennen oli koirankakkaa luonnossa mutta nykyisin valitettavasti löytyy usein se kakka ja pussi jossa kakka on. Eli näitä kakka-muovipusseja on sitten siellä sun täällä.
Ryhtiliike tarvitaan roskaamiseen!
Kiitos, kun keräät roskia! :) Meitä on tietääkseni aika paljon.
Koiranomistajien jätteet ovat pahimpia ja niitä löytyy mm. pensasaidoista. Roskakorille on matkaa peräti 10 metriä.
Ystäväperheellä on metsiä, joihin kyläläiset tuovat roskasäkkejään. Toisten metsiin? Käsittämätöntä.
Nuoret heittävät sipsipussit, suklaakääreet, leipäpisteiden pussit ja hämmästyttävää kyllä jukurtti- ja vanukaspussit luontoon. Mystistä käytöstä. Ehkä vanhemmat yrittävät rajoittaa painonnousua?
Ap
Minä koiranomistajana kerään oman koirani paskojen lisäksi myös satunnaisesti muiden koirien jätöksiä ja valtavan määrän ihmisten roskia. Etenkin lasinsiruja. Nämä pullonrikkojat on ihan erityisen kuspäätä sakkia, kun niihin voi lemmikkien ja ihmisten lisäksi käpälänsä loukata luonnoneläimet, jotka sitten kituvat kenties pitkäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Asun alueella, johon tullaan ihailemaan lintujen kevät- ja syysmuuttoja. Yleensä kulkupelinä on katumaasturi, joka ajetaan peltotielle tai ladon eteen. Jostain syystä juuri siinä vaiheessa syntyy hirveä tarve siivota auto, joten tupakamtumpit, parkkikuitit jne. heitetään ulos autosta ja vähän myöhemmin eväiden pahvi- ja muovikääreet kokevat saman kohtalon. Osan aikaa nämä luvattomat parkkipaikat ovat surkeammassa kunnossa kuin teiden levähdysalueet.
Mikä ihme saa suomalaisen, yleensä kaupunkilaisen, kuvittelemaan, että maalla roskat jotenkin ihmeellisesti katoavat itsekseen?
Mistä tiedät että ovat suomalaisia...
Vaikea tajuta ihmisiä, jotka heittelee autostaan roskia tienpenkalle. Voisi kuvitella, että autossa ne olisi erityisen helppo kuljettaa roskikseen. Toinen suuren kummastuksen aihe on retkeilevät ihmiset, jotka saavat kannettua eväänsä puistoon, tai metsään, mutta tyhjien pakkausten kantaminen sieltä pois ja roskiin näyttää olevan aivan ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kerään roskia kävelylenkeilläni. Mielenkiintoinen huomio on nuuskapakkausten raju lisääntyminen. Eivät toki vielä voita tupakka-askeja määrissä. Eli huonolta näyttää, että nuorison nuuskaaminen on kovasti lisääntynyt samoin myös roskaaminen.
Nuuskaaminen on noloa ja tuhoaa hampaat. Hämmästyksekseni nuori naispuolinen työkaveri nuuskaa. Kuvittelin aiemmin, että nuuskaaminen on lähinnä urheilijoiden "terve" harrastus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta ap! Ja tuossa oli hyvää listaa roskista mitä tuolta mailta ja mannuilta löytyy! Kiitos kun keräät roskia jne!
Täällä toinen roskankerääjä ilmoittautuu. Ihmettelen myös suuresti roskien heittämistä luontoon. Ja nyt syyllistän vähän nuoria. Ikinä en ole nähnyt aikuisia syömässä esim.suklaapatukkaa tuolla liikkuessaan ja heittävän niitä karkkipapereita luontoon. Näitä karkkipapereita, pusseja ja kääreitä on tuolla metsät pullollaan. Ahmiiko nuoret salassa karkkia vai miksi ihmeessä niitä suklaapatukkakääreitä ja ties mitä on tuolla valtavia määriä? En usko että aikuiset niitä sinne heittävät vaan nuoret. Miksi ne karkit pitää syödä kodin ulkopuolella?! Ja jauhetut purkat heitetään luontoon jossa ne on vahingollisia linnuille jne. Lisäksi nuuskapurkkeja olen kerännyt hirveät määrät luonnosta ja niitä tulee kokoajan lisää vaan.
Ennen oli koirankakkaa luonnossa mutta nykyisin valitettavasti löytyy usein se kakka ja pussi jossa kakka on. Eli näitä kakka-muovipusseja on sitten siellä sun täällä.
Koiranomistajien jätteet ovat pahimpia ja niitä löytyy mm. pensasaidoista. Roskakorille on matkaa peräti 10 metriä.
Ystäväperheellä on metsiä, joihin kyläläiset tuovat roskasäkkejään. Toisten metsiin? Käsittämätöntä.
Nuoret heittävät sipsipussit, suklaakääreet, leipäpisteiden pussit ja hämmästyttävää kyllä jukurtti- ja vanukaspussit luontoon. Mystistä käytöstä. Ehkä vanhemmat yrittävät rajoittaa painonnousua?
Ap
Minä koiranomistajana kerään oman koirani paskojen lisäksi myös satunnaisesti muiden koirien jätöksiä ja valtavan määrän ihmisten roskia. Etenkin lasinsiruja. Nämä pullonrikkojat on ihan erityisen kuspäätä sakkia, kun niihin voi lemmikkien ja ihmisten lisäksi käpälänsä loukata luonnoneläimet, jotka sitten kituvat kenties pitkäänkin.
Kiitos, kun huolehdit! Otan lasipullot mukaani, vaikka ne ovat painavia, koska pelkään jonkun rikkovan esineen. Viheliäistä, että niitä rikotaan.
Ap
Vanhan asuntoni lähellä oli pieni puisto, jossa joku häiriintynyt käytti runsaasti energiaa sotkemiseen. Kantoi puiston matalaan lampeen telkkareita ja milloin mitäkin niin, että ne tököttivät puoliksi pinnan yläpuolella. Pusikkoon kantoi sohvaa ja sänkyä, välillä oli raahattu puiston pikkupuroon myös isoja pinkkoja mainoksia, sekä kesäisin repi puiston roskiksesta säännöllisesti roskiksen pois ja raahasi senkin puroon. Tämän hiipparin kohdalla ei voi puhua enää välinpitämättömyydestä, koska näki valtavasti vaivaa tuhotakseen sen pienen, kivan puistikon.
Vierailija kirjoitti:
En väitä etteivätkö ihmiset roskaa, näen sitä riittävsti itsekin, mutta osa roskasta on lintujen jäljiltä kun kaivavat ulkona olevien roskisten suuaukoista roskia ruokaa etsiessään. Kaikille varmasti selvää, että takaisin eivät roskia laita ja siitä ne sitten tuulen mukana siirtyy milloin minnekin.
Totta. Olen joskus nostanut roskia alueella, jossa ei - mielestäni - pitäisi olla roskaajia ja nähnyt minua syyttävästi tuijottaneet linnut.
Naakan älykkyysosamäärä vastaa seitsemänvuotiaan lapsen älykkyysosamäärää ja yllättävän monet lapset sottaavat. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhan asuntoni lähellä oli pieni puisto, jossa joku häiriintynyt käytti runsaasti energiaa sotkemiseen. Kantoi puiston matalaan lampeen telkkareita ja milloin mitäkin niin, että ne tököttivät puoliksi pinnan yläpuolella. Pusikkoon kantoi sohvaa ja sänkyä, välillä oli raahattu puiston pikkupuroon myös isoja pinkkoja mainoksia, sekä kesäisin repi puiston roskiksesta säännöllisesti roskiksen pois ja raahasi senkin puroon. Tämän hiipparin kohdalla ei voi puhua enää välinpitämättömyydestä, koska näki valtavasti vaivaa tuhotakseen sen pienen, kivan puistikon.
Erittäin ikävä tilanne. Ehkä puisto oli hänen häiriintynessä mielessään vihollinen?
Samaa mietin, kun näen pensasaitoihin heitettyjä roskapusseja. Kauraryynipakkaukset ovat harvojen vihollisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lasinsiruja keräsin minäkin toissapäivänä. Ei vaan voi käsittää ihmisten idiotismia. Lasinsiruun kun joku eläin astuu niin mitäs sitten? Varsinkaan luonnoneläinten tassuista ei kukaan tule lasinsirua pois ottamaan! Siinähän eläin sitten saa kärsiä jonkun idi00tti-ihmisen takia.
Onko ihmiset tyhmistyneet vai johtuuko tällainen välinpitämättömyys vakavista mielenterveysongelmista jolloin ei vaan välitä mistään kun on niin paha olla? Haluaisin vaan tietää, sillä kaikkeen löytyy syy ja siihen pitäisi löytää ratkaisu. Ei tämä voi jatkua näin!
Itse heittelen niitä maahan ap:n iloksi ja siksi iloksi että saan niin matalaa palkkaa.
Jos saisin vähän korkeampaa säädyllisempää palkkaa ihmisen mittapuilla sen 8e tunti sijaan, niin voisin alkaa viemään roskia roskikseen.
Tällä hetkellä otan oikeuksia ja heitän roskat maahan, koska olen muutenkin niin surkea ihminen ettei minulle voi maksaa kunnollista palkkaa.
Mitä mieltä olette siitä, että roskaajille huomauttaa, kun jäävät rysän päältä kiinni? Kaverini on sitä mieltä, että kaivan verta nenästäni, mutta itse en pysty vain katsomaan, vaan tulen ihan hirveän vihaiseksi. Toki sieltä tulee hirveä v*uilu takaisin, kun huomauttaa, mutta siltikin aion sitä jatkossa tehdä. Joskus on kyllä myös agressiivista käytöstä, niin toki se huolestuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse heittelen niitä maahan ap:n iloksi ja siksi iloksi että saan niin matalaa palkkaa.
Jos saisin vähän korkeampaa säädyllisempää palkkaa ihmisen mittapuilla sen 8e tunti sijaan, niin voisin alkaa viemään roskia roskikseen.
Tällä hetkellä otan oikeuksia ja heitän roskat maahan, koska olen muutenkin niin surkea ihminen ettei minulle voi maksaa kunnollista palkkaa.
Uteliaana varmistan, millaista palkkaa luulet minun saavan vuosien syöpähoitojen jälkeen? Sain tällaista palkkaa viimeksi 15 vuotta sitten, joten elämäni on taloudellisesti hyvin hankalaa.
Pyydän, että heität roskat jatkossa roskikseen. Niitä on toisinaan hankala kerätä, koska olen huonossa kunnossa vuosien sairauslomani jälkeen. Kuten moni muukin roskienkerääjä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä, että roskaajille huomauttaa, kun jäävät rysän päältä kiinni? Kaverini on sitä mieltä, että kaivan verta nenästäni, mutta itse en pysty vain katsomaan, vaan tulen ihan hirveän vihaiseksi. Toki sieltä tulee hirveä v*uilu takaisin, kun huomauttaa, mutta siltikin aion sitä jatkossa tehdä. Joskus on kyllä myös agressiivista käytöstä, niin toki se huolestuttaa.
Hyvä, että huomautat!
Minä en ole tehnyt niin, koska olen vielä aika surkeassa kunnossa syöpähoitojeni jälkeen enkä halua lisäkolhuja. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että miksi oletat minun päättäneen sinun korvauksistasi vuosien sairauslomani aikana? Kukaan ei käynyt sairaalassa, poliklinikalla tai kotona kysymässä, paljonko muille - tai minulle - pitäisi maksaa työnteosta. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lasinsiruja keräsin minäkin toissapäivänä. Ei vaan voi käsittää ihmisten idiotismia. Lasinsiruun kun joku eläin astuu niin mitäs sitten? Varsinkaan luonnoneläinten tassuista ei kukaan tule lasinsirua pois ottamaan! Siinähän eläin sitten saa kärsiä jonkun idi00tti-ihmisen takia.
Onko ihmiset tyhmistyneet vai johtuuko tällainen välinpitämättömyys vakavista mielenterveysongelmista jolloin ei vaan välitä mistään kun on niin paha olla? Haluaisin vaan tietää, sillä kaikkeen löytyy syy ja siihen pitäisi löytää ratkaisu. Ei tämä voi jatkua näin!
Pulloja rikkomassa olen aikoinaan nähnyt vain nuoria. He eivät todennäköisesti käsitä, mitä he tekevät.
Ap
Olen myös hyvin köyhä ja elän pienellä rahalla kuussa. Silti kerään tuolla muiden heittämiä roskia päivittäin.
t: ketjuun jo kommentoinut
Vielä noista nuorista että koska niitä karkkipapereita löytyy reiteiltä jotka ovat esim. metsässä ja oikoreittejä niin lähellä on usein oppilaitoksia ja nuoret oikoo noita reittejä pitkin ja heittävät ne karkkiroskat ja kolmioleipärasiat jne luontoon; niin joko ahmivat herkkuja salaa tai jättävät kouluruuan syömättä ja paikkaavat energia-aukkoja noilla herkuilla sitten. Kannattaa kotona kiinnittää tähän huomiota jos nuori lihoo vaikkei pitäisi kotiruuan tai muun perusteella tms. ja ottaa sitten puheeksi asia.