Miksi suomalaiset eivät osaa peruskäytöstapoja?!
Kävin pitkästä aikaa Helsingissä ja aivan jumalattoman kuollut paikka. Yksin sai leveitä teitä tallustaa... Ei ihme, että ihmiset ovat niin pikkusieluisia Suomessa kun pääkaupunkikin niin harvaan asuttu. Ei oteta minkäänlaista kontaktia vastaantuleviin. Ei hymyillä kassajonossa jonoon liittyvälle puhumattakaan siitä, että annettaisiin tietä vastaantulevallle kanssakävelijälle vaan sännätään ensimmäisenä. Säntäämisilmiö tuli vastaan jo lentokoneessa. Ravintolassa näin monen puhuvan ruoka suussa. Eikä hienolle illalliselle monikaan ollut pukeutunut kauniisti (kyseessä ei ole minun esteettisen silmän miellyttäminen vaan paikan arvostus) Nämä ensimmäisen päivän huomiota. En sano, että toisessa kotimaistani kaikki olisi paremmin(paljon byrokratiaa mitä Suomessa ei ole noin esimerkiksi), mutta kyllä siellä käyttäytyä osataan!
Kommentit (34)
Helsingissä on monenlaista tallaajaa... Aika yleistä, että jos esim. tönäisee toista vahingossa, ei pyydetä edes anteeksi. Korkeintaan "oho". Mutta itse olen ulkomailta paluun jälkeen ollut positiivisesti yllättynyt muutoksesta ihmisten asenteessa; hapannaamojen joukossa on entistä enemmän kohteliaita ja jopa hymyileviä ihmisiä! Kaikenikäisissä. Asiakaspalvelu on myös Suomessa ystävällistä!
Ei ole tarvinnut opetella käytöstapoja, kun niitä ei ole tarvittu, koska ketään ei tavata missään eikä käydä missään. Jos näin sattuisi tapahtumaan, toimitaan järkevästi, eli mukavat ehjät vaatteet kyllä riittää ja tälläytyminen, se vie vaan aikaa tärkeämmiltä asioilta. Mitä nopsempaan pääsee lentokoneesta pois, sitä nopsemmin saa matkatavaransa ja ehtii taksiin ja kotiin. Mitä nopsemmin ryysii vapaalle kassalle, sitä nopsemmin pääsee pois kaupasta.
Suomalaisen henkilökohtainen kupla on sama kuin kaukaasianpaimenkoiran reviiri, eli parin neliökilometrin luokkaa.
Ei sitä amerikkalaista tekohymykulttuuria tänne, kiitos. Itse hymyilen silloin kun ON SYYTÄ. (Aika usein.)
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä amerikkalaista tekohymykulttuuria tänne, kiitos. Itse hymyilen silloin kun ON SYYTÄ. (Aika usein.)
"amerikkalainen tekohymy"- Kyllä osaavat hymyillä aidommin kuin suomalaiset
Joku amerikkalainen valitti juutuubissansa, että ruotsalaiset ovat todella kylmiä. Joku ruotsalainen kommentoi, että näin talvisin heitä ei todellakaan kiinnosta tervehtiä lähimmäisiään tai jäädä rupattelemaan ja jäätymään tien poskeen, kun ulkona on niin kylmää. Että taitaa tämä sisäänpäin kääriytynyt laput silmillä ulkona tallustava ihminen olla ihan pohjoismaalainen tapa. Ruotsalainen muistutti, että kesällä he ovat paljon lämpöisempiä ihmisiä.
Junttikansaa, siksi. Suomalaisilla on jokin ihme taipumus ajatteluun, että me ollaan jotenkin maailman napa ja kaikki tietää meidät yms, todellisuudessa me ollaan vaan sisäsiittonen pikkuvaltio mistä kukaan ei tiedä yhtään mitään.
Kai se on feministisen mädätyksen ja kokoomuslaisen minä minä kulttuurin yhteistulosta.
Sitä saa mitä tilaa.
Stadilaiset luulee olevansa parempia ja hienompia, mutta kyllä kun vähän katsoo ympärilleen niin aika junttimaista menoa on. Ja juu, asun keskustassa itse.
Tänää mulla tuli joku vanhempi rouva vastaan kellä oli koirat vapaana, näki mut ja joutui laittamaan koirat hihnaan, sen jälkeen tuijotteli mua vihaisesti ihankuin mä olisin tehnyt jotain väärin tilanteessa :D
meinasin näpäyttää kuonoon
Vierailija kirjoitti:
Joku amerikkalainen valitti juutuubissansa, että ruotsalaiset ovat todella kylmiä. Joku ruotsalainen kommentoi, että näin talvisin heitä ei todellakaan kiinnosta tervehtiä lähimmäisiään tai jäädä rupattelemaan ja jäätymään tien poskeen, kun ulkona on niin kylmää. Että taitaa tämä sisäänpäin kääriytynyt laput silmillä ulkona tallustava ihminen olla ihan pohjoismaalainen tapa. Ruotsalainen muistutti, että kesällä he ovat paljon lämpöisempiä ihmisiä.
Haha, kesät Pohjois-Norjassa viettävänä vpin kuvitella tämän. Siellä on metsäläisiä myös, hyvin tulevat toimeen meikäläisten kanssa mutta kesäruotsalaisten hejsan, hopsan frallerallera -meininki vaikuttaa ärsyttävältä (ja aurinko sentään paistaa 24/7). Talvella tulisi varmaan kivestä päähän kun menee hillumaan mørketidin aikaan, lunta 2 m ja mieliala sen mukainen.
Kotonani ei opittu sanoja, kuten "kiitos", "anteeksi" ja "ole hyvä". Myöskään koskaan ei tervehditty, ei kättelemällä, eikä halaamalla.
Kaikki nuo taidot jouduin opettelemaan kantapään kautta sen jälkeen, kun muutin pois kotoa. Monet pitivät minua alkuun moukkana, kun en osannut peruskäyttäytymissääntöjä.
Helsinki oli tänään aamulla hyvinkin hiljainen (pitkäperjantai). Venäläiset ovat vielä huomattavasti suomalaisia törkeämpiä ryysääjiä, varsinkin ne vanhemmat Neuvosto-Venäjän aikoihin siellä asuneet. Mutta aika metsäläistä touhua täällä kyllä on. Syytä siihen en tiedä.