Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa mulle edes joku positiivinen asia imettämisestä?

Vierailija
21.04.2019 |

"Se on vauvalle parasta ravintoa" ei nyt tässä kohtaa lohduta. Esikoinen oli pullovauva ja nyt 12v. Hän ei ole elämässään ikinä sairastanut. No vesirokko oli kerran ja kuumetta kerran. Joskus voi vähän yskiä. Helppo lapsi ja nukkui kun tukki aina. Pullon kanssa oli niin helppoa. Pystyi liikkua, mennä ja tehdä ihan mitä vaan ja koska vaan. Purkki auki ja maito pulloon ja 3min syöttö. Onnistui vaikka keskellä katua. Paino palautui itselläni lähtöpainoon kahdessa viikossa synnytyksestä, vaikka sitä tuli paljon enemmän kuin tässä uusimmassa raskaudessa.

Koko imetys on nyt ollu aivan hanurista. Ensin etsin kuukausikaupalla imetysliivejä. Kotiin tuli paketti toisensa jälkeen ja niitä ei vain löytynyt istuvia. Viimein löysin yhdet, jotka nyt oli edes sinnepäin. Sitten imetysmekkoja etsimään ja niitä onneksi tilaamalla pari löytyi. En siis halua, että mun pitää omasta pukeutumistyylistäni joustaa, vaikka on lapsia. Kuulostaa pinnalliselta, mutta tekisitkö itse niin?
Vauva on koko ajan tissillä. 15h päivästä. Ok, kuuluu alkuun. Itken itse tätä kipua ja en pysty nukkua. Kipu on niin sietämätön. Olen kaikki vinkit kokeillut. Vauva on nyt 3vkoa. En ole käytännössä voinut poistua kotoa tai nähnyt ketään muita ihmisiä, miestä ja neuvolan tätiä lukuunottamatta. Sukulaiset kyselee koska voisi nähdä vauvan, mutta en tiedä koska tulee sellainen hetki, että voin luottaa, ettei tarvitse imettää tuntiin kahteen. Meillä on iso talo ja voin mennä imettämään vaikka saunaan, mutta neiti voi sitten olla tissillä koko ajan ja vieraat ei silti näkisi vauvaa.
Eilen annoin korviketta vähän ja vauva nukkui heti melkein 4h putkeen. Tissimaidolla pisin pätkä ollut reilu tunti.
Vauva on välillä itkenyt selvästi mahaansa. Nyt mun pitäisi katsoa mitä syön, jos johtuu siitä. Syön ihan terveellisesti, mutta pitääkö mun nyt oikeasti syödäkin kaikki sen mukaan, että imetän? En siis saa syödä mitään mitä haluan, vaan elän jollain vastenmielisellä ihan vaan voidakseni imettää. Paino nousee imetyksen takia, vaikka vaikka aivan neuroottisesti katson ja punnitsen syömisiäni. Nytkin mulla on nälkä.

Haluaisin silti vielä yrittää imettää. Tämä on vaan nyt niin helevettiä. Menee rahat, terveys, ulkonäkö, psyyke, unet, sosiaaliset suhteet. Kaikki.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei jos tissin iho on mennyt rikki niin todellakin se imetys sattuu. Osta kokeiluun tissikumi. Silikoninen tissin päälle tuleva tutti joka estää sen sun rikkinäisen tissin pureskelua, mutta voit jatkaa imetystä.

Pääasia on terve vauva joka kasvaa hyvin, oli se maito tissistä tai purkista. 

Tissejä joutuu "huoltamaan" kaalinlehtikääryleitä, kuumia suihkuja kun tissitulehdus, rasvaamaan kun iho rikki vaseliini tms. pakkasella liiveissä villahuivi ettei palellu. Ei aina ole helppoa.

Syö ja juo monipuolisesti, nuku vauvan kanssa päiväunet, ota mies mukaan vauvanhoitoon. Tsemppiä!

Vierailija
42/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän aloittajaa. Inhosin imetystä. Huomattavasti helpompi esim. kahvilassa pyytää lämmittämään maito pullossa kuin kaivaa tissi esiin, ahdistua katseista ja piilotella sitä toimintaa.

Imetys kesti niiiiiin kauan. Tuntui, että vauva roikkuu koko ajan rinnalla. Ei sattunut, en vaan pitänyt siitä. Plus isäkin pystyi heräämään öisin pullon kanssa, kaikki ei ollut mun harteillani. Imetin kuukauden. Se riitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kummankaan lapsen kanssa onnistunut imetys niin etten olisi lääkärin määräyksestä joutunut antamaan myös korviketta mutta yritin silti antaa kaiken mitä musta lähti.

Mutta ekan kanssa se vauvan ilme kun se pyysi rintamaitoa eli herkkua oli aivan vastustamaton. Pulloa kun sai niin kyse oli puhtaasti ravinnon saamisesta. Eli vauva sai ensin imeä rintaa niin kauan kun jaksoi jatkaa. Sen jälkeen korviketta. Vauvalla ei siis koskaan ollut mikään hirveän nälkä koska korvike täyttää aika pitkäksi aikaa. Pystyi siis nautiskelemaan rintamaitoa rauhassa.

Toinen taas inhosi rintaa tai ehkä sitä ruokinta-asentoa koska vauva sai otteen vain silloin kun oli makuullaan kyljellään. Ja refluksivauvana kärsi varmaan kivuista tuossa asennossa. Joten luovuin imetyksestä n. 4 vko:n iässä ja annoin pumpattua maitoa niin kauan kun sitä tuli yli 100ml päivässä.

Kyllä sä ap tiedät itse koska kannattaa lopettaa se imetys. Tunnet omat rajasi. Voisit kokeilla auttaisiko rintakumin käyttäminen kipuun.

Vierailija
44/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen unohtaa. Nuorin kolmesta nyt 11v ja aidosti olin jo unohtanut että tuokin vaihe elämässä on ollut.

Vierailija
45/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsestasi tulee älykkäämpi.

Vierailija
46/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua imetys lihotti. Vaikka tein mitä. Lopetin imetyksen, kun vauva oli 6kk ja kuukaudessa tippui 7kg sen jälkeen. Seuraavien kuukausien aika lähti vielä 8kg. Tekemättä mitään.

Mulla oli ylipainoa valmiiksi, joten imetykseen vaikutti tosi negatiivisesti tuo lihominen. Tätä seuraavaa en imetä. Sain painon ihan ok lukemiin ennen raskautta, vaikka vähän ylipainoa on edelleen. Laihdutus oli niin kova urakka, etten jaksa enää koskaan. Siksi en nyt imetä. En halua olla lihava enää ikinä.

Osalle imetys kyllä toimii.

Siis miten imetys nimeonmaan muka lihotti?:D Mitä söit?

Mä olen kanssa sellainen joka lihoo imetysaikana. Olen ihan hirveä nälkäinen mutta maitoa ei kuitenkaan tule hirveästi eli kaloreita tulee syötyä enemmän kuin mitä sitä kehosta poistuu.

Vierailija
47/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ois kannattunut tehdä lapsia. Itse olet valinnut, älä valita.

Vierailija
48/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lajin maito on parasta vauvalle. Imettämisellä on positiivisia terveysvaikutuksia sekä äidille että vauvalle.

Vierailija
49/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitämitäihmettä?! Eihän sitä tissiä edes näy imettäessä, itse kyllä pääosin imetin muiden ihmisten läsnäollessa. Myös ravintolassa, siellä toki mahdollisimman diskreetisti.

Ostin Lindexistä sovittamatta parit imetysliivit. Pääosin ihan normivaatteita käytin, toppi alle ja neule päälle. 2 imetysmekkoa ostin.

Olin kyllä onnekas, sillä vauva ei ollut mikään tissitakiainen. Alussa taisi max 30min syödä putkeen ja parin kk jälkeen selvisi 10 minuutissa.

Itse koin imetyksen nimenomaa helpoksi, reissuun ei tarvinnut raahata maitoja ja tuttipulloja mukaan. Toki totutin vauvan myös pulloon, että pääsin omiin menoihini ja isä pystyi syöttämään.

Vierailija
50/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh kun kuulostaa kurjalta. En oikein osaa auttaa mitenkään, kerron vaan mitä hyvää itse koin imetyksestä olevan.

Oli helppoa mennä minne vaan vauvan kanssa, kun oli aina vauvanruoka mukana hygieenisenä ja sopivan lämpimänä. Ei tiskiä eikä mitään desinfiointeja. Vauva saa suolistoonsa oikean bakteerikannan, se vaikuttaa hänen terveyteensä ihan koko elämän ajan ja vinoutunut bakteerikanta voi alkaa näkyä vasta vaikka kolmekymppisenä. Itseltä vähenee rintasyöpäriski mitä pidempään imettää. Pitkään imetetyt lapset ovat erään tutkimuksen mukaan keskiverta älykkäämpiä. En olisi jaksanut yöllä alkaa maitoa lämmittelemään, oli helppo ottaa vauva rinnalle. 

Vauvat on erilaisia. Minunkin esikoinen oli maratonimijä, kuopus söi ehkä 5 minuuttia kerrallaan ja nukkui sitten tuntikausia, keskimmäinen jotain näiden ääripäiden väliltä. Minun ei tehnyt mieli ensimmäisinä viikkoina lähteäkään kotoa mihinkään, kävin ainoastaan pienillä kävelylenkeillä, meillä kyllä kävi vieraita välillä liiankin kanssa. Minä imetin, jos vauva vaati, ihan siinä olkkarin sohvalla. Jos se jotakuta häiritsee, niin se on kyllä hänen ongelmansa. Kai nyt jokainen tajuaa, että jos menee vauvaa katsomaan, niin äiti voi sitä vauvaansa syöttää ja omassa kodissaan tietysti ihan vapaasti. Ehkä kuukauden kuluttua aloin liikkua vauvan kanssa ja imetin aina kun tarve vaati, kukaan ei koskaan kommentoinut ikävästi. Ei siinä tarvitse pahemmin rintoja paljastaa, ihan melkein huomaamatta se sujuu. Kahvilassa menin nurkkapöytään ja olin selin muihin. Tutussa kyläpaikassa, esim. siskollani, imetin vapaasti, oudoimmissa kysyin, voinko mennä jonnekin rauhassa imettämään. Naisia ei kyllä koskaan haitannut, sanoivat, että imetä kuule ihan siinä vaan, jos itsellesi sopii.

Ei se jatkuva imetys kauan kestä, muutaman viikon kuluttua helpottaa ja vielä enemmän sitten kun vauva alkaa syödä kiinteää ruokaa. Muutama kuukausi on elämässä todella lyhyt aika. Ja maitoahan voi lypsää ja ottaa talteen myös sen toisesta rinnasta vuotavan maidon ja laittaa pulloon, josta mies tai muu hoitaja voi sen antaa vauvalla sillä aikaa kun sinä käyt vaikka kaupassa yksikseen. Imetyshän on myös hyvä syy istua aloillaan ja levähtää, tai makoilla ja ottaa vaikka torkut. Itse katsoin lukuisia elokuvia ja luin paksun pinon kirjoja imetysten alkuaikoina. 

Näin siis itse koin, en yritä ketään puhua ympäri imettämään, vaikka sitä järkevänä pidänkin. Säästyy muuten paljon rahaakin. 

Vierailija
51/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä imetys oli vaan niin helppoa. En tosin joutunut tollasiin pitkiin sessioihin. Ei missään vaiheessa vienyt 15h vuorokaudesta. Itse en taas olisi laiskana jaksanut sitä pulloshowta, niitähän pitää keitellä ja eikö se maitokin pidä lämmittää, eikai sitä keskellä katua voi antaa. Imetin pitkään molempia vauvoja, n. 1,5v. Ovat nyt jo teinejä. Kumpikaan ei ole sairastellut, ei ainuttakaan korvatulehdusta koko elämiensä aikana kummallakaan, tosin en usko imetyksen siihen vaikuttaneen.

Vierailija
52/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Imettävien äitien touhuille voi nautaa. Kasvattavat läheisriippuvaisia luusereita tuolla tavalla lapsistaan

No nautaa sitten vaan. Sulle kanssa sitä nautaa. 

Vierailija
53/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Imettävien äitien touhuille voi nautaa. Kasvattavat läheisriippuvaisia luusereita tuolla tavalla lapsistaan

Joo joo, nauta nauta... Silppu-trolli voi häipyä tästä ketjusta, kiitos!

Vierailija
54/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako tuolle Silpulle vastailla? Sen kun ilmoittaa viestin asiattomaksi. Ei kai tuommoisen satutädin kirjoitteluja kukaan ota?

Vierailija
55/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas maailman yksinkertaisimmasta asiasta tehty vaikea!

Yhtään ainoaa imetysvaatetta en ole ostanut kumpaakaan lasta imettäessäni, toisen kohdalla ostin imetysliivit, ensimmäisen kohdalla en niitäkään, tavallisilla sujui ihan hyvin. Vaatteena käytin sen verran avarakaula-aukkoisia toppeja että tissin saa sieltä ulos kätevästi yläkautta. Eli ihan hm/ginatricot ym trikootoppeja.

Vieraiden kutsumisen ongelmaa en ymmärrä, enkä mitään saunaan piiloutumista, voi hyvä luoja sentään... Ravintoloissa ym voi imettää ihan hyvin myös, laittaa vaikka vähän harsoa eteen jos haluaa.

Vauva viihtyy tissillä etenkin alkuun paljon, tottakai. Mutta jos sinulla ei sitä paria kuukautta ole elämästäsi pyhittää sille pienelle ihmiselle jonka olet maailmaan tuonut ja jolle sinä ja sinun lähellä oleminen on maailman tärkeintä niin pitikö edes tehdä lapsi? Pieni vauva ei edes ymmärrä olevansa erillinen äidistään joten läheisyys ja äidin kanssa "pesiminen" on sille äärimmäisen tärkeää ja ainoa todella turvallinen paikka.

Kipu helpottaa ja huonoon imuotteeseen saa apua esim imetysohjaajalta. Pyydä neuvolasta apuja ja keinoja kivun helpottamiseen.

Vierailija
56/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaisi äkkiseltään siltä, että maitoa ei heru riittävästi laihduttamisesi takia ja lapsi yrittää epätoivoisesti nostattaa maitoa asumalla tissillä. Itselläni meni 6 vk ennen kuin tuotanto tasoittui nälkää pitäväksi. Juo ja syö hyvin!

Vierailija
57/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sitä kai muille on sanoa, että mitkä ovat niitä hyviä puolia, kun kaikki kokevat asiat eri tavalla. Mulle imetys on ollut helppoa ja vaivatonta, mutta ymmärrän ettei se kaikille ole sellaista. Mulla on kaksi lasta ja molemmat ovat vauvoina ruokailleet alusta asti varsin nopeasti rinnalla, en muista että olisi ollut mitään imetysmaratoneja tai varsinaisia tiheän imun kausia. Olen ollut hyvin runsasmaitoinen eli koskaan en stressanut maidon riittävyyden kanssa ja imetysvaatteita en koskaan käyttänyt. Olen melko pieni rintainen ja siksi en ole juuri rintaliiveistä välittänyt. Olen ennen lapsiakin tykännyt olla ilman. Vaikka maitoa tuli paljon, niin silti sitä ei juurikaan vuotanut muuten vain rinnoista, että paita kastuisi. Imetys vain oli itselleni niin helppoa, että aika outoa olisi ollut omalla kohdallani vaihtaa pulloon.

Vierailija
58/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen on helppoa. Ei pulloshowta. Omistin parit imetys liivit. En muita imetysvaatteita. Luin imettäessä kymmeniä kirjoja. Ihanaa lekottelus.

Ja -

Olis ollut psyykelle isokynnys antaa korviketta.

Vierailija
59/59 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys vähentää huomattavasti äidin rintasyöpäriskiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi