Historia ei enää kiinnosta ihmisiä
Varsinkaan lapsia, nuoria ja nuorisoa. Historia koetaan tylsäksi, vanhaksi, pöluttyneeksi ja loppuun kalutuksi. Se ei enää kiinnosta. Siitä ei ole hyötyä eikä sitä voi hyödyntää kaupallisesti. Vain nykyhetkellä ja tulevaisuudella tuntuu olevan enää väliä.
Kommentit (30)
Älykkyys on kääntynyt laskuun, joten mitä muuta odottaakaan?
Mahtavaa! Mennään vielä vähän eteenpäin, niin viimeisetkin historiaa harrastavat jäärät kuolevat pois ja voimme vihdoinkin toistaa historian pahimpia virheitä ihan vapaasti! WW3, here we come!
"Don't be stupid, be a smarty, come and join the Na-zi party!"
Sananvapauden ja vapauden merkitys tuntuu unohtuneen myös.
Minua kiinnostanut aina. Etenkin kulttuurihistoria.
Outoa. Minusta historia on aina ollut erittäin mielenkiintoista. Jo lapsena.
Kuka nyt haluaisi muistella sitä miten ihmiset tuhosivat tämän maapallon, parempi keskittyä miettimään miten voimme tulevaisuudessa pelastaa edes sen jäljelläolevat rippeet. Historiasta ei ole tässä mitään apua.
Minua ainakin kiinnostaa, jopa enemmän kuin nykyaika.
Joka ei tunne menneisyyttä ei voi ymmärtää nykyhetkeä eikä pysty suunnittelemaan tulevaa.
Se on kyllä sääli jos historia ei kiinosta. Turhaan sitten toistetaan samoja virheitä. Huoh...
M47.
Ei se ennenkään kovin monia kiinnostanut. N32
Jos ihmiset olisi opiskelleet historiaa, niin esim. siniset olisi tienneet miten loikkareille käy vaaleissa.
Epic fail. Olisivat pysyneet PS:ssa niin olisivat Suomen suurin puolue ja moni heistä olisi eduskunnassa nyt, tai 4v päästä.
Jo pelkästään opiskelemalla kaikki historian kuplat ja niiden puhkeaminen, pystyt välttämään todennäköisemmin sen kohtalon omalla kohtaa... että pystynet poistumaan markkinoilta ennen kuin on myöhäistä. Tai alunperin vältät sellaisiin menemisen.
Sillä lailla ne totalitääriset sortohallitukset saavat vallan. Ei osata lukea nykyajan merkkejä ja peilata niitä historian kautta. Uskotaan mieluummin helppoja vastauksia vääriin kysymyksiin.
Minä inhosin koulussa historiaa. Pidin sitä tavattoman tylsänä ja kuivana aineena. Oli myös vaikea keskittyä oppimiseen, koska en jaksanut luoda aktiivisesti aikajanaa ja "tapahtumatietoutta" pääni sisään. Se tuntui vaikealta. Olin parempi opettelemaan irrallisia asioita ja olin siksi taitavampi esim. matikassa, äikässä ja kielissä.
Nykyään historia on alkanut kiinnostaa enemmän ja harmittaa miten paljon tietoaukkoja on, vuosien oppitunnit menivät paljolti hukkaan.
Olen yrittänyt perehtyä historiaan katsomalla esim. tiivistysvideoita koko maailmankaikkeuden historiasta, jotta myöhemmin olisi helpompi perehtyä myös yksittäisiin tapahtumiin hahmottaen samalla kokonaisuutta.
Maailmansodat ja Suomen sodat olen kyllä pariin otteeseen kerrannut ja "osannut", mutta sitten olen taas unohtanut suurimman osan, vuosiluvuista, osapuolista, syistä, seurauksista, uhrimääristä ym. eli aika lailla kaiken.
Olen nuori aikuinen ja olen aina ollut kiinnostunut historiasta ja arkeologiasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori aikuinen ja olen aina ollut kiinnostunut historiasta ja arkeologiasta.
Kerro ihmeessä miksi olet kiinnostunut asiasta joka ei tuota yhteiskunnalle minkäänlaista voittoa eikä lisäarvoa, kaiken öisäksi jistoriaa ei pysty samanlailla kaupallistamaan ja markkinoimmaan mikä lisäisi kysyntää ja kulutusta toisin kuin tulevaisuus.
Enpä tiedä mitään tylsempää asiaa. Jorinoida ja jaaritella menneisyydestä ja sättiä jälkiviisaina kuoleita ihmisiä heidän huonoista valinnoistaan. Eikö olisi jotain kiinostavampaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä miksi olet kiinnostunut asiasta joka ei tuota yhteiskunnalle minkäänlaista voittoa eikä lisäarvoa, kaiken öisäksi jistoriaa ei pysty samanlailla kaupallistamaan ja markkinoimmaan mikä lisäisi kysyntää ja kulutusta toisin kuin tulevaisuus.
Miksi ihmisen ylin pyrkimys pitäisi olla "tuottaa lisäarvoa kaupallistumiseen ja markkinointiin"??? Päinvastoin, eiköhän ihmisen elämä ja arvomaailma ole suurimmaksi osaksi tuon ahtaan materialistisen maailmankuvan ulkopuolella.
Tulevaisuus rakentuu aina sille mitä on tapahtunut aikaisemmin.
Lisäksi historiaa kyllä myös kaupallistetaan koko ajan. Mietipä vaikkapa turisteja: eiköhän suurin osa mene matkallaan käymään historiallisiin kohteisiin ja rakennuksiin.
Historialliset tapahtumat ovat valtavan merkittäviä ihmisille monissa maissa. Tieteessä on jopa ihan oma erityisalansa, jossa tutkitaan muistopaikkoja ja niihin liittyvää kulttuuria, koska se on niin merkittävä elementti vaikkapa suursotien kulttuurihistoriaa, joka aktivoituu yhä uudestaan tiettyinä muistopäivinä. Varsinkin sotien taisteluja harrastetaan eli ns. historian elävöittäminen.
Jos mietit vaikkapa nuorten kuluttamaa populaarikulttuuria, otetaan vaikkapa tietokonepelit. On vaikea edes laskea kuin moni peli rakentuu historialle ja esittää historiallisia elementtejä vaatetuksessa, aseistuksessa ynnä muussa, esimerksiksi Assasin's Creed.
Sukututkimus eli oman suvun historian tutkimus ei ole koskaan ollut yhtä suosittua kuin nyt.
Ihmiset ovat myös kiinnostuneita esineiden historiasta, ja monet retro, vintage ja antiikkiesineet ovat muodissa, keräilyn ja harrastuksen kohteena.
Tässä vain muutama esimerkki. Vaikutat henkilöltä, joka on joko trolli tai sitten elää todella silmät ummessa.
"Olin parempi opettelemaan irrallisia asioita ja olin siksi taitavampi esim. matikassa, äikässä ja kielissä."
Olit parempi opettelemaan irrallisia asioita aineissa, jossa kaikki rakentuu aikaisemmin opitun päälle?
En ymmärrä logiikkaasi lainkaan, joten voisitko selventää kantaasi?
Kaikki muu paitsi somettaminen on turhaa. Ja salilla käynti, lenkkeily ja matkustelu.