Mies on alkanut vihjailemaan itsemurhalla, mitä tehdä?
Ei suoraan vaan vihjailemaan rivien välistä, että "kohta minua ei ehkä enää ole" ja sen tapaista. Ainakin luulen, että se saattaa olla itsemurhalla uhkailua, koska en tiedä mitä muuta se olisi (mies on fyysisesti terve). On ehkä masentunut, vaikka itse tiukasti sanoo, että ei ole masentunut eikä suostu millään lääkäriin kuulemaan lääkärin mielipidettä tästä asiasta. Kun kysyn mitä tarkoittaa vihjauksillaan niin ei suostu kertomaan. Tämä alkaa rassaamaan minua aika paljon kun muutakin murehdittavaa tässä itsellä olisi ja melko rankka arki hoidettavana. Mitä teen?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa, tuo on henkistä väkivaltaa sua kohtaan, tarkoittipa hän sitä tai ei. Onko kaksisuuntainen häiriö poissuljettu vaihtoehto?
En tiedä onko poissuljettu kun en minä niistä diagnooseista niin ymmärrä eikä ukko lääkäriin suostu. Ap
mun mielestä mies yrittää kertoa että on masentunut. hyvä että kertoo vaikkei osaa sanoa "olen todella masentunut" no sitten pitää selvittää miksi ja mistä syystä onko sattunut jotain, nyt tai aikaisemmin? millaista tukea lähdetään hakemaan? onko päihteet ongelmana? siitä pikkuhiljaa avaamaan ja auttamaan. rakkautta teille
Tai jos se haluaa vaan jättää sinut? Voisiko olla vaihtoehto? Mutta tuollaisesta uhkailusta pitää tehdä heti loppu. Sanot vaan että herra on hyvä ja tappaa itsensä jos siltä tuntuu tai hakeutuu hoitoon, mutta sinä et ala moista kuuntelemaan.
mun miespuolinen kaveri kerran sanoi kaljalla " että kyllä tää mun kohdalla taitaa olla tässä" hän halusi tyttöystävän muttei löytänyt eikä meistäkään tullut mitään. nykyään mies on naimisissa ja juuri syntyi esikoinen
Vierailija kirjoitti:
Tai jos se haluaa vaan jättää sinut? Voisiko olla vaihtoehto? Mutta tuollaisesta uhkailusta pitää tehdä heti loppu. Sanot vaan että herra on hyvä ja tappaa itsensä jos siltä tuntuu tai hakeutuu hoitoon, mutta sinä et ala moista kuuntelemaan.
öö noinko sinä puhut rakkaallesi ja kohtelet häntä kun huomaat että kaikki ei ole hyvin? kuule osaisinpa sanoa yhtä pahasti nyt takasin sulle, ja osaankin mutten sano muuta kuin että mietis vähän mitä puhelet siellä sinäkin niin.
Anna auttavan puhelimen numero ja mielenterveyshoitajalle numerot ja jätä se sika. Tekee mitä tekee sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa, tuo on henkistä väkivaltaa sua kohtaan, tarkoittipa hän sitä tai ei. Onko kaksisuuntainen häiriö poissuljettu vaihtoehto?
En tiedä onko poissuljettu kun en minä niistä diagnooseista niin ymmärrä eikä ukko lääkäriin suostu. Ap
Sun kannattaa sitten tutustua kaksisuuntaisen oirekuvaukseen ja arvioida sopiiko muukin oireisto (impulssiiviset päähänpistot, tuhlaaminen, mielialojen raju heittely tms.) missä määrin mieheesi, sillä olisi ehdottoman tärkeää päästä avun piiriin jos kyse on siitä. Potilaan pitää tiedostaa että itsetuhoiset ajatukset kuuluvat häiriöön, eikä niiden mukaan kannata suunnitella toimivansa, koska hoitoa on saatavilla.