Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talviajan kannattajat!

Vierailija
14.04.2019 |

Toivottavasti kaikki talviajan kannattajat ovat olleet nyt jo 2,5h hereillä ja ulkona reippailemassa! Aurinko on noussut jo 1,5h sitten etelässä, joten päivä on varmasti jo hyvin käynnissä. Oikeastaan talviajan kannattajat haluavat elää normaaliaikaan, joten varmasti on jo viideltä aamulla heräilty.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itseasiassa klo 5.30

Kuten aina.

Ja oli vaikeaa, kun oli pilkkopimeää? 

Eihän tuohon aikaan ole pimeää, :D. Jo nyt on niin paljon valoa, että se vaikeuttaa nukkumista. 

Vierailija
62/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun heräämään huomenaamulla töihin 5.00. Kesäaika-idioottien vuoksi aamulla ei ole valoisaa, vaikka pari viikkoa sitten jo oli. Ulkoilen iltapäivällä töiden jälkeen valosalla läpi vuoden, itkekääpä sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miks normaaliajan kannattajan pitäisi olla aamulla aikaisin ylhäällä. Mä haluun nimenomaan siksi normaaliajan, että saan iltavirkkuna arkisin nukkua tunnin pidempään.

Mä en ymmärrä tuota et miten voi nukkua pidempään? koska se kello pysyy vain yhdessä ajassa, vai aijotko silloin vasta mennä aikasemmin nukkumaan? vai menetkö töihin/kouluun myöhemmin?  tää hämmentää mua. Koska en mä oo huomannu et oisin nukkunu pitempään kuin silloin sinä yönä kun kelloja siirretty. Sen jälkee menee samalla tavalla niinkuin yleensä.

Jos asia ei sinuun vaikuta, voitko kuitenkin ymmärtää, että meitä on monia joiden unirytmi on monta viikkoa sekaisin? Ja joiden jaksamiseen valoisammat aamut marras-, joulu- ja tammikuussa ovat ehdottoman arvokkaita. Ihmiset ovat erilaisia ja itse ajattelen, että tässä kuin monessa muussakin asiassa pitäisi mennä kansanterveys edellä. Ulkoilla ehtii virka-ajan jälkeen talviajassakin huhtikuun alusta valoisassa.

Vierailija
64/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin vain monta viikkoa. Itse en toivu siirrosta ollenkaan koko kesäaikana, vaan olo on kuin krapulassa, kunnes illan suussa alkaa helpottaa. Mutta olenkin illanvirkku.

Vierailija
65/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun iltavirkku on pakotettu heräämään aikaisin työn takia, niin valoisuus aamutuimaan helpottaa jkv

heräämistä. Siksi normiaika tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. Lisäksi aamuliukkailla autoilu lisääntyy, jos kesäaika jää pysyväksi.

Vierailija
66/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aamun virkku ja illan torkku ympäri vuoden, joten ehdottomasti kannatan talviaikaa! Ei ole mukavaa joulukuussa, kun aurinko nousee 9.30. Siinä on niille aamun torkuille tekemistä raahautua töihin ajoissa, kun olis niin kiva nukkua, kun on pimeääkin. Iltapäivällä töistä tullessa pitää kuitenkin ensin laittaa ruoka ym. ja sitten vasta ulkoilla. Joka tapauksessa tulee pimeää ennen kuin ulos kunnolla ehtii...

Minustakin tuntuu, että normaaliaika helpottaisi nimenomaan iltavirkkujen elämää, vaikka kaikki tuntuvat perustelevan kiihkeästi juuri toisinpäin. Valoisammat aamut helpottavat juuri niiden elämää, joille se aikainen herääminen on vaikeampaa. Aamuvirkut nyt ponkaisevat herättämättäkin sängystään, vaikka olisi pilkkopimeää.

Iltavirkku tarkoittaa yleensä sitä, että vuorokausirytmi on myöhäisempi.  On myöhäisempään virkeä, eli menee myöhemmin nukkumaan. Valoisat aamut eivät auta iltavirkkuja, koska herääminen on joka tapauksessa vaikeaa. 

Aamu-uniselle on ihan yks lysti nukkuuko 10 vai 5 tuntia, jos herätys on luonnottoman aikaisin. Valoisat aamut nimenomaan auttavat iltavirkkuja, koska valoisalla herää paljon paremmin jopa aamukuuden aikaa töihin lähtiessä. Valoisat illat taas pahentavat sitä iltavirkkuutta, koska ei nukuta, jos on ulkona vielä iltakahdeksan jälkeen ja aurinko paistaa. Se vie viimeisenkin mahdollisuuden saada unta ajoissa.

Vierailija
67/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaikafanaatikkojen argumenteista tulee vaikutelma, että heidän mielestään talvellakin on iltakahdeksaan valoisaa, jos nyt valitaan kesäaika.

Vierailija
68/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä yritätä tätä nyt näin pän kääntää?

Normaaliajan kannattajana heräsin auringon nousetessa, nyt teen tässä kaikessa rauhassa aamutoimia ja kohta lähden kävelylle ja äänestämään.

Te kesäajan kannattajat olette nousseet ennen kukon pierua, jotta ehditten hoitaa aamutoimenne ennen aamun sarastusta ja sitten on koko päivä aikaa olla pihalla valoisassa.

Talviajan kannattajat haluavat, että aurinko nousee mahdollisimman aikaisin ja valoa on ennemmin aamulla kuin illalla. Silloin varmasti loogista, että aamulla on hyödyntämässä sitä päivänvaloa, eikä esim. nukkumassa. 

Joo halutaan koska lähdetään töihin. Viikonloppuna nukutaan vaikka ulkona olisi oranssia.

Pitäisikö koululaisten olla välitunnilla pimeässä?

Puhutaan nyt syksystä, kun tulee talviaika niin en tarvitse aamulla enää taskulamppua. Siinä sulle mietittävää.

Vierailija
69/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tähän aikaan vuodesta ole valosta pulaa, päinvastoin sitä on runsaasti ja pian on jopa yöttömät yöt. Vain kaamosaikana on vähän valoa. Nytkin valoisaa aikaa on 16h.

Oletko ap. koskaan viettänyt iltoja muualla maailmassa, siellähän on pilkko pimeää jo klo 20.

Vierailija
70/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Ja ärsyttääkin niin vietävästi kun jonkun aamuvirkun kesäajan kannattajan täytyy tulla pätemään, että mene aikaisemmin nukkumaan. Silloin tekisi mieli motata.

Vierailija
71/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tähän aikaan vuodesta ole valosta pulaa, päinvastoin sitä on runsaasti ja pian on jopa yöttömät yöt. Vain kaamosaikana on vähän valoa. Nytkin valoisaa aikaa on 16h.

Oletko ap. koskaan viettänyt iltoja muualla maailmassa, siellähän on pilkko pimeää jo klo 20.

Miten muiden maiden iltojen pimeydet liittyvät meidän kesä- talviaikakeskusteluun? 

Vierailija
72/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te horisette valoisista aamuista? Me iltavirkut uniongelmaiset hyödytään, jos aurinko laskee aiemmin, jolloin elimistö alkaa valmistautumaan uneen. Lääkäritkin suosittavat talviaikaa. 

Vierailija
73/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä yritätä tätä nyt näin pän kääntää?

Normaaliajan kannattajana heräsin auringon nousetessa, nyt teen tässä kaikessa rauhassa aamutoimia ja kohta lähden kävelylle ja äänestämään.

Te kesäajan kannattajat olette nousseet ennen kukon pierua, jotta ehditten hoitaa aamutoimenne ennen aamun sarastusta ja sitten on koko päivä aikaa olla pihalla valoisassa.

Talviajan kannattajat haluavat, että aurinko nousee mahdollisimman aikaisin ja valoa on ennemmin aamulla kuin illalla. Silloin varmasti loogista, että aamulla on hyödyntämässä sitä päivänvaloa, eikä esim. nukkumassa. 

Joo halutaan koska lähdetään töihin. Viikonloppuna nukutaan vaikka ulkona olisi oranssia.

Pitäisikö koululaisten olla välitunnilla pimeässä?

Puhutaan nyt syksystä, kun tulee talviaika niin en tarvitse aamulla enää taskulamppua. Siinä sulle mietittävää.

Koulut voisi alkaa, vaikka tuntia myöhemmin. Onko koululaisilla nykyään vain yksi välitunti ja sekin aamulla? Kesäajassa ne koululaiset ehtisivät nauttimaan valoisasta, vaikka ihan iltapäivällä koulusta päästyään. 

Vierailija
74/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun heräämään huomenaamulla töihin 5.00. Kesäaika-idioottien vuoksi aamulla ei ole valoisaa, vaikka pari viikkoa sitten jo oli. Ulkoilen iltapäivällä töiden jälkeen valosalla läpi vuoden, itkekääpä sitä.

Juuri näin mullakin. Syksy pahin aika kun ei näe mitään jos huono valaistus. Itse menen metsän poikki pysäkille ja käytän taskulamppua. Pärjään ilman kun alkaa talviaika.

Vierailija
75/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt 40 vuotta normaali ajassa ennen kellojen siirtelyä ja olen ihan joka vuosi halunnut, että kelloja ei siirreltäisi väärään aikaan, en ole halunnut kesä aikaa. 

Normaali aika on aina talvi aika.  En halua, että kellot jäisi väärään aikaan. 

Kellot ehdottomasti jäätävä vanhaan hyvään kellojen aikaan, elikkä se on talvi aika, ilman vaihtoehtoja.

Vierailija
76/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käydään sitten marraskuun alussa keskustelua siitä olisiko kiva että aurinko on noussut vasta 8:45 (kesäajassa pysyminen) sen sijaan että se olisi noussut jo 7:45 (normaaliaika). On niiiiiiiin kivaa kun saa mennä töihin noin 5kk vuodesta pimeällä!!!!

Jos aurinko nousee 8:45, niin suurin osa lähtee töihin/kouluun joka tapauksessa pimeässä. 

NIin mutta talviajassa se olisikin noussut 7.45, jolloin ainakin itse tekisin kotona aamutoimet valoisassa. Menen aikaisintaan töihin yhdeksäksi. Myös kahdeksaksi menevä ehtii nähdä valoa.

Tässäpä se valtava ongelma onkin, kun moni saa nähdä sitä aamun valoa, joten ei ole hajuakaan siitä miten paljon vaikuttaa se, kun joutuu heräämään pimeään suuren osan vuodesta. Meitä aamuviiden-seitsemän välillä herääjiä on todella paljon ja hommahan on niin, että jos siirrytään pysyvään kesäaikaan niin esim. minä joudun hyvin todennäköisesti vaihtamaan alaa, jos rakennusliitto ei herää siihen, että työpäiviäkin täytyy samalla siirtää myöhemmäksi, että ihmiset jaksavat töissä.

Ei sitä aamun valon tärkeyttä ymmärrä, jos saa herätä suurimman osan vuotta valoisaan aikaan.

Aamun pimeys verottaa koko päivän ajan, ei silloin iltapäivän valo auta yhtään mitään, kun on koko työpäivän ajan ollut kuolemanväsynyt.

Vierailija
77/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona työtä tekevät tarvitsee valoa aamuisin ja syksyllä varsinkin.

Ensimmäiset tunnit himmailua ja kesäaika muuttaisi työt 3 tunnin laiskotteluksi.

Vierailija
78/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muiden maiden iltojen pimeydet liittyvät meidän kesä- talviaikakeskusteluun? 

Kesäajan kannattajat mielestäni vetoavat juuri muiden maiden aikaan, juuri jossakin luki, että Suomi jäisi Euroopan pimeimmäksi kolkaksi.

Vierailija
79/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut voisi alkaa, vaikka tuntia myöhemmin. Onko koululaisilla nykyään vain yksi välitunti ja sekin aamulla? Kesäajassa ne koululaiset ehtisivät nauttimaan valoisasta, vaikka ihan iltapäivällä koulusta päästyään. [/quote]

Tässä tilanteessahan tulos on+/- 0. Haloo nyt.

Vierailija
80/101 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käydään sitten marraskuun alussa keskustelua siitä olisiko kiva että aurinko on noussut vasta 8:45 (kesäajassa pysyminen) sen sijaan että se olisi noussut jo 7:45 (normaaliaika). On niiiiiiiin kivaa kun saa mennä töihin noin 5kk vuodesta pimeällä!!!!

Jos aurinko nousee 8:45, niin suurin osa lähtee töihin/kouluun joka tapauksessa pimeässä. 

NIin mutta talviajassa se olisikin noussut 7.45, jolloin ainakin itse tekisin kotona aamutoimet valoisassa. Menen aikaisintaan töihin yhdeksäksi. Myös kahdeksaksi menevä ehtii nähdä valoa.

Tässäpä se valtava ongelma onkin, kun moni saa nähdä sitä aamun valoa, joten ei ole hajuakaan siitä miten paljon vaikuttaa se, kun joutuu heräämään pimeään suuren osan vuodesta. Meitä aamuviiden-seitsemän välillä herääjiä on todella paljon ja hommahan on niin, että jos siirrytään pysyvään kesäaikaan niin esim. minä joudun hyvin todennäköisesti vaihtamaan alaa, jos rakennusliitto ei herää siihen, että työpäiviäkin täytyy samalla siirtää myöhemmäksi, että ihmiset jaksavat töissä.

Ei sitä aamun valon tärkeyttä ymmärrä, jos saa herätä suurimman osan vuotta valoisaan aikaan.

Aamun pimeys verottaa koko päivän ajan, ei silloin iltapäivän valo auta yhtään mitään, kun on koko työpäivän ajan ollut kuolemanväsynyt.

Näin se menee mutta kun noi pösilöt ei tajua että kaikki ole sisällä hommissa.

Entä koulujen liikunta tunnit.

Pimeässä urheillaan jos ollaan ulkona tai koulumatkat pimeässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi