Aikuisen naisen pukeutuminen - miten pukeutua nuorekkaasti olematta naurettava?
Miten pukeutua ettei 4-kymppinen hoikka ja ns. hyväkroppainen nainen näytä naurettavalta, mutta ei tantaltakaan? Sinänsä ei tarvetta peitellä ns. ongelmakohtia tai kääntää vaatevalinnoilla huomiota paikasta a paikkaan b, joten perustätityyli huiveineen ja tunikoineen ei välttämättä ole houkuttelevin vaihtoehto, mutta ei 4-kymppinen ole parikymppinen vaikka olisi kuinka hoikka ja timmi, joten helposti se nuorekkaaksi tarkoitettu pukeutuminen menee kuitenkin naurettavan puolelle (kuten monesti saa nähdä).
Mitä siis suosia ja mitä välttää pukeutumisessa, jotta näyttäisi nuorekkaalta aikuiselta eikä yli-ikäiseltä pissikseltä?
Kommentit (84)
Tuskin kukaan sanoisi mitään 40 v. hoikalle hyväkroppaiselle.
Mutta 60 v. ehkä, en vaan ole oppinut käyttämään ikään sopivia kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet nuoret nykyään pukeutuu konservativisesti siisteihin, neutraalin värisiin vaatteisiin. Eli entisajan "täti" tai klassiseen tyyliin. Se on merkki vauraudesta ja siksi sellaista on suosittua esittää.
Miten nuorten pukeutuminen liittyy aiheeseen?
Jos haluaa pukeutua nuorekkaasti eli kuin nuoret (?!) voi yhtä hyvin vetää tätirytkyt niskaan, sillä niitä nuoretkin käyttää.
No sehän näyttääkin ihan samalta se jakkupuku 20-v ja 40-v. Paitsi ettei näytä. 20-v voi muusta tyylistään ja kropastaan riippuen näyttääkin siinä tyylikkäältä MUTTA silti edelleen 20-v, mutta 40-v näyttää keski-ikäiseltä. Ei sillä että siinä mitään vikaa olisi, mutta se ei ole ihan sama asia :D
Pelkistetty skandinaavinen tyyli toimii kaikilla iästä riippumatta. Itse suosin tuota tyyliä. Toki on tiettyjä juttuja joihin meidän keski-ikää lähestyvien olisi hyvä kiinnittää huomiota. Tässä joitain asioita joita itse pyrin noudattamaan.
Mielummin yksi siisti nahkalaukku kuin puolitusinaa tyyliin henkkamaukan keinonahkaista lelulaukun näköistä.
Kengät myös aitoa nahkaa. Säännöllinen lankkaus. Kesäisin käy tosin kankaisetkin kengät.
Vaatteissa yksinkertainen värimaailma ja hyvä istuvuus. Eli osata pukeutua oman vartalonmallin mukaan. Ei liian kireitä eikä paljastavia vaatteita. Ja aina silitettyinä päälle. Pelkistetyssä tyylissä on se hyvä puoli, että kaikki vaatteet ovat yhdisteltävissä.
Säännöllinen hiusten leikkaus malliin. Enkä tarkoita tällä sitä, että hiukset tulisi kyniä lyhyiksi iän myötä.
Yksinkertainen siisti meikki ilman ripsien pidennyksiä.
En koskaan käytä tunikoita enkä legginssejä. Mielestäni ne tekevät meidän ikäisistä naisista tanttamaisia varsinkin jos on ylipainoa.
Niin ja mitä tuohon painoon tulee, niin kilot vanhentavat. Näin se vaan on, vaikka tästä moni ei haluakaan kuulla.
Vierailija kirjoitti:
13, kohta sä varmaan tuut sanomaan että esim lyhytjalkanen ei voi olla tyylikäs. Tai tiimalasivartaloinen, 😂😂 ei mikää pitkä ja hoikka oo mitenkää tyylikkäämpi ku lyhyt ja muodokas. Toki voi vastata omaa ihannetta, mutta kaikilla on eri maku ja kaikki varmasti löytää vaatteet jossa näyttää tyylikkäältä riippumatta ulkonäöstä.
Häh?
Pitkä ja hoikka voi olla myös tiimalasivartaloinen ja muodokas. Ei hoikkuus tarkoita, ettei voisi olla tiimalasivartaloa (joka on vartalotyyppi, ei painoluokka) tai muodokas (joka ei ole synonyymi ylipainoiselle vaan vartalotyypille). Eikä vastaavasti ylipainoisuus tarkoita, että olisi tiimalasivartaloinen tai muodokas.
Joo, no millä perusteella pitkä ihminen on tyylikkäämpi kun lyhyt???? 😁En oikee ymmärrä mitä haet takaa.
Täytän kohta 40v ja en käytä mitään muuta kun leggareita, kollareita ja paitoina tunikoita, pitkiä puseroita tai huppareita.
Vierailija kirjoitti:
Pelkistetty skandinaavinen tyyli toimii kaikilla iästä riippumatta. Itse suosin tuota tyyliä. Toki on tiettyjä juttuja joihin meidän keski-ikää lähestyvien olisi hyvä kiinnittää huomiota. Tässä joitain asioita joita itse pyrin noudattamaan.
Mielummin yksi siisti nahkalaukku kuin puolitusinaa tyyliin henkkamaukan keinonahkaista lelulaukun näköistä.
Kengät myös aitoa nahkaa. Säännöllinen lankkaus. Kesäisin käy tosin kankaisetkin kengät.
Vaatteissa yksinkertainen värimaailma ja hyvä istuvuus. Eli osata pukeutua oman vartalonmallin mukaan. Ei liian kireitä eikä paljastavia vaatteita. Ja aina silitettyinä päälle. Pelkistetyssä tyylissä on se hyvä puoli, että kaikki vaatteet ovat yhdisteltävissä.
Säännöllinen hiusten leikkaus malliin. Enkä tarkoita tällä sitä, että hiukset tulisi kyniä lyhyiksi iän myötä.
En koskaan käytä tunikoita enkä legginssejä. Mielestäni ne tekevät meidän ikäisistä naisista tanttamaisia varsinkin jos on ylipainoa.
Niin ja mitä tuohon painoon tulee, niin kilot vanhentavat. Näin se vaan on, vaikka tästä moni ei haluakaan kuulla.
Pelkistetty skandinaavinen tyyli todellakin toimii yhtä hyvin iästä huolimatta! Hajuton, väritön, mauton, massaan uppoava, konservatiivinen. One size fits all! Mut miten se tyylikkyys siinä vaiheessa enää erottuu, kun kaikilla on yllä se yksi nahkalaukku, juuri sopivan kapeat farkut ja silitetty paitapusero?
Kilojen puute vanhentaa kiloja enemmän, verratkaa vaikka keski-ikäistyvää Mila Kunista nyt ja vuosi (5 kiloa) sitten. Laihuus vanhentaa, normaalipaino on kauniimpaa. Ennen kaikkea ihmisen vanhentaa kuitenkin asenne. Nuorekkuudesta tai sen puutteesta huolehtiminen on pöyristyttävän keski-ikäistä ja keskiluokkaista.
Vaan ehkä mäkin sit viiden vuoden päästä nelikymppisenä panikoin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, no millä perusteella pitkä ihminen on tyylikkäämpi kun lyhyt???? 😁En oikee ymmärrä mitä haet takaa.
Sinusta pitkät ihmiset ovat epäviehättäviä, koska itse et ole pitkä?
Sanotaanko nyt vaikka niin, että pitkä on aina näyttävämpi. Pitkän yllä vaatteet tulevat paremmin ns. esille, koska pitkällä on pidemmät raajat ja paremmat mittasuhteet. Lyhyt näyttää jo pienellä ylipainolla tukevalta kun taas pitkällä saa olla reilusti painoa ennenkuin muuttu lihavan näköiseksi.
Ja en ymmärrä sitä, että jos minulla ei ole jotakin ominaisuutta, on se sitten pituus, hoikkuus tai vaikka pitkät jalat, minkä ihmeen vuoksi sen vuoksi pitäisi dissata kyseistä ominaisuutta? Persjalkainen nyt ei vaan ole yhtä hyvännäköistä kuin metrikintut, mutta ei omat jalat sen pitemmiksi muutu tai metrikinttuisesta sen persjalkaisempi tule vaikka kuinka vänkyttäisi, että mitä hyvännäköistä muka pitkissä jaloissa on kun ei itsellä sellaisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mitä tuohon painoon tulee, niin kilot vanhentavat. Näin se vaan on, vaikka tästä moni ei haluakaan kuulla.Pelkistetty skandinaavinen tyyli todellakin toimii yhtä hyvin iästä huolimatta! Hajuton, väritön, mauton, massaan uppoava, konservatiivinen. One size fits all! Mut miten se tyylikkyys siinä vaiheessa enää erottuu, kun kaikilla on yllä se yksi nahkalaukku, juuri sopivan kapeat farkut ja silitetty paitapusero?
Kilojen puute vanhentaa kiloja enemmän, verratkaa vaikka keski-ikäistyvää Mila Kunista nyt ja vuosi (5 kiloa) sitten. Laihuus vanhentaa, normaalipaino on kauniimpaa. Ennen kaikkea ihmisen vanhentaa kuitenkin asenne. Nuorekkuudesta tai sen puutteesta huolehtiminen on pöyristyttävän keski-ikäistä ja keskiluokkaista.
Missään kohtaa ei mainittu laihuutta. Täytyykö vetää heti toiseen ääripäähän?
Ja miten sä onnistut vetämään tähän keskiluokkaisuuden? Ihan kuin muissa "luokissa" naiset ei miettisi iän tuomia asioita?
Sä taidat olla näitä "räväköitä". :D
Ööh.. Pitkistähän tulee anazoneja jo pienellä pyöreydellä, se ei oo mun mielestä nättiä. Ja mittasuhteet on ihmiskohtasii, ei pituuskohtasii. Pitkät on näyttävämpiä ainoastaan siks et ne näkyy kauemmas😂enkä oo sanonut että mun mielestä pitkä ei oo tyylikäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mitä tuohon painoon tulee, niin kilot vanhentavat. Näin se vaan on, vaikka tästä moni ei haluakaan kuulla.Pelkistetty skandinaavinen tyyli todellakin toimii yhtä hyvin iästä huolimatta! Hajuton, väritön, mauton, massaan uppoava, konservatiivinen. One size fits all! Mut miten se tyylikkyys siinä vaiheessa enää erottuu, kun kaikilla on yllä se yksi nahkalaukku, juuri sopivan kapeat farkut ja silitetty paitapusero?
Laihuusko muka vanhentaa? Ylipainoisten harhakuvitelma. Kyllä liiallinen paino vartalossa tekee nuorestakin ihmisestä matamin/sedän näköisen. Ja kasvojen vanhalta näyttämiseen vaikuttaa enemmän ihon roikkuminen tai pussittaminen kuin juonteet, joten se ainoa "etu", joka painavammilla yleensä on (eli sileämmät kasvot), ei kompensoi painon mukanaan tuomaa mammamaisuutta.
Ja tyylikkyys tulee just siitä, että osaa pukeutua itselleen sopivalla tavalla. Ei siitä minkä näkönen on.
Vierailija kirjoitti:
Ööh.. Pitkistähän tulee anazoneja jo pienellä pyöreydellä, se ei oo mun mielestä nättiä. Ja mittasuhteet on ihmiskohtasii, ei pituuskohtasii. Pitkät on näyttävämpiä ainoastaan siks et ne näkyy kauemmas😂enkä oo sanonut että mun mielestä pitkä ei oo tyylikäs.
Kylläpä sinä nyt otit itseesi, kun noin pitkään jatkat jauhaa jonkun kommentin takia. On ihan ok olla lyhyt, hanki itsetunto. Tai ehkä sitä iän myötä tulee lisää. Kirjoitustyylistä päätellen olet vielä teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta pitkät ihmiset ovat epäviehättäviä, koska itse et ole pitkä?
Sanotaanko nyt vaikka niin, että pitkä on aina näyttävämpi. Pitkän yllä vaatteet tulevat paremmin ns. esille, koska pitkällä on pidemmät raajat ja paremmat mittasuhteet. Lyhyt näyttää jo pienellä ylipainolla tukevalta kun taas pitkällä saa olla reilusti painoa ennenkuin muuttu lihavan näköiseksi.
Ja en ymmärrä sitä, että jos minulla ei ole jotakin ominaisuutta, on se sitten pituus, hoikkuus tai vaikka pitkät jalat, minkä ihmeen vuoksi sen vuoksi pitäisi dissata kyseistä ominaisuutta? Persjalkainen nyt ei vaan ole yhtä hyvännäköistä kuin metrikintut, mutta ei omat jalat sen pitemmiksi muutu tai metrikinttuisesta sen persjalkaisempi tule vaikka kuinka vänkyttäisi, että mitä hyvännäköistä muka pitkissä jaloissa on kun ei itsellä sellaisia ole.
Pelkkä pituus nyt ei kerro kauheasti ihmisen ruumiinosien mittasuhteista, joten vähän pölhöä esittää ettäkö pitkän ihmisen mittasuhteet olisivat automaattisesti jotenkin lyhyttä verrokkiaan paremmat.
Viestisi on muutoinkin jotenkin erikoinen, kun olet noin pontevasti lyttäämässä lyhyitä jalkoja epäviehättäviksi ja samalla syyllistät aiempaa keskustelijaa siitä, että tämä olisi puolueellinen oman ruumiinrakenteensa tähden.
Yksi hyvä sääntö on, että älä pukeudu niin kuin omassa nuoruudessasi pukeuduttiin. Moni jämähtää siihen nuoruustyyliin, joka näyttää auttamattoman vanhanaikaiselta ja huonolta 10-30 vuotta myöhemmin. Koskee myös meikkiä ja hiuksia. Ikääntyvissä kasvoissa pitää sitä paitsi ottaa huomioon eri asiat kuin nuorissa.
Ap, sinuna keskittyisin ensisijaisesti itsetunnon parantamiseen ja oman identiteetin etsimiseen. Ja etsi myös joku ikäisesi tyyli-idoli, jota voit seurata. Instagram ja Youtube ovat näitä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään kohtaa ei mainittu laihuutta. Täytyykö vetää heti toiseen ääripäähän?
Ja miten sä onnistut vetämään tähän keskiluokkaisuuden? Ihan kuin muissa "luokissa" naiset ei miettisi iän tuomia asioita?
Sä taidat olla näitä "räväköitä". :D
Joo en oo kovinkaan räväkkä, mul on mm. oma väri puolipitkissä hiuksissa, ei tatuointeja, enkä käytä paljastavia vaatteita.
"Tämä tyyli toimii kaikilla. Itse suosin" - lausahdus vaan antaa ylen keskiluokkaisen vaikutelman, sorry. Ennakkoluuloisena arvelisin heti ammatin löytyvän sarjasta opettaja-sairaanhoitaja-jokuhallintoihminen ja kotoa löytyvän yhtälailla keskiluokkaisen ammatin omaavan puolison (teknologia/teollisuusalalla todnäk). Mut olen varmasti väärässä!
Keinonahkahousut ja valkoinen toppi, joku pusakka päälle 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli ap:sta vaikutelma hoikasta ja treenatusta naisesta, jollainen ei suinkaan vanhenna vaan nimenomaan nuorentaa.
Sinänsä totta on, että laihat naiset ovat usein naamastaan vanhemman näköisiä, kun taas vähän tukevampien kasvot ovat nuorekkaammat ja sileämmät. Mutta noin kokonaisuutena hoikkuus ja jopa se laihuus on kuitenkin nuorekkaampaa kuin ylipaino ja ylipaino on se, mikä vanhentaa, tekee juurikin sellaisen tätiolemuksen. Ja yleensä ihmistä katsotaan kokonaisuutena, joten kokonaisvaikutelma ratkaisee nuorekkuuden.
Vierailija kirjoitti:
Itse välttelen huppareita ja coverseja.
33v
Miksi?
Joku laadukas (vaikka valkoinen) huppari(gant, peak) ja puhtaat(valkoiset) converset. Niiden kanssa istuvat kapeat farkut. Aika ajaton ja iätön tyyli.
Ei ehkä toimi kovin lihavan yllä ehkä.
13, kohta sä varmaan tuut sanomaan että esim lyhytjalkanen ei voi olla tyylikäs. Tai tiimalasivartaloinen, 😂😂 ei mikää pitkä ja hoikka oo mitenkää tyylikkäämpi ku lyhyt ja muodokas. Toki voi vastata omaa ihannetta, mutta kaikilla on eri maku ja kaikki varmasti löytää vaatteet jossa näyttää tyylikkäältä riippumatta ulkonäöstä.