Kauanko 4 kk ikäinen koiranpentu pystyy normaalisti pidättää pissaa?
Kyseessä pienikokoinen rotu, pennun paino on tällä hetkellä 3 kiloa. Hereillä ollessa pissaa tulee 10-35minuutin välein. Virtsatulehdus on suljettu pois eläinlääkärissä.
Onko näin tiheä pissaaminen normaalia tämän ikäiselle pennulle vai olisiko pentua syytä tutkia lisää?
Kauanko teidän nelikuiset pentunne jaksavat pidättää? Kerro myös koiran rotu tai koko.
Kommentit (28)
Kiitoksia. Pitkää pinnaa tässä kyllä tarvitaankin! :)
Vierailija kirjoitti:
Voiko käyttää vaippoja? Niin kuin vauvoilla?
Minä ainakin käytän. Tätä ei moni hoksaa edes, vaikka ihmisvauvan kanssa itsestään selvää.
Vaipat eivät kuitenkaan saa tarkoittaa sitä, että pentua ei käyttäisi usein ulkona.
Vaipat suojaavat vain lattioita ja mattoja vahingoilta.
Itse käytän 4kk ikäistä pentua 1 - 2 tunnin välein ulkona, ja pääasiassa tuo riittää. Öisin ei käy ulkona ollenkaan, vaan nukkuu koko yön (ilman vaippoja).
Paljon stressittömämpää, kun ei tarvitse koko ajan kytätä pentua, että tekeekö pissit, kun toisinaan saattaa alkaa pissattaa ihan yhtäkkiä, vaikka edellisestä ulkoilusta ei olisi kuin 10 minuuttia.
Pentu on arkisin 3 - 5 tuntia yksin, jolloin vaipat pelastavat myöskin ikäviltä yllätyksiltä.
Huomasin, että vaipat jalassa pentu pidättelee kakkansa siihen saakka kunnes pääsee ulos, mutta ehkä yhdet pissat on vaippoihin lirauttanut yksin ollessaan.
Jotkut tätä vastustavat, mutta en ole kuullut vielä ainuttakaan järkevää syytä tälle.
Narttu collie oli sisäsiisti noin 6 kk iässä. Söi liottettuja nappuloita noin 12 kk ikäiseksi, ei kaadettu vettä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin käytän. Tätä ei moni hoksaa edes, vaikka ihmisvauvan kanssa itsestään selvää.
Vaipat eivät kuitenkaan saa tarkoittaa sitä, että pentua ei käyttäisi usein ulkona.
Itse käytän 4kk ikäistä pentua 1 - 2 tunnin välein ulkona, ja pääasiassa tuo riittää. Öisin ei käy ulkona ollenkaan, vaan nukkuu koko yön (ilman vaippoja).
Paljon stressittömämpää, kun ei tarvitse koko ajan kytätä pentua, että tekeekö pissit, kun toisinaan saattaa alkaa pissattaa ihan yhtäkkiä, vaikka edellisestä ulkoilusta ei olisi kuin 10 minuuttia.
Pentu on arkisin 3 - 5 tuntia yksin, jolloin vaipat pelastavat myöskin ikäviltä yllätyksiltä.
Huomasin, että vaipat jalassa pentu pidättelee kakkansa siihen saakka kunnes pääsee ulos, mutta ehkä yhdet pissat on vaippoihin lirauttanut yksin ollessaan.
Jotkut tätä vastustavat, mutta en ole kuullut vielä ainuttakaan järkevää syytä tälle.
En edes halua miettiä mitä tapahtuu, kun pentu repii vaipan hajalle ja suolistoon päätyy niitä nestettä imeviä kiteitä, joita vaipan sisus on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tätä vastustavat, mutta en ole kuullut vielä ainuttakaan järkevää syytä tälle.En edes halua miettiä mitä tapahtuu, kun pentu repii vaipan hajalle ja suolistoon päätyy niitä nestettä imeviä kiteitä, joita vaipan sisus on täynnä.
Ei ole tähän mennessä edes yrittänyt repiä sitä. Alusta alkaen antanut ensinnäkin hyvin laittaa sen ja antaa sen olla. Ei minkäänlaista kiinnostusta osoita vaippaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läträä vedellä, mutta kuivamuona turvotetaan vedellä. Ruoasta noin 75 prosenttia on kuivamuonaa ja loppu lihaa (pakasteraakaruokavalmiste).
Miksi naput pitää turvottaa ja pehmentää? Eikö osaa syödä oikein?
Mä ihmettelen sitä, että jotkut puuttuvat tähän, ihan niin kuin oikea tapa olisi syödä nappulaa on kuivana. Kuivaruoka tarvitsee kaverikseen vettä, ja ainakin mä oon huomannut, että vesi ei tullut heti läpi, jos sen imeytti nappuloihin (vs. kaataa nappuloiden joukkoon vettä – pennulle kannattaa kaataa vettä nappuloiden joukkoon). Mä aloin turvottaa nappulat, kun ruuan määrää lisättiin ja koira alkoi pieriä syötyään isomman määrän kuivaa nappulaa.
Meidän koiraa vietiin pentuna pissalle ulos 30-45 min välein ja pissasi aina. Silloin kun oltiin kotona niin hyvin harvoin sattui vahinkoja mutta yksin ollessaan pissasi aina sisälle. 6kk ikäisestä on ollut täysin sisäsiisti. Eli suosittelen viemään tiheämmin ulos. Toiset koirat vaan pissii useammin. Nyt aikuisena käytän pissillä parin, kolmen tunnin välein.
Toivotaan että auttaa! Pitkää pinnaa sinne! T. 16