Sanokaa mulle edes joku positiivinen asia imettämisestä?
"Se on vauvalle parasta ravintoa" ei nyt tässä kohtaa lohduta. Esikoinen oli pullovauva ja nyt 12v. Hän ei ole elämässään ikinä sairastanut. No vesirokko oli kerran ja kuumetta kerran. Joskus voi vähän yskiä. Helppo lapsi ja nukkui kun tukki aina. Pullon kanssa oli niin helppoa. Pystyi liikkua, mennä ja tehdä ihan mitä vaan ja koska vaan. Purkki auki ja maito pulloon ja 3min syöttö. Onnistui vaikka keskellä katua. Paino palautui itselläni lähtöpainoon kahdessa viikossa synnytyksestä, vaikka sitä tuli paljon enemmän kuin tässä uusimmassa raskaudessa.
Koko imetys on nyt ollu aivan hanurista. Ensin etsin kuukausikaupalla imetysliivejä. Kotiin tuli paketti toisensa jälkeen ja niitä ei vain löytynyt istuvia. Viimein löysin yhdet, jotka nyt oli edes sinnepäin. Sitten imetysmekkoja etsimään ja niitä onneksi tilaamalla pari löytyi. En siis halua, että mun pitää omasta pukeutumistyylistäni joustaa, vaikka on lapsia. Kuulostaa pinnalliselta, mutta tekisitkö itse niin?
Vauva on koko ajan tissillä. 15h päivästä. Ok, kuuluu alkuun. Itken itse tätä kipua ja en pysty nukkua. Kipu on niin sietämätön. Olen kaikki vinkit kokeillut. Vauva on nyt 3vkoa. En ole käytännössä voinut poistua kotoa tai nähnyt ketään muita ihmisiä, miestä ja neuvolan tätiä lukuunottamatta. Sukulaiset kyselee koska voisi nähdä vauvan, mutta en tiedä koska tulee sellainen hetki, että voin luottaa, ettei tarvitse imettää tuntiin kahteen. Meillä on iso talo ja voin mennä imettämään vaikka saunaan, mutta neiti voi sitten olla tissillä koko ajan ja vieraat ei silti näkisi vauvaa.
Eilen annoin korviketta vähän ja vauva nukkui heti melkein 4h putkeen. Tissimaidolla pisin pätkä ollut reilu tunti.
Vauva on välillä itkenyt selvästi mahaansa. Nyt mun pitäisi katsoa mitä syön, jos johtuu siitä. Syön ihan terveellisesti, mutta pitääkö mun nyt oikeasti syödäkin kaikki sen mukaan, että imetän? En siis saa syödä mitään mitä haluan, vaan elän jollain vastenmielisellä ihan vaan voidakseni imettää. Paino nousee imetyksen takia, vaikka vaikka aivan neuroottisesti katson ja punnitsen syömisiäni. Nytkin mulla on nälkä.
Haluaisin silti vielä yrittää imettää. Tämä on vaan nyt niin helevettiä. Menee rahat, terveys, ulkonäkö, psyyke, unet, sosiaaliset suhteet. Kaikki.
Kommentit (59)
Kipu helpottaa. Viikko tai pari vielä. Imetys tasaantuu. Mutta tuota se oli. Kalliiksi tuli :) vrt kun olisi ostanut korvikkeita ja saanut omat vaatteet päälle. Mulla meni imetysvaatteisiin varmaan 1500 ainakin..ellei 2000. Mutta siis kaikki helpottui muutamassa viikossa. Vauva oppi syömään nopeammin ja harvemmin. Kylässä tms imetin vessassa ja se kesti max 5min. Paino alkoi tippua, kun vauva oli 2kk.
Tuttipullojen pesu vie 2min. Niitä kannattaa olla useampi. Kattilaan vaan sitten koko satsi. Korvikepakkauksen avaus vie 2s ja pulloon kastaminen 3s ja syöttö muutaman minsan. Onnistuu kaikkialla. Vaikka autossa, jos istut vauvan vieressä.
Miksi et muka voi imettää, kun vieraita tulee? Jos et halua imettää heidän nähden, mene imettämään toiseen huoneeseen. Tosin jokainen vieras tajuaa, että vauva tarvitsee kelloon katsomatta ruokaa.
Älä mihinkään imetysdieettiin itsenäisesti lähde. Tuon ikäiset vauvat itkee mahaansa muutenkin, vaikka sun ruokavaliossa ei olisi vauvan kannalta mitään vikaa.
Itse en koskaan oppinut nauttimaan imetyksestä, koska alkuvaikeuksien (jotka oli ihan samoja kuin sinulla) jälkeen vauva alkoi sitten puremaan haavan toiseen nänniin jatkuvasti, koska ilmeisesti asennossa oli jotain vikaa. Imetysohjaajasta ei ollut hyötyä, kuulemma asialle ei enää siinä vaiheessa voinut mitään, koska vauva oli jo niin iso.
Lopeta ruokien punnitseminen. Imettävä äiti tarttee riittävästi ruokaa ja juotavaa.
Vauva saa läheisyyttä ja turvaa, sekä paremman vastustuskyvyn. Osta vaan iso huivi ja imetä piilossa sen takana, muuten normivaatteet. Paino laskee. Ne rinnat ainakin itsellä kärsi jo raskaudesta ja maidonnoususta peruuttamattomasti, niin ettei imetys painanut siinä katastrofissa. Jos sattuu niin onko vauvan imuote huono? Ite yllätyin et koko rinnan pää piti työntää sinne suuhun eli rutistat vähän rintaa ja laitat sen yli nännipihan verran vauvan suuhun kohti kitalakee, se osaa ite korjata.
Sitä ei ole pakko tehdä vuosikausia?
Alussa se on mulla aina ollut vaikeaa ja tehnyt kipeää, molemmat tuntuivat juurtuneen rinnoilleni :) alkuviikkojen jälkeen se helpottui, ja sittenhän se olikin vain mukavaa ja helppoa. Molemmat ovat saaneet jonkun verran maitoa pullostakin, mutta eipä siinä mitään ns sen ihanampaa ollut, ei heillä vaikuttanut uniin tai muutenkaan mihinkään.
Tilastollisesti imettäminen on hyväksi vauvalle. Kysymys on keskiarvoista. Jos vauva nukkuu noin paljon paremmin korvikkeella niin herää kysymys että onko se sittenkään parempi juuri sille vauvalle.
En ole ostanut mitään rumia imetysvaatteita, onnistuu se imetys normipaidoillakin.
Hyvä puoli oli se ettei tarvitse ostaa korvikkeita jotka on kalliita. Ja junassa esim voi ruokkia lapsen helposti ilman säätämistä. Mutta taas esim kaupungilla ollessa pulloruokinta on helpompi. .
Itken koska imetys on loppumaan päin selkeesti. Maitoa tulee vielä suihkuamalla, mutta ei enää tarpeeksi jotta vauvan vatsa täyttyisi. :( vauva on pian 3 kk ja viime neuvolassa painoa oli täysimetyksellä tullut vain 12g per vuorokausi. Alkuun paino nousi hyvin 30-40g/vrk. Joten aloin antamaan korviketta lisäksi n.pari viikkoa sitten ja harmittaa. Syö rintaa vain n.3krtaa/vrk.
Ekoina viikkoina olin myös erittäin tuskastunut imetykseen, mutta nyt kokisin sen kyllä paremmaksi vaihtoehdoksi.
Anteeksi meni vähän ohi aiheen.
Joo, itse taisin imettää pari kk kun en enää jaksanut. On vielä niin isot rinnat etten koskaan voinut antaa vauvan syödä itsekseen vaan piti aina toisella kädellä pidellä rintaa ettei vauva tukehdu. Oishan se paras vaihtoehto lähtökohtaisesti, kunnes aiheuttaa ongelmia, stressiä ym.niin paljon että fiksumpaa siirtyä pulloon.
Vierailija kirjoitti:
En ole ostanut mitään rumia imetysvaatteita, onnistuu se imetys normipaidoillakin.
Hyvä puoli oli se ettei tarvitse ostaa korvikkeita jotka on kalliita. Ja junassa esim voi ruokkia lapsen helposti ilman säätämistä. Mutta taas esim kaupungilla ollessa pulloruokinta on helpompi. .Itken koska imetys on loppumaan päin selkeesti. Maitoa tulee vielä suihkuamalla, mutta ei enää tarpeeksi jotta vauvan vatsa täyttyisi. :( vauva on pian 3 kk ja viime neuvolassa painoa oli täysimetyksellä tullut vain 12g per vuorokausi. Alkuun paino nousi hyvin 30-40g/vrk. Joten aloin antamaan korviketta lisäksi n.pari viikkoa sitten ja harmittaa. Syö rintaa vain n.3krtaa/vrk.
Ekoina viikkoina olin myös erittäin tuskastunut imetykseen, mutta nyt kokisin sen kyllä paremmaksi vaihtoehdoksi.
Anteeksi meni vähän ohi aiheen.
Imetys riittäisi sinulla kyllä kun maitoa tulee noin hyvin. Eikö kukaan neuvonut imetyksen tehostamisessa?
Imetystaipaleesi on tällä kertaa vasta alussa ja hormonitoiminta sekaisin synnytyksen ja alkaneen imetyksen vuoksi. Ei tule olemaan näin hankalaa kovin kauan.
Tsemppiä, jaksamista. Imuote paranee, löydätte yhteisen sävelen ja kun kesäkin on tulossa niin miten kätevää onkin kun vauvalle ruoka kulkee mukana missä vaan ja syöttäminenkin onnistuu niin puistossa, kauppareissulla kuin metsäretkellä. Sinun ei tarvitse miettiä onko lähellä jääkaappia lopulle maidolle tai tuliko otettua tarpeeksi korviketta mukaan.
Terveysvaikutuksia sinulle ja vauvalle. Bikineissä kunnolla täytettä 😄
Vauva tosiaan voi reagoida johonkin mitä syöt, se on fakta.
Sen sijaan en suosittele tunteja kestävää imetystä varsinkaan jos tekee kipeää.
En usko, että korvikkeella ruokittu lapsi menee piloille, jos esikoisesikin on jäänyt henkiin ja hyvällä menestyksellä.
Jos osaimetys onnistuisi par-kolmekin kuukautta, se olisi tietysti hyvä vauvalle.
Jos pulloruokinta tekee sinusta onnellisen ja tyytyväisen äidin, sekin on hyväksi vauvalle.
Vaate- ja ulkonäköongelmat ovat keksittyjä. Niillä ei ole yhteyttä imetykseen muuta kuin henkisellä tasolla.
Paino putoaa tehokkaasti ja voit syödä mitä vain, niin kauan kuin imetät, lihomatta.
Imettäessä vauva saa aina parasta mahdollista ravintoa ja aina tuoreena.
Kolme viikkoa. Voi vitsi. Nykyihmisen kärsivällisyys on kuin banaanikärpäsellä.
Sun kroppa valmistaa just sun lapsellesi parhainta ravintoa. (Esim. poika- ja tyttövauvojen äidit tuottaa erilaista maitoa.)
Se on sun lapsesta ihanaa, kun saa olla äidin ihossa kiinni ja tuntea tutut sydämen sykkeet (mitkä jo kohdussa kuuli) ja tuoksun johon on kiintynyt.
Sitä vartenhan ne imetysvaatteet on, et voi vilauttamatta imettää seurassa. Itse oon käyttänyt kahden paidan systeemiä - ohut toppi alle ja päälle mikä vaan vanhoista vaatteistani minkä helmaa pystyy nostamaan ylös.
Useimmat vauvat on itkuisia parin viikon ikäisenä, en olisi huolissaan.
Älä murehdi syömisistäsi.
Mä en halunnut koskaan imettää muiden nähden. Ventovieraat oli ok. Huivi ei sinänsä auttanut, koska itse tapahtuma oli vastenmielistä tehdä jonkun läsnäolessa.
Vauva ei opi pullolle enää muutaman viikon jälkeen. Ihme, että sun lapsi joi edes enää pullosta?
Imetystä ei vaan voi lopettaa, eli sun pitää tehdä päätös nyt. Ei kannata uskoa neuvoja "lopetat kun siltä tuntuu". Vauva ei opi juomaan pullosta enää, jos imetät. Eli sitten on pakko jatkaa imetystä.
Ei tarvitse pestä tuttipulloja ja ja ostaa tutteliä. Jotkut tykkää karmeista riippareista. Kyllä se imetysmafia tulee tähänkin ketjuun pätemään. Odota vaan.