Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla lähipiirissä kiintymyssuhdevanhempi tai ootko itse sellainen? Olen aika hämilläni.

Vierailija
10.04.2019 |

Mä on oikein tiedä mitä ajatella.

Omia lapsiani kasvatan maalaisjärjen kautta, rajat ja rakkaus. Samoin myös lähipiirini.

Tänään naapurissa ollessani sain vihat päälleni, kun perheen äiti riisui selvästi väsyneenä poikaansa ulkovaatteista, siis pipot, hanskat, kaikki. Niin ajattelematta totesin ystävälliseen sävyyn, että anna vain pojan itse riisua, kun kerta sen osaa (vaikka ovatkin vasta muutaman kuukauden vieressä asuneet, niin tämän olen nähnyt useasti), niin pääset vähemmällä ja lapsikin kaipaa omatoimisuutta. Niin siitä se sitten lähti, kuulemma palvelusten kautta lapsi ottaa kaipaamansa rakkauden ja läheisyyden ja että minunkin pitäisi tutustua kiintymyssuhdevanhemmuuteen. Kerroin pohjaavani enemmän maalaisjärkeen sekä siihen, että en ole lapsien "palvelija", vaikka autan tarvittaessa. Hyvin äkkiä tämän jälkeen lähdettiinkin kotiin...

Olen vieläkin ihan pöllämystynyt, niin pakko oli päästä avautumaan.

Tällaistako se kiintymyssuhdevanhemmuus on?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on uutta sellainen ajattelu, että asioista ei saisi ystävällisesti sanoa ja siis oikeasti ystävällisesti, ei "ystävällisesti". Meillä täällä on hyvin vahva koko kylä kasvattaa meininki ja kasvatus ei ole tabu, lapsia saa kehua ja komentaa muutkin kuin omat vanhemmat.

Hämmennykseni koskee nimenomaan kiintymyssuhdevanhemmuutta ja tähän sainkin asiallisen vastauksen, kiitos vielä siitä. Jatkan artikkelien parissa ja varmasti naapurinkin kanssa asiasta keskustellaan.

Hyvää kevättä vaan kaikille, nimettömänä on helppo haukkua ja huudella. Peace out :)

-Ap

Voi herrajumala. Tietenkään sinulla ei ole mitään minkään valtakunnan oikeutta puuttua ja päsmäröidä! Jeesus. Miten sinut on oikein kasvatettu? Missä alkeelliset käytöstavat? Kasvatatko lapsistasi samanlaisia moukkia?

Vierailija
22/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on uutta sellainen ajattelu, että asioista ei saisi ystävällisesti sanoa ja siis oikeasti ystävällisesti, ei "ystävällisesti". Meillä täällä on hyvin vahva koko kylä kasvattaa meininki ja kasvatus ei ole tabu, lapsia saa kehua ja komentaa muutkin kuin omat vanhemmat.

Hämmennykseni koskee nimenomaan kiintymyssuhdevanhemmuutta ja tähän sainkin asiallisen vastauksen, kiitos vielä siitä. Jatkan artikkelien parissa ja varmasti naapurinkin kanssa asiasta keskustellaan.

Hyvää kevättä vaan kaikille, nimettömänä on helppo haukkua ja huudella. Peace out :)

-Ap

Ethän sinä kehunut tai komentanut lasta. Ei lapsi edes ollut tehnyt mitään. Sinä menit arvostelemaan ja neuvomaan sitä äitiä. Ja haukut täällä vielä takanapäin lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Koko kylä kasvattaa ei viittaa toisten aikuisten kasvattamiseen. Se on vain ja ainoastaan huonoa käytöstä.

Vierailija
24/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 44, ja usein mies auttaa takin päälle/ päältäni.

Tiukat talvisaappaat saattaa lapseni auttaa pois minulta, ja tuoda tohvelit ja hartiahuivin.

Vetoketjun esim. voi mies tai lapsi vetää kiinni juhlamekosta.

Mikäköhän kiintymyssuhde tämä on?

Vastaukseni on: rakastava, toisia perheenjäseniä auttava perhe.

Vierailija
25/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan olla, että lapsen äiti (eli ihminen, joka on viettänyt lapsen kanssa koko lapsen elämän ajan) tietää paremmin ne hetket, jolloin kannattaa vain suosiolla nopeuttaa tilannetta pukemalla/riisumalla lapsi itse, kuin sinä naapuri (joka olet nähnyt heidän elämäänsä ulkopuolisen roolista käsin vain muutaman kuukauden)?

Ihan maalaisjärkeä minun mielestäni. 

Päiväkodissa saatetaan 5-vuotiaskin pukea tarvittaessa, vaikka tuon taidon osaa. Eikä sillä ole mitään tekemistä kiintymysvanhemmuuden kanssa, vaan enemmänkin lapsen ja aikuisen välisen vuorovaikutuksen. Se on sitä kun aikuinen hetken pidempään jää miettimään, että mistähän lapsella nyt kiikastaa, kaipaako pienuuden tunnetta, huomiota jne.

Päiväkodin täti

Vierailija
26/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä on vielä oikein toiveanoppi jollekulle. Huh huh.

Vierailija
27/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bullshittiä toi "kiintymyssuhdevanhemmuus" Se on ihan se perus lähtökohta, miten lasta tulisi huomioida ja kasvattaa. Rajat ja rakkautta paljon lapselle, eikä tarvi mitään poppkonsteja ja kantoliinoja 24/7.

Ehkä se tosiaan on noin, että melko tasapainoisessa ympäristössä itse kasvaneet ei tarvi oppeja ulkoa. 

Mutta esim. itse kasvoin lapsena kodissa, jossa vanhempien tunnesuhde lapsiin oli vähäinen ja etäinen. Tosi pienenä jo loppui sylittely ja hellyys, ja tilalle tuli vaatimukset, kiellot ja rangaistukset. Myös häpeällä ja leimaamisella kasvattaminen. Olen omassa elämässäni aikuisuuteen asti kärsinyt näiden seurauksista, mm. ainaisesta nolouden, huonommuuden ja ei-rakastettavuuden tunteesta, joten halusin varmistaa että en kasvata omia lapsiani samaan. Ja koska taustani takia se kiintymyssuhde ei tullut luonnostaan, se piti jostain ihan opetella.

Vierailija
28/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha! "Koko kylä kasvattaa" ei tarkoita sitä, että kun vanhemmalla on tilanne hallussa lapsen kanssa, niin muut tulisivat siihen päsmäröimään :D

Vierailija
29/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisjärki on kuin per äreikä. Jokaisella omansa ja omalla toiminnalla. En ota kantaa kiintymyssuhteeseen, mutta veikkaan, että tulen minäkin jossain vaiheessa riisumaan ja pukemaan itse lapseni siksi, että se vain on joskus helpompaa, ei sen takia, etteikö toinen osaisi. Kaikilla ei ole aikaa, eikä mielenkiintoa käyttää vaatteisiin tuntikausia, että 4-vuotias lapsi tekee ihan itse. Eikä onneksi tarvitsekkaan. Siihen vaikuttaa vireystaso, nälkä ja sovitut aikataulut. Ei oo varmaan yksikään lapsi vielä jättänyt oppimatta pukemista sen takia, että isompaakin autetaan.

Vierailija
30/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä on vielä oikein toiveanoppi jollekulle. Huh huh.

Niin tai ap on miniä from hell jollekin anoppiparalle.

Vierailija
31/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katan joka iltapäivä lukiolaisilleni välipalan. Kauniisti ja mielellään sellaista mistä he pitää.

Osaavat ottaa ruoan itse, osaavat kokata.

Mutta tulevat väsyneinä ja nälkäisinä ja minusta on ihanaa laitella se pöytä heille.

Aika karua kasvamista, jos aina mennään mittatikun kanssa että ”tuonikäisen pitää jo itse”.

Vierailija
32/32 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tarkkaan tunne tätä kiintymysvanhemmuuden käsitettä, mutta oletan että se eroaa jokaisen vanhemman ja lapsen suhteen kuten maalaisjärkikin on jokaisella hieman erilainen.

Samoin olen törmännyt niin hirveisiin kuin ihaniinkin vanhempiin, jotka ovat perustelleet vanhemmuuttaan rajat ja rakkautta - periaatteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä