Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seuraatko kolestroliarvojasi?

Vierailija
15.04.2019 |

Minun pitäis tarkkailla mitä suuhuni pistän.
En tiedä kuinka kauan jaksan sitä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan, joskus mittautan kyllä. Tärkeämpiä on mun mielestä/ainakin mun kohdalla kilpirauhasarvot ja maksa-arvot, niitä seuraan enemmän. Kolesteroli/rasva on kuitenkin tärkeää mm. hormonien toiminnalle. Keskity enemmän maksan ja sapen toiminnan tukemiseen ja suoliston hyvinvointiin sekä mm. niiden kautta hormonien tasapainoon.

https://thewholejourney.com/balancing-hormones-by-way-of-increasing-cho…

Vierailija
2/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä testipaketteja suosittelet synlab ym yksityisiltä?

Hertta-testin tiedänkin.

Onko ideaa esim d-vita testiä ottaa erikseen, jos testipaketti edullisempaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, pitäis varmasti käydä edes kerran kokeissa, kun oon kohta 40. Luulisi tosin, ettei näin vähän eläintuotteita sisältävällä ruokavaliolla kolesteroli nousisi.

Vierailija
4/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaikka olen 5-kymppinen. Syön terveellisesti ja liikun. En ole jaksanut mittauttaa

Vierailija
5/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 67 ja syön joka päivä lihaa voita maitoa ruisleipää ym.

Kolesteroliarvot hyvin alhaiset, samoin sisarilla. Siskolla oli pallolaajennus VAIKKA koledtetoli aina hyvin alhainen.

Eli koledteroliarvolla ei ole tekemistä sen kanssa saako veritulppia vai ei.

Vierailija
6/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, noin parikymppisestä asti olen mittauttanut säännöllisesti. Välillä omakustanteisesti, nyt työterveydessä. Aina korkeat, mutta joskus noin kolmikymppisenä aloitin lääkityksen, joka laski arvoja. Etenkin LDL korkea mulla.

Vierailija
7/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaa vihreää teetä, niin lähtee laskuun. Toimii ku junan vessa (eikä mitään kapseleita, vaan oikeaa teetä).

Vierailija
8/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroliarvot hyvin alhaiset, samoin sisarilla. Siskolla oli pallolaajennus VAIKKA koledtetoli aina hyvin alhainen.

Höpö höpö- Kaikkea ihmiset uskookin. Sillä on tuhansissa tieteellisissä OIKEISSA tutkimuksissa todettu selkeä yhteys. Se on yksi riskitekijä samoin kuin esim. tupakointi. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että korkeakolesterolinen automaattisesti saa veritulpan tai toistepäin. Se mikä sinun oma kokemuksesi asiasta on ei ole mitään todistusarvoa asiaan. 

Vierailija
9/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan. Myös kilpirauhas, testo (mies), d-vitamin, omega 3/6, suolistobakteerit, dopamiini, seratoniini ovat hyviä seurata. Monilla kun nuo ovat huonot.

Apoe kannattaa ottaa selville alzheimerin varalle. Mm. synlabissa voi testata mutta kallista on. 

Allergiat ja ruokaherkkyydet kannattaa kerran testata. Mulle löytyi kaikenlaista joita en ollut epäillytkään.

Vierailija
10/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosittain testataan, kun käyn sairauteni takia vuositarkastuksessa. Arvot ovat aina olleet hyvät.

Vierailija
11/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö- Kaikkea ihmiset uskookin. Sillä on tuhansissa tieteellisissä OIKEISSA tutkimuksissa todettu selkeä yhteys. Se on yksi riskitekijä samoin kuin esim. tupakointi. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että korkeakolesterolinen automaattisesti saa veritulpan tai toistepäin. Se mikä sinun oma kokemuksesi asiasta on ei ole mitään todistusarvoa asiaan. 

Tuota LDL kolesterolia on kahta eri tyyppiä, pienet ja isot hiukkaset. Noi pienet ovat se riskitekijä. Tuota ei voi suoraan helposti testata mutta muistaakseni joku apoliproteiinitesti antaa viitettä.

Myös herkkä crp on hyvä testata.

Vierailija
12/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö triklytkään merkkaa mitään yksinään?

Tuo ldl:n laatu ihan yksinäänkö triglystä riippumatta, vai saako triglystä jo vihiä, kun se on tiedossa monella?

Vierailija
13/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas "oman kroppansa asiantuntijat" liikenteessä. Arvatenkin kaikki naisia, joista kellään ei alan asiantuntemusta. Yksi oikea vastaus tässäkin  vastaussarjassa on eli korkea kolesteroli kiistatta on riskitekijä sydänsairauksille.  Näitä palstoja kun sitten luetaan, niin saadaan taas hyviä vinkkejä millä kuormittaa työterveyshuoltoa tai terveyskeskusta. Oli pakko sanoa.

Vierailija
14/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on lääkärit aina sanoneet, että korkea kolesteroliarvoni oli perinnöllistä, koska oon hoikka, en käytä alkoholia ja mulla on muutenkin terveet elämäntavat. Lopetin sitten muista syistä kokonaan kaikkien maitotuotteiden syömisen (kahvimaito, jogurtit, juustot, jäätelöt jne.) ja 6kk aikana kolesteroliarvoni olivat pudonneet 6,5 ---> 1,9. Ruokavaliolla on todellakin merkitystä, vaikka nykyään sitäkään ei saisi sanoa ääneen, ettei vaan kukaan pahastu.

Vierailija
15/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas "oman kroppansa asiantuntijat" liikenteessä. Arvatenkin kaikki naisia, joista kellään ei alan asiantuntemusta. Yksi oikea vastaus tässäkin  vastaussarjassa on eli korkea kolesteroli kiistatta on riskitekijä sydänsairauksille.  Näitä palstoja kun sitten luetaan, niin saadaan taas hyviä vinkkejä millä kuormittaa työterveyshuoltoa tai terveyskeskusta. Oli pakko sanoa.

Sulla on oikeus sanoa.

Tässä kartoitan itse ainakin uusia tuulia. Esim uutta tietoa on käytössä hertta -testissä, siinä mitataan mm keramideja.

Vierailija
16/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko 1,9 kole jo liian alhainen?

Vierailija
17/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne pysyy seuraamattakin. Ja aina ennenkin on eletty kuolemaansa asti ihan seuraamatta niitä.

Vierailija
18/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kilpirauhasarvot terveyskeskuksessa?

Vierailija
19/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on aneyrysmaa lähisuvussa. Pitäisi käydä kuvauttamassa itseään, mutta jos pääsee alkuun verikokeilla, niin helpompaa.

Ja, kolesterolit aina olleet huippuhyvät itsellä.

Vierailija
20/28 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveydessä kolmen vuoden välein tutkitutan kaiken mitä ne suostuu maksamaan. Eniten kiinnostaa kolesteroli, sokeri ja maksan tila. Molempien vanhempien suvuista tulee "sukurasite", niin senkin takia kiinnostaa. En kyllä usko mihinkään sukurasitteisiin, vaan siihen, että huonot elintavat on ne mitkä "periytyy". Jos ei noudata sukunsa huonoja perinteitä, ei kenties sairastu. Teoriani selviää vain kokeilemalla itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme