Sanokaa mulle edes joku positiivinen asia imettämisestä?
"Se on vauvalle parasta ravintoa" ei nyt tässä kohtaa lohduta. Esikoinen oli pullovauva ja nyt 12v. Hän ei ole elämässään ikinä sairastanut. No vesirokko oli kerran ja kuumetta kerran. Joskus voi vähän yskiä. Helppo lapsi ja nukkui kun tukki aina. Pullon kanssa oli niin helppoa. Pystyi liikkua, mennä ja tehdä ihan mitä vaan ja koska vaan. Purkki auki ja maito pulloon ja 3min syöttö. Onnistui vaikka keskellä katua. Paino palautui itselläni lähtöpainoon kahdessa viikossa synnytyksestä, vaikka sitä tuli paljon enemmän kuin tässä uusimmassa raskaudessa.
Koko imetys on nyt ollu aivan hanurista. Ensin etsin kuukausikaupalla imetysliivejä. Kotiin tuli paketti toisensa jälkeen ja niitä ei vain löytynyt istuvia. Viimein löysin yhdet, jotka nyt oli edes sinnepäin. Sitten imetysmekkoja etsimään ja niitä onneksi tilaamalla pari löytyi. En siis halua, että mun pitää omasta pukeutumistyylistäni joustaa, vaikka on lapsia. Kuulostaa pinnalliselta, mutta tekisitkö itse niin?
Vauva on koko ajan tissillä. 15h päivästä. Ok, kuuluu alkuun. Itken itse tätä kipua ja en pysty nukkua. Kipu on niin sietämätön. Olen kaikki vinkit kokeillut. Vauva on nyt 3vkoa. En ole käytännössä voinut poistua kotoa tai nähnyt ketään muita ihmisiä, miestä ja neuvolan tätiä lukuunottamatta. Sukulaiset kyselee koska voisi nähdä vauvan, mutta en tiedä koska tulee sellainen hetki, että voin luottaa, ettei tarvitse imettää tuntiin kahteen. Meillä on iso talo ja voin mennä imettämään vaikka saunaan, mutta neiti voi sitten olla tissillä koko ajan ja vieraat ei silti näkisi vauvaa.
Eilen annoin korviketta vähän ja vauva nukkui heti melkein 4h putkeen. Tissimaidolla pisin pätkä ollut reilu tunti.
Vauva on välillä itkenyt selvästi mahaansa. Nyt mun pitäisi katsoa mitä syön, jos johtuu siitä. Syön ihan terveellisesti, mutta pitääkö mun nyt oikeasti syödäkin kaikki sen mukaan, että imetän? En siis saa syödä mitään mitä haluan, vaan elän jollain vastenmielisellä ihan vaan voidakseni imettää. Paino nousee imetyksen takia, vaikka vaikka aivan neuroottisesti katson ja punnitsen syömisiäni. Nytkin mulla on nälkä.
Haluaisin silti vielä yrittää imettää. Tämä on vaan nyt niin helevettiä. Menee rahat, terveys, ulkonäkö, psyyke, unet, sosiaaliset suhteet. Kaikki.
Kommentit (59)
Älä punnitse ruokiasi äläkä yritä laihduttaa vauvan ollessa kolmeviikkoinen. Nyt sinun pitää syödä hyvin jotta imetys lähtee käyntiin kunnolla.
Se (imettäminen) loppuu aikanaan :D
T. eräs joka ei tykännyt imettämisestä, sattuikin niin saa.....sti.
Mites jos pumppaat maidon? Mun lapset sai äidinmaitoa, mutta paljon pumpattuna. Tuttipullo on tosiaan kätevämpi ja niin paljon helpompi, mutta siitä voi tarjota myös äidinmaitoa.
Ei tarvitse aina metsästää imetyspaikkaa, voi kutsua vieraita jne. Jos vaan saat maitoa pulloon, niin ehdottomasti suosittelen.
Voi myös käyttää omia rintsikoita enemmän, mikä oli varmaan kaikkein parasta hirveiden imetysliivien sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuttipullojen pesu vie 2min. Niitä kannattaa olla useampi. Kattilaan vaan sitten koko satsi. Korvikepakkauksen avaus vie 2s ja pulloon kastaminen 3s ja syöttö muutaman minsan. Onnistuu kaikkialla. Vaikka autossa, jos istut vauvan vieressä.
Unohdat nyt sen, että se korvikepaketti ja pullo eivät ole aina siinä käden ulottuvilla. Esim yöllä pitää nousta ylös ja marssia keittiöön. Ja se pitää myös kantaa kaupasta. Imettäessä et tee mitään näistä. Ja 2 minuuttia päivässä pullojen pesua tekee kuukaudessa tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, se nyt vaan ON niin, että vauvan ruuansulatukselle äidinmaito on luontaisin ja paras ruoka. Siinä on myös ravintoaineet ja vasta-aineet erilaisille sairauksille, joille äidillä on vastustuskyky. Totta kai joku pulloruokittu vauva voi hyvällä tuurilla olla terveempi kuin naapurin imetetty, jos ei satu saamaan tartuntatautia - mutta yksi ja SAMA lapsi on terveempi äidinmaidolla kuin korvikkeella. Se nyt vaan on biologisne lajikehityksen tulosta, että ihmisen maito sopii ihmislapselle paremmin kuin teollisesti jalostettu lehmänmaito.
Se, miten kukin kokee imetyksen on täysin yksilöllistä. Minusta imetys oli älytömän helppoa ja kätevää, ruokaa oli aina mukana tarjoilulämpöisenä, eikä tuttipulloja tarvinnut raahailla mukana. Imetys käy missä tilassa tahansa, häveliäämpi voi ottaa mukaan huivin, jolla peittää vauvaa, jos kokee vauvan ruokailun noloksi näyksi - mitä se ei todellakaan edes ole, mutta tällä sekin on helppo ratkaista.
Imetyksen ei pitäisi sattua ensipäivien jälkeen yhtään. Jos se sattuu, vauvasi imetysote on väärä tai sinulla saattaa olla jonkin sortin tulehdus rinnassa. Onko nänni aivan punainen? Voi olla vaikkapa sammasta. Juttele neuvolassa asiasta, asia pitää hoitaa, koska normaalia tuo ei ole.
Hiukan ihmettelen rintaliivien ostamisen hankaluuttasi. Jos normaalisti osaat ostaa liivit, miten se voi olla nyt niin ylitsevoittamattoman vaikeaa? Rintojen koko toki on isompi, mutta ihan samalla logiikalla ne imetysliivit ostetaan. Kokotaulukko on sama eli esimerkiksi itselläni oli pienet A-kupin tissit ennen ekaa lasta, imetysaikana meni C-kupin liivit ja nykyään käytän B:tä. Se, miten paljon kullakin rinnat riippuvat, on myös täysin yksilöllistä, minulla ei riipu yhtään, koska rintani ovat pienet ja kiinteät perusmalliltaan.
Imetysliivejä saa viidellä kympillä jo useammat. Kyllä imetys on roimasti halvempikin ratkaisu kuin korvikeruokinta, johon saa vuodessa jo pelkkiin korvikkeisiin uppoamaan noin 700 euroa. Eli siis 50 versus 700 e. Do the math!
Ainoat imetysliivit, jotka olen nyt kelpuuttanut maksoi 89,90. Mulla pitää olla F-kuppi ja haluan kaarituet, vähän toppausta niin, että saa rintoihin muotoa. Mä siis olen vasta raskaana. Yhdet liivit löydetty vasta ja rv 38 menossa.. tykkään käyttää pitkiä toppeja, jotka menee pepun yli. Yhden ainoan mallin löysin ja maksoi 60e.
Zalandolta löytää imetysmekkoja tosi hienoja. Tämä vinkiksi aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttipullojen pesu vie 2min. Niitä kannattaa olla useampi. Kattilaan vaan sitten koko satsi. Korvikepakkauksen avaus vie 2s ja pulloon kastaminen 3s ja syöttö muutaman minsan. Onnistuu kaikkialla. Vaikka autossa, jos istut vauvan vieressä.
Unohdat nyt sen, että se korvikepaketti ja pullo eivät ole aina siinä käden ulottuvilla. Esim yöllä pitää nousta ylös ja marssia keittiöön. Ja se pitää myös kantaa kaupasta. Imettäessä et tee mitään näistä. Ja 2 minuuttia päivässä pullojen pesua tekee kuukaudessa tunnin.
Korvikeruokinta on ohi äkkiä. Heräämisestä 5min ja olet taas valmis nukkumaan. Tissitakiaiset imee kauemmin. Eikä tarvitse hankkia imetysvaatteita. Korviketta saavat vauvat lähes aina nukkuvat paremmin.
Mua imetys lihotti. Vaikka tein mitä. Lopetin imetyksen, kun vauva oli 6kk ja kuukaudessa tippui 7kg sen jälkeen. Seuraavien kuukausien aika lähti vielä 8kg. Tekemättä mitään.
Mulla oli ylipainoa valmiiksi, joten imetykseen vaikutti tosi negatiivisesti tuo lihominen. Tätä seuraavaa en imetä. Sain painon ihan ok lukemiin ennen raskautta, vaikka vähän ylipainoa on edelleen. Laihdutus oli niin kova urakka, etten jaksa enää koskaan. Siksi en nyt imetä. En halua olla lihava enää ikinä.
Osalle imetys kyllä toimii.
Äidinmaidossa on 65 kcal per desi. Eli saat syödä 500 kaloria enemmän vuorokaudessa kun imetät.
Ja kun reissaat ulkimaille niin ei tarvitse raahata vauvalle ruokaa mukana. Nykyisten ruokakriisien aikana ja mm. Kiinassa ja Ranskassa sattuneiden korvikekriisien vuoksi en itse antaisi vauvalle pohjoismaiden ulkopuolella korviketta.
Vierailija kirjoitti:
Kolme viikkoa. Voi vitsi. Nykyihmisen kärsivällisyys on kuin banaanikärpäsellä.
Kolme viikkoa on pitkä aika kun vauva nukkuu vain vartin pätkissä ja välillä yllättäen tunnin tai pari. Muun ajan huutaa. Äiti väsynyt vaikeasta raskaudesta ja synnytyksestä ja imetys pelkkää kipua.
Ei ap mutta saman kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Mua imetys lihotti. Vaikka tein mitä. Lopetin imetyksen, kun vauva oli 6kk ja kuukaudessa tippui 7kg sen jälkeen. Seuraavien kuukausien aika lähti vielä 8kg. Tekemättä mitään.
Mulla oli ylipainoa valmiiksi, joten imetykseen vaikutti tosi negatiivisesti tuo lihominen. Tätä seuraavaa en imetä. Sain painon ihan ok lukemiin ennen raskautta, vaikka vähän ylipainoa on edelleen. Laihdutus oli niin kova urakka, etten jaksa enää koskaan. Siksi en nyt imetä. En halua olla lihava enää ikinä.Osalle imetys kyllä toimii.
Siis miten imetys nimeonmaan muka lihotti?:D Mitä söit?
Kun vauvalla on yöllä nälkä, ei tarvitse nousta etsimään tutteleita eikä herätä aivan kokonaan. Eikä tarvitse muistaa kaupassa ostaa niitä korvikkeita, vauvalle on aina ruokaa, vaikka jääkaapissa olisi vain valot. Vieraiden kanssa voi seurustella samalla kun sujauttaa vauvan liinaan tankkaamaan. Ja jos jotakuta siltikin häiritsee, kannattaa kutsua parempaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, se nyt vaan ON niin, että vauvan ruuansulatukselle äidinmaito on luontaisin ja paras ruoka. Siinä on myös ravintoaineet ja vasta-aineet erilaisille sairauksille, joille äidillä on vastustuskyky. Totta kai joku pulloruokittu vauva voi hyvällä tuurilla olla terveempi kuin naapurin imetetty, jos ei satu saamaan tartuntatautia - mutta yksi ja SAMA lapsi on terveempi äidinmaidolla kuin korvikkeella. Se nyt vaan on biologisne lajikehityksen tulosta, että ihmisen maito sopii ihmislapselle paremmin kuin teollisesti jalostettu lehmänmaito.
Se, miten kukin kokee imetyksen on täysin yksilöllistä. Minusta imetys oli älytömän helppoa ja kätevää, ruokaa oli aina mukana tarjoilulämpöisenä, eikä tuttipulloja tarvinnut raahailla mukana. Imetys käy missä tilassa tahansa, häveliäämpi voi ottaa mukaan huivin, jolla peittää vauvaa, jos kokee vauvan ruokailun noloksi näyksi - mitä se ei todellakaan edes ole, mutta tällä sekin on helppo ratkaista.
Imetyksen ei pitäisi sattua ensipäivien jälkeen yhtään. Jos se sattuu, vauvasi imetysote on väärä tai sinulla saattaa olla jonkin sortin tulehdus rinnassa. Onko nänni aivan punainen? Voi olla vaikkapa sammasta. Juttele neuvolassa asiasta, asia pitää hoitaa, koska normaalia tuo ei ole.
Hiukan ihmettelen rintaliivien ostamisen hankaluuttasi. Jos normaalisti osaat ostaa liivit, miten se voi olla nyt niin ylitsevoittamattoman vaikeaa? Rintojen koko toki on isompi, mutta ihan samalla logiikalla ne imetysliivit ostetaan. Kokotaulukko on sama eli esimerkiksi itselläni oli pienet A-kupin tissit ennen ekaa lasta, imetysaikana meni C-kupin liivit ja nykyään käytän B:tä. Se, miten paljon kullakin rinnat riippuvat, on myös täysin yksilöllistä, minulla ei riipu yhtään, koska rintani ovat pienet ja kiinteät perusmalliltaan.
Imetysliivejä saa viidellä kympillä jo useammat. Kyllä imetys on roimasti halvempikin ratkaisu kuin korvikeruokinta, johon saa vuodessa jo pelkkiin korvikkeisiin uppoamaan noin 700 euroa. Eli siis 50 versus 700 e. Do the math!
Luulen että yksi tekijä siihen miksi koit imetyksen helppona, on pienet rinnat. Isoilla täytyy aina pitää toisella kädellä kiinni rinnasta imettäessä mikä on tosi raskasta tunninkin ajan, isot rinnat on aivan älyttömän kivuliaat täyttyessään maidolla, imetysliivejä vaikea löytää koska pitää olla niin iso kuppi ja paljon tukea, normi-imetysliivit ei käy, imuotetta vaikeampi löytää..
Oikeesti!? Kuka imettää tunnin kerralla yhtä rintaa?!?!? Kyllä siinä on silloin jo vauva tissillä pelkästään sen takia että sitä tissiä on ihana lutkuttaa. Nännin saa nätisti pois vauvan suusta kyllä ja voi vaihtaa toisen rinnan tilalle jos näyttää siltä, että vauva tarvitsee vielä maitoa.
Ja kuinka ihanaa onkaan imetys yöllä, kun vauva inahtaa, nostaa sen tissille ja jatkaa itse unia. Kun se inahtaa toisen kerran, nostaa nyytin toiselle rinnalle ja jatkaa unia. Näin on menty kolmen lapsen kanssa eikä mitään ongelmia ole ollut. Toki, ei toimi, jos äiti ylipainoinen, uniapneaa, tupakointitausta, käyttää alkoholia yms muut jutut. Mutta terve äiti, joka nukkuu levollisesti voi nukkua pienen vauvan kanssa samassa pedissä varsinkin jos kumppani ei nuku samassa sängyssä, että tarvitsisi hänestäkin murehtia. Itse heräsin aina vauvan pienimpäänkin liikahdukseen, joten uskalsin nukkua vauva vieressä, enkä todellakaan aina pysynyt hereillä niin kauan kuin vauva söi.
Minä en ostanut muita imetysvaatteita kuin kaksi t-paitaa. Imetin lapsiani kaikkialla, puistoissa, kahviloissa, tavaratalojen vauvahuoneissa, auton etupenkillä ynnä muuta. Ja nautin jokaisesta hetkestä, vaikka alussa olikin aikoja että vauvat itkivät koko päivän, mutta kun oli vaan sitkeä ja tarjosi rintaa ja lohtua, itkut meni ohi ja imetys tasaantui.
Niin tai näin imettäminen on jokaisen äidin oma valinta. Jos siitä nauttii, ei tarvitse keksiä tekosyitä miksi sitä ei tee.
Lapsi saa luonnonmukaista ja terveellistä ravintoa sekä läheisyyttä ja turvaa hänelle rakkaimman ihmisen kanssa?
Positiivista, hmm, vauva saa olla iholla, ruoka on mukana joka paikassa, on lohdutuskeino kun tulee flunssa/hampaita/eroahdistus/yliväsymystilanne ym.
Neuvoisin että et ota vieraita vastaan jos ei tunnu siltä. Ja oma turhautuminen asiaan kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa tai matalan kynnyksen perheneuvojan tyyppiselle henkilölle, tai sairaalan imetyspolille tms. ettei sun tartte stressata asiasta. Jos haluat jatkaa imetystä, on kätevää laittaa paidan alle tuubitoppi, ei näy vatsa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti!? Kuka imettää tunnin kerralla yhtä rintaa?!?!? Kyllä siinä on silloin jo vauva tissillä pelkästään sen takia että sitä tissiä on ihana lutkuttaa. Nännin saa nätisti pois vauvan suusta kyllä ja voi vaihtaa toisen rinnan tilalle jos näyttää siltä, että vauva tarvitsee vielä maitoa.
Ja kuinka ihanaa onkaan imetys yöllä, kun vauva inahtaa, nostaa sen tissille ja jatkaa itse unia. Kun se inahtaa toisen kerran, nostaa nyytin toiselle rinnalle ja jatkaa unia. Näin on menty kolmen lapsen kanssa eikä mitään ongelmia ole ollut. Toki, ei toimi, jos äiti ylipainoinen, uniapneaa, tupakointitausta, käyttää alkoholia yms muut jutut. Mutta terve äiti, joka nukkuu levollisesti voi nukkua pienen vauvan kanssa samassa pedissä varsinkin jos kumppani ei nuku samassa sängyssä, että tarvitsisi hänestäkin murehtia. Itse heräsin aina vauvan pienimpäänkin liikahdukseen, joten uskalsin nukkua vauva vieressä, enkä todellakaan aina pysynyt hereillä niin kauan kuin vauva söi.
Minä en ostanut muita imetysvaatteita kuin kaksi t-paitaa. Imetin lapsiani kaikkialla, puistoissa, kahviloissa, tavaratalojen vauvahuoneissa, auton etupenkillä ynnä muuta. Ja nautin jokaisesta hetkestä, vaikka alussa olikin aikoja että vauvat itkivät koko päivän, mutta kun oli vaan sitkeä ja tarjosi rintaa ja lohtua, itkut meni ohi ja imetys tasaantui.
Niin tai näin imettäminen on jokaisen äidin oma valinta. Jos siitä nauttii, ei tarvitse keksiä tekosyitä miksi sitä ei tee.
Jokaisen oma valinta, paitsi ettei olekaan. Samaa painostusta palstalla jo vuonna 2001, kun omani syntyi. Tällä kokemuksella, jo viiden vuoden kuluttua on ihan sama, miten on vauvansa syöttänyt. Ei muuta, jatkakaa.
Kuka haluaa nukkua miehensä kanssa ei sängyssä??? Rakastan lapsiani, mutta myös miestäni. Parisuhde on myös tärkeä ja on ihana nukahtaa miehen kainaloon. En yhtään ihmettele, että pienten lasten vanhemmat eroavat paljon, jos ei edes yhteistä vuodetta jaeta.
Esikoinen nukkui perhepedissä ja oppi oikeasti kunnolla omaan sänkyyn 9-vuotiaana. Ei kiitos samaa enää ikinä.
Täysimetys vastaa -500 kcal per päivä. Minulla kapeni posket ja kaksoisleuka lähti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa nukkua miehensä kanssa ei sängyssä??? Rakastan lapsiani, mutta myös miestäni. Parisuhde on myös tärkeä ja on ihana nukahtaa miehen kainaloon. En yhtään ihmettele, että pienten lasten vanhemmat eroavat paljon, jos ei edes yhteistä vuodetta jaeta.
Esikoinen nukkui perhepedissä ja oppi oikeasti kunnolla omaan sänkyyn 9-vuotiaana. Ei kiitos samaa enää ikinä.
Ja siis missä se mies sitten nukkuu? Tai ”nukkuu”? Sohvalla? Ei kaikilla ole mitään vierashuonetta, jossa mies saisi kunnon yöunet nukuttua.