Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kangaskassia on käytettävä 131 kertaa, jotta se olisi ekologisempi kuin muovi

Vierailija
11.04.2019 |

Tyrmistyttävää. Eiväthän ne kestä edes niin montaa käyttökertaa. Miksi AINA mennään ojasta allikkoon näissä ekoasioissa? Sama juttu energiansäästölampuissa. Hehkulamput kiellettiin, ja mitä saatiin tilalle? Yhtä ”kauan” kestäviä lamppuja, jotka ovat täyttä ongelmajätettä. Hinta on tietenkin sen myötä kalliimpi.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on selkäreppu mitä käytän usein ruokaostoksilla. Se maksoi muistaakseni jotain 10 euroa Kiinasta tilattuna ja on kestänyt neljä ja puoli vuotta.

Kiinasta... Mietipä kuinka ekologista olisi, että perheelliset tilaisivat reppuja Kiinasta käyttääkseen niitä kauppakasseina. Epäkäytännöllinen ruokakassi perheellisellä ja ekologisessa mielessä järjetöntä.

Ap:n kommenttiin lisätäkseni, että tämä muovikassin ekologisuus ei ole ainoa tapaus, kun on tarkemmin tarkasteltu tuotteiden ekologisuutta. Esim. Perinteiset hehkulamput olivat ekologisempia kuin energiasäästölamput koko elinkaari huomioiden. Sähköautojen ekologisuus on myös niin ja näin ottaen huomioon koko sähköakun elinkaari.

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta kun useimmilla ihmisillä nyt yleensä on se reppu (jotka nykyään tehdään lähes kaikki Kiinassa), niin miten se on epäekologista kantaa siinä ruokatavaroita? Ekologisempaa on sinun mielestäsi varmaan se, että se reppu on olemassa, ja sen lisäksi ostetaan muovikassi?

Kuka näitä kommentteja oikein kirjoittelee? Joku surrealisti vai joku täysin älytön henkilö?

Vierailija
42/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan muovikassin, taittelen sen käytön jälkeen taskuun. Menee pieneen tilaan. Käytän useaan kertaan, osaan pakata, ei mene rikki. Roskis täyttyy, laitan muovikassin roskikseksi. Ostan taas uuden ja sama kierto jatkuu.

En käytä käsilaukkua tai reppua, jossa kuljettaisin kestokassia.

Näin olen toiminut koko aikuisikäni. En ole ilmastovouhottaja.

Se kestokassi kyllä kulkee pienessä tilassa samalla tavalla kuin muovikassi.

Aika huonosti mahtuu farkkujen taskuun. Testattu on useampiakin.

Ja kuten ketjukin kertoo, niin ei ole mitään hyötyä. Ja lisäksi joka tapauksessa ostaisin roskapusseja. Leipäpussit ym. ei riitä, vaikka käytän kyllä nekin roskiksina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on edelleen käytössä vuonna -97 eräästä tapahtumasta saamani kangaskassi. On taatusti tullut käytettyä moninkertaisesti tuon 131 kertaa ja täysin ehjä kassi edelleen.

Vierailija
44/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan muovikassin, taittelen sen käytön jälkeen taskuun. Menee pieneen tilaan. Käytän useaan kertaan, osaan pakata, ei mene rikki. Roskis täyttyy, laitan muovikassin roskikseksi. Ostan taas uuden ja sama kierto jatkuu.

Aika huonosti mahtuu farkkujen taskuun. Testattu on useampiakin.

Ja kuten ketjukin kertoo, niin ei ole mitään hyötyä. Ja lisäksi joka tapauksessa ostaisin roskapusseja. Leipäpussit ym. ei riitä, vaikka käytän kyllä nekin roskiksina.

En sano, että sun pitää sellainen hankkia, mutta sellaiset polyesteriset isot kassit menevät paljon pienempään tilaan kuin muovipussi.

Vierailija
45/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäisessä käytössä menee noin 5 kuukautta, kun tuo määrä on täynnä. Kovin on heikkoja kasseja, ap:lla jos noin lyhyessä ajassa hajoavat.

Vierailija
46/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhinta kangaskassiani olen käyttänyt 15 x 365 kertaa. Tein itse vanhasta vaatteesta. 

Nimenomaan näin pitäisi tehdä, eikä ostaa uutta kangaskassia kaupasta. Kirppikseltä saa verhoja ja muita tekstiilejä puoli-ilmaiseksi ja niistä ompelee monta kestokassia itselleen, eri kokoisia eri käyttötarkoituksiin.

Vierailija
47/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden euron kangaskassi on palvellut kahdeksan vuotta noin kolme kertaa viikossa. Montako käyttökertaa koko yhteensä. On se vähän kuluttanutkin eli pesty koneessa ehkä kolme kertaa.

Vierailija
48/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on selkäreppu mitä käytän usein ruokaostoksilla. Se maksoi muistaakseni jotain 10 euroa Kiinasta tilattuna ja on kestänyt neljä ja puoli vuotta.

Ja mitä tuo 10 euroa kertoo siitä ekologisuudesta. Nyt oli siitä kyse, ei taloudellisuudesta.

Vierailija
49/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden euron kangaskassi on palvellut kahdeksan vuotta noin kolme kertaa viikossa. Montako käyttökertaa koko aikana yhteensä. On se vähän kuluttanutkin eli pesty koneessa ehkä kolme kertaa.

Vierailija
50/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Minä ostan joka kerta kaupasta muovipussin. Ja syön lihaa. Pthui!

Ja vietät joka päivä yli tunnin pöntöllä, työaikana. Ja kuolet suolistosyöpään.

Vierailija
51/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on paheksunnan huippu vuonna 2019?

- lapsia saanut, muovipussia kantava, tupakkaa polttava, lihaa syövä, lentokentälle omalle autolla ajava henkilö.

Tunnustan. Juon myös viinaa. Sitäkö ei lasketa? :D

Vierailija
52/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Minä ostan joka kerta kaupasta muovipussin. Ja syön lihaa. Pthui!

Ja vietät joka päivä yli tunnin pöntöllä, työaikana. Ja kuolet suolistosyöpään.

Pöntöllä kuluu aamulla kaksi minuuttia. Joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään ja joka kuolee johonkin.

Toinen lihansyöjä, joka käyttää muovikasseja

Vierailija
53/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhinta kangaskassiani olen käyttänyt 15 x 365 kertaa. Tein itse vanhasta vaatteesta. 

Nimenomaan näin pitäisi tehdä, eikä ostaa uutta kangaskassia kaupasta. Kirppikseltä saa verhoja ja muita tekstiilejä puoli-ilmaiseksi ja niistä ompelee monta kestokassia itselleen, eri kokoisia eri käyttötarkoituksiin.

Ja tämän takia ostan ompelukoneen. Tilaan sen Kiinasta. Ehkä teetän ompelijalla, täytyy vielä miettiä.

Vierailija
54/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä luin kestokassien ekologisuudesta pari vuotta sitten niin kaivoin sellaisen vanhan kangaskassin kaapin perältä heti käyttööni kauppareissuille, sen jälkeen ei ole tarvinnut ostaa yhtäkään muovipussia kaupasta! Rullaroskapussit ovat kuitenkin ekologisemmasta materiaalista tehtyjä, niin olen kyllä pettynyt jos tämä ihmisten muuttunut kassikäyttäytyminen ei vaikuta positiivisesti muovijätteen määrään, kun olen huomannut kaupoissa kestokassin olevan enemmän sääntö kuin poikkeus jo kaikilla muillakin.

Vierailija
55/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile taittaa muovipussi kolmioksi. Tee sama kangaskassille. Kumpi mahtuu pieneenkin taskuun?

Eri

Vierailija
56/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä luin kestokassien ekologisuudesta pari vuotta sitten niin kaivoin sellaisen vanhan kangaskassin kaapin perältä heti käyttööni kauppareissuille, sen jälkeen ei ole tarvinnut ostaa yhtäkään muovipussia kaupasta! Rullaroskapussit ovat kuitenkin ekologisemmasta materiaalista tehtyjä, niin olen kyllä pettynyt jos tämä ihmisten muuttunut kassikäyttäytyminen ei vaikuta positiivisesti muovijätteen määrään, kun olen huomannut kaupoissa kestokassin olevan enemmän sääntö kuin poikkeus jo kaikilla muillakin.

Muovikasseja tehdään kierrätysmuovista. Ja niitä voi käyttää useamman kerran ostoskassina ennen poltettavaksi menoa roskapussina.

Vierailija
57/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kangaskassi on viitisen vuotta vanha ja kevyesti kauppareissuilla ylittynyt tuo määrä. Enkä edes ole ostanut sitä vaan lapsi toi päiväkodista äitienpäivälahjaksi.

Tanskalaisen tutkimuksen mukaan kangaskassi on ekologisempi vaihtoehto vasta kun sitä käytettään yli 7000 kertaa. Jos et ole käynyt kaupassa viimeisen viiden vuoden aikana joka päivä neljä kertaa niin olisi kannattanut käyttää muovikasseja.

Joo.. Hölmöä tuo on, mutta kai ne Tanskalaiset tiedemiehet silti on oikeassa.

Vierailija
58/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kangaskassi on viitisen vuotta vanha ja kevyesti kauppareissuilla ylittynyt tuo määrä. Enkä edes ole ostanut sitä vaan lapsi toi päiväkodista äitienpäivälahjaksi.

Tanskalaisen tutkimuksen mukaan kangaskassi on ekologisempi vaihtoehto vasta kun sitä käytettään yli 7000 kertaa. Jos et ole käynyt kaupassa viimeisen viiden vuoden aikana joka päivä neljä kertaa niin olisi kannattanut käyttää muovikasseja.

Ei voi olla, kyllä täällä tiedetään paremmin.

Ohis

Vierailija
59/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän polyesterista kestokassia jo kymmenettä vuotta, joten käyttökertoja on takana yli 1000. Kassi painaa saman verran kuin muovikassi, ei ole vielä ratkennut saumoistaan ja on siisti. Huomasin kyllä jo toisesta kassista, että sisempi sauma on lähtenyt perstymään, mutta ulompi kannattelee vielä. Käytän kahta samanlaista kassia yhtaikaa, mutta muita kasseja ei ole suurempiin ruokaostoksiini käytössä, paitsi kylmälaukku.

Suomeksi. " käytän muovista kestokastia jo kymenettä vuotta... (muovi)kassi painaa saman verran kuin muovikassi...

Vierailija
60/94 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se kassi on käytössä vielä vaikkapa 10 vuotta saadaan helposti kasaan myös tuo 7 000 käyttökertaa. Itselläni on noin 15 vuotta vanha kangaskassi ollut päivittäin käytössä. Alkavat nuo hehkuttamasi tanskalistutkijatkin varmanaan jo olemaan tyytyväisi kassini ekologisuuteen :D