Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö jo alaikäisenä saada töitä, jotta pärjäisi tulevaisuuden työmarkkinoilla?

Vierailija
14.04.2019 |

Olen huolissani pian 17 vuotta täyttävästä pojastani, joka ei vieläkään ole ottanut kesätöiden hakua tosissaan. Poika pärjää hyvin lukiossa ja on kiinnostunut opiskeleman sellaisia aloja, jotka ei takaa läheskään varmaa työpaikkaa. Mutta työkokemuksen hankkiminen ei silti kiinnosta. Poika on lähettänyt joitain työhakemuksia painostuksen ja lahjonnan avulla, mutta viimeistään haastatteluissa on tullut varmasti ilmi, ettei aitoa kiinnostusta työntekoon ole.

Poika uskoo vahvasti siihen, että töitä kyllä löytyy sitten kun muuttaa lukion jälkeen omilleen opiskelemaan. Myös pojan isä on samoilla linjoilla ja kannustaa poikaa nauttimaan kesistä niin kauan kuin vielä voi. Itse maailman menoa seuranneena seuranneena pelkään kuitenkin, että kesätyöpaikat annetaan niille jotka aloitti työnteon jo alaikäisinä. Onko huoleni aiheeton vai ei? Jos ei, miten saisin pojan ymmärtämään asian tärkeyden?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi emme asu Suomessa ja nuoret voivat levätä lomilla rankan kouluvuoden jälkeen, mikseivät he ansaitsisi lomaa siinä missä muutkin? Täällä missä asumme, ei edes ole mitään kesätöitä alaikäisille, ne vähät menevät opiskelijoille, yli 2-kymppisille. Kesälomat on niin lyhyet, ettei firmat edes viitsisi opastaa ketään töihin muutaman viikon jaksolle.

Omassa kunnassani alaikäisille tarjotaan erityisesti kahden viikon kesätyöpätkiä, joiden aikana tehdään maanantaista perjantaihin 6-tuntisia päiviä. Siinä saa arvokasta työkokemusta samalla kun ehtii lomailemaan ja nauttimaan kesästä.

Vierailija
22/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi emme asu Suomessa ja nuoret voivat levätä lomilla rankan kouluvuoden jälkeen, mikseivät he ansaitsisi lomaa siinä missä muutkin? Täällä missä asumme, ei edes ole mitään kesätöitä alaikäisille, ne vähät menevät opiskelijoille, yli 2-kymppisille. Kesälomat on niin lyhyet, ettei firmat edes viitsisi opastaa ketään töihin muutaman viikon jaksolle.

Omassa kunnassani alaikäisille tarjotaan erityisesti kahden viikon kesätyöpätkiä, joiden aikana tehdään maanantaista perjantaihin 6-tuntisia päiviä. Siinä saa arvokasta työkokemusta samalla kun ehtii lomailemaan ja nauttimaan kesästä.

Olen itse rekrytoija ja nimenomaan kadton CV:stä nimenomaan hakijan aktiivisuutta. Kiinostusta saa sillä että on ollut mahdollisimman ahkera ja hankkinut työkokemusta. Jos on vain laiskotellut ja lomaillut kesän, se kyllä kertoo tarpeeksi millainen ihminen on sitten töissä, sellainen työhakemus lentää samantien roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teini työllistyi jo 2. ammattikouluvuonna ensimmäiseen harjoittelupaikkaansa eli on tehnyt oman alansa töitä 17-vuotiaasta saakka.

Vierailija
24/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo useampana kesänä samassa firmassa töissä ja saanut aina hyvät työtodistukset. Kyllä se jotain kertoo siitä millainen työntekijä olen, vaikka työ ei olekaan omalta alaltani.

25/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on täysin ymmärrettävää, ettei alaikäisellä ole päivääkään työkokemusta, koska alaikäisenä on vaikea päästä töihin. Mutta jos ikää alkaa olla reilusti yli 20 vuotta, eikä ole koskaan ollut missään töissä, niin sitä voivat kyllä työnantajat ihmetellä.

Musta oikeastaan tuntuu, että nykyään ei edes ole harvinaista, että yliopistolta valmistuu 25-vyotiaita maistereita, jotka eivät ole koskaan olleet missään töissä

Vierailija
26/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet saanut vaikkapa lakimiehen koulutuksen, miksi jollakin mansikapoimintakesätyöllä pitäisi olla väliä.

Siitä mansikanpoiminnasta voi edetä parempiin hanttihommiin, kuten vaikka kaupan kassalle, jossa aiemmalla työkokemuksella on merkitystä. Ja eikö muka lakimiehelle ole hyötyä asiakaspalvelutaidoista ja monista muista taidoista, joita hanttihommissa pääsee (ja joutuukin) harjoittelemaan?

Tämä on humanistista ajattelua, jota ei voi soveltaa monillekaan aloille. Oikeasti työhönottaja katsoo, miltä erityisalueelta on osaamista ja sen mukaan saa duunin. Se siinä merkkaa, hallitseeko juristi esim. kansainvälisten sopimusten tekemisen. Ihan oikeasti ihmiset, ei edes kaupankassan työ ole merkityksellistä. Vain ihan pieni osa juristeista on lakimiehiä, jotka ottavat asiakkaita vastaan. Suurin osa tekee ihan muita töitä, valmistelevat sopimuksia, aloitteita, tarkistavat asiakirjoja ja ratkovat juridisia ongelmia, antavat lausuntoja - suurella ammattitaidolla omalta alaltaan.

Etkö todellakaan tajua, että asiakaspalvelutaidoista on hyötyä monessa muussakin asiassa kuin puhtaassa asiakaspalvelussa? Asiakaspalveluun kuuluu mm. kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, josta on hyötyä työyhteisöön sopeutumisessa. Lisäksi hyvältä asiakaspalvelijalta vaaditaan kärsivällisyyttä ja monia muita sellaisia ominaisuuksia, joista on hyötyä monissa sellaisissakin töissä joissa ei ole ikinä tekemisissä yhdenkään asiakkaan kanssa.

Vierailija
27/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin painoarvoa ap:n kommentille, että lapsen urahaaveet ovat sellaisilla aloilla, jotka eivät työllistä hyvin. Tällöin aiemman työkokemuksen merkitys ja erityisesti suosittelijoiden/suositusten merkitys korostuu. Jos hän haaveilisi esim. lääkärin urasta (ala jossa töitä riittää), mahdollisuudet työllistyä suoraan opinnoista ilman aiempaa työkokemusta olisi parempi. Mutta nyt jos näen esim. 24-vuotiaan vastavalmistuneen yo+ merkonomin (tutkinnot peräkkäin, ei kaksoistutkintona suoritettuna) ihan ihkaensimmäistä työtään hakemassa, niin kyllä se indikoi jopa pitkäaikaistyöttömyyttä, valitettavasti.

Kun nuori menee harjoitteluun/töihin, pyydä häntä ehdottomasti pyytämään suosituksetai omalta esimieheltä!

Vierailija
28/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotiaan mielipide tässä hei.

Itse menen tänä vuonna ensimmäisiin kesätyöpaikkoihin. Olin onnekas ja sain monesta paikkaa töitä, mikä on oikeasti todella harvinaista. Etenkin ilman suhteita. Yksi kaverini jo aikaisemmalla kesätyökokemuksella haki pariinkymmeneen paikkaan ennen kuin tärppäsi.

Menen tosiaan 5viikoksi töihin kahteen eri paikkaan. 3 viikkoa yhdessä, ja 2 viikkoa toisessa. Eri aloilla joka tuo hyvää lisää CV:seen. Sen lisäksi valmennan nyt taaperoita omassa urheilulajissani, ja syksyllä aloitan hieman alle yläasteikäisten kisajoukkueen valmentamisen.

Aikaisemmin olen johtanut partioryhmää, olen oppilaskunnan pj, ollut liiton NuVa:ssa ja keskiarvo on erittäin hyvä. Nekin lasketaan kai työkokemukseksi. Hain hyvään lukioon IB-linjalle, joka osoittaa aktiivisuutta.

En olisi saanut niin montaa työtarjousta ilman noita pikkuasioita. Silloin kun hain kesätöitä niin en vielä valmentanut. Joten jos sun poika harrastaa paljon niin kesätyöttömyys ei ehkä ole niin haitallista. Muuten sillä on kyllä oikeasti aika paljon väliä. Oma tavoitteenion, että nyt kun on ensi kesäksi paljon työkokemusta, niin voin koittaa saada vielä parempia ja tulevaisuudessa hyödyllisempiä työpaikkoja.

Vierailija
29/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kesätöillä ole mitään väliä 30-vuotiaana, kun etsii uutta alan työpaikkaa. Mutta sen ensimmäisen harjoittelun kohdalla kaikella kokemuksella on paljonkin väliä. T. Rekrytoija

Vierailija
30/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään kesätöillä ole mitään väliä 30-vuotiaana, kun etsii uutta alan työpaikkaa. Mutta sen ensimmäisen harjoittelun kohdalla kaikella kokemuksella on paljonkin väliä. T. Rekrytoija

Onko vanhoilla kesätöillä väliä sille kolmikymppiselle, joka etsii edelleen ensimmäistä oman alansa työpaikkaa?

Vierailija
31/31 |
14.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet saanut vaikkapa lakimiehen koulutuksen, miksi jollakin mansikapoimintakesätyöllä pitäisi olla väliä.

Mansikkamaalla vietetyt kesät kertoo asenteesta työntekoon ja sellaisesta elämänkokemuksesta, jota ei kotona lorvimalla saa. Mansikkamaalla työskennellyt lakimies ei ainakaan ole mikään nirppanokkainen hienohelma, jolle vain paras on kyllin hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan