Siskoni antaa taaperon lääppiä tissejään kaiken aikaa - onko se ihan normaalia?
Ovat lopettaneet imettämisen jo kuukausia sitten, lapsi 1 v 7 kk, eli ei mikään vauva enää. Oltiin tänään lounaalla yhdessä ja oikeasti kiusaannutti katsoa, kuinka julkisella paikallakin lapsen käsi oli melkein koko ajan äidin paidan sisällä, venytti kaula-aukkoa, hankasi päätään rintoihin ja rintaliivien sisäänkin laittoi kättään. Sisko ei mitenkään kieltänyt lasta, ottanut kättä pois, laittanut rattaisiin istumaan, antanut jotakin muuta kosketeltavaa käsiin, kunhan vaan tyynesti istui ja oli lääpittävänä.
Onko tuollainen ihan tavallista oikeasti? Onko pakko hyväksyä tuollainen "kopelointi", jos lapsia aikoo hankkia?
Kommentit (36)
Kylla on tavallista. Lapset tykkaa "sipsutella" aidin rintoja, niista tulee sille turvallinen olo, kun vauvana se kontakti on ollut intensiivisinta juuri silla rintakehan alueella.
T: Vela
Se on ihan äidin ja vauvan oma asia. Älä vaivaa päätäsi sillä. Katso muualle, jos sinä kiusaannut niin helposti. Joillakin vauvoilla kestää rintamaidosta tai rinnasta vieroitus kauankin, anna äidille ja vauvalle rauha. Lisäksi, vajaa kahden vuoden ikäinen on vielä vauva. Ainakin omissa silmissäni.
Vierailija kirjoitti:
Olet vaan katkera kun olet lauta ja siskollasi on tissit mitä lääppiä.
Siitä tässä ei ole kysymys. :D Imettäminen ja raskaus harvoin rintoja mitenkään kaunistaa, sitä paitsi.
On ihan normaalia, kyllä ne sen lopettaa jossain vaiheessa. Alle 2v on tosi pieni vielä.
On tavallista, kuuluu äidin ja lapsen kehitykseen. Sitten aiheellista ulkopuolisten puuttua kun lapsi aloittaa esikoulun.
On se siltä lapselta normaalia lääppiä. Mun 2,5v. yrittää edelleen välillä koskea rintoihin, mutta yritän kyllä usein estää häntä ja hämätä hänet toisiin mielenkiinnonkohteisiin. Mitä isompi lapsi sitä enemmän olen alkanut torjua tuota rintoihin koskemista, mutta käsittääkseni se on normaalia imetetyn lapsen läheisyyden hakua. Usein tarjoan tilalle hauskaa tekemistä tai ihan vain sylittelyä.
Vierailija kirjoitti:
On tavallista, kuuluu äidin ja lapsen kehitykseen. Sitten aiheellista ulkopuolisten puuttua kun lapsi aloittaa esikoulun.
Eikä kuulu. Meillä imetys lopetettiin vuoden ikäisenä kuin seinään ja ei todellakaan ilmennyt mitään tuollaista.
Oho, yllättävää. Mä ajattelisin itse, että raja menisi siinä, ettei lapsen annettaisi ravintolassa venyttää äidin paitaa niin että rintaliivit näkyvät ilman että äiti puuttuisi siihen mitenkään. Mutta näköjään olen sitten väärässä.
Se, että rintojen koskettelu on lapsen taholta ihan normaalia ei tarkoita sitä, etteikö äidin tehtävä olisi sitä rajata erityisesti silloin, kun lapsi ei ole aivan erityisesti lohdutuksen tarpeessa tai esimerkiksi rauhoittumassa yöunille. Omia lapsia on imetetty +/- 1 vuoden ikäisiksi kaikkia kolmea ja imetyksen loputtua olen tehnyt lapsille lempeästi muuhun ohjaamalla selväksi, että rintoihini ei kosketa. Kipeä, voimakkaasti itkevä, pelästynyt tms. lapsi sitten eri asia, mutta normaalissa arjessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kuulu. Meillä imetys lopetettiin vuoden ikäisenä kuin seinään ja ei todellakaan ilmennyt mitään tuollaista.
Kyllä tuo on normaalia, vaikka ei ihan kaikilla esiintyisikään. Ja lisäksi vuoden ikäinen on aika pieni, että ehkä hän sitten unohti imetyksen nopeasti. Uskoisin, että mitä pienempänä imetyksen lopettaa sitä todennäköisimmin tuollaista rintojen koskettelua ei esiinny. Eli pitkään imetetyillä varmasti varsin tavallinen ilmiö.
Kyllä tuo lapselta on ihan normaalia. Hän on kumminkin imetyksen aikana pitkään elellyt siinä rinnoilla, päivän mittasn useamman tunninkin osa.
Sun sisko tuskin näki siinä keskustellessaan kovin hyvin, vilahtiko rintsikat tai eivät. Ja jos ravintola oli hiljainen ja etupuolella vain sinä eli hänen oma siskonsa, hän tuskin tuli ajatelleeksi, että rintsikat sinua noin kauheasti nolottavat.
Anteeksi nyt, mutta vaikutat aika estyneeltä tapaukselta...
Joka tapauksessa sinä voit oman lapsesi kanssa toimia miten haluat. Tottahan toki lapselle voi ravintolaan varata mukaan tuttia ja leluja. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Oho, yllättävää. Mä ajattelisin itse, että raja menisi siinä, ettei lapsen annettaisi ravintolassa venyttää äidin paitaa niin että rintaliivit näkyvät ilman että äiti puuttuisi siihen mitenkään. Mutta näköjään olen sitten väärässä.
No esim. minä henkilökohtaisesti olen estänyt paidan nostelut julkisilla paikoilla, mutta jos siskosi ei halua sitä tehdä niin se on hänen valintansa. Jos hävettää liikaa niin älä tapaa häntä julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia olisi ollut hamuta tissejä sillä tuskin itse imeminen on ollut lapselle vastenmielistä, mutta voihan olla, että on traumatisoitunut äkkilopettamisesta, ettei ole kyennyt. Ennenvanhaan saatettiin imettää 4-vuotiaiksi, kauhulla olen seurannut näitä keskusteluja joissa alle vuoden vanha vauva pakotetaan syömään omatoimisesti kiinteää ruokaa muun perheen kanssa.
Okei, ehkä mä sitten olen estynyt tapaus. :) Ihan aidosti mielenkiinnosta kysyin, kun pidin tuota vähän kummallisena. Siskoni on ihan "normaali" ihminen eikä mikään elämäntehtäväimettäjä ja hippiäiti, joten siksi olin yllättynyt, ettei häntä tuntunut haittaavan, että istui kasvot ravintolasaliin päin ja lapsi nyhersi paidankaulusta siten, että rintaliivit olivat useampaan otteeseen pidemmän aikaa ihan näkyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, et kertonut avauksessa että lapsi nosti äidin paitaa niin että rintaliivit näkyivät. Sen itsekin lempeästi estäisin. Mutta avauksessa kerrotut asiat ovat mielestäni ihan normaaleja ja sallittavia (taaperon käsi äidin paidan alla, pään hankaaminen rintoihin).
Olen 46 v. ja räplään tissejäni edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia olisi ollut hamuta tissejä sillä tuskin itse imeminen on ollut lapselle vastenmielistä, mutta voihan olla, että on traumatisoitunut äkkilopettamisesta, ettei ole kyennyt. Ennenvanhaan saatettiin imettää 4-vuotiaiksi, kauhulla olen seurannut näitä keskusteluja joissa alle vuoden vanha vauva pakotetaan syömään omatoimisesti kiinteää ruokaa muun perheen kanssa.
Miten vauvan omatoiminen kiinteiden syöminen sulkee pois pitkän imetyksen? Mun molemmat lapset ovat vauvana (7-12kk) tykänneet syödä itse käsin ruokaa, mutta silti olen jatkanut heidän imetystään useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, et kertonut avauksessa että lapsi nosti äidin paitaa niin että rintaliivit näkyivät. Sen itsekin lempeästi estäisin. Mutta avauksessa kerrotut asiat ovat mielestäni ihan normaaleja ja sallittavia (taaperon käsi äidin paidan alla, pään hankaaminen rintoihin).
Sanoin että venytti kaula-aukkoa, sillä tarkoitin sitä rintaliivien näyttämistä, olisi pitänyt kirjoittaa tarkemmin että tosiaan rintaliivit näkyivät ihan kunnolla.
Onko taapero poika? Siinä tapauksessa täysin normaalia. Myös aikuiset miehet lääppivät tissejä kaiken aikaa, tosin ei ehkä oman äidin, mutta taaperolla ei ole paljon varaa valita.
Olet vaan katkera kun olet lauta ja siskollasi on tissit mitä lääppiä.