"Tapan" kaikki keskustelut joihin osallistun?
Olen palannut pitkän tauon jälkeen tänne palstailemaan. Aiemmin lueskelin ketjuja lähinnä viihdearvon takia, mutta nyt olen innostunut keskustelemaan itsekin. Tykkään erityisesti ihmissuhdeketjuista, ja yritän aina parhaani mukaan auttaa jos aloittajalla on joku kiemurainen tilanne päällä. En juurikaan provoile, koska en yksinkertaisesti saa siitä mitään nautintoa.
Olen kuitenkin huomannut, että jostain syystä keskustelut tuppaavat lopahtamaan aina juuri sen jälkeen kun minä olen sanonut jotain. Koko homma tavallaan kuivahtaa kasaan, enkä ymmärrä millään mistä se johtuu! Kommentoin kuitenkin ihan aiheesta enkä sen vierestä ja saatan esittää jonkun kysymyksenkin siinä, mutta aina sitten kun käyn kurkkaamassa ketjua myöhemmin niin oma viestini komeilee siinä viimeisenä. Pari ylänuolta on saattanut tulla siihen, mutta kukaan ei ole sanonut mitään. Oikeassa elämässä ei ole esiintynyt tätä ongelmaa :D mutta mikä ihme siinä on että minusta on tullut tällainen keskusteluntappaja?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin kohtaan se ketju tuppaa väkisin pysähtymään, kyllä kait syynä on lopultakin se, että on aloitettu mielenkiintoisempia tai ajankohtaisempia uusia ketjuja.
Ainoa oikea "ketjuntappaja" taitaa olla Sinccis.
Sincciksen vastakohta on vissiin Äitihullu. Se pitää itse omaa ketjuaan etusivulla hämmästyttävällä 60 viestiä/h - tahdillaan.
Huh, pari päivää sitten jankuttivat toisilleen jonkun 50-sivuisen ketjun verran. Olipas se.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tunnen itseni välillä kessantappajaksi. Se on harmi, koska mielestäni olen osallistunut keskusteluun ihan hyvilläkin pointeilla. En tiedä saanko muut ihmiset jotenkin turhautumaan ja kokemaan keskustelun raskaaksi? Vai tuleeko muille sellainen olo, että olen jo sanonut kaiken? Tai ovatko viestini niin "tylsiä", että ne herättävät lukijassa enintään myötäilyä, eikä tule tarvetta väittää vastaan tai lisätä asiaan mitään?
Juuri tällainen fiilis minullekin tuli! Että olenko todella niin tylsä keskustelija että kukaan ei jaksa jatkaa enää juttua? Mitä jos tosielämässäkin kävisi samoin, että pölähtäisin paikalle vaikka työpaikan kahvihuoneeseen kommentoimaan jotain aihetta ja kaikki keskustelijat vain kävelisivät pois mitään sanomatta? :D AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas saan aina alapeukkuja, vaikka en provoile tai ole edes mitenkään kärjistävä. :/ Alkaa tuntua siltä että olenko tosielämässäkin sellainen että ihmiset ajattelee että mitähän pa s kaa tuokin taas lässyttää.
Aww voi ei, älä ajattele noin. Mullakin välillä, yleensä oon huomannu et alapeukutetaan totuuksia joita ei haluta hyväksyä tai sitten on vaan jotenkin epäsuosittu mielipide.
En usko että ihmiset alapeukuttavat totuuksia. Itse en ainakaan niin tee. Mutta mielipiteitä ja asenteita voin alapeukuttaa. Joskus mielipide tai asenne selviää rivien välistä. Jos joku vaikkapa sanoo "Miehet ovat naisia vahvempia", niin en alapeukuta faktaa, vaan kirjoittajan tarkoitusperää, jonka tarkoitus on provosoida tai vihjata, että miehet ovat naisia parempia. Kun taas jossain toisessa yhteydessä, jossa sama fakta on mainittu, voi olla aivan erilainen tarkoitusperä ja konteksti, ja viesti saakin yläpeukun.
Kyllä täällä selkonäköisiäkin alapeukutetaan. Itse olen lähinnä lukija, mutta sen olen huomannut.
Melko tyhmää ajatella että "totuuksia" alapeukutellaan, eiköhän jokaisella ole se ihan oma totuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tunnen itseni välillä kessantappajaksi. Se on harmi, koska mielestäni olen osallistunut keskusteluun ihan hyvilläkin pointeilla. En tiedä saanko muut ihmiset jotenkin turhautumaan ja kokemaan keskustelun raskaaksi? Vai tuleeko muille sellainen olo, että olen jo sanonut kaiken? Tai ovatko viestini niin "tylsiä", että ne herättävät lukijassa enintään myötäilyä, eikä tule tarvetta väittää vastaan tai lisätä asiaan mitään?
Juuri tällainen fiilis minullekin tuli! Että olenko todella niin tylsä keskustelija että kukaan ei jaksa jatkaa enää juttua? Mitä jos tosielämässäkin kävisi samoin, että pölähtäisin paikalle vaikka työpaikan kahvihuoneeseen kommentoimaan jotain aihetta ja kaikki keskustelijat vain kävelisivät pois mitään sanomatta? :D AP
Ai kauheeta mikä mielikuva 😂
Ps. Tulin tap_pamaan tän ketjun
Menee nyt vähän ohi aiheen, paitsi että mä oon myös kirjoittanut useita postauksia, missä on ajatusta ja ne tappaa keskustelun. Toinen on juuri tuo mainittu mielivaltainen mo de rointi, eli sitten kun on kirjoittanut hyvään topiciin viestin, se häviää kuin pieru saharaan. En ole koskaan ennen trollannut, mutta tällä palstalla olen. Lapsellista kyllä, mutta sekä mo de rointi, että osa käyttäjistä provosoi sellaiseen.
Tuntuu siltä, että ihan sama, kun asialliset ketjut katoaa, ja omituiset, vilpillisiin ja vääristeleviin "faktoihin" perustuvat ketjut saavat ilmiannosta huolimatta jatkaa jne. Nuorempana käytin useita muita foorumeita, joilla oli hyvä moderointi ja siellä keskustelukin kukoisti eikä trollaajia tai turhaa ilmiantamista ollut juurikaan. Uskoisin, että AV-palstan ongelmatkin johtuvat pitkälti heikosta mo de roinnista.
No nyt lähti lentoon ja vielä aloittamasi ketju, onnee siitä. Omani ovat kuivuneet kasaan parin vastauksen jälkeen. Voiko tämmöisestä oikeasti pahoittaa mieltään. Olen jopa ajatellut, että suosituimmat aloitukset ovat ylläpidon pitämiä, niin paranoidiksi täällä voi yltyä (tähän kieli suupieles hymiö, mut oon nyt läppärillä )
Olen huomannut että alapeukkuja saa niiden tyhmien ja ilkeiden kommenttien lisäksi myös sellaiset, jotka tosi elämässä voisi olla ihan normaali tai symppis kommentti keskustelussa, mutta jotenkin huonosti ilmaistu, tai kirjoittaja tuo esiin jonkin oman negatiivisen tunteen joka näkyy siinä kommentissa. Vaikka normikeskustelussa sille saatettaisiin sanoa tyyliin "aijaa, voi että" tjsp.
Kun laitan viestin ketjuun, keskustelu tyrehtyy siihen.
Eräs
Minä taas en saa ees yhtään yläpeukkua, ignoorataan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Melko tyhmää ajatella että "totuuksia" alapeukutellaan, eiköhän jokaisella ole se ihan oma totuutensa.
Mitäpä jos puhkaisisit jo sen totuusrelativistisen kuplasi ja kurkistaisit sen ulkopuolle huomaten, että olet perin naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Menee nyt vähän ohi aiheen, paitsi että mä oon myös kirjoittanut useita postauksia, missä on ajatusta ja ne tappaa keskustelun. Toinen on juuri tuo mainittu mielivaltainen mo de rointi, eli sitten kun on kirjoittanut hyvään topiciin viestin, se häviää kuin pieru saharaan. En ole koskaan ennen trollannut, mutta tällä palstalla olen. Lapsellista kyllä, mutta sekä mo de rointi, että osa käyttäjistä provosoi sellaiseen.
Tuntuu siltä, että ihan sama, kun asialliset ketjut katoaa, ja omituiset, vilpillisiin ja vääristeleviin "faktoihin" perustuvat ketjut saavat ilmiannosta huolimatta jatkaa jne. Nuorempana käytin useita muita foorumeita, joilla oli hyvä moderointi ja siellä keskustelukin kukoisti eikä trollaajia tai turhaa ilmiantamista ollut juurikaan. Uskoisin, että AV-palstan ongelmatkin johtuvat pitkälti heikosta mo de roinnista.
Mun mielestä johtuu kyllä ihan keskustelijoista. Hirveetä negistelyä ja puolestaloukkaantumista.
Miksi tämä ei olisi humble brag? En jaksa uskoa, että ap tuli tänne vihjailemaan ja kyselemään muiden mietteitä, jotta voisi vahvistua siitä kuinka surkea hän on.
Itsensä kehuminen on ihan ok jos sen tekee rehellisesti ja suoraan. Se on aitoa. Ap on teennäinen, kuten niin moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä ei olisi humble brag? En jaksa uskoa, että ap tuli tänne vihjailemaan ja kyselemään muiden mietteitä, jotta voisi vahvistua siitä kuinka surkea hän on.
Itsensä kehuminen on ihan ok jos sen tekee rehellisesti ja suoraan. Se on aitoa. Ap on teennäinen, kuten niin moni muukin.[/quote
Millä tavalla meinasit, että tän voisi kääntää itsekehuksi? Mahtava sosiaalinen lahjakkuus punkee mukaan keskusteluun ja tyhrehdyttää sen? Voi elämänkevät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas saan aina alapeukkuja, vaikka en provoile tai ole edes mitenkään kärjistävä. :/ Alkaa tuntua siltä että olenko tosielämässäkin sellainen että ihmiset ajattelee että mitähän pa s kaa tuokin taas lässyttää.
Aww voi ei, älä ajattele noin. Mullakin välillä, yleensä oon huomannu et alapeukutetaan totuuksia joita ei haluta hyväksyä tai sitten on vaan jotenkin epäsuosittu mielipide.
En usko että ihmiset alapeukuttavat totuuksia. Itse en ainakaan niin tee. Mutta mielipiteitä ja asenteita voin alapeukuttaa. Joskus mielipide tai asenne selviää rivien välistä. Jos joku vaikkapa sanoo "Miehet ovat naisia vahvempia", niin en alapeukuta faktaa, vaan kirjoittajan tarkoitusperää, jonka tarkoitus on provosoida tai vihjata, että miehet ovat naisia parempia. Kun taas jossain toisessa yhteydessä, jossa sama fakta on mainittu, voi olla aivan erilainen tarkoitusperä ja konteksti, ja viesti saakin yläpeukun.
Mistä sä voit tietää mikä on kenenkin tarkoitusperä? Ei ihme että täällä tulee niin paljon negatiivista kun kaikki aina olettaa kaikenlaista kuuntelematta edes kys. henkilöä.
Eihän sitä aina varmuudella voi tietääkään. Mutta eikö jokainen oleta, että kirjoittajalla on jokin mielipide tai sanoma, eli yleensä viestin koko sisältö on muutakin kuin satunnainen luettelo faktoja? On jokin syy siihen, miksi joku päättää kertoa juuri tietyt faktat. Oikeastaan ainoa tilanne, jossa kirjoittaja vaikuttaa haluavan oikeasti vain tuoda faktat tiskiin (eikä käyttää niitä perusteluna jollekin joko sanotulle tai sanomatta jätetylle mielipiteelle), on silloin kuin faktoista on mahdollisia tehdä erilaisia johtopäätöksiä eli mitään yhtenäistä agendaa ei ole havaittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä johtuu kyllä ihan keskustelijoista. Hirveetä negistelyä ja puolestaloukkaantumista.
Tottakai. Kuten mainitsin, osa käyttäjistä provosoi trollaukseen ja tietenkin palstan ilmapiiri muotoutuu sen mukaan, minkälaisia käyttäjiä sinne hakeutuu. Mutta siihen, kuka sinne jää tai minkälaiseksi keskustelut muodostuvat, vaikuttaa todella paljon moderointi. Eikä siis se, onko sitä vai ei, vaan myös sen laatu. Kaikki foorumit, joilla on ollut hyvää keskustelua, ovat olleet aktiivisesti mutta myös linjakkaasti moderoituja, eli siellä on ollut ihan selvää, minkälaiset aloitukset poistetaan, joten ei ole syntynyt halua "testailla" mikä menee läpi.
Moderoinnin tehtävä on ohjata palstan keskustelukulttuuria, joten sillä voidaan halutessa ja resurssien riittävyydestä riippuen puuttua myös muihin seikkoihin kuin ilmeisiin lainvastaisuuksiin/harmaalla alueella oelviin viesteihin. Toisaalta suurimmalla osalla noista hyvistä foorumeista on ollut myös pakollinen rekisteröityminen. Kaikkein sekavimmat trollit myös bannattiin aika äkkiä ja nimimerkkien keskenkin syntyy aika nopeasti sosiaalinen yhteisö, jossa sosiaalisen kontrollin säännöt alkavat säädellä ihmisten toimintaa ja se myös vähentää harkitsemattomien viestien määrää verrattuna anonyymeihin palstoihin.
Tapoinkohan nyt sun ketjun? :DD
t. 27 ja 38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Kuten mainitsin, osa käyttäjistä provosoi trollaukseen ja tietenkin palstan ilmapiiri muotoutuu sen mukaan, minkälaisia käyttäjiä sinne hakeutuu. Mutta siihen, kuka sinne jää tai minkälaiseksi keskustelut muodostuvat, vaikuttaa todella paljon moderointi. Eikä siis se, onko sitä vai ei, vaan myös sen laatu. Kaikki foorumit, joilla on ollut hyvää keskustelua, ovat olleet aktiivisesti mutta myös linjakkaasti moderoituja, eli siellä on ollut ihan selvää, minkälaiset aloitukset poistetaan, joten ei ole syntynyt halua "testailla" mikä menee läpi.
Moderoinnin tehtävä on ohjata palstan keskustelukulttuuria, joten sillä voidaan halutessa ja resurssien riittävyydestä riippuen puuttua myös muihin seikkoihin kuin ilmeisiin lainvastaisuuksiin/harmaalla alueella oelviin viesteihin. Toisaalta suurimmalla osalla noista hyvistä foorumeista on ollut myös pakollinen rekisteröityminen. Kaikkein sekavimmat trollit myös bannattiin aika äkkiä ja nimimerkkien keskenkin syntyy aika nopeasti sosiaalinen yhteisö, jossa sosiaalisen kontrollin säännöt alkavat säädellä ihmisten toimintaa ja se myös vähentää harkitsemattomien viestien määrää verrattuna anonyymeihin palstoihin.
Okei, ymmärrän sun pointin kyllä. Oon itse lähinnä mieltänyt sen moderoinnin sellaiseksi että poistetaan vaan jotkut laittomat tai tosi loukkaavat viestit, ei niin että vaikutetaan ihan jopa palstan ilmapiiriin puheenaiheita ohjaamalla. Siksi oon sitä mieltä että jos palstalla on hirveesti trolleja ja muuta negaa, niin se on ensikädessä kiinni ihan keskustelijoista itsestään.
PS. Tää ketju ei voi ikinä loppua ettei kenellekään tuu paha mieli :D
Olen myös huomannut että jotkut ketjut menevät välillä ihmeelliseksi jankkaamiseksi. Kerran avasin jonkun keskustelun otsikon perusteella kun ajattelin että mielenkiintoinen aihe, ja sitten kun olin vastaamassa huomasinkin että pari viimeistä sivua oli parin kolmen ihmisen väittelyä jostain ihan muusta aiheesta. Hölmöähän siihen on sitten enää sanoa mitään. AP