Syötkö vähintään 500g kasviksia päivässä?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. En jaksa joka päivä samoja porkkanoita ja kaaleja syödä.
Jaksaminen paranee kasviksilla.
No sanotaan sitten. Ei ole varaa. En saa kurkusta alas joka päivä samoja porkkanoita ja kaaleja.
Mitäpä jos otat silmän käteen siellä heviosastolla! On siellä muutakin halpaa kuin porkkana ja kaali.
Voi olla halpaa, mutta halvinta löytyy muilta osastoilta ja samalla lähtee nälkäkin.
Vierailija kirjoitti:
En millään saa puputettua niin paljoa. Voisko joku antaa esimerkin päivässä syömistään kasviksista?
Esim.
- kukkakaali-porkkanamuusi
- keitettyä parsakaalia tai parsaa
- uunijuurekset
- munakoisoa uunissa kalan kanssa
- kasviskeitto
- paistettua kaalia
- kasvismunakas
- kasviswokki
- kesäkurpitsapastaa
- salaattia
- uunikaali
jne...
Syön päivittäin aika paljon kasviksia ja välipalaksi vielä joku hedelmä.
Eipä ole kotitalousvaakaa mukana lounaspaikassa jossa usein käyn. Epäilen kuitenkin etten ehkä ihan yllä tuohon 500 grammaan ihan joka päivä. Pitäisi hahmottaa minkäkokoinen keko se lautasella olisi.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen vastaukset ovat kaukana katukuvasta
Ei kasvisten syönti painoon liity. Olen ylipainoinen ja syön jokapäivä vähintään tuon puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Mies on hoikka ja syö lähinnä vaaleita höttöviljoja, rasvaa ja lihaa. Kasviksia ehkä 200 g viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvisten syönti painoon liity. Olen ylipainoinen ja syön jokapäivä vähintään tuon puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Mies on hoikka ja syö lähinnä vaaleita höttöviljoja, rasvaa ja lihaa. Kasviksia ehkä 200 g viikossa.
Näyttäähän se liittyvän, sinä olet lihava, miehes, joka syö ruokaa, on hoikka. Rasva ja liha pitää painon kunnossa.
Talviaikaan ei kasviksilla pärjää eikä Suomessa edes saa tuoretta. Kesällä sitten syömiset on pääosin tuoreita kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäähän se liittyvän, sinä olet lihava, miehes, joka syö ruokaa, on hoikka. Rasva ja liha pitää painon kunnossa.
Tätä ei uskota, vaikka näyttöä on. Joku "auktoriteetti" sanoo, että liha ja rasva lihottaa, niin urpot uskoo :D:D
Jos peruna, riisi, pasta tai leipä lasketaan mukaan, niin syön. Muuten voisin syödä jonkun puolen litran wege-smoothien ja syödä 200g pihvin päälle.
Riippuu varmaan että mitkä kaikki lasketaan mukaan. Jos marjat ja hedelmät, niin kyllä mä yleensä syön sen puoli kiloa päivässä. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Aamulla syön marjoja, välillä teen smoothien. Töissä syön usein omenan ja banaanin tauolla. Tomaatteja syön usein ihan herkkuna, kurkkua ja /tai paprikaa laitan leivän päälle. Salaattia ja hedelmäsalaattia teen molempia yleensä kulhollisen jossain vaiheessa viikkoa ja syön sitten sen aikaa kun niitä riittää. Salaattien sisältö vaihtelee. Ja jos tomaattimurska on kasvis, niin toki sitä menee pari purkkia viikossa. Yritän myös joka päivä syödä vähintään yhden porkkanan, jos se vaikka auttaisi mua ruskettumaan kesällä. :D
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan että mitkä kaikki lasketaan mukaan. Jos marjat ja hedelmät, niin kyllä mä yleensä syön sen puoli kiloa päivässä. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Aamulla syön marjoja, välillä teen smoothien. Töissä syön usein omenan ja banaanin tauolla. Tomaatteja syön usein ihan herkkuna, kurkkua ja /tai paprikaa laitan leivän päälle. Salaattia ja hedelmäsalaattia teen molempia yleensä kulhollisen jossain vaiheessa viikkoa ja syön sitten sen aikaa kun niitä riittää. Salaattien sisältö vaihtelee. Ja jos tomaattimurska on kasvis, niin toki sitä menee pari purkkia viikossa. Yritän myös joka päivä syödä vähintään yhden porkkanan, jos se vaikka auttaisi mua ruskettumaan kesällä. :D
Onko sulla yleensäkään ymmärrystä, mikä on kasvis??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksiin kuuluu kaikki syötävät kasvit.
Sekoitatko nyt itse vihannekset ja kasvikset?
En, ei ole varaa. Tänä keväänä olen tienannut yhteensä n. tonnin ja sitä ennen en yli puoleen vuoteen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksiin kuuluu kaikki syötävät kasvit.
Sekoitatko nyt itse vihannekset ja kasvikset?
Oho tuli väärin, piti kirjoittaa kasvinosat, sellaiset kuten hedelmät, vihannekset, marjat, sienet.
Tämän päivän syömiseni:
Aamiaisella kourallinen puolukoita puuron kanssa - 1 annos.
Välipalaksi päärynä - 2 annos.
Lounaalla höyrytettyjä kasviksia kalan kanssa - 3 annos.
+ raastesalaattia - 4 annos.
Välipalaksi porkkana - 5 annos.
Illalliseksi pinaattilasagnea - 6 annos.
+ jälkiruoaksi appelsiini 7 annos.
Iltapalaksi leivän päällä tomaattia ja punasipulia - 8 annos.
En ole punninnut näitä vihanneksia, mutta kun joka aterialla yrittää syödä niitä n. kourallisen/oman nyrkkinsä verran niin saa päivittäisen tavoitteen viidellä annoksella ainakin suurin piirtein täyteen. Näin ainakin kertoi ravitsemusterapeuttituttuni. Itselleni on helpointa juurikin syödä kasviksia joka aterialla ja niitä vaihdellen esim. sesongin mukaan, niin ei kyllästy.
Ei se puoli kiloa kasviksia ainakaan minulle itsestään tule, vaan se pitää joka päivä muistaa ruokailuja suunnitellessa. Minulle ei ole ongelma, jos määrä ei jonain yksittäisenä päivänä täyty, kunhan se täyttyy tai ylittyy useimpina päivinä.
Helpotti kun vaihdoin suurimmaksi osaksi pastan ja riisin vihanneslisukkeisiin. Sen sijaan, että tekisin esim. kanaa ja riisiä, teen kana-vihanneswokkia. Samoin hedelmiä täytyy vaan muistaa syödä joka päivä vähintään se yksi, mieluiten 2-3. Marjoja syön talvisin vähemmän, mutta niitä voi myös syödä niin paljon kuin jaksaa. Smoothiet ovat tässä hyviä, ja niihinhän voi upottaa mitä tahansa nuupahtanutta salaatinjämää ja ylikypsää avokadoa. Samoin kasvissosekeitot ovat hyviä jämäruokia, joihin voi heitellä mitä vain jääkaapista tai pakastimesta löytyviä juureksia ja vihanneksia sekaisin.
Kannattaa ajatella niin, että ainakin syön sen 500 g kasviksia, eikä lähteä suunnittelemaan ruokiaan sen mukaan, mitä EI saisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän syömiseni:
Aamiaisella kourallinen puolukoita puuron kanssa - 1 annos.
Välipalaksi päärynä - 2 annos.
Lounaalla höyrytettyjä kasviksia kalan kanssa - 3 annos.
+ raastesalaattia - 4 annos.
Välipalaksi porkkana - 5 annos.
Illalliseksi pinaattilasagnea - 6 annos.
+ jälkiruoaksi appelsiini 7 annos.
Iltapalaksi leivän päällä tomaattia ja punasipulia - 8 annos.
En ole punninnut näitä vihanneksia, mutta kun joka aterialla yrittää syödä niitä n. kourallisen/oman nyrkkinsä verran niin saa päivittäisen tavoitteen viidellä annoksella ainakin suurin piirtein täyteen. Näin ainakin kertoi ravitsemusterapeuttituttuni. Itselleni on helpointa juurikin syödä kasviksia joka aterialla ja niitä vaihdellen esim. sesongin mukaan, niin ei kyllästy.
Kerkiitkö muuta päivässä tekemään kuin syömään?
Vierailija kirjoitti:
En millään saa puputettua niin paljoa. Voisko joku antaa esimerkin päivässä syömistään kasviksista?
Todellakin iso määrä tuo 500g. Kukahan keksi tuonkin! Itselläkin tuo määrä täyttyy viher- ja marjasmoothien kautta, koska yksinkertaisesti pidän niistä. En siksi, että suositellaan!
Miksi sienet lasketaan kasviksiin vaikka ne eivät ole kasveja? No minä lasken naudanlihan kasvikseen samalla logiikalla.
Ei pitäisi, mutta olisi hyvä syödä niitä ainakin enemmän kuin nyt. ainakin ne keventävät ruokavaliota kokonaisuudessaan.