Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvaile suomalainen mökki

Vierailija
20.04.2019 |

Kuvaile suomalainen mökki. Minä aloitan.

Kaikki vanha raahataan mökille, joka ei enää kelpaa kenenkään kotiin. Korvaton muumimuki? Mökille. Isoisän hiihtopokaalit ja hirvensarvet? Mökille.

Kaikkialla on pas-kaista ja epäviihtyisää. Kaikki tasot ja pöydät ovat paksun rasvan peitossa, koska mökillä ei voi siivota kunnolla. Petivaatteet ovat kuluneet puhki ja kellastuneet, kaikki ovat nuhjuista keinokuitua. Sängyt pedataan muotoonommelluilla froteelakanoilla.

Tuvasta löytyy pirttipöytä, jonka lakkapinta on kulunut puhki. Pöydällä on lyhyt, napakka räsymatto ja kuluneet, tahraiset muovitabletit. Pöydän päällä on joutsenmaljakko ja siinä joko valmiiksi taiteltuja servettejä, jotka on kerätty takaisin käyttöön, kun vieras ei olekaan siihen pyyhkinyt, tai sitten maljakossa on pölyinen tekokukka.

Joka nurkka täynnä patjoja vieraita varten, natisevaa vaahtomuovia jota on lapsena joku purrut. Joka nurkka täynnä mattoja rullalla, rättejä, verhoja, pöytäliinoja jotka eivät kelpaa enää kaupunkikotiin.

Mökin ainoa kynä on mustekynä joka ei enää kunnolla toimi. Se on mainoskynä 60-luvulta, jossa on teksti Korhosen Auto ja Asennus oy ab. Puh. 616.

Sohvat ovat vanhat, epämukavat ja puulaitaiset, ikkunoissa 90-luvun verhot ja nojatuolit ovat eriparia. Vanhoja lehtiä ja Harlekiinia mäntyiset olohuoneen hyllyköt täynnä, joita kukaan ei koskaan lue.

Keittiössä vanhat teflonpannut, missä ei ole enää pintaa. Ei yhtään terävää veistä. Tomaatista jää liejut ja siemenet vanhalle leikkuulaudalle, joka haisee sipulille. Leikkuulautakin on täynnä paksua rasvaa, tiskirätit haisevat kuolemalle ja vanha mikro on tuotu mökille, josta saa syövän vaikkei se ole edes päällä.

Kaikki kaapit ovat täynnä kertakäyttöasioita ja niitä pursuaa joka hyllystä irrallaan. Kaapeissa säilytetään isoja sinappi- ja ketsuppipulloja, jotka ovat vuorotellen paukkupakkasissa tai superhelteissä.

Sauna on täynnä rikkinäisiä uimaleluja ja -uimapatjoja. Seinillä roikkuu perseeenmuotoisia peflettejä, jotka ovat täynnä naarmuja. Kukaan ei pese näitä peflettejä.

Saunan lattia on sellainen, että siitä saa silsan jo pelkästään kävelemällä kengät jalassa viedäkseen vettä ämpäreissä lauteilla. Saunan lämmittyä ja kastuttua lauteet muuttuvat limaisiksi.

Ikkunoissa on pitsiverhot ja hämähäkinseittejä.

Pesuhuoneessa on noin sata shampoopulloa, joissa jokaisessa on jämät pohjalla ja pieniä kärpäsiä korkkien päällä liiskaantuneena. Seinällä roikkuu narusta tervashampoo, jota hiiret ovat syöneet talvella. Shampoot ovat tietenkin Linna-shampoota tai Hieno Suomalainen.

Pesuhuoneessa on iso purkillinen hammasharjoja, nekin 60-luvulta, eikä kukaan enää tiedä kenen harjoja ne ovat. Hammasmukin pohjalla on harmaa mähnä.

Seinät ovat kauttaaltaan mäntyä, koska se ei ole mökki eikä mikään jos joka huone ei ole mäntykuutio. Tätä kuitenkin yritetään vähän keventää seinävaatteilla ja ryijyillä, mielellään joku suomalainen aihe niissä. Lamput ovat ostettu joskus vuonna 97 eikä sen jälkeen ole koskaan vaihdettu modernimpiin.

Taskulamput ovat isoisän vanhoja, jotka näyttävät noin 3 cm päähän. Mennessäsi yöllä vessaan sen kanssa kuitenkin kompastut pelargoniaruukkuihin.

Kommentit (377)

Vierailija
281/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo roskajuttu ei myöskään kuulostaa normaalille. Jokaisella mökillä pitää olla jätehuolto järjestetty: joko oma roska-astia tai maksettu osuus yhteisjätekatokseen!

Ei tarvitse. Mun mummonmökillä ei ole jätehuoltoa. Vien kierrätykseen kaiken metallista muoviin ja oma lämpökompostori on, sekajätettä kertyy kuukaudessa alle puoli pussia ja sen vien kotiroskikseen lähtiessäni.

Vierailija
282/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ymmärrettävää jos omistajat jo 80-kymppisiä ja lapset ja lapsenlapset vain käyvät vierailemassa eivätkä yhtään panosta mökkiin edes siivoamalla. Oletteko koskaan ajatelleet, että jos käytätte toisten mökkiä niin siellä kuuluisi myös tehdä jotain? Oman mökin hankin 30-vuotiaana ja todellakin on aivan erilainen kukn Ap:n kuvaama, vaikka kirpparilta monta esinettä onkin hommattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöröhirsimökki, tupa, alkovi, parvi ja sauna. Järvi lähellä. Mitään vanhaa ei ole viety mökille, eikä viedä. Pellavalakanat käytössä, valkoiset, kauniisti ommellut puuvillaverhot ikkunoissa, uudet valkoiset pimentävät kaihtimet hankittiin juuri... pöydällä itse ommellut puhtaat, kauniit tabletit Vallilan puuvillakankaasta. Uusi matto tekeillä kangaspuissa. Isolla kuistilla viime vuonna teetetty daybed, jossa Marimekon kankaalla päällystetty patja ja lökötyyny, pari tuolia ja pikkupöytä. Pihassa uusi varasto, metsän reunassa pari vuotta sitten laitettu kota. Kodassa aidot lampaantaljat penkeillä, kaunis puulattia ja hyvälaatuinen kotakeittiö sekä aurinkosähkövalaistus. Teimme kodan eteen ison terassin ilta-auringossa istuskelua varten.

Huusi on, joka on erittäin siisti, ei koskaan haise kun karikkeen riittävyydestä huolehditaan.. Lattiaa myöten pestään usein.

Ei huono paikka.

Ei huono, mutta ei mulle viihtyisä tuokaan.

Jos olisin nuorempi ja terveempi, hankkisin mummonmökin aurinkoiselta paikalta, ja sen laittelisin siistiin ja kauniiseen kuntoon.  Ihan kaiken ei tarvitsisi olla uutta ja täydellistä.  Vesi pitäisi kyllä tulla sisälle, ja sen myötä olisi myös pieni sisävessa.  Sähköt olisi myös oltava, en haluaisi lähteä söhräilemään kaasuhellojen ja öljylamppujen kanssa.

Joskus näkee noissa kiinteistövälitysten ilmoituksissa kivan näköisiä, mutta ei enää kovin hyväkuntoisia vanhoja mökkejä, jotka on siis alun perin olleet asuinkäytössä.   Niitä joskus silmäilen, että tuo olisi kiva, kun sen laittaisi hyvään kuntoon.  

Minä ostin mummonmökin, pihassa juhannusruusuja, tuomia ja sireenejä, vanha hirsisauna, pieni navetta ja aitta. Vesi tulee pumpulla kaivosta ja ulkohuussi on. Tämä on minulle täydellinen, en halua kesäkeittiöitä, paljuja, terasseja, pesukoneita enkä uimarantaa.

Vierailija
284/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajat elävät mäntykuutioissa :D

Ei vaan emme ole koskaan käyneet kuvaillulla mökillä. Aika vieraalta tuntuu. Eiköhän nykyisin kaikki ihmiset osta uudet huonekalut mökille. Niistä tehdään kakkoskoteja. Meillä on mökki Vierumäellä eikä täällä kenelläkään ole kuvailun mukaista mökkiä.

Vierailija
285/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo roskajuttu ei myöskään kuulostaa normaalille. Jokaisella mökillä pitää olla jätehuolto järjestetty: joko oma roska-astia tai maksettu osuus yhteisjätekatokseen!

Ei tarvitse. Mun mummonmökillä ei ole jätehuoltoa. Vien kierrätykseen kaiken metallista muoviin ja oma lämpökompostori on, sekajätettä kertyy kuukaudessa alle puoli pussia ja sen vien kotiroskikseen lähtiessäni.

Ei ole minunkaan mökillä mitään jätehuoltoa, mutta jätehuoltomaksut joutuu silti maksamaan. Itse kuskaan muovikassissa roskat pois aina kun lähden. Mahtaako 10 km:n sisällä olla mitään roska-astiaa missään...

Vierailija
286/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöröhirsimökki, tupa, alkovi, parvi ja sauna. Järvi lähellä. Mitään vanhaa ei ole viety mökille, eikä viedä. Pellavalakanat käytössä, valkoiset, kauniisti ommellut puuvillaverhot ikkunoissa, uudet valkoiset pimentävät kaihtimet hankittiin juuri... pöydällä itse ommellut puhtaat, kauniit tabletit Vallilan puuvillakankaasta. Uusi matto tekeillä kangaspuissa. Isolla kuistilla viime vuonna teetetty daybed, jossa Marimekon kankaalla päällystetty patja ja lökötyyny, pari tuolia ja pikkupöytä. Pihassa uusi varasto, metsän reunassa pari vuotta sitten laitettu kota. Kodassa aidot lampaantaljat penkeillä, kaunis puulattia ja hyvälaatuinen kotakeittiö sekä aurinkosähkövalaistus. Teimme kodan eteen ison terassin ilta-auringossa istuskelua varten.

Huusi on, joka on erittäin siisti, ei koskaan haise kun karikkeen riittävyydestä huolehditaan.. Lattiaa myöten pestään usein.

Ei huono paikka.

Jos olisin nuorempi ja terveempi, hankkisin mummonmökin aurinkoiselta paikalta, ja sen laittelisin siistiin ja kauniiseen kuntoon.  Ihan kaiken ei tarvitsisi olla uutta ja täydellistä.  Vesi pitäisi kyllä tulla sisälle, ja sen myötä olisi myös pieni sisävessa.  Sähköt olisi myös oltava, en haluaisi lähteä söhräilemään kaasuhellojen ja öljylamppujen kanssa.

Joskus näkee noissa kiinteistövälitysten ilmoituksissa kivan näköisiä, mutta ei enää kovin hyväkuntoisia vanhoja mökkejä, jotka on siis alun perin olleet asuinkäytössä.   Niitä joskus silmäilen, että tuo olisi kiva, kun sen laittaisi hyvään kuntoon.  

Minä ostin mummonmökin, pihassa juhannusruusuja, tuomia ja sireenejä, vanha hirsisauna, pieni navetta ja aitta. Vesi tulee pumpulla kaivosta ja ulkohuussi on. Tämä on minulle täydellinen, en halua kesäkeittiöitä, paljuja, terasseja, pesukoneita enkä uimarantaa.

Minulla samanlainen, mutta vesi tulee sisään ja vesivessankin on joku 80-luvulla tehnyt.

Vierailija
287/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huono paikka.

Minulla samanlainen, mutta vesi tulee sisään ja vesivessankin on joku 80-luvulla tehnyt.

Onko ongelmia talvella vesiputkien kanssa? Minulla mökki kylmänä talvisin.

Vierailija
288/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5800 neliömetrin rantatontti, omaa rantaa 80 m, 112 neliön huvila kaikilla mukavuuksilla, saunarakennus n. 40 neliömetriä, jossa sauna, ja saunatupa. Sielläkin on juokseva vesi ja WC. Mökin katolla 18 aurinkopaneelia.

Huvilan sisustus kokonaan uusilla kalusteilla, jääkaappi ja pakastin, mikroaaltouuni, keraaminen liesi ja astianpesukone. Langaton wifi-verkko toimii hyvin.

Ongelma on vain ne tuttavat ja sukulaiset jotka joka viikonloppu ja loma-aikoina tulevat "vierailulle".

Vierailija
289/377 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huono paikka.

Onko ongelmia talvella vesiputkien kanssa? Minulla mökki kylmänä talvisin.

Toistaiseksi on ollut pakko pitää +10 asteen peruslämpö talvella. Se on vähän ongelma kyllä, johon pitäisi joku ratkaisu löytää. On siellä putkessa sähköllä toimiva "lämmitysjohto", mutta en uskalla luottaa siihen.

Vierailija
290/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein mörskä, harvoin huvila.

Vierailija
291/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesta unohtuivat alivuokralaiset eli ampiaiset, muurahaiset, hämähäkit ja hiiret

292/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on pino aikakauslehtiä 1980-luvulta: Seuroja, Avotakkoja, Valittuja paloja tai Alibeja. Jos tylsistynyt vieras selailee niitä aikansa kuluksi, isäntäväki naurahtaa, mutta toteaa: "Saa niitä lukea, ei siinä mitään..." 

Mökin laitteiden käytössä on ongelmia, joihin isäntäväellä on omat kommervenkkinsä. Esim. vesihanasta tulee kylmää siltä puolelta mistä pitäisi tulla kuumaa ja toisinpäin, joten "pitää muistaa kääntää päinvastoin ja samalla painaa tästä".

Vierailija
293/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten aitaa ja lukollista porttia raskinut laittaa?

Vierailija
294/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5800 neliömetrin rantatontti, omaa rantaa 80 m, 112 neliön huvila kaikilla mukavuuksilla, saunarakennus n. 40 neliömetriä, jossa sauna, ja saunatupa. Sielläkin on juokseva vesi ja WC. Mökin katolla 18 aurinkopaneelia.

Huvilan sisustus kokonaan uusilla kalusteilla, jääkaappi ja pakastin, mikroaaltouuni, keraaminen liesi ja astianpesukone. Langaton wifi-verkko toimii hyvin.

Ongelma on vain ne tuttavat ja sukulaiset jotka joka viikonloppu ja loma-aikoina tulevat "vierailulle".

Et sitten aitaa ja lukollista porttia raskinut laittaa?

Vierailija
295/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pärjää lähes itsekseen, kestää pientä kuivuuttakin. :D

296/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mökin isännällä on mielivaltaiselta vaikuttavia pikku sääntöjä, esim. tuvan ikkunaa ei saa avata tai kamarin ovea sulkea, pihagrillissä saa paistaa vain makkaraa, pesuvatia ei saa siirtää jakkaran päältä, vain Vanajan sokerikorput kelpaavat.

Maailma on sekasortoinen, mutta oma mökki on isännän valtapiiriä.

Vierailija
297/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa autiotalolle! Meidän "mökkiä",ei voi sanoa mökiksi,vaan se on koti.Olen koittanut sisustaa talo hengen mukaisesti.Kolme kerrosta elämää,niin parasta.Pihat huoliteltu.Isooo nurmikko etupihalla.

Vierailija
298/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuppike kirjoitti:

Kuulostaa autiotalolle! Meidän "mökkiä",ei voi sanoa mökiksi,vaan se on koti.Olen koittanut sisustaa talo hengen mukaisesti.Kolme kerrosta elämää,niin parasta.Pihat huoliteltu.Isooo nurmikko etupihalla.

Tässä pitikin kuvailla tyypillinen suomalainen mökki. Teillä ei ole sellaista. 

Vierailija
299/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä sontaa kirjoottelee vain mökittömät ja uusavuttomat helssinkiläiset. Elävät kennotaloissa ja loisivat verovaroin ylläpidetyissä suojatyöpaikoissa.

Elekää koskaan menkö millekkään mökille, tuo sairaaloinen katteus omaistavaa kansanosaa kohtaan on parantumatonta. En halua teitä valittajia elämääni.

Vierailija
300/377 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kalliotontilla järveen viettävällä jyrkänteellä uusi mökki, n 100 neliötä, kaikki mukavuudet, sinne ei ole viety mitään haisevaa vanhaa roinaa eikä siellä olemitään työleiriä.

Puutkin pilkkoo mökkitalkkari.

Kaikilla tutillakin on lähes samanlaista.

Ap:n kuvaus sopii hyvin isovanemmilta perittyyn rotiskoon.

Kuin meidän mökin olisit kuvannut. Myöskin noin sata neliötä, erillinen saunatupa järven rannassa. Mökki on uusi kaikilla mukavuuksilla, iso tontti, paljon tekemistä myös lapsille åja lähistöllä paljon erilaisia vapaa-ajanviettomahdollisuuksia.