Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on omakotitaloalueessa?

Vierailija
17.04.2019 |

Auto on oltava ja pihaa hoidettava, jos asuu okt-alueella. Maaseudun rauhaa ei kumminkaan ole, vaan talot ovat vieri vieressä.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla vain ei ole Nurmijärveläistä sielua. 😂

Vierailija
2/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan asua lähellä toisia, jotta esim. lapsille ei tarvitse hakea kavereita kaukaa kyläilemään, ja tietysti aikusillakin usein on tällaisissa paikosissa hyviä tuttuja . Tai lähelle palveluita.

Monia myöskin ahdistaa ajatus asumisesta hyvin syrjässä ( ja monille se syrjä tarkoittaa loppujenlopuksi hyvinkin aika lyhyttä matkaa palveluihin). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua itsekään. Miesystävä asuu okt-alueella ja minua kyllä kyrsii kun menee aamulla kahvin kanssa kuistille niin naapuri pyllistelee kukkapenkissä muutaman metrin päässä ja toisen naapurin vauhko koira aloittaa loputtoman räksytyksen kun huomaa pihalla liikettä. Yhtä kallis tämä kuitenkin on ollut kuin vastaava talo olisi luonnonrauhassa. Jos meidän juttu vakiintuu niin ehdotan että myy koko tönön.

Vierailija
4/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaan asua lähellä toisia, jotta esim. lapsille ei tarvitse hakea kavereita kaukaa kyläilemään, ja tietysti aikusillakin usein on tällaisissa paikosissa hyviä tuttuja . Tai lähelle palveluita.

Monia myöskin ahdistaa ajatus asumisesta hyvin syrjässä ( ja monille se syrjä tarkoittaa loppujenlopuksi hyvinkin aika lyhyttä matkaa palveluihin). 

Niin... Mutta eikö kerrostalossa asuminen olisi kätevää ja halpaa vierekkäin asumiseen. Siinä on ainoastaan se huono puoli vierekkäisiin okt:hin verrattuna, että äänet kuuluu enemmän. Vaikuttaa, että monelle on ehkä statusasia, että on se oma talo ja pihaläntti. Ap

Vierailija
5/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan tuo asumismuoto ei eroa millään tavalla rivitaloasumiseen.

Vierailija
6/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua itsekään. Miesystävä asuu okt-alueella ja minua kyllä kyrsii kun menee aamulla kahvin kanssa kuistille niin naapuri pyllistelee kukkapenkissä muutaman metrin päässä ja toisen naapurin vauhko koira aloittaa loputtoman räksytyksen kun huomaa pihalla liikettä. Yhtä kallis tämä kuitenkin on ollut kuin vastaava talo olisi luonnonrauhassa. Jos meidän juttu vakiintuu niin ehdotan että myy koko tönön.

No nimenomaan. Mun mielestä kannattaisi joko kunnolla asua kaupungissa kaupunkilaisittain, tai sitten oikeasti korvessa. Eikö se nyt ole aika sama, onko kauppaan 5, 12 vai 20 kilometriä? Ap

Vierailija
7/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ Lapsilla kavereita naapurissa ja saavat liikkua vapaasti

+Ei kuulu naapureiden ääniä sisälle

+Ei tarvi sopia naapureiden kanssa mistään (vrt kerros/rivitalojen kattorempat jne)

Vierailija
8/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavampi se on talossa asua kuin ihan vaan metsässä sammaleella nukkuen.

Vierailija
9/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin... Mutta eikö kerrostalossa asuminen olisi kätevää ja halpaa vierekkäin asumiseen. Siinä on ainoastaan se huono puoli vierekkäisiin okt:hin verrattuna, että äänet kuuluu enemmän. Vaikuttaa, että monelle on ehkä statusasia, että on se oma talo ja pihaläntti. Ap

Eikä ole omaa pihaa, ei mahdollisuutta kutsua vieraita pihajuhliin, ei omaa kasvimaata, eikä puutarhaa, ei  omaa grillikotaa, eikä varastohuonetta, jossa askarrella. Lisäksi kerrostaloasunnot ovat usein pienempiä kuin omakotitalot. Lisäksi joudut ( omistusasukkaana) ottamaan päätöksissä huomioon kaikki muutkin. 

Vierailija
10/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nimenomaan. Mun mielestä kannattaisi joko kunnolla asua kaupungissa kaupunkilaisittain, tai sitten oikeasti korvessa. Eikö se nyt ole aika sama, onko kauppaan 5, 12 vai 20 kilometriä? Ap

Jos kuljet työmatkaa 5 tai 20 km päivittäin suuntaansa, niin vuositasolla se on ajassa ( kuin rahassakin)jo aika paljon.

Vierailija
11/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos perusteluista. Selvensi vähän. Kyllähän se järkevää varmaan voi olla, varsinkin jos on montakin lasta perheessä. Ap

Vierailija
12/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan omakotitaloalueella kunnan keskustassa. Prisma 500m, lähin kauppa 200m, päiväkoti 50m, terveyskeskus 250m jne. Kaikki peruspalvelut lähellä.

Ja kaupungin keskustassakin on paljon omakotitaloalueita. Kauniita vanhoja, isoja puutaloja, alle puolen kilometrin päässä kaupungin ydinkeskustasta (tori, kauppakeskukset, juna-asema).

Me ei haluta landelle, koska kulkeminen on hankalaa, lapset pitää aina kuskata harrastuksiin ja kavereille jos siellä ainoassa naapurissa puolen kilsan päässä asuukin erakko maanviljelijä. Päiväkoti voi olla ihan eri suunnassa kuin työt, kouluun joutuu kulkemaan koulukuljetuksessa. Kaupasta ei voi koskaan unohtaa mitään.

Haluan asua lähellä palveluja mutta haluan myös oman kodin ja oman suojaisan pihan. Kerrostaloon en muuttaisi vaikka olisi puolet halvempi. Rivitalo ok, mutta mieluummin okt. Meillä aidattu piha joka rajoittuu puistoalueeseen, yhdelläkään naapurilla ei näköyhteyttä meidän takapihaan. En vaihtais.

Vierailija
13/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok kiitos perusteluista. Selvensi vähän. Kyllähän se järkevää varmaan voi olla, varsinkin jos on montakin lasta perheessä. Ap

Mukava lukea tällainen viesti, sillä asioistahan sopii olla eri mieltä. Aina on mukavaa kuitenkin keskustella silloin, kun huomaa, että ihmiset haluavat ymmärtää myöskin vastakkaista näkemystä.

Vierailija
14/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole sama. 5-10km matkan suuntaansa polkee vaivatta ja nopeasti vaikka useamman kerran päivässä. 20km on vähän siinä ja siinä, että viitsisikö sitä lähteä käymään pyörällä vaikka kaupassa.

Vierailija
15/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun omakotialueella Espoossa. Autoa ei tarvitse, koska bussi 300 metrin päässä olevalta bussipysäkiltä kulkee ruuhka-aikaan 5 ja sen ulkopuolella 15 minuutin välein.

K-Suoermarket on kilometrin päässä, suuri ostoskeskus 4 kilometrin bussi- tai pyörämatkan päässä.

Naapurit ovat lähellä, mutta silti on oma piha, ja voi päättää itse korjauksista ja remonteista. Toisaalta ei tarvitse maksaa se vähän huolettomamman naapurin huolimattomuudellaan aiheuttamia vahinkoja. Omassa talossa voi harrastaa mitä haluaa ajattelematta, kuuluuko siitä ääntä seinän taakse.

Vierailija
16/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan myös omakotitalossa keskustassa eli autoa ei tarvitsisi, mutta se on mukavuus syistä. Kävelymatka itsellä ja lapsilla kaikkialle.

On se vaan kiva kun ei tartte katsoa kelloa monelta imuroi tai käy suihkussa tai kuinka kovaa kuuntelee musiikkia tai onko vieraita tai haukkuuko koira tai huutaako lapset. Saa pyykit suoraan pihalle pyykkitelineeseen kuivumaan. Voi pestä auton ja matot omalla pihalla. Pihalla pyörät valmiina ajoon eikä niitä kukaan omalta aidatulta pihalta varasta. Lapsen voi nukuttaa pihalla ja isommat keinuu ja pomppii trampalla niin, että keittiöstä on pihaan näköyhteys. Kesällä voi ottaa vaikka nakuna aurinkoa ja grillata päivittäin. Kesäiltana voi ystävät tulla terassille höpöttämään yötä myöten tai sisään laulamaan karaokea. Pihalle voi laittaa kasvamaan mitä haluaa ja siellä voi tehdä mitä vaan. Ei tarvitse kuunnella naapuiden ääniä, maksaa yhteisvastuullisesti niiden menoja tai sopia säännöistä ja rahan käytöstä ja keruusta muiden kanssa. Tässä nyt muutamia etuja mainittuja.

Vierailija
17/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi unohdin mainita sen ettei naapurustossa asu yksikään juoppo tai hörhö kun tässä on vain omakotitaloja omissa omistuksissa.

Vierailija
18/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä useimmiten okt alueet ovat paljon muita, esim keskusta tai kerrostalolähiöalueita viihtyisämpiä. Ja kuitenkin kaikki palvelut ovat lähellä ja koulut/päiväkodit lyhyen kävelymatkan päässä.

Oma piha on todella mukava lisä elämään ja ne kuuluisat pihatyöt ovat ainakin itselleni sitä parasta vapaa-ajan käyttöä. Terassi on mahtava paikka viettää aikaa ja vaikkapa grillailla. Aidat rajaavat hyvin naapurit ja kaikki saavat olla omassa rauhassa.

Lapsille on paljon tekemistä, koska alue on iso ja rauhallinen, voivat pomppia tontilta toiselle.

Myös ihmiset yleisesti ottaen ovat mukavampia ja enemmän samanhenkisiä kanssani kuin mitä kerrostalossa oli.

Kyllä minä tykkään :) en voisi kuvitellakaan inhoavani tätä asumistapaa!

Vierailija
19/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemus kerrostalosta, rivarista ja ok-talosta. Ei todellakaan oo okt sama kuin rivari. Tottakai rauhaa on enemmän ja päätäntävaltaa enemmän. Mulle paras ratkaisu tämä oma talo. Muita ympärillä, naapurien kans välillä jutustellaan muttei tungetella. Rivarissa äänet kuului asunnoista jonkin verran ja pihalla molemmin puolin naapurit. Tässä oman talon terassilla olen ihan rauhassa. Omakotitalon pihalla on trampoliini ja palju, eivät tule kyseeseen rivarissa. Teen lumityöt/leikkaan nurtsin kun haluan enkä kun naapurin rouva huohottaa niskaan että kuka on tekemässä ja kuka ei.

Kerrostalon hyvä puoli oli huolettomuus. Mitään ei tarvinnut tehdä. Mutta mä olen pihaihminen enkä viihdy kerrostalossa.

Naapureista tykkään. Fiksuimpia täällä okt-alueella. Kerrostalossa oli myös ihme hiihtäjää.

Vierailija
20/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ihmistä on pakottava tarve näyttää muiden ihmisten silmissä hyvältä, tämä ei oikein tehokkaasti maalla onnistu. Näiden ihmisten ansiosta meillä on termi naapurikateus. Aina on jollain hienommat jouluvalot, tai nätimpi piha. Asuu omakotialueilla ihan normaalejakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi