Kannatatko monarkioita vai haluatko tuhota ne?
Itse haluaisin , että kaikki kuninkaalliset luopuisivat vapaaehtoisesti kruunuistaan 10 vuoden aikana . Sen jälkeen harkittaisiin miten ne otetaan heiltä pois.
Kommentit (34)
Joissakin maissa monarkia toimii hyvin, kuten esim. Ruotsissa ja Hollannissa. Suomeen sopii tasavalta, moniin muihin maihin monarkia. Monarkia on monissa maissa erittäin hyvä vaihtoehto. Monarkiassa valtionpäämies on yleensä pitkäaikainen, ja ihmiset tuntevat hänet ja hänen menettelytapansa. Monissa maissa presidentti vaihtuu neljän vuoden välein, ja presidentti voi olla hyvinkin arvaamaton.
Ei euroopassa ole oikeita monarkioita enää. Oikea kuningas ei anna maansa täyttyä arabeilla.
Olen ihmetellyt näitä Euroopan monarkioita jo niin pitkään, etten enää pidä kummallisena ilmiönä edes Ruotsin, tuon tasa-arvon ihmemaan, kuninkaallisia. Ei sitä voi järjellä selittää. Se on jonkinlainen hybris ylpeyttä omasta historiasta ja halusta nähdä kultaa ja kimallusta. Mitään järkeähän nykymonarkioissa ei ole - tuottavat toki keltaiselle roskalehdistölle hieman myyntiä ja haaveita lapsenmielisille satuhaaveilijoille. Muuten yhdentekevää.
En kumpaakaan. Ei siis ole mitään erityistä monarkian puolesta tai vastaan varsinkaan kun Suomessa ei ole monarkiaa. Jos olisi ja tulisi tilanne jossa äänestettäisiin monarkian puolesta tai vastaan, luultavasti äänestäisin vastaan, mutta eipä minua kauheasti harmittaisi jos monarkistien äänet voittaisivat. Loppujen lopuksi kohtuu harmiton perinne, koska monarkeilla ei enää ole oikeaa valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt näitä Euroopan monarkioita jo niin pitkään, etten enää pidä kummallisena ilmiönä edes Ruotsin, tuon tasa-arvon ihmemaan, kuninkaallisia. Ei sitä voi järjellä selittää. Se on jonkinlainen hybris ylpeyttä omasta historiasta ja halusta nähdä kultaa ja kimallusta. Mitään järkeähän nykymonarkioissa ei ole - tuottavat toki keltaiselle roskalehdistölle hieman myyntiä ja haaveita lapsenmielisille satuhaaveilijoille. Muuten yhdentekevää.
Et ymmärrä mitään kuninkuudesta jos luulet, että sillä on jotain tekemistä tasa-arvon kanssa :D
Ei euroopassa ole enää oikeita monarkioita. Ruotsin kuninkaallisilla ei ole mitään valtaa.
Uskonnot ovat pahempia vihollisia kuin kuninkaalliset, joten aloitetaan niistä. Ja ensin pitää tuhota ihmiskunnan aivosyöpä, islam, koska se on pahin uhka. Osa siihen sairastuneista on ehkä vielä pelastettavissa ja kyllähän sairaita pitää periaatteessa yrittää auttaa, mutta valtaosalla niistä ei ole mitään toivoa paremmasta, joten armeliainta on piikki tai niskalaukaus.
Monarkiat on parhaita kun ne ovat ja toimivat jossain muualla kuin paikassa, jossa itse joutuu elämään niiden kanssa. - Kyllähän monarkian edustajien seuraamien ja olemasa olo on kuin haluaisi, että osa saduista ja tarinoista voisi elää tässä maailmassa elävänä ja olevana oman mielensä mukaan omilla tavoillaan ja perinteillään... Ilmankin varmasti pärjäisi, mutta on niiden olemassa olossa jotain liikuttavaakin. - Jotain joka saa ytä aikaa tuntemaan ihastusta ja kammoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei euroopassa ole oikeita monarkioita enää. Oikea kuningas ei anna maansa täyttyä arabeilla.
Aikanaan Espanja joutui,kun ei heille ja heidän voittoisille joukoilleen ja sotapäälliköilleen mitään silloin mahtanut.
(...tosin mitään 'Espanjaahan' ei siellä silloin vielä ollutkaan)
Monarkia on ennen kaikkea kulttuurista pääomaa. Historia näkyy monin tavoin myös noiden maiden väestössä ja sen arvostuksissa.
Esim. Suomesta puuttuu klassinen eleganssi, koska Suomi ei ole monarkia.
Tavallaan se on ihan kaunis instituutio. En halua tuhota monarkoita. Kaikki Euroopan monarkiat ovat vain muodollisina olemassa ja se on hyvä.
Minusta tyylikkäin ja perinteisin on Englannin kuningashuone. Ymmärtääkseni Englannin kuninkaalliset ovat maalleen suurempi tulo- kuin menoerä, joten sitäkin kautta sen säilyttämistä voidaan puolustaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Reconquista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan Espanja joutui,kun ei heille ja heidän voittoisille joukoilleen ja sotapäälliköilleen mitään silloin mahtanut.
(...tosin mitään 'Espanjaahan' ei siellä silloin vielä ollutkaan)
Se homma on on siinä, että he yrittivät taistella vastaan. Oikea kuningas johtaa itse joukkoja, usein jopa etulinjassa ratsun selästä.
Faith kirjoitti:
Tavallaan se on ihan kaunis instituutio. En halua tuhota monarkoita. Kaikki Euroopan monarkiat ovat vain muodollisina olemassa ja se on hyvä.
Minusta tyylikkäin ja perinteisin on Englannin kuningashuone. Ymmärtääkseni Englannin kuninkaalliset ovat maalleen suurempi tulo- kuin menoerä, joten sitäkin kautta sen säilyttämistä voidaan puolustaa.
Kuningashuone joka on aiheuttanut eniten kipua, kuolemaa ja tuhoa maailmalla. Ignorantin suomalaisen ignorantti aivofartti. Bravo!
Olen neutraali. Jokainen maa hoitakoon omat asiansa.
Kyllä minä soisin, että Ellu saisi ainakin hallita elämänsä lopppuun saakka. Hänen jälkeensä nyt ei enää mistään tule mitään, että voivat julistaa ainakin Britannian tasavallaksi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Monarkia on ennen kaikkea kulttuurista pääomaa. Historia näkyy monin tavoin myös noiden maiden väestössä ja sen arvostuksissa.
Suomi on ollut monarkia. Lipussamme jalo, elegantti jalopeura kuvastaa kansamme jaloa peuramaisuutta juomassa joenhaarassa sinistä maamme nektaria valkeina kimeltavien jalokivihankien keskellä.
Halua tuhota monarkiat.
Ja uskonnot tietty myös, enemmän haittaa niistä on ihmiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ollut monarkia. Lipussamme jalo, elegantti jalopeura kuvastaa kansamme jaloa peuramaisuutta juomassa joenhaarassa sinistä maamme nektaria valkeina kimeltavien jalokivihankien keskellä.
Nimeä suomalaisia siniverisiä sukuja joista on noussut kuninkaita etc.
Pitäkööt ,ainakin minun puolestani, monarkiansa ne maat, jossa kansalaiset (eli kuten niissä sanotaan 'alamaiset') sitä haluavat, mutta kovin pitkää tulevaisuutta sille instituutiona en veikkaisi.
Ainakin Espanja on esimerkki sellaisesta 'ihan kiikun kaakun' -monarkiasta, mikä mitä todennäköisimmin tulee kaatumaan kaikkein ensimmäiseksi niistä.
Ainakin siis näistä Euroopan monarkioista .