Miten saisin exäni huolehtimaan lasten turvavöiden kiinnittämisestä autossaan?
Exälle (suomalainen tavallinen mies) on aina ollut vaikeaa muistaa kiinnittää lasten turvavyöt ja hänen mielestään niitä ei kaupungissa edes lapsilla tarvitsisi olla, kun nopeudet ovat niin pieniä. Nyt uusimpana juttuna hän oli heittänyt menemään lasten istuinkorokkeetkin. Turvavyöt jopa kiinnitettyinä jäävät liian ylös. Mikä saisi hänet tajuamaan asian tärkeyden?
Kommentit (21)
Exä siis itse käyttää kyllä turvavöitä autossa aina, mutta hänen mielestään on melko yhdentekevää, onko ne lapsilla käytössä. Heillä oli pienempinä ihan hyvät turvaistuimetkin, mutta niistäkin hän luopui lasten ollessa noin 4- ja 5-vuotiaita ja hankki tilalle halvimmat mahdolliset istuinkorokkeet. Nyt nekin oli siis heitetty menemään, vaikka lapset ovat vasta 5- ja 6-vuotiaita.
Olen itse opettanut ja teroittanut lapsille sellaista, että heidän täytyy osata itse käyttää turvavöitä ja kiinnittää ne, vaikka isä ei muistaisikaan tai jopa vähättelisi asiaa. Jotenkin stressaa vain tällainen ja saan nalkuttaa asiasta exälle toistuvasti kyseisestä asiasta. Mitäköhän kauhulinkkejä tms. voisin kaivaa jostain, jotta exäni oppisia tajuamaan asian tärkeyden? :/
Ei ole kyse muistamattomuudesta, vaan välinpitämättömyydestä. Totea, että sinun lapsiasi ei kuljeteta autossa ilman turvavyötä. Lapset ei tule autoon. Aikuiselle ihmiselle luulisi turvavöiden kiinnittämisen lapsille olevan täysin itsestään selvää. Onnettomuus voi tapahtua vaikka ajaisi kuinka hiljaa, lyhyen matkan tai kodin lähellä. Pistä hänet miettimään, mikä syyllisyyden tunne hänelle jää, kun lapset vammautuu tai kuolee. Ja siinä voi hän itsekin kuolla, kun lapsi sinkoutuu takapenkiltä niskaan.
Kiinnittääkö hän oman turvavyönsä?
Jos ei muu auta, soita poliisit perään. Oikeasti. Ei äly päätä pakota sun miehellesi.
Sano että soitat poliisit perään. Ehkä sakon uhka auttaa muistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään. Tädtä syystä moni ei eroa.
No siis avioliitossa pohdinkin sitä pitkään, pitäisikö vain sen vuoksi kitkuttaa yhdessä, että olisin näkemässä, että mies pitää perusjutuista huolta, kun lapset ovat hänen kanssaan. Liittoon sisältyi niin paljon kuitenkin muutakin ikävää, että ero oli välttämätöntä tilanteessani.
Luulin myös, että exä olisi löytänyt pian eron jälkeen uuden kumppanin, joka saisi exälle järkeä päähän, mutta ei ole sellaistakaan hänellä näkynyt. Kun siis exä valitti minusta aina liitossamme ja haukkui ikääni ja ulkonäköäni, niin luulin tosissani, että hän vaihtaisi eron jälkeen heti minua parempaan. Niin ei ole kuitenkaan käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse muistamattomuudesta, vaan välinpitämättömyydestä. Totea, että sinun lapsiasi ei kuljeteta autossa ilman turvavyötä. Lapset ei tule autoon. Aikuiselle ihmiselle luulisi turvavöiden kiinnittämisen lapsille olevan täysin itsestään selvää. Onnettomuus voi tapahtua vaikka ajaisi kuinka hiljaa, lyhyen matkan tai kodin lähellä. Pistä hänet miettimään, mikä syyllisyyden tunne hänelle jää, kun lapset vammautuu tai kuolee. Ja siinä voi hän itsekin kuolla, kun lapsi sinkoutuu takapenkiltä niskaan.
Kiinnittääkö hän oman turvavyönsä?
Jos ei muu auta, soita poliisit perään. Oikeasti. Ei äly päätä pakota sun miehellesi.
Olen yrittänyt tosiaan selittää asiaa yhteensä monen vuoden ajan. Nykyään lapset onneksi itse osaavat kiinnittää turvavyönsä. Siltikin vielä silloin, kun istuinkorokkeet oli käytössä, hän otti toisen heistä viereensä etupenkille ilman turvakoroketta. Exällä on myöskin jotenkin alentunut syyllisyydentunto asioista, joten hän ei osaa ehkä kuvitella, miltä sellainen edes tuntuisi.
Olin vähän altavastaaja avioliitossa muutenkin, eilä hän ota minun juttujani (tai ns. "akkojen höpinöitä") kovinkaan vakavasti muutenkaan, ellei itse kunnioittaisi sitä ihmistä jostain erityisestä syystä. Kunpa joku miespuolinen tuttunsa tajuisi ottaa sen asian puheeksi. Koetan silti miettiä vielä, voisinko jollain keinolla vaikuttaa asiaan (esim. joku lehtijuttu/videolinkki, jonka voisin hänelle lähettä meilitse).
Voiko ottaa puheeksi lastenvalvojan kanssa?
Ja siis itse hän kyllä käyttää turvavyötä aina. Uudessa autossaan on myös tummennetut takaikkunat, niin autoon ei juurikaan näe sisälle ulkoapäin.
Lapset kiinnittävät itse. Jos eivät osaa, niin vaativat isäänsä kiinnittämään. Tuskin saat jästipäätä muuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Laitoin menemään linkin meilitse. Varmaankin olen tosi hankala akka exäni mielestä, mutta ei voi mitään. :/
Se on sunnuntai-ilta porvoossakin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset kiinnittävät itse. Jos eivät osaa, niin vaativat isäänsä kiinnittämään. Tuskin saat jästipäätä muuttumaan.
Näin olen tehnytkin. Olen lapsille teroittanut turvavöiden tärkeyttä aina. Tosin exä on saanut välillä lapset uskomaan siihen, ettei turvavöitä muka tarvita, mutta muistutan asiasta vain uudelleen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Laitoin menemään linkin meilitse. Varmaankin olen tosi hankala akka exäni mielestä, mutta ei voi mitään. :/
Onko väliä sen sian mielipiteillä? Lasten turvallisuus on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Ja ongelma on vanha, tosin onneksi lapset osaavat jo yleensä itse kiinnittää turvavyönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Ja ongelma on vanha, tosin onneksi lapset osaavat jo yleensä itse kiinnittää turvavyönsä.
No niin, älä sitten enää turhia säikäyttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko väliä sen sian mielipiteillä? Lasten turvallisuus on tärkein.
No siis ainoa keinoni on olla hyvää pataa exäni kanssa ja koettaa vedota joillain hyvillä keinoilla häneen. Koko eroprosessi oli vaikeaa samasta syystä, tosin avioliitto vasta kamala olikin (useita olennaisia juttuja totaalisesti pielessä).
Vierailija kirjoitti:
Sano että soitat poliisit perään. Ehkä sakon uhka auttaa muistamaan.
Ei tarvii edes sanoa, vaan soitat poliisit perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, älä sitten enää turhia säikäyttele.
Ok. Ongelma on siinä, jos he eivät saakaan sitä vyötä kiinni ja yleensä se turvavyö on vähän miten sattuu kiinni (nauhat osin selän takana ym., koska exä ei huolehdi niistä juurikaan). Lisäksi lapset ovat tietääkseni liian pieniä matkustamaan ilman koroketta.
Yksi mahdollisuus tosin on sellainenkin, että exä sössii asian kanssa vain silloin, kun itse olen ollut näkemässä -- voihan hän teoriassa laittaa kaiken oikeinkin silloin, kun en näe. Tosin ne korokkeet myönsi heittäneensä kokonaan pois.
Syystäkin olet eronnut, varsinainen idiootti mieheksi. Tuollaiselle ei voi antaa lapsia kuin valvottuun tapaamiseen.
Et mitenkään. Tädtä syystä moni ei eroa.