Veisitkö 4-vuotiaan balettiin?
Ihania lapsille suunnattuja balettinäytöksiä Kansallisoopperassa syksyllä! Ihan hemmottelua! Lumikuningatar, Liisa Ihmemaassa, Peppi...
Veisitkö 4-vuotiaan balettiin? Minä tässä harkitsen vahvasti vieväni.
Kommentit (15)
Mun tytöt tanssi itse balettia ton ikäsenä.
Noissa on suositusikä 6-vuotiaasta alkaen. Mutta lapsi on jo jaksanut katsoa kolo illan teatteriesityksiä ja on ollut niistä ihan innoissaan.
Balettia näki ensi kerran vähän päälle vuoden ikäisenä, Kansallisbaletin kevätkiertueella ulkoilmanäytöksessä ja silloin istui kuin liimattuna rattaissaan 45 min (muuten ei niissä viihtynytkään) ja tapitti esitystä. On myös pitänyt lyhyistä lapsille suunnatuista tanssiteatterinäytöksistä.
Jos sitä uskaltaisi lunastaa syksyksi liput.
Suosittelen erittäin lämpimästi lasten balettiesityksiä!
Vierailija kirjoitti:
Mun tytöt tanssi itse balettia ton ikäsenä.
Lapsi on kyllä tanssikoulussa, mutta siellä alkaa varsinainen balettiopetus vasta 7-8- vuotiaana.
Tosissaan, riippuu lapsesta. Kunhan ette ota iPadia tai puhelinta mukaan jotta viihtyisi paikallaan loppuun asti.
Ilman muuta! Jos pelkäät, ettei oma lapsesi ehkä pystykään keskittymään ja harmittelet mahdollista rahanhukkaa, aloittakaa pienemmästä, vaikka jostakin lyhyestä lastenteatteriesityksestä. Samalla opetat, miten näissä tilanteissa toimitaan.
Oma kummitätini aloitti viemään minua jo pienenä teatteriin ja balettiin. Pukeuduttiin kauniisti ja meillä oli aina ihanat väliaikatarjoilut. Ihan parhaita lapsuusmuistojani edelleen!
Sanomattakin lienee selvää, että olen siksi vienyt omatkin lapseni ja kummilapseni balettiin ja teatteriin usein.
Vaikka baletissa ja teatterissa yleensä ei ole ikärajoja vaan ikäsuosituksia, niin miettisin oman lapseni kohdalla seuraavia:
1. jaksaako oma 4-vuotias istua paikallaan koko baletin ajan?
2. onko kyseisessä baletissa jotain liian jännittävää?
Noista Peppi oli ainoana väliajan kanssa alle 2 t. Lisäksi Lumikuningattaresta oli ihan erikseen mainittu, että siinä saattaa olla pienemmille jännittäviä kohtauksia.
Baletissa en ole päässyt käymään vielä, mutta olen ollut katsomassa yli 5-vuotiaille (tai jopa yli 6v, en muista varmaksi) suositeltua Prinsessa Ruusunen -näytelmää. Olipahan levoton kokemus, varsinkin tiettyjen kohtausten aikaan, kun suositusikää reilusti nuoremmat lapset itkivät pelosta katsomossa.
No jos lapsi on lainkaan kiinnostunut tanssista tai esittävästä taiteesta yleisemmin, niin mikä ettei. Tosin parempi aloittaa nimenomaan lapsille suunnatuista teoksista, en lähtisi mitään Tulilintua ihan heti edes yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Tosissaan, riippuu lapsesta. Kunhan ette ota iPadia tai puhelinta mukaan jotta viihtyisi paikallaan loppuun asti.
Ei, kun sitten täytyy vaan lähteä kesken pois.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka baletissa ja teatterissa yleensä ei ole ikärajoja vaan ikäsuosituksia, niin miettisin oman lapseni kohdalla seuraavia:
1. jaksaako oma 4-vuotias istua paikallaan koko baletin ajan?
2. onko kyseisessä baletissa jotain liian jännittävää?
Noista Peppi oli ainoana väliajan kanssa alle 2 t. Lisäksi Lumikuningattaresta oli ihan erikseen mainittu, että siinä saattaa olla pienemmille jännittäviä kohtauksia.
Baletissa en ole päässyt käymään vielä, mutta olen ollut katsomassa yli 5-vuotiaille (tai jopa yli 6v, en muista varmaksi) suositeltua Prinsessa Ruusunen -näytelmää. Olipahan levoton kokemus, varsinkin tiettyjen kohtausten aikaan, kun suositusikää reilusti nuoremmat lapset itkivät pelosta katsomossa.
Jaksaa kyllä istua, jos on tarpeeksi kiinnostavaa katsottavaa. Eikä ole kovin helposti pelkäävää sorttia.
Katso sitten paikka, josta se tattiainen myös näkee lavalle ja parasta tietysti, jos pääsette siitä tarvittaessa helposti myös pois.
Kiitos ap vinkistä! Vien 4-vuotiaan pojan Peppiä katsomaan. Se kuulostaa hauskalta, kun on erilaisia tansseja.
Lumikuningatarta en varmaan uskaltaisi itse mennä katsomaan, se oli minulle lapsena liian jännä ja en ole siitä sen jälkeen tykännyt yhtään. Kuvauksessakin on näköjään että suositusikä 6 vuotta, koska on muutamia pelottavia kohtia ja vilkkuefektejä. Myös Liisa Ihmemaassa on suositus 6 vuotta.
En. Kun itsellekään mikään ei ole tylsempää kuin se vanhanaikainen, jäykkä koikkelehtiminen sukupuolistereotypioita korostavissa asuissa, niin en odota että lapsikaan innostuisi. (En myöskään lapsena jaksanut katsoa mitään tanssi-, teatteri tms esityksiä, en tosin häiriköinyt vaan upposin sitten omiinn fantasiamaailmoihini kun esitys ei kiinnostanut)
Riippuu 4-vuotiaasta!