Mitä sellaista teit heti synnytyksen jälkeen, mitä sinulla oli raskausaikana ikävä?
Itse söin pussillisen lakuja ja kellahdin heti mahalleni nukkumaan. Ah, miten ikävöinkään näitä kahta asiaa! 🤗
Kommentit (43)
Mä söin/join noita kaikkia raskausaikanakin, paitsi alkoholia. Ihan terve vauva synty ja on nyt 18v
Pari viivaa kokkelia ja pullollinen vodkaa.
Painun tupakalle kättärin pihalle. Tosin ei itse asiassa maistunut ja lopetinkin kokonaan tämän jälkeen.
Parempihan se, ettei maidossakaan ole tupakan myrkkyjä. Mutta näin tein miltei synnytyssalista päästyäni.
Pitkän tauon jälkeen ei alkoholikaan maistunut, vaikka viiniä oli joskus raskaana tehnyt mieli.
Kaikkea muuta oikeastaan olinkin raskaana tehnyt mitä muutenkin. 90-luvun alussa ei ollut mitään ruokarajoitteita keksitty, graavilohi ja mäti oli herkkuani ja söin niitä raskaana kuten muulloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lakua (ja salmiakkia) saa kohtuudella syödä raskaanakin.
No mä pidättäydyin niiden syömisestä joka tapauksessa koko raskauden ajan koska oon lukenut monesta lähteestä että olis kiellettyä. Esim tästä:
https://www.vau.fi/raskaus/elamantavat-raskauden-aikana/lakritsi-salmia…
Ap
Aika pian aloin nukkumaan mahallani, sitä olin kaivannut tosi paljon. Hassua on että nykyisin ylipainoisena viiskymppisenä en myöskään oikein pysty nukkumaan mahallani, samoin kuin raskausaikana. :(
Vierailija kirjoitti:
Söin meetwurstia. Muutenkin syöminen oli vapauttavaa sen raskausajan "kielto"listan jälkeen, ei tarvinnut enää miettiä mitä uskaltaa syödä ilman, että siitä voi seurata jotain. Se listahan on nykyaikana pitkä kuin nälkävuosi ja tuntuu, että aina vaan pitenee...
Metukkaa voi kuumennettuna syödä raskauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä pidättäydyin niiden syömisestä joka tapauksessa koko raskauden ajan koska oon lukenut monesta lähteestä että olis kiellettyä. Esim tästä:
Ap
Vauva. Fi ei ole luotettavimpia lähteitä... Kohtuudella saa syödä. Lueppa tiede/lääkärilehtiä. Suuret määrät ovat haitallisia, pienet määrät lakritsia tai salmiakkia eivät haittaa.
Nukuin mahallani, kun vauva siirtyi nukkumaan äitiyslaatikkoonsa. Olin ensin niin kipeä synnytyksestä, että pidin vauvaa ensimmäisen kuukauden vai kaksi vieressäni öisin, ettei tarvinnut nousta yöllä häntä hakemaan rinnalle.
Toinen jonka tein heti kotiuduttani, söin maksalaatikkoa. Vauva syntyi tammikuussa ja jouluna en saanut maksalaatikkoa, joka harmitti kovasti. Se on ainoa jouluruoka, jota todellakin tahdon, niin mies oli hakenut ainekset ja tehnyt valmiiksi minua odottamaan yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Esimerkiksi THL:n mukaan pienet määrät lakua ja salmiakkia eivät haittaa. Suuria määriä ei saisi syödä.
Runsaan lakritsisyönnin raja ylittyy keskimäärin syömällä 250 grammaa lakritsia.
Likkakaveri oli kova tupakkinainen ja joutui olemaan synnytyksen takia melkein vuorokauden polttamatta. Heti kun sai kammettua itsensä pystyyn, paineli tupakkahuoneeseen (se oli vielä sitä aikaa). Hän ei ollut vielä ehtinyt syödä oikein mitään, joten "tyhjään mahaan" vedetty kessu nousikin sitten päähän niin rankasti, että tuore äiti kuukahti kumoon lattialle. Voitte arvata, että kätilötädit eivät silitelleet myötäsukaan.
Vierailija kirjoitti:
Likkakaveri oli kova tupakkinainen ja joutui olemaan synnytyksen takia melkein vuorokauden polttamatta. Heti kun sai kammettua itsensä pystyyn, paineli tupakkahuoneeseen (se oli vielä sitä aikaa). Hän ei ollut vielä ehtinyt syödä oikein mitään, joten "tyhjään mahaan" vedetty kessu nousikin sitten päähän niin rankasti, että tuore äiti kuukahti kumoon lattialle. Voitte arvata, että kätilötädit eivät silitelleet myötäsukaan.
Vai että oikein vuorokauden, yleensä ollaan koko 9kk polttamatta, eikä vain synnytyksen ajan...Minä(kin) lopetin tupakoinnin kun tahdoin lapsen, jos ei siihen kykene, ei ansaitse lapsia, jos ei edes plussan tehtyään lopeta.
Muistan kyllä lukeneeni jostain blogista synnytyskertomuksen, jossa oli kirjoittaja suuttunut, kun oli laitettu vauvan päähän se anturi ennen ponnistuksen alkamista, eikä päässyt enää tupakalle.
Uusin suositus on ettei lakritsia tai salmiakkia syödä ollenkaan raskausaikana.
Nyt odotan oikeasti sitä että voisi luopua imetysliiveistä ja käyttää normaaleja rintaliivejä.
Mies teki mielettömän ihanan illallisen kun tultiin vaivan kanssa kotiin: verinen pihvi, uuniperunaa tuorejuustotäytteellä, täyteläistä punkkua, juustoja, alkupalaksi graavia lohta.
Join sitä punkkua ison lasillisen ja rupesin hormoonihuuruissani itkemään että nyt en voi imettää vauvaa koko iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vauva. Fi ei ole luotettavimpia lähteitä... Kohtuudella saa syödä. Lueppa tiede/lääkärilehtiä. Suuret määrät ovat haitallisia, pienet määrät lakritsia tai salmiakkia eivät haittaa.
Tää on muuttunut ihan vuoden sisällä. Sain omat lapseni vuosina 2001-2005 ja silloin laku ja salmiakki oli "ei suositeltavien" listalla lähinnä siksi, että nostaa verenpainetta joillain. Itselläni on ja oli myös raskausaikana niin alhainen verenpaine, että neuvolan lääkäri sanoi oikeen erikseen, että sun ei kyllä tartte salmiakkia vältellä.
Nyt on joku uusi tutkimus, jonka mukaan raskaudenaikainen salmiakin ja lakun syöminen aiheuttaa keskittymisvaikeuksia lapsille. No, ei ole meillä vaikuttanut vaikka söinkin salmiakkia vaikka kuinka, mutta nykyisin on siis todellakin kieltolistalla.
Vedin pannulla voissa lämmitettyä Saarioisen maksalaatikkoa rasiallisen ja menin vatsalleni sohvalle!
Värjäsin hiukset ja käytin itseruskettavaa. Nukuin mahallani ja aloin laihduttaa. Teki mieli lonkeroa mutta laihtuminen houkutti enemmän. Synnäriltä lähtiessä oli 10 kg extraa enkä tuntenut oloa hyväksi.
Helvetin naurettavaa settiä. Maksaa ei pidä syödä paljoa, jotta ei saa a-vitamiiniövereitä. Se EI tarkoita, että maksalaatikko on yhtäkkiä vaarallista myrkkyä, jota ei muka voisi jokusen kerran raskauden aikana syödä, jos nyt sattuu siitä moskasta tykkäämään. A-vitamiinikin on kuitenkin äidille ja vauvalle kohtuudella tarpeen, kuten muutkin vitamiinit.
Ei silloin tehdä enää mitään. Silloin ollaan jumissa koko loppuelämä.
Söin meetwurstia. Muutenkin syöminen oli vapauttavaa sen raskausajan "kielto"listan jälkeen, ei tarvinnut enää miettiä mitä uskaltaa syödä ilman, että siitä voi seurata jotain. Se listahan on nykyaikana pitkä kuin nälkävuosi ja tuntuu, että aina vaan pitenee...