Kangaskassia on käytettävä 131 kertaa, jotta se olisi ekologisempi kuin muovi
Tyrmistyttävää. Eiväthän ne kestä edes niin montaa käyttökertaa. Miksi AINA mennään ojasta allikkoon näissä ekoasioissa? Sama juttu energiansäästölampuissa. Hehkulamput kiellettiin, ja mitä saatiin tilalle? Yhtä ”kauan” kestäviä lamppuja, jotka ovat täyttä ongelmajätettä. Hinta on tietenkin sen myötä kalliimpi.
Kommentit (94)
Hyvin nämä muovikassien puolustajat ohittaa sen jätteen, mikä muovikasseista syntyy kun ne poltetaan energiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhinta kangaskassiani olen käyttänyt 15 x 365 kertaa. Tein itse vanhasta vaatteesta.
Tämä on paras: tehty vanhoista vaatteista.
Vanhanajan farkuista voisi tulla kestävä kassi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin nämä muovikassien puolustajat ohittaa sen jätteen, mikä muovikasseista syntyy kun ne poltetaan energiaksi.
Poltetaan energiaksi? Luulin että ne kuljetetaan valtameriin.
Höh, voisihan sitä energiaa tuottaa muutenkin.
Vanhimmat kangas/kestokassit on 2000 luvun alusta asti olleet käytössä. Uusimmat on muutaman vuoden takaa. Luulisi riittävän päihittämään muovikassin. Plus ne on kestävämpiä ja parempi kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhinta kangaskassiani olen käyttänyt 15 x 365 kertaa. Tein itse vanhasta vaatteesta.
Tämä on paras: tehty vanhoista vaatteista.
Vanhanajan farkuista voisi tulla kestävä kassi.
Niin tulee. Teimme niitä 1980-luvulla ja myimme. Nyt ei ole enää hyviä farkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teen rikkinäisistä vaatteistani kestokasseja, niin missä se ongelma on? Voisiko joku selittää?
Ei missään. Muovikassifanaatikot vain eivät tajua kangaskassien hyötyjä.
Oikeinko fanaatikot? :D
Vierailija kirjoitti:
Vanhimmat kangas/kestokassit on 2000 luvun alusta asti olleet käytössä. Uusimmat on muutaman vuoden takaa. Luulisi riittävän päihittämään muovikassin. Plus ne on kestävämpiä ja parempi kantaa.
Niin luulisi. Sehän tässä on ällistyttävää kun tutkimustulokset puhuu päinvastaista. Suuntaus on ollut, että muovikassit pitää tottakai kieltää kokonaan jossain vaiheessa. Nyt menee pohja ihan täysin tällaisilta hankkeilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Minä ostan joka kerta kaupasta muovipussin. Ja syön lihaa. Pthui!
Meikä ostaa lihaa ja syö muovia?
Kangaskasseja nyt harvemmin kauheasti ostellaan. Ihmisillä on niitä valmiiksi. Enemmän tämä vie ajatukset tekstiileihin ja niiden ympäristövaikutuksiin yleisesti.
Olen käyttänyt samaa kassia yli 20 vuotta, käyttökertoja en ole laskenut. Lisäksi käytän isoa pajukoria jota jo mummoni käytti aikoinaan, uskon sen kestävän elinikäni, ja jää vielä perinnöksi jos joku tarvitsee.
Ompelen itse ostoskassini vanhoista kankaista, joko omista tai haen kirpputorilta. Ostin yhden kierrätyskassin WWF ltä, rahat meni hyvään tarkoitukseen ja tuunasin siitä itselleni hyvän kirjastokassin ompelemalla siihen vanhoista verhoista vuoren jossa on taskuja.
Nämä laskelmat perustuvat kai uudesta puuvillakankaasta tehtyihin kasseihin, mikä kieltämättä on ärsyttävää. Puuvillan epäekologisuus on hyvin tiedossa jokaisella kankaista edes jotain ymmärtävillä, mutta onhan muitakin materiaaleja kuin puuvilla. Kierrätysmateriaalista valmistettu kangaskassi, puuvillaisenakin, on kaikkein ekologisin vaihtoehto ja pesee muovikassin mennen tullen. Polyesterikangas, niin muovia kuin onkin, on kestävämpi kuin muovikassi ja käyttöikä on puuvillakassia pidempi.
En pidä sitä suurena saavutuksena.
Se on yksi taito muiden ohessa. Mutta kiitos kuitenkin, mitalin voit hankkia itsellesi sitten, kun opit pakkaamaan ruokakassin.