Kannatatko monarkioita vai haluatko tuhota ne?
Itse haluaisin , että kaikki kuninkaalliset luopuisivat vapaaehtoisesti kruunuistaan 10 vuoden aikana . Sen jälkeen harkittaisiin miten ne otetaan heiltä pois.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Monarkia on ennen kaikkea kulttuurista pääomaa. Historia näkyy monin tavoin myös noiden maiden väestössä ja sen arvostuksissa.
Esim. Suomesta puuttuu klassinen eleganssi, koska Suomi ei ole monarkia.
Mutta tuo on myös monarkkian ehkä suurin rasite. - Miksi jollekin pienelle ja etuoikeutetulle joukolle luodaan huomattava ja monin tavoin etuoikeutettu asema vain siksi, että ovat syntyneet oikeaan "säätyyn". - Kyllä Suomessakin näkyy ja historian arvostus mutta se kohdistuu esimerkiksi Sotaveeraaneja kohtaan. Ja varmasti myös joihinkin sukuihin, jotka ovat oonistuneet luomaan ja ylläpitämään taloudellista toimeliaisuutta ja menestyneet liikemaailmassa. Lisäksi on jokunen kulttuuri suku, joista saatetaan irvailla jo, että jos on esimerkiksi heidän sukunimensä, niin siitä on huomattava etu teattterikorkeakouluun haettassa. Ajan takaa, eetä ei tarvitse olla monarkia, etteikö kulttuuria ja historiaa arvostettaisi. Vaikka jokainen ikäpolvi tietysti kirjoittaa aina oman historiansa ja valitse sen mitä pitää tärkeänä. Jälkiviisauden valossa on helppo arvostella ja saboa, että miten se tai tuo päätös tehdä tätä tai tuota oli väärä ja haitallinen, jopa monin tavoin loukkaavaa.
Kannatan.
Muutenkin "diktaattorit" osaavat pitää oman kansansa kurissa kohtalaisen hyvin. Ei ollut pahemmin ongelmia kun Saddam oli vallassa, suuri osa Irakilaisista oli suht tyytyväisiä. Ei ole enää.
Olisiko Trump päässyt valtaan jos siellä olisi kenraalikunta katsomassa kuka toimii Generalissimus Maximuksena? Ei olisi.
Toki jos liikaa sikailee niin vallankaappaus ja uutta miestä kalifiksi kalifin paikalle, ei se ole vaikeaa.
Mutta lepsu ei saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monarkia on ennen kaikkea kulttuurista pääomaa. Historia näkyy monin tavoin myös noiden maiden väestössä ja sen arvostuksissa.
Esim. Suomesta puuttuu klassinen eleganssi, koska Suomi ei ole monarkia.
Suomi on ollut monarkia. Lipussamme jalo, elegantti jalopeura kuvastaa kansamme jaloa peuramaisuutta juomassa joenhaarassa sinistä maamme nektaria valkeina kimeltavien jalokivihankien keskellä.
Nimeä suomalaisia siniverisiä sukuja joista on noussut kuninkaita etc.
von Hessen-Kasselien kuninkaallinen suku halitsi suomen monarkiaa pitkään, melkein sen koko olemassaolon ajan.
Eipä nämä meidän maan poliitikot paljon tuosta poikkea, kiillottavat omia "kruunujaan" ja vaativat palvontaa ja etuoikeuksia. Kansa iloisesti maksaa, tyhmyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt näitä Euroopan monarkioita jo niin pitkään, etten enää pidä kummallisena ilmiönä edes Ruotsin, tuon tasa-arvon ihmemaan, kuninkaallisia. Ei sitä voi järjellä selittää. Se on jonkinlainen hybris ylpeyttä omasta historiasta ja halusta nähdä kultaa ja kimallusta. Mitään järkeähän nykymonarkioissa ei ole - tuottavat toki keltaiselle roskalehdistölle hieman myyntiä ja haaveita lapsenmielisille satuhaaveilijoille. Muuten yhdentekevää.
Eli kaikenlaista turistien ja oman maan (lähinnä kai naistenlehtien lukijakunnasta koostuvan ) yleisön pyörittämistä erilaisissa kuninkaallistapahtumissa ja niiden ympärillä jossa kuninkaalliset kohottavat tilaisuuden profiilia 'kunnioittamalla sitä läsnäolollaan'.
Minkään varsinaisesti tuottamistahan se sellainen vaunujen kyydissä kuljetettavana ja vaunuissa runsaalle väkijoukolle nähtävänä oleminen ei sinänsä tietenkään ole.
Sehän on vain olemista.
Vierailija kirjoitti:
Ei euroopassa ole oikeita monarkioita enää. Oikea kuningas ei anna maansa täyttyä arabeilla.
Mitä ajattelet Saudi-Arabian kuninkaasta? Sinun mittapuulla varmaan tosi epäonnistunut tyyppi kun koko maa on täynnä arabeja.
Kannatan monarkioita. Ei niillä nykyisin ole kuin viihteellinen arvo, määräysvalta yms on jo muilla. Kansa saa "sirkushuvinsa" kun kuninkaalliset menee naimisiin, synnyttää, joutuu sairaalaan, mokaavat jne.
En kannata periaatteesta minkään vanhan instituution tuhoamista tai purkua. Olen siis monarkian kannattaja.
Vierailija kirjoitti:
En kannata periaatteesta minkään vanhan instituution tuhoamista tai purkua. Olen siis monarkian kannattaja.
Atlantin orjakauppa oli vuosisatoja kestävä instituutio.
Nuorena ajattelin, että monarkiat ovat typeriä ja epäoikeudenmukaisia. Elämää elettyäni olen tullut siihen tulokseen, että elämä on luonteeltaan typerää ja epäoikeudenmukaista, eikä niitä ominaisuuksia pystytä poistamaan vaikka miten yritettäisiin. Itse pidän brittien elämänasenteesta, jossa sitä typeryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta on jalostettu ja hiottu vuosisatojen ajan, systeemissä roolit on selvät (mutta niistä voi kyllä poiketakin), kaikki tunnustavat homman absurdiuden, mutta perinteistä ei luovuta. Suomalainen demariluonne kavahtaa kaikkea vanhaa ja hienoa, jos demariluonne ei ole itse ollut sitä tekemässä.
Minusta on hienoa sekin, että kuninkaalliset yleensä pyrkivät käyttäytymään esimerkillisesti. Hyvät tavat ovat yhteiskunnassa valtavan tärkeä asia. Kuninkaallisilla voi olla päihdeongelmia, ihmissuhdekriisejä yms, mutta hymy pysyy huulilla ja kielenkäyttö eleganttina, vaikka sitten tekstin sisältö olisi Prince Philipiä ja käytös Kaarle Kustaata sek*iklubilla.
Vierailija kirjoitti:
No onpa sinulla asenne...
Oikein että,Hurraa !
Orjuudellakin oli kuule pitkät perinteet.
Niin sillä Ameriikkohin suuntautuneella n-orjuudella,kuin täällä Euroopassa (niillä maittain täällä erityyppisillä) maaorjuusmalleilla .
Naisten ulkopuolella pitämisellä lähes kaikista yhteiskuntaelämän, ennen muuta vallankäyttöön liittyvistä tehtävistä oli historiassa hyvin,hyvin pitkät perinteet.
(poikkeuksena tietysti vain kuningatar, jos sellainen oli)
Niiden kreivitärten, markiisitarten ja mitä niitä nyt aatelisarvoja missäpäin olikaan, arvo määräytyi tietenkin täysin miehensä, eli puolisonsa arvon perusteella.
Onhan se selvää, että nykykuninkaalliset ovat enemmän tabloidijulkimoita, kuin hallitsijoita. Brittienkin kannattaisi jättää Ellu viimeiseksi monarkiksi, eikä ensin pyöräyttää Charlesia hetki, sitten taas vaihtaa kaikki rahat jne, kun Williamista tulee kunkku.