Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun vanhemmat sanovat että kohta rahat eivät riitä?

Jäykkätyyppi
19.04.2019 |

No siis...Olen 13v enkä voi hankkia rahaa kesätöiden puolesta iän kannalta ja haluaisin kovasti auttaa vanhempiani ansaitsemalla rahaa. Mitä voisin tehdä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et muka voi hankkia Rahaa? Itse tuon ikäisenä jaoin mainoksia ja hoidin viikonloppuisin pikkulapsia.

Vierailija
2/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et muka voi hankkia Rahaa? Itse tuon ikäisenä jaoin mainoksia ja hoidin viikonloppuisin pikkulapsia.

Se oli silloin. Ei ole enää mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja mä olin 13-vuotiaana mansikkamaalla. Nyt sinne näytti olevan ikäraja 17 vuotta. Niin ne ajat muuttuu.

Vierailija
4/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v asti voi alkaa jakaa mainoksia. Mene suomen suoramainonnan sivulle

Vierailija
5/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se olekaan sun tehtävä, oot vielä lapsi. Voi keskittyä omaan kulutukseesi, tarvitsetko todella uuden vaatteen, voiko harrastusvälineitä ostaa käytettynä, ulkona syöminen on kalliimpaa kuin kotona, huolehdi tavaroista äläkä riko niitä. Taloudellinen vastuu on vanhemmillasi, mutta itse voit ottaa tässä kohtaa opiksi ja valita esim. parempipalkkainen ammatti aikanaan. Olen itsekin köyhästä perheestä lähtöisin ja siitä oli hyötyä opiskeluaikana, olin jo tottunut niukkuuteen. Nyt jää palkasta säästöön, enkä kuluta niitä kuin tärkeisiin hankintoihin, vaatteet ostan edelleen tokmannilta tai netistä.

Vierailija
6/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä sukulaisiin ja kysy olisiko heillä mitään työtä, mitä voisit tehdä. Ikkunoista pesua ja siivousta. Kysy voiko isovanhemmille tehdä työtä, jollekkin sedälle tai tädille. Laita ilmoitus kaupan seinälle, että voit hoitaa lapsia ja siivota. Opettele leipomaan ja leivo kotiin leivät, piiraat ja kakut. Myy myös leivonnaisia naapurin tädeille. Opettele myymään palveluitasi. Opettele korjaamaan pyöriä ja laita siitä ilmoitus. Tee ilmoitus autojen sisäpesuista 30e kerta ja laita ilmoituksia siitäkin. Tee työt aina huolella, että saat vakituisia asiakkaita. Sinun ei tarvitse maksaa veroja, ennen kuin työsi arvo ylittää 8000e. Voit myös soittaa verottajalle, jos epäilyttää ja kysyä neuvoa.

Vierailija
7/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon vanhemmat ovat kertoneet tilanteesta? Onko rahasta oikeasti pulaa, vai onko tuo lähinnä vanhempien puuskahdus siitä, kun tilipäivänä tililtä lähtee kauhea määrä kaikenlaista laskua?

Rahan pitäisi olla vain aikuisten huoli, mutta jos tilanne on jostain syystä erityisen tiukka, niin jokainen perheessä joutuu osallistumaan väkisinkin ainakin vähentämällä kulutusta.

13-vuotias ei juurikaan pysty hankkimaan rahaa, mutta edellisen vastaajan mainitsemat keinot on hyviä. Voit sanoa, että tänä vuonna et tarvitse synttärilahjaa tai jos keksit jotain muuta vastaavaa säästökohdetta. Olet tosi kiltti, mutta vanhempien kuuluu ottaa ohjat. Tilanteesta riippuen he voivat esim. hakea toimeentulotukea tai apua diakoniasta.

Vierailija
8/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempiesi tehtävä on huolehtia rahojen riittävyydestä ja siitä, että sinulla on esimerkiksi katto pään päällä, ravitsevaa ruokaa ja tarvittavat vaatteet ja tavarat.

Mihin ne rahat ei riitä? Onko se, mihin rahat ei riitä, todella välttämätöntä? Vanhempien ei pitäisi hokea tuollaista lapselle, että rahat ei riitä, rahat ei riitä, koska lapsen tehtävä ei ole huolehtia rahojen riittävyydestä, vaan aikuisten.

Vierailija
9/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi ovat ilmeisesti hieman reppanoita. Kerro niille, että Suomessa voi hakea toimeentulotukea, jos rahat eivät riitä oikeasti aivan välttämättömiin menoihin.

Vierailija
10/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wow! Kiitos kaikille neuvoista!❤️

Vierailija
11/11 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten autat sekä vanhempiasi että itseäsi kuluttamalla vähemmän, ja välttämällä kaikkea turhaa kulutusta. Se on nyt muutenkin niin tredikästä.

Et siis vaadi muotivaatteita vaan hankit ne käytettyinä tai halvalla, ja tuunaat itse mieleiseksi. Et istu pikaruokaloissa vaan teet itse kotona herkkuja ja kutsut kavereitakin sinne nauttimaan niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi