Kannattaako sämpylöiden leipominen itse, jos vain rahaa miettii?
Kommentit (17)
Miten täyttäviä nuo esipaistetut ovat? Todella höttöisiä ovat kaupan edulliset perussämpylät. Itse en pysty niitä syömään, mutta lapset syövät toisinaan. Itse teen sämpylöitä, koska pidän itsetehdyistä ja ne syntyy vähällä vaivalla. Hintaa en mieti.
Mä leivon joka viikko pellillisen sämpylää ja riittää mulle yksin asuvalle. Yks kaupan leipäpussi ei kyll viikkoo riitä mulle, mutta en yhtää tiedä kumpi tulee halvemmaks.
Yksinkertaisimmillaan: halvin kahden kilon puolikarkea vehnäjauho Kannelmäen Prismassa (esimerkki) 80 cnt, 17 cnt, halvin suola 800g 47 cnt. Lisäksi tarvitset vettä.
Puolen litran taikinaan menee ehkä 12 dl jauhoja, olisko 10-20 cnt, hiiva 17 cnt + hieman suolaa ja puoli litraa vettä. Saat n. 20 sämpylää eikä rahaa mennyt kuin puolet tuosta 6 sämpylän hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisimmillaan: halvin kahden kilon puolikarkea vehnäjauho Kannelmäen Prismassa (esimerkki) 80 cnt, 17 cnt, halvin suola 800g 47 cnt. Lisäksi tarvitset vettä.
Puolen litran taikinaan menee ehkä 12 dl jauhoja, olisko 10-20 cnt, hiiva 17 cnt + hieman suolaa ja puoli litraa vettä. Saat n. 20 sämpylää eikä rahaa mennyt kuin puolet tuosta 6 sämpylän hinnasta.
jäi yksi sana välistä: hiiva 17 cnt
Ei tule halvemmaksi. Itsetehdyt sämpylät katoaa samana päivänä kun taas kaupasta ostetut kestävät viikon.
Onko joku laskenut paljonko yhdelle sämpylälle tulee hintaa itse tehden?
Leipominen on taitolaji. Itse tehty täyttä tavaraa.
Myös herkullista.
Leivon pullaakin joka viikko.
Mitä halvempi hinta kaupassa niin sitä surkeampi sämpylä.
Halvalla saa, jos huonoa haluaa. Teollisissa leivissä ja sämpylöissä on niin paljon sellaista ylimääräistä, mikä ei leipään kuulu. Teen itse pannuleipää, helppoa ja nopeaa, eikä ylimääräisiä aineita.
Sähköä ainakin menee enemmän kun itse leipoo kuin että ostaisi kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku laskenut paljonko yhdelle sämpylälle tulee hintaa itse tehden?
En laske hintoja koskaan koska se ei ole asia joka vaikuttaa vaan maku ja tuoreus.
Teen aina kun jää puuroa yli. Kun ei tarvitse muuta kuin sekoittaa joukkoon jauhoja, suolaa, leivinjauhetta, vaahterasiirappia ja maitoa, eikä tarvitse pyöritellä vaan voi kauhoa sellaisenaan pellille, niin kynnys aloittaa on matala ja valmista tulee nopeasti. Vähän lituskoja ne ehkä ovat, mutta kelpaavat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sähköä ainakin menee enemmän kun itse leipoo kuin että ostaisi kaupasta.
Esipaistettujen kanssa menee saman verran
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä monista euroista puhuta. Riippuu tietysti siitäkin, kuinka suuri leivän menekki perheessä on. Joku kymmenlapsinen perhe voi säästääkin.
Meillä itse tehdyt sämpylät ovat enemmänkin harvinaista herkkua, jotain vähän spesiaalia. Niin vähän meillä menee leipää. Ostan leipää ehkä kerran viikossa ja siitäkin menee lähes puolet kompostiin. Omatekoisia sämpylöitä perhe syö joskus esim. lohikeiton kaverina.
Miksette pakasta? Itse ostan leipää ehkä kerran kuussa ja pakastan. Otan sitten sitä mukaa pakkasesta siivun tai pari aina kun tarvitsen.
No jos paljon leipoo, niin sitten tulee itsetehdyt halvemmaksi, muuten saattaa olla vähän fifty-sixty.
Täytyy ottaa huomioon kaikki kustannukset, eikä vaan raaka-aineet. Eli leivinpaperit, pakastepussit (tai mihin ne sitten laittaakaan), sähkö, jne.
Riippuu millaisia sämpylöitä haluaa. Itselleni tulee halvemmaksi kun teen kotona hiivattomia ja ruis-siemenjauhosekoitesämpylöitä. Saan maultaan sellaisia kuin haluan ja sellaisista aineksista kuin haluan.
No nyt alkoi tehdä mieli itsetehtyjä sämpylöitä :)
Taidankin tänään leipoa!
Eipä siinä monista euroista puhuta. Riippuu tietysti siitäkin, kuinka suuri leivän menekki perheessä on. Joku kymmenlapsinen perhe voi säästääkin.
Meillä itse tehdyt sämpylät ovat enemmänkin harvinaista herkkua, jotain vähän spesiaalia. Niin vähän meillä menee leipää. Ostan leipää ehkä kerran viikossa ja siitäkin menee lähes puolet kompostiin. Omatekoisia sämpylöitä perhe syö joskus esim. lohikeiton kaverina.