Paljonko teillä menee rahaa kuukaudessa/vuodessa vaatteisiin?
Omiin ja lasten?
Järkytyin, mulla on mennyt tänä vuonna n 400e takkiin, paitoihin, alusvaatteisiin sis uusia rintaliivejä ja parit kesähousut ostin.
Oli pakko uusia, että sai töihin oikean kokoista vaatetta ja muuta kuin nukkaantunutta.
Rintaliivit joudun tosin ostamaan alusvaateliikkeestä kun marketeista ei löydy mun kokoa. Muut ostokset on sitten lähinnä marketeista esim tokmannilta.
Tuntuu kyllä ihan järkyttävältä summalta kun toinen vanhemmista on hoitovapaalla!
2 lapsen vaatteisiin on mennyt n 60-70e tänä vuonna. Kengät pitää varmaan vielä molemmille ostaa kesäksi. Ja sitten syksyllä ja talvella ainakin ulkovaatteet pitää uusia.
Lapsille löytyy hyvin käytettynä ja joskus myös saadaan vaatetta. Itselle ei kirpparilta löydy sopivan kokoista...
Mites teillä muilla?
Kommentit (34)
Ostan alusvaatteet ja kengät uutena, muuten käytännössä kaiken kirpparilta. Omiin vaatteisiin tänä vuonna mennyt ehkä 40e (parit äitiyshousut, kevättakki jne), neljävuotiaan uudet lenkkarit 40e, vk-vaatteet hmm... 20e? Kohtapuoleen syntyy toinen lapsi eli ostoslistalla vauvanvaatteita, imetysliivejä jne.
0-50e vuodessa.
Olen huono ostamaan vaatteita ja kenkiä. En pidä yhtään sovittamisesta ja kaupoissa kiertelystä. Netistä en osta, koska en jaksa taas sitä palautusrumbaa, jos ei sovikaan. Vartaloni muoto on vielä niin omituinen, että sovittamatta ei voi mitään ostaa. Joskus erehdyn jotain testailemaan ja hermot menee, kun mikään ei koskaan toimi päälläni.
Vanhimmat vaatteeni ovat jostain 20 vuoden takaa, ja kerta ne sopivat, niin käytetään ne loppuun ensin ennen uusia.
Minulla menee tuo ap:n mainitsema summa ehkä kuukaudessa. En tosin osta kovin paljon vaatteita/kenkiä, mutta silloin kun ostan, niin ostan laadukasta, ns. pikamuotia en osta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kahden teinin yh:na kauhistelen, miten paljon kenkiin ja vaatteisiin menee, vaikka ostan harvoin, itselle erittäin harvoin ja aina käytettynä, jos vaan mahdollista. Teineille ei oikein käytettynä saa mitään. Kengät on hankittava molemmille lapsille aikuisten osastolta, mikä näkyy hinnassa.
Tämän vuoden aikana on jo mennyt jotain 400 vaatteisiin ja kenkiin.
Mulla menee kanssa kahden teinin yh-äitinä niin paljon rahaa vaatteisiin, etten uskalla edes laskea. Varmaan mennyt jo tonni alkuvuodesta, koska olen myös itse tarvinnut uusia urheiluvaatteita. Kenkiin menee todella paljon rahaa, varsinkin kun kummankin tenin jalka kasvaa yhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna 0e. Ei kai kukaan tarvitse joka kuukausi uusia vaatteita?
Ostaako joku vuoden kaikki vaatetarpeet kerralla?
No missä ne edellisen vuoden ostetut vaatteet ovat, jos ei käytössä? Miksi tarvitsee joka kuukausi, tai edes joka vuosi ostaa uusia, jos edelliset ostetut ovat hyviä ja sopivat päälle? Ja nyt tarkoitan aikuisia, jotka eivät kasva muuta kuin ehkä leveyttä, mutta se on oma vika.
Ei yleensä aikuisten vaatteet kulu vuodessa puhki, niin mihin te niitä säilötte, jos ette käytä kuin hetken ja taas tarvitsette uusia? Joku ostomania vissiin monella.
(eri vastaaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa minä. Pari paitaa, alushousuja ja housut. Siinäpä ne.
Alkuvuonna (tammikuu-huhtikuu) ei ole pienituloisessa lapsiperheessämme rahaa käytetty euroakaan vaatteisiin ja kenkiin.
Vaatteita ja kenkiä on saatu hyväntekeväisyysjärjestöltä lahjoituksena. Töissä pärjää hyvin parilla mustalla aina tyylikkäällä kotelomekolla, kun asusteita vähän vaihtelee.
Teinille pitää ostaa kevätjalkineet huhtikuussa. 100€ pitäisi riittää jalkineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä ne edellisen vuoden ostetut vaatteet ovat, jos ei käytössä? Miksi tarvitsee joka kuukausi, tai edes joka vuosi ostaa uusia, jos edelliset ostetut ovat hyviä ja sopivat päälle? Ja nyt tarkoitan aikuisia, jotka eivät kasva muuta kuin ehkä leveyttä, mutta se on oma vika.
Ei yleensä aikuisten vaatteet kulu vuodessa puhki, niin mihin te niitä säilötte, jos ette käytä kuin hetken ja taas tarvitsette uusia? Joku ostomania vissiin monella.
(eri vastaaja)
Eihän sitä kaikkea uusita joka vuosi. Kyllä minulla on isompi garderoobi kuin vuoden kulutus. 1-2 x vuodessa siivoan kaapit ja kierrätykseen lähtee tarpeettomaksi tulleet.
Lonkalta heittäisin äkkiä että n. 2000 euroa. Kolmekymppinen pariskunta asiantuntijatöissä ja pian 3v täyttävä lapsi. Varaa olisi mutta miksi tuhlata kun ei ole tarvetta.
Pyrin myös lapselle ostamaan käytettynä koska ekologisempi vaihtoehto mutta yleensä loputtomiin en jaksa toria selailla että tuleeko lapselle sopivan kokoisia, hyväkuntoisia sekä hyvin hinnoiteltuja vaatteita vastaan joten paljon ostetaan lapselle uutenakin. Varmaan n. 600 euroa menee vuodessa, ml. kengät.
Mies käyttää vieläkin varmaan 5v sitten ostettua villakangastakkia joka palvelee vieläkin niin miksi ostaa uutta. Farkkuihin ja muutamiin kauluspaitoihin ja boksereihin menee ehkä 200 euroa vuodessa.
Minulla menee varmaan ainakin 1000 euroa joka sisältää vaatteiden lisäksi kengätkin. Viime vuosina ollut siirtymä opiskelijasta työelämään, raskauden takia muuttunut keho jne. joten vaatevarasto mennyt melkein kokonaan uusiksi.
2 000-5 000€/v sinkku
pääosin menee merkkilaukkuihin ja -kenkiin
perusvaatteet kuten alustoppi, t-paidat ym. marketeista
säästän muista menoista esim. käyn ulkona syömässä vain kerran kuussa, en harrasta kalliita viinejä
En ole aikoihin laskenut, veikkaan että 200-300e kuussa. Ostan hyviä ja käytän pitkään, esim joulunjälkeisalesta ostin kaksi villakangastakkia puoleen hintaan, yhteensä 250e. Halusin ns virallisemman ja rennomman, ja vanha oli yli 10v ikäinen enkä pitänyt enää sen mallista.
Uuteen työhön tarvitsin virallisempia vaatteita, ja ostin esim kolmet nahkakengät alesta yhteensä 300e (ei ollut yhtään aiempia). Lisäksi tälle vuodelle olen ostanut pari mekkoa a reilu satanen, ja villahuivin 130e.
Kaikki nämä ostokset oletettavasti on käytössä vuosikausia, esim talvisaappaat oli nyt neljättä talvea käytössä, maksoivat aikoinaan 250e. Ennen joulua ostin uuden lyhyen toppatakin (80e, 70% ale) kun edellinen kului puhki, ostettu noin 12v sitten.
Kaiken tällaisen ostan aina alesta, yleensä vähintään -40%. Vain halvempia vaatteita kuten leggingsit ja sukat ostan normihintaan. Ei ole lapsia ja palkka on hyvä, niin voi panostaa. Määrällisesti en osta paljoa ja vaatteet mahtuu yhteen kaappiin.
Käyn kerran tai kaksi kertaa vuodessa kaupassa ja silloin ostan jonkun asukokonaisuuden. Helmikuussa ostin housupuvun, jakun kanssa yhteensopivan hameen, paitapuseron, topin, ja pusero-villapusero-yhdistelmän ja pari huivia. Maksoivat yhteensä n.1000€. Seuraavan kerran käyn vaatekaupassa syksyllä, koska tarvitsen uudet nilkkurit ja samalla ostan pari puseroa. Mulla on perusvaatteet tylsästi joko mustia tai vaaleita ja puseroilla ja huivilla tuon sitten vähän väriä. Periaate on, että kaikki sopii kaikkien kanssa ja siksi mulla on vähän vaatteita, mutta kaikki on hyvälaatuisia ja kestävät pitkään.