Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rautakuurin aloitus ja oireet. Onko muilla ollut pistelyä?

raudanpuutos
20.04.2019 |

Minulla todettiin raudanpuutos. Olen käyttänyt reilun viikon rautaa (200mg/vrk lääkärin ohjeen mukaan), eikä olo ole vielä yhtään parempi (en tosin sitä odottanutkaan)

Ongelmani on, että rautakuurin aloituksen myötä raajoihin on tullut runsasta pistelyä mitä aiemmin ei ollut.
En näin pyhäpäivinä voi lääkäriin soitella, täytyy toivoa että oire lähtee pois.
Onko muilla ollut samanlaista?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ruokaa, älä pillereitä. Hyvästä ravinnosta tulee hyvä olo ja ravinnot. Pillereistä tulee vain pahaa oloa.

Vierailija
2/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö ruokaa, älä pillereitä. Hyvästä ravinnosta tulee hyvä olo ja ravinnot. Pillereistä tulee vain pahaa oloa.

Kyse on raudanpuutteesta, ei anemiaa ole.

Asia ei ole korjattavissa pelkästään ruoalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on ruualla korjattavissa.

Vierailija
4/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kapseleista maha kuralle. nestemäinen paras. älä nyt viitsi päivystystä häiritä tuollaisella, menee varmasti ohi. vai minkä ajattelit olevan hätänä tuon pistelyn johdosta? niin, ei mitään. odota pari vko ja katso sitten vasta .

Vierailija
5/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa. Tiedät paremmin kuin lääkäri?

Ei ap.

Vierailija
6/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hemppa 105 ja jouduin kuurille myös. Lääkäri määräsi 100 mg joten tuo sinun ottamasi määrä on aika suuri. Vatsa tässä herkillä on ollut ei muita oireita. Eka viikko vatsa niin kuralla että mikään ei pysynyt sisällä. Vaihdoin merkkiä ja nyt vähän paremmin menee.

Vierailija
7/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ison kerta-annoksen lääkäri määrännyt kyllä... Pistelystä en tiedä, itselläni rauta aiheuttaa ikävää ummetusta ja turvotusta (siis se ainoa valmiste, joka jotenkin sopii). Vaikutukset alkavat tuntua varmaan noin kuukauden kuluttua. Ja juu, ruuasta saatu rauta ei anemiaa korjaa, näin sanoneet minulle sekä lääkäri että labranhoitaja. Tsemppiä!

Vierailija
8/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni kapseleista maha kuralle. nestemäinen paras. älä nyt viitsi päivystystä häiritä tuollaisella, menee varmasti ohi. vai minkä ajattelit olevan hätänä tuon pistelyn johdosta? niin, ei mitään. odota pari vko ja katso sitten vasta .

Päivystystä häiritä? No en ole puhunut mitään päivystyksestä! Kunhan kyselin, että onko muilla tullut pistelyä rautakuurin aloittamisen jälkeen.

Vierailija
9/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla noin yksinkertainen. Ei ruoasta välttämättä saa tarpeeksi mitään, jos on jonkun vitamiinin ja hivenaineen puutos. Silloin se pitää purkista ottaa.

Vierailija
10/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ison kerta-annoksen lääkäri määrännyt kyllä... Pistelystä en tiedä, itselläni rauta aiheuttaa ikävää ummetusta ja turvotusta (siis se ainoa valmiste, joka jotenkin sopii). Vaikutukset alkavat tuntua varmaan noin kuukauden kuluttua. Ja juu, ruuasta saatu rauta ei anemiaa korjaa, näin sanoneet minulle sekä lääkäri että labranhoitaja. Tsemppiä!

Kyllähän se korjaa.

Vierailija
11/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla noin yksinkertainen. Ei ruoasta välttämättä saa tarpeeksi mitään, jos on jonkun vitamiinin ja hivenaineen puutos. Silloin se pitää purkista ottaa.

Ei varmaan saakaan, jos syö huonoa ruokaa. Miksi vaje pitäisi hoitaa pillereillä eikä ruualla?

Vierailija
12/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut tai itse kokenut, että aiheuttaisi pistelyä kenelläkään (ja olen nyt sentään tän raskausanemian takia saanut kuulla reilun kokoelman kokemuksia, samoin apteekissa farmaseuttina). Vatsaoireet on niitä yleisempiä. Tosin ne nyt voi olla niin rajuja, ettei siinä pienet pistelyt alaraajoissa kauheasti hetkauta.

Vierailija
13/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa anemia, jota ei paranna mikään ruoka niinkuin täällä tietämättömät väittää. Eli rautatabletit vain korjaavat asian. Tuo 200mg vuorokaudessa on aloitusannos, jota myös itselle lääkäri määräsi. Rautatabletteja ei saa missään nimessä ottaa maitotuotteiden kanssa samaan aikaan, siitä menee maha sekaisin eikä ne imeydy. C-vitamiini tehostaa imeytymistä.

Minulla ei ole tullut mitään sivuoireita raudasta, syön Obsidan nimistä rautaa.

Vierailija
14/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan saakaan, jos syö huonoa ruokaa. Miksi vaje pitäisi hoitaa pillereillä eikä ruualla?

Tämä palsta ei kyllä koskaan petä :D 

Nyt syödään jo huonoa ruokaakin. Raudanpuutteeseen ei siis ole muita syitä kuiin huono ruokavalio? :D

Vierailija
15/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa. Tiedät paremmin kuin lääkäri?

Ei ap.

Huvitu rauhassa. En varmaankaan tiedä lääkäriä paremmin. Tosin lääkäreilläkään ei ole ravintokoulutusta, heidän koulutuksellaan hoidetaan sairauksia ja se useimmin tarkoittaa jotain nappia naamaan. Ravinto ei lääkäreille ole tärkeä juttu.

Vierailija
16/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta ei petä. Uskomatonta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä palsta ei kyllä koskaan petä :D 

Nyt syödään jo huonoa ruokaakin. Raudanpuutteeseen ei siis ole muita syitä kuiin huono ruokavalio? :D

No siitähän se riippuu, mitä suuhus laitat.

Vierailija
17/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se korjaa.

Ei korjaa, muutenhan rautavarastot ei pääsis tyhjenemään.

Jos on runsaat kuutautiset, menetät vuosien kuluessa niin paljon verta ettei rautaa ole mahdollista korvata ruokavaliolla. Samoin jos esim lääitys estää raudan imeytymisen. Viiterajoissa oleva hb ei kerro mitään, rautaa ei silti välttämättä ole. Minullakin on pitkästi alle viitearvojen rauta, vaikka olen syönyt paljon rautaa sisältäviä ruokia ja hb ollut hyvä. Selvisi vahingossa. Oireet on olleet vuosikaudet mutta eipä tullut mieleenkääm että olisi raudanpuutosta.

Ap rautaa voi ottaa myös vain joka toinen päivä, se parantaa raudan imeytymistä. Itse en ole huomannut pistelyä, mutta olo saattaa olla entistä väsyneempi alkuun ja varsinkin vatsa saattaa reagoida rautaan.

Vierailija
18/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska raudanpuute ei yleensä johdu ruokavaliosta. Ei lääkäri korjaa pillereillä mitään, mikä on hoidettavissa ruokavaliolla. Raudanpuutteen korjaamiseen menee vahvoilla rautavalmisteillakin kauan, hyvin kauan esim. vuosia. Ei ne rautavarastot pääsis tyhjentymään jos sen vois ruokavaliolla korvata.

Ravinnosta saa rautaa juu, mut valitettavasti niitä rautaa sisältäviä ruokia pitäisi vetää niin paljon ettei kenenkään terveys kestäisi sitä, tulisi jo haittojakin. Sitten sais liikaa niitä muita vitamiineja ym aineita, joita ei tarvitse.

Et voi hoitaa ruokavaliolla sellaista puutosta, joka ei johdu ruokavaliosta. Eikö tän pitäisi olla päivänselvää?

Vierailija
19/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla raudanpuute itsessään ilmeisesti aiheuttaa pistelyä. 2.5 kk:n rautakuuria takana ja enää pistelyä jaloissa. Sormista hävinnyt jo pois.

Itselleni ei sopinut kapselit mutta tablettimuodossa sopii hyvin.

Vierailija
20/39 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska raudanpuute ei yleensä johdu ruokavaliosta. Ei lääkäri korjaa pillereillä mitään, mikä on hoidettavissa ruokavaliolla. Raudanpuutteen korjaamiseen menee vahvoilla rautavalmisteillakin kauan, hyvin kauan esim. vuosia. Ei ne rautavarastot pääsis tyhjentymään jos sen vois ruokavaliolla korvata.

Ravinnosta saa rautaa juu, mut valitettavasti niitä rautaa sisältäviä ruokia pitäisi vetää niin paljon ettei kenenkään terveys kestäisi sitä, tulisi jo haittojakin. Sitten sais liikaa niitä muita vitamiineja ym aineita, joita ei tarvitse.

Et voi hoitaa ruokavaliolla sellaista puutosta, joka ei johdu ruokavaliosta. Eikö tän pitäisi olla päivänselvää?

Miten ihmeessä joku puutos ei voi johtua siitä mitä suuhunsa laittaa?