Palstan viherpeukot Hoxis! -Sinccis
Mulla on tuommoinen n. 50 cm kasvanut yrtti selvinnyt joten kuten talven yli.
Puolet lehdistä on kuitenkin kuivunut "pystyyn". Puolet se on kasvattanut uutta lehteä. Nostin juuri sen pihalle ja tarkastelin vähän.
Onko noi kuivat lehdet ihan käyttökelpoisia, jotka ovat kuivuneet siihen talven aikana??
Maisotin yhtä, vähän kuivakkaahan se oli tuoreeseen lehteen nähden, vai leikkaanko vaan kuivat ja heitän mäkeen?
T.
Kotitarvepeukaloija Sinccis
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Mikä yrtti se on? Laakerista olen käyttänyt kuivahtaneita lehtiä ja vaikka timjamista.
Salvia
Sinccis
Leikkaa kuivat pois. Ei muuten kannata maistella viherkasveja, ellei ne todella ole yrttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä yrtti se on? Laakerista olen käyttänyt kuivahtaneita lehtiä ja vaikka timjamista.
Salvia
Sinccis
Kyllä minä sitäkin voisin käyttää kuivahtaneena. Leiko ne kuivat lehdet ja varret pois ja tuo se muuten vielä sisälle. Salvia tosin joskus talvehtiikin meillä. Minä en kauheasti keksi salvialle käyttöä, yleensä se juuri kukoistaa parhaiten, jota ei osaa kovin hyvin käyttää. :)
Salviaa polttamalla voit karkottaa pahat henget. Muuhun siitä ei kuivuneena voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salvia
Sinccis
Kyllä minä sitäkin voisin käyttää kuivahtaneena. Leiko ne kuivat lehdet ja varret pois ja tuo se muuten vielä sisälle. Salvia tosin joskus talvehtiikin meillä. Minä en kauheasti keksi salvialle käyttöä, yleensä se juuri kukoistaa parhaiten, jota ei osaa kovin hyvin käyttää. :)
No, porsaan ja lampaan kaverina se nyt ainakin viihtyy. Vähän muissakin yhteyksissä. Mutta noin alkuun.
Sinccis
Toinen sanoo voi käyttää, toinen ei voi ;)
Sinccis
Ota tästakin nyt selvää :D
Salvia on hyvä rasvaisen lihan (sian) mauste. Friteeratut salvianlehdet ovat hyviä sellaisenaan, kastetaan taikinaan ja paistetaan öljyssä.
Salvia talvehtii Etelä-Suomessa ulkona.
Kuivat lehdet on kuolleita, eivät yhteytä enää. Kasvista riippuen nypi ne pois ykitellen tai leikkaa se kuollut oksa jossa lehdet on, pois. Kuollut oksa on turha ja vie elintilaa terveiltä oksilta.
Vaihda multa uuteen niin saat kunnon kasvustartin ja jos juuripaakku on ihan täynnä juuria niin ruukun vaihto isompaan.
Myös terveitä oksia voi vähän leikata jos pitää ”muotoilla” kasvia. Tällöin tarkkana että leikkaat aina silmun yläpolelta (silmi onnnysä josta haarautuu uusi lehti tai oksa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salvia
Sinccis
No, porsaan ja lampaan kaverina se nyt ainakin viihtyy. Vähän muissakin yhteyksissä. Mutta noin alkuun.
Sinccis
Totta, minusta siinä vaan on vähän ummehtunut maku aina. Joskus olen friteerannut lehtiä gnocchien kaveriksi.
Hei semmoinen ohje on mielessä, että keittää paksun sokerisiirapin ja siihen uuttaa salviaa, niin tulee luonnon yskänlääke. :) Mutta ne olisi hyvä olla tuoreita lehtiä.
Voihan nyt kuivuneen saunavihdankin syödä, mutta ei se hyvää ole. Usko kun viisaampas sanoo.
Varteensa kuivuneet lehdet ovat kitkeriä ja homeessa. Jos salviaa kuivaa mausteeksi, lehdet on kuivattava irrallaan, puhdistettuina ja ilmavasti. Kukkaruukkuun kuollut salvia on täynnä mullan mikrobeja ja maatumisen alussa.
Syö ihmeessä, jos muutenkin tykkäät kukkamullan tai pölyn mausta.
Vierailija kirjoitti:
Kuivat lehdet on kuolleita, eivät yhteytä enää. Kasvista riippuen nypi ne pois ykitellen tai leikkaa se kuollut oksa jossa lehdet on, pois. Kuollut oksa on turha ja vie elintilaa terveiltä oksilta.
Vaihda multa uuteen niin saat kunnon kasvustartin ja jos juuripaakku on ihan täynnä juuria niin ruukun vaihto isompaan.
Myös terveitä oksia voi vähän leikata jos pitää ”muotoilla” kasvia. Tällöin tarkkana että leikkaat aina silmun yläpolelta (silmi onnnysä josta haarautuu uusi lehti tai oksa).
Noissa on samoissa oksissa kuolleita ja elossa olevia lehtiä. Voi siinä pari oksaa olla, joissa on vain kuolleita lehtiä.
Mää en sitä isompaan halua laittaa, tuo vajaa 5 litrainen saa riittää, kun sitä on kiva käsitellä, eikä vie liikaa tilaa hyllyllä ja tuotto on riittävä yhden hengen talouteen. Enempi ei tarvita.
Täytyy harkita tuota uudelleen mullitusta, vaikka tuollakin pensaalla pärjään jo varmaan pari kuukautta. On siinä muutama sata lehteä nytkin tuoreita. (ja kai se lisääkin tekee lehteä sitten ..)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salvia
Sinccis
Sinccis
Totta, minusta siinä vaan on vähän ummehtunut maku aina. Joskus olen friteerannut lehtiä gnocchien kaveriksi.
Sitä kutsutaan kokkipiireissä maanläheiseksi ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Voihan nyt kuivuneen saunavihdankin syödä, mutta ei se hyvää ole. Usko kun viisaampas sanoo.
Varteensa kuivuneet lehdet ovat kitkeriä ja homeessa. Jos salviaa kuivaa mausteeksi, lehdet on kuivattava irrallaan, puhdistettuina ja ilmavasti. Kukkaruukkuun kuollut salvia on täynnä mullan mikrobeja ja maatumisen alussa.
Syö ihmeessä, jos muutenkin tykkäät kukkamullan tai pölyn mausta.
Ei tarvi olla noin dramaattinen. Olisi ihan riittänyt nuo tiedot.
Sinccis
Leikataan sit kuivat bois. Onhan tuossa tuoreitakin joita syödä. Mää vaan meinasin, että kelpaisko vaikka säilöä ne kuivat lehdet, mut antaa olla.
Kuivurissa mulla on tällä hetkellä viime vuoden kaikenlaista satoa. Pitäisi jauhaa pienemmäksi.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salvia
Sinccis
Sinccis
Sitä kutsutaan kokkipiireissä maanläheiseksi ;)
Sinccis
:D