Uskaltaako käyttää perinnön asuntoon työtön
Olen kääntäjä (saksa-suomi.) nyt olen saamassa pienen perinnön ja olen aina haaveillut jostain Kemijärvi.-pelkosenniemi mikä vaan muuttotappiokunta omasta yksiöstä tai kaksiosta. Mut oon valtaosan aikaa työtön. Pystyisin elämään hyvin tuolla syrjässä luonnonantimia hyödyntäen mutta miten sdp nyt ja työkkäri. Tietty varmaan soosusta saa lopulta rahat näin ajattelen mutta kyllä pelottaa että kohta ei asunto riitä ankkuriksi. Sossussa Oon tästä kertonut mut kelalle en vielä, sossusta kyselin neuvoja. Oon aina tuosta omasta asunnosta ja vapaudesta haaveillut mutta nyt pelottaa tuleva pakkotyön tuputus kun sdp on uhannut kaivaa kaikki työkykyiset töihin
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene sanomaan mitään tuostatyöllistämispolitiikasta, mutta tajuathan, että et saa toimeentulotukea, jos sulla on omaisuutta. Ja omistusasuntoon saa asumistukea vain vastikkeisiin.
Tuossa se ongelma onkin. Sossusta saan toimeentulotuen ja se tulee nyt tosiaan katkeamaan siksi aikaa kun on rahaa. Ennen sai tehdä noin että ostaa asunnon ja tulotaso pysyi saman ja saa vieläkin mutta jos tulee pakkomuutto ja joutuu kahden asunnon loukkoon. Ehkä vois tehdä airbnb mainos sivuston jossa kehuis sitä asuntoa ja alueen luonnonrauhaa, se tietty voiskin olla. Muut vaihtoehdot on perinnöstä luopuminen siskon hyväksi. Ilman toimeentulotukea en kuitenkaan pärjää. Varmaan ostan tuon auton nyt kuitenkin
Älä nyt ainakaan (kallista) autoa mene ostamaan. Se on omaisuutta ja pitää myydä pois jos aiot toimeentulotukea saada. Ehkä joku parin sadan euron räpsy on sellainen mitä eivät pakota myymään mutta ei siitä kumoista iloakaan ole.
No kuinka kallis se sitten saa olla? Ei nyt luulisi, että 5000 euron auton joutuis myymään ja vaihtamaan 500 euron kotteroon, että saisi 4500 käyttörahaa.
Jos raha riittää vaikka siihen yksiöön, niin itse laittaisin rahat siihen. Sopiva taajama, jossa pärjää ilman autoa. Noitahan on Suomi pullollaan. Jos on velaton omistusasunto niin mikäs siinä on asuessa työttömänä. Velan lyhennykseen ei saa tukea, mutta yhtiövastike on eri juttu. Autoon rahan laittaminen on vaan reiän tekeminen lompakkoon. Remppaa rempan perään, jos ei uutta hanki ja käyttökulut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos raha riittää vaikka siihen yksiöön, niin itse laittaisin rahat siihen. Sopiva taajama, jossa pärjää ilman autoa. Noitahan on Suomi pullollaan. Jos on velaton omistusasunto niin mikäs siinä on asuessa työttömänä. Velan lyhennykseen ei saa tukea, mutta yhtiövastike on eri juttu. Autoon rahan laittaminen on vaan reiän tekeminen lompakkoon. Remppaa rempan perään, jos ei uutta hanki ja käyttökulut päälle.
Kaupungissa voi työllistyä. Kannattaako jättää työllistymismahdollisuudet taakseen? Vaikkei tienaisi kuin pätkätyössä 5000e vuodessa enemmän kuin peruspäivärahalla niin se tekee kymmenien vuosien aikana kymmeniä tuhansia. Jos ei viihdy ja haluaa pois niin kenelle myyt. Jos et saa myytyä asuntoa, niin et lähtökohtaisesti ole oikeutettu tttukeen ennen kuin olet myynyt asunnon. Omistusasunto sinänsä lähtökohtaisesti (muuttovoittopaikkakunnalla) loistava idea, koska pienentää kuluja ja kerää varallisuutta
Vierailija kirjoitti:
Ap valehtelee. Kääntäjä ei kirjoita noin.
No ne kääntää enimmäkseen jotain käyttöohjeita. Ei ne mitään selvälukuista tekstiä osaa välttämättä kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mietityttää kyllä se asunnon arvon kehitys, jos se on jossain kuolevassa muuttotappio taajamassa. Kannattaa varmaan etsiä paikka, jolla on edes jonkinlaisia tulevaisuudenäkymiä tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä soosu siis ehdotti että hakisin kuntouttavaan ja ostaisin perinnöllä halvahkon auton, pesukoneet ja kaikki kodinkoneet uusiksi ja vaatteet ja pieni matka. Ei tietty tyrmätty suoraan suunnitelmaa mut noin ehdottivat. Oon 32 etelän iso kaupunki. Toisaalta oon valinnut kääntäjän uran että kuinka itsenäinen voi työtön olla ja onko kaikkeen myöskään suostuttava?
Jos elämänhallinnassa ei ole ongelmia niin kuntouttava ei ole sinun paikkasi ja sen sanoo jo lakikin.
Mikä laki? Minulle on ehdotettu, mikä on aika järjetöntä koska minulla on fyysisiä sairauksia. Sosiaalityöntekijä yritti kaivamalla kaivaa minua tunnustamaan masennusta, yksinäisyyttä ja elämänhallinnan ongelmia.
Laki kuntouttavasta työtoiminnasta sanoo että jos pysyt osallistumaan esim. palkkatuettuun työhön niin se on ensisijainen. Kannattaa lukea se laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mene sanomaan mitään tuostatyöllistämispolitiikasta, mutta tajuathan, että et saa toimeentulotukea, jos sulla on omaisuutta. Ja omistusasuntoon saa asumistukea vain vastikkeisiin.
Tuossa se ongelma onkin. Sossusta saan toimeentulotuen ja se tulee nyt tosiaan katkeamaan siksi aikaa kun on rahaa. Ennen sai tehdä noin että ostaa asunnon ja tulotaso pysyi saman ja saa vieläkin mutta jos tulee pakkomuutto ja joutuu kahden asunnon loukkoon. Ehkä vois tehdä airbnb mainos sivuston jossa kehuis sitä asuntoa ja alueen luonnonrauhaa, se tietty voiskin olla. Muut vaihtoehdot on perinnöstä luopuminen siskon hyväksi. Ilman toimeentulotukea en kuitenkaan pärjää. Varmaan ostan tuon auton nyt kuitenkin
Älä nyt ainakaan (kallista) autoa mene ostamaan. Se on omaisuutta ja pitää myydä pois jos aiot toimeentulotukea saada. Ehkä joku parin sadan euron räpsy on sellainen mitä eivät pakota myymään mutta ei siitä kumoista iloakaan ole.
No kuinka kallis se sitten saa olla? Ei nyt luulisi, että 5000 euron auton joutuis myymään ja vaihtamaan 500 euron kotteroon, että saisi 4500 käyttörahaa.
"Asiakkaalta kysytään hakemuksessa autosta sekä arvio sen arvosta. Autoa ei oteta huomioon toimeentulotuessa, jos autoa tarvitaan henkilön tai perheen työvälineenä. Realisointiin tulee kehottaa
-kun myynnistä saatava tulo on vähintään noin 5 000 euroa sen jälkeen, kun autoon kohdistuvat velat ja myyntikulut on vähennetty
-aina, jos auto ei ole tarpeellinen työssäkäynnin, kulkuyhteyksien tms. perusteella."
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=95&t=23698
Eli jos kyseinen henkilö menee ostamaan perintörahoillaan auton ennen kuin on hankkiutunut peräkorpeen asumaan niin se on realisoitava ennen kuin saa toimeentulotukea. Hänhän asuu tällä hetkellä etelän isossa kaupungissa joten ei missään nimessä auton ostoa. Luultavasti myös siinä tapauksessa että muuttaa Kemijärven keskustaan on auto myytävä.
Tätä helsinkiläistä oli ainakin käsketty myymään auto vaikka toimeentulotuen tarve johtui sairaudesta ja oli vain hetkellistä.
Kannattaa ostaa oma asunto. Turvallisempaa ostaa kerrostaloasunto tai rivitalo. Silloin, et ole yksin vastuussa suuremmista rempoista esim. katto, putket tai julkisivu. Omakotitalosta olet yksin vastuussa ja siitä on pidettä huolta, että arvo säilyisi.
Mikä laki? Minulle on ehdotettu, mikä on aika järjetöntä koska minulla on fyysisiä sairauksia. Sosiaalityöntekijä yritti kaivamalla kaivaa minua tunnustamaan masennusta, yksinäisyyttä ja elämänhallinnan ongelmia.