Lapsi joutuu tuplaamaan eskarin! :(
Osaa lukea, kirjoittaa, laskea, suomeksi ja englanniksi, vaikkei ole edes kaksikielinen. Osaa värit ja viikonpäivät suomeksi ja englanniksi. Tuntee kellon. Kaikki eskarihommat sujuu paremmin kuin muilla, MUTTA
Lapsi on todella ujo ja arka. Eskariope oli sitä mieltä, että ujo lapsi ei pärjää koulussa ja että pitää vielä harjoitella toisille puhumista eskarissa. Huomautti myös siitä, kun lapsi on herkkä. Tyttö on kuitenkin oppinut pidättelemään itkua. Itkee vasta kotona.
Tuli ihan olo, että lapseni ei ole normaali. :(
Kommentit (79)
Ihan normaali varmasti. Joissain kouluissa on kyllä niin kova meno että ei ihan pikkulapsena kannata sinne sekaan mennäkään. Ainakaan isoissa kaupungeissa.
Eihän tuo voi olla totta. Jos asia on niinkuin sanot, niin kouluun vaan. Ei voi ilman suostumusta tuohon pakottaa.
Olisi hyvä osata puhua kouluun mennessä. Mutta ei kai tuo estä silti kouluun menoa? Olihan tämä provo?
Eihän tuollaisen asian takia tarvitsisi tuplata. Kyllä siellä koulussa oppii itse kukin.
No tuo on kyllä suositus. Ei eskariope voi päättää lapsen kouluun menosta. Kannattaa keskustella lapsen kanssa myös.
Ei kaikkien lasten tarvitse olla koulussa suuna päänä, kyllä siellä on hiljaisiakin lapsia.
Jos hän sitä paitsi osaa jo lukea ja kirjoittaa, hän turhautuu todella, jos joutuu vielä olemaan eskarissa vuoden.
Miettikää asiaa yhdessä kotona ja pohtikaa lapsen kanssa. Päätös on teidän.
Eikö se siis uskalla muiden seurassa lukea ja laskea?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se siis uskalla muiden seurassa lukea ja laskea?
Siis ei uskalla puhua aikuisten kuullen. Paitsi meille vanhemmille. On muuten kyllä todella puhelias ja kotona aina äänessä.
Tytön kanssa tästä juttelimme ja hän sanoi, että ei vain tule ääntä suusta tai ääni on tosi hiljainen. Sanoi myös, että alkaa itkettää, jos joku kysyy jotain.
Mietin myös sitä, kun osaa nyt jo lukea, kirjoittaa ja laskea ym, niin turhautuuko jos joutuu vielä vuoden odottamaan kouluun menoa.
Ap
suosittelisin kotikoulua, ainakin jos ei perhe niin persaukinen ole ettei pysty edes ostamaan oppikirjat itse.
Lapsen ois myös syytä osata lämmittää ruokaa itse mikrossa. Sitten vaan tarpeeksi tutkittavaa mitä voi omillaan lukea.
Saa varmaan peruskoulun suoritetua kolmessa tai neljässä vuodessa. Ja eiku lukiota suorittamaan vähän samalla tavalla. Ja joskus 14v vanhana yliopistoon.
Kotona kuuluu tietty jeesata, joten vanhempien ois hyvä olla korkeakouluopetettuja että on jotain edellytyksiä selittää ne peruskoulun ja lukion jutut jos ei omillaan kaikkea ymmärrä kirjasta. .
Minä en suostunut puhumaan vieraille lainkaan ennen kouluikää. Onneksi silloin ei ollut eskaris ym koska asiasta olisi varmaan tehty ongelma. Pienellä paikkakunnalla terkkari ja lääkäri luottivat äitini vakuutteluun että puhun kotona normaalisti vaikka en neuvolassa suostunutkaan puhumaan (muut tehtävät tein ja nyökkäsin tai puidtin päätä kysymyksille). Olin ujo mutta olin kuullut isompien sisarusteni puhuvan koulun käynnistä ja minulle oli itsestään selvää että joutuisin koulussa puhumaan.
Koulussa olin hiljainen enkä halunnut olla huomion keskipisteenä mutta kaikki sujui ongelmitta.
Ai miksikö en puhunut aikaisemmin vieraille. Tulin päättäneeksi ja olin hieman ”jääräpäinen” ja ujo.
Missä tällaista tapahtuu? Minä tunnen erään helsinkiläisen eskaritytön ja hän on tolkuttoman ujo sekä lisäksi hidas oppimaan. Kouluun on silti menossa aivan suunnitelmien mukaan.
Ei joudu, itse päätätte. Laittaisin lapsen kouluun.
Teettäkää koulukypsyystestit! Samalla selviää jos lapsellannen on jokin autismin muoto.
Selektiivisen mutistin voi laittaa kouluun. Tavalliseen luokkaankin. Voithan kokeilla hakea pienryhmäpaikkaa?
Kuulostaa siltä, että lapsellasi voi olla selektiivinen mutismi. Silloin eskarin kertaamisesta ei ole välttämättä mitään apua, vaan lapsi tarvitsee oikean asiantuntijan apua.
Kuulostaa selektiiviseltä mutismilta. Ihan "normaalilta" ei kyllä kuulosta.
-yhden mutistin äiti
Valikoiva mutismi? Jos teillä päiväkodin kautta mahdollista käydä varhaiskasvatuksen psykologilla / neuvolapsykologilla niin suosittelen ottamaan yhteyttä heihin.
Selektiivinen mutismi tulee minullekin mieleen. Onko eskaope tästä puhunut mitään? Jos on kerran noin ammattitaitoinen niin luulisi tietävän asiasta ja jos ei tiedä niin pitäisi ottaa asiasta selvää.
Etsippä facessa selektiivinen mutismi ryhmä sieltä saat paljon tietoa mitä voit viedä myös samaan.
Jos on selektiivinen mutismi niin saa aika monta vuotta sitä eskaria puhumattomuuden vuoksi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Varhainen puuttuminen ja tuki on hyvä juttu. Onneksi teillä on noin ammattitaitoinen opettaja.
Ei kuulosta kovin ammattitaitoiselle, kun ei tunnista selektiivistä mutismia. Ja siihen ei ole ratkaisu eskariin kertaamisessa, sapiskaa tollaselle opelle!
Kaikkea ei toki voi aina tiedä, mutta silloin ammattitaitoinen ope etsii itse tietoa ja ottaa asiasta selvää.
Varhainen puuttuminen ja tuki on hyvä juttu. Onneksi teillä on noin ammattitaitoinen opettaja.