Ilmiö: tytöttelevät äidit
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tämä tehdään hankalaksi. Miksi pitää käyttää mitään tyttö/täti -termejä missään tilanteessa?
Myyjä, hoitaja, opettaja, jne. käy oikein hyvin.
Kaikki eivät ole kolmannen aallon feministejä ja saattavat kokea tarvetta viitata ihmiseen sukupuolisidonnaisella termillä. Taantumuksellista mutta totta.
Kyse ei ole mistään feminismistä vaan siitä, miten opettaa muksunsa puhuttelemaan itseään vanhempia, jo aikuisia ihmisiä.
No miksi sitten nainen -sana olisi ok, mutta täti ei? Perinteisesti lapsilleon puhuttu tädeistä ja sedistä, miksi enää ei saisi vaan pitää sanoa mies/nainen?
Vierailija kirjoitti:
Tytöttely on muutenkin vähän niin ja näin. Itse kutsun nuoreksi, naiseksi tai aikuiseksi, riippuen siitä, mitä arvioin iäksi. Olen muuten itsekin 25-vuotias ja kahden lapsen äiti, ei ole aikoihin tytötelty, mutta siinä 18-20-vuotiaana se oli kyllä ärsyttävää.
Minä sanon tädeiksi, koska en voi tietää onko joku nuori aikuinen vai ei. Nainen ja nuori taas eivät sovi suuhun pikkulapsen kanssa jutellessa.
Mä käyn yhdellä tallilla, jossa vuokraan hevosta. Hevosella on toinenkin vuokraaja, joka on 15-vuotias. Hevosen omistaja on mua jokusen vuoden vanhempi, yli 40. Silti me vuokraajat ollaan "tytöt". Sopii mulle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tämä tehdään hankalaksi. Miksi pitää käyttää mitään tyttö/täti -termejä missään tilanteessa?
Kerrohan sitten mikä on randomtilanteessa naispuolinen henkilö, kun hän ei ole tilanteessa tittelinsä kanssa? Hei SINÄ? Hei HENKILÖ! Hei IHMINEN?
Ja kuka puhuu vaikka 2-vuotiaalle, että menepä tuohon henkilön viereen odottamaan. Tuossa tulee ihminen keltaisella autolla. Tuo aikuinen vaihtaa renkaita autoonsa. ?!
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn yhdellä tallilla, jossa vuokraan hevosta. Hevosella on toinenkin vuokraaja, joka on 15-vuotias. Hevosen omistaja on mua jokusen vuoden vanhempi, yli 40. Silti me vuokraajat ollaan "tytöt". Sopii mulle :D
Tyttölapsia voi kutsua tytöiksi. Jos olet itse jo aikuinen, niin sitten ymmärrän että ärsyttää ja kyse on tytöttelystä huonossa merkityksessä. Muutenkin nämä tytöttelyt ja tädittelyt liittyy oman pienen lapsen kanssa jutteluun eikä niitä putäisi esiintyä aikuisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni vähän aloitus ohi.
Vierailija kirjoitti:
"Tuo henkilö" sopii kaikkiin.
Oikeasti käytät sanaa henkilö pikkulapsen kanssa? Joka osaa sanoa Matti tahtoo, lapio ja äiti? Työnnät hikihatussa rattaita ylämäkeen kauppakassit pursuten ja yllättäen väistät toista ihmistä, niin sanot spontaanisti "oho tuolta tulikin tuo henkilö". Tai lapsi kysyy kuka tuo on? Vastaat: se on joku henkilö. Oikeasti? Nainen ja mieskin kuulostaa jo paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni vähän aloitus ohi.
Tarkoituksena oli sanoa, että tytöttelyä on muuallakin ja se on usein aivan neutraali asia.
Vierailija kirjoitti:
Ikäkriisi kirjoitti:
Olisiko kurppa parempi?
Fiksuja kommentteja. Mitään välimuotoa ei ole kurpan ja tytön välillä?
No kristus että voi olla tyhmää sakkia !
Kait tajuat että + 25v. naaras on JO pilalla ? Siis, sellainenhan on wanha, rupinen kurppa. Oikea haaska, jolla ei ole enää mitään jakoa eikä virkaa. Noh, ehkä just luontokuvaajille haaskaksi tai V O K :iin MäTy-patjaksi, ja siihenkin niillä on sentään jotkut kriteerit. Feat. Puuro-Gate.
Ymmärrän, että ap:ta voi harmittaa tulla ohimennen tytötellyksi. Kuitenkin todennäköisintä on, että kyseinen äiti oli väsynyt ja tuskin vilkaisi sinuun ja sanoi nopeasti omalle lapselleen ohjeen ajattelematta sen enempää ikääsi tai että edes kuuntelisit äidin ja lapsen juttelua.
Itse kerran sanoin vahingossa valvottujen öiden keskellä lapselleni varo setää! (juoksi päin), kun tarkoitin sanoa varo tätiä, mutta tilanne tuli nopeasti. Kyllä hävetti, mutta en kehdannut mennä selittelemään ko. naiselle etten todellakaan luullut häntä mieheksi.
Olen nuorinta serkkuani hieman toistakymmentä vuotta vanhempi ja serkun äiti yritti saada tyttärensä kutsumaan minua tädiksi. Nousi niskakarvat pystyyn ja tein selväksi, että en ole tyttäresi täti ja että minulla on ihan oikea etunimikin, jota tyttäresi voi käyttää. Siihen loppui se tädittely. Tytöttelyä en yleensä ole koskaan pannut pahakseni.
Joku viikko sitten jollain fillaristilla tippu pieni pussukka , aloin huutamaan että "hei "siihen pysähty huuto kun en tiennyt mitä sanoa, tyttö,nainen, ihminen ?
no onneksi tuo Hei- riitti ja se huomas katsoa taakseen ja haki pussukan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin nelikymppisenä olen iloinen jos joku tytöttelee vielä vaikka vähän alentuvasti sen sanookin.
Rouvittelu on kaameaa, täti on ihan neutraali.
Ekan kerran mua tätiteltiin kun olin 14 ja se kyllä otti päästä 😂
Minä en tykkää, olen aina inhonnut tytöttelyä.
Mitä pahaa on olla tyttö, täti, neiti tai rouva lapsen tai oletetusti lapsen silmissä? Miksi se sattuu, että sinua joku puhuttelee näin? Ovatko tytöt, tädit, neidit tai rouvat sinusta jotenkin huonoja?
Mielestäni näiden termien kunnia voitaisiin palauttaa. Se, että tyttöihin, neiteihin, täteihin ja rouviin on liitetty halventavia konnotaatioita, ei tarkoita sitä, että asioissa olisi mitään huonoa tai halveksuttavaa. Itse olen kolmevitosena mielelläni sekä tyttö, neiti, täti että rouva.
Miksi on niin vaikea puhua hus lapselle naisista? Varo takanasi olevaa naista. Väistä muita ihmisiä. Anna karkkipussi kaupankassalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tapaamasi henkilöt ei ole noita. Osa on ihan vaan ohikulkijoita, naapureita ja puolituttuja. ”Väistäpä henkilöä / pidähän kanssaihmiselle ovea auki”?
Toveri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tapaamasi henkilöt ei ole noita. Osa on ihan vaan ohikulkijoita, naapureita ja puolituttuja. ”Väistäpä henkilöä / pidähän kanssaihmiselle ovea auki”?
Toveri
Väistähän takana tulevia, pidähän ovea auki muillekin/seuraavalle tms.
Melkeoista kielellellistä ja mielikuvituksen köyhyyttä jos ei osaa puhua ihmisistä neutraalista ja sukupuolittamatta. Minulla on kolme lasta, isoimmat jo koululaisia ja vielä kertaakaan ei ole tarvinnut tytötellä/seditellä/täditellä yhtään ketään ventovierasta tai puolituttua.
Feministinä kutsun toisia naisoletettuja sisariksi. Ovathan he aatesisaria taistelussa valkoista heteromiestä vastaan.
Tytöttely on muutenkin vähän niin ja näin. Itse kutsun nuoreksi, naiseksi tai aikuiseksi, riippuen siitä, mitä arvioin iäksi. Olen muuten itsekin 25-vuotias ja kahden lapsen äiti, ei ole aikoihin tytötelty, mutta siinä 18-20-vuotiaana se oli kyllä ärsyttävää.