Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tasa-arvon kehdossa" -19 evätään tuet ja puoliso elättäjäksi

Vanhoilliseen byrokratiaan kyllästynyt
10.04.2019 |

En tullut valittamaan, sillä valintani ovat olleet täysin tiedostettuja haluaisin vain kuulla muiden mielipiteitä. Valmistuin lukiosta 2017. Hain kouluun en päässyt. Hain keväällä 2018 uudestaan ja en päässyt. Tässä vaiheessa kyllästyin ja pääsykoe uudistus kolkutteli takaraivossa, en haluaisi jäädä tyhjän päälle taas seuraavana keväänä. Päätin aloittaa avoimen puolen korkeakouluopinnot ja lunastaa niillä tutkinto-opiskelijan paikan. Viime elokuusta tähän päivään on opettanut minulle paljon. Kelan mielestä touhuni ei ole päätoimista opiskelua, vaikka istun koulussa viitenä päivänä viikossa. Avoimen opiskelijalle ei kuulu opintotuet ja sen ymmärränkin ettei laina kuulu, mutta opintorahaa voitaisiin myöntää. Käyn töissä 10e tuntipalkalla minimitunneilla elättääkseni itseni. Töitä rajoittaa myös koulu, sillä arvosanojen on oltava hyvät tutkintopaikan saamiseksi. Noh ehkäpä tuo aika taittuisi toimeentulotuen avulla. EI. Koska olen seurustellut peräti 2-vuotta poikaystäväni kanssa ja asumme saman katon alla hänen tulisi elättää minut. Poikaystävä maksaa jo nyt kaikki auton kulut, netin, suurimmat ruokaostokset ym. tarpeet. Hän on auttanut minua tarpeen mukaan, mutta valtiolta on kohtuunta olettaa, että hän maksaa minulle vielä pari sataa elämiseen joka kuukausi. Keskipalkkani tältä ajalta ollut siis n.350e. Asumiseen menee kk rahaa 160e. Tähän merkittäviksi menoiksi lisäksi 2x200e koulumaksu avoimen opinnoista. En vain käsitä kun tasa-arvoa huudetaan, joka tuutista niin tässäkin on niin vanhoillinen meininki että miehen täytyy elättää minut käytännössä TÄYSIN. Huomiona että mieskin opiskelee, auto olisi tyyliin täytynyt myydä ja minun elää niillä rahoilla tämä alle vuoden ajanjakso. Selvisin kuitenkin tuosta ajasta ja nyt ollaan siinä pisteessä että saan tutkintopaikan ja syksyllä alkaa opiskelijan tuet juosta. Jos joku ihmettelee miksi tungin itseni tähän soppaan niin saman ikäiset voivat samaistua, että alkaa pikkuhiljaa ahdistaa kun koulupaikka ei vain aukea. Tässä on nyt eletty kaikkien köyhyysrajojen alapuolella, maksettavana on kuitenkin lisäksi mm.sähkö ja opiskelumateriaaleja. Tukia ei vain irtoa vaikka toimintani on edistänyt kehittymistäni kunnolliseksi veronmaksajaksi, sen tähden että nimikkeeni oli avoimen opiskelija ja asun avoliitossa. Oli pakko tehdä jotain, sillä lukiokoulutuksella ei töihin mennä. Oikein tasa-arvoa huokuvan yhteiskunnan ja talouden malliesimerkki. Valtio ei tue muita opiskelureittejä millään lailla. Omalta "luokaltani" on lopettanut n.10 tutkinto-paikan normaalisti saanutta. Me oikeasti motivoituneet avoimen väylän ihmiset tulemme "tilalle". Joskus sitä miettii että kyllä porukka laitetaan ihan liian ahtaalle.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö sitä itsesi elättämisenä että saat hupirahaa valtiolta?

Hupirahaa? Jos mulla jää elämiseen kk alle 200e en puhuisi hupirahasta vaan perustarpeista. Pieniä säästöjä on mutta niitä ei halua kaikkia polttaa jos olisi vaikka äkillinen lääkäritarve

-ap

Jaaha. Veronmaksajien pitäisi siis elättää sinut, koska et halua elättää itseäsi omilla säästöilläsi.

Kaikki eivät ole perineet säästöjä.

Vierailija
22/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuon ikäisten elatuksen pitäisi kuulua vielä omille vanhemmille. Sain itse apua vanhemmilta yliopistossa, ja aion auttaa lapsianikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hae työttömyyskorvausta?

Vierailija
24/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tuon ikäisten elatuksen pitäisi kuulua vielä omille vanhemmille. Sain itse apua vanhemmilta yliopistossa, ja aion auttaa lapsianikin.

Köyhän perheen kasvatti koittaa kivuta itse kohti parempaa elintasoa, vanhemmistani ei ole mulle auttajiksia valitettavasti.

-ap

Vierailija
25/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupirahaa? Jos mulla jää elämiseen kk alle 200e en puhuisi hupirahasta vaan perustarpeista. Pieniä säästöjä on mutta niitä ei halua kaikkia polttaa jos olisi vaikka äkillinen lääkäritarve

-ap

Jaaha. Veronmaksajien pitäisi siis elättää sinut, koska et halua elättää itseäsi omilla säästöilläsi.

Juurihan ap kirjoitti, että hänellä on pieniä säästöjä. Mitä se pieni sitten tarkoittaakaan, se on käytettävä ensin ennen kuin lähdetään hakemaan viimesijaista tukea. Ja luonnollisesti puolison säästöt syödään myös ennen viimesijaista tukea.

Vierailija
26/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei poikkiksesi tarvitse sinua elättää. Voit asua sinkkuna ja hoitaa itse raha-asiasi. Sitten vaan seukkaatte.  Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa kotileikkinne ?

On yhteiskunnalle halvempaa, että ihmiset asuvat saman katon alla, koska siinä ihmiset jakavat väkisin tiettyjä asioita esim lämmitys. Miten olisi yhteiskunnalle halvempaa, että ap muuttaisi muualle?

Asuntolat kaikille rahattomille.

Pareille vierekkäiset huoneet lukittavalla väliovella. Yhteiset sosiaalitilat kaikille. Ilmaiset vessapaperit, pesupulverit, shampoot... Pois asumistuki ja toimeentulotuki. Rahaa saat esim. siivoamalla ym. askareita tekemällä.

Vierailija
27/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo avoimen opinnot on sudenkuoppa tukien suhteen. Hae sossusta täydentävää/ehkäisevää toimeentuloa jos hylky tullut kelasta

Vierailija
28/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Terveyskeskuksen palvelut riittää rahattomalle. Oletko työnhakijana? Tervetuloa aikuisten maailmaan, selviät kyllä.

Vierailija
29/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avolittolaiset on niin sitoutuneita että. Joka aamu valitsevat sen puolisonsa aina uudestaan. Paitsi silloin jos pitää elättää se oma rakas. Silloin huudetaan että en halua. Yhteiskunta hoitakoon sen minun suuren rakkauteni. Ei mun tarvi. Ihan on epistä sellainen. Mutta sitoutuneita ollaan ja kotileikkiä halutaan leikkiä.

Jos et halua elättää ketään niin älä muuta kenenkään kanssa yhteen. Se yhteenmuutto tarkoittaa sitä, että otat vastuun myös siitä toisesta, siitä puolisostasi. Jos tämä on ylipääsemätön ongelma, niin silloin asutaan yksin. Silloin ollaan vastuussa vain itsestä.

Vierailija
30/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mitä periminen tähän kuuluu? Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Sitä saa jos itsellä ei ole rahaa itseään elättää. Jos ihmisellä on säästöjä niin hänellä on rahaa millä ostaa ruokaa. Hän ei tarvitse toimeentulotukea. Homma on ihan selkeä ja tasa-arvoinen. Eihän millään valtiolla ole varaa maksella kaikille toimeentulotukea. Sillä siihenhän se menis jos säästöjä ei huomioitaisi. Minäkin hakisin tt-tukea vaikka tilillä on 5000€ säästöjä. Miksi minun olis muka pakko käyttää säästöni jos sinunkaan ei ole. Siellä ne odottaa vaikka sitä lääkärireissua.

Vierailija
31/40 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän perheen kasvatti koittaa kivuta itse kohti parempaa elintasoa, vanhemmistani ei ole mulle auttajiksia valitettavasti.

-ap

Nyyh, itketään yhdessä. Jaxuhaleja. Sama kohtalo on meillä monilla.

Vierailija
32/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei varmaankaan tarkoittanut olevan tonneja jemmassa. Hän lienee nainen, ja esimerkiksi gynelle on mentävä yksityisesti, koska systeemi on niin pska. Samoin silmälääkäriin. Joskus voi sattua, ei millään saa hammaslääkärin- tai muuta lääkärinaikaa julkiselta. Hätätilanteita varten on oltava jotain jos mahdollista.

Vierailija
33/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei poikkiksesi tarvitse sinua elättää. Voit asua sinkkuna ja hoitaa itse raha-asiasi. Sitten vaan seukkaatte.  Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa kotileikkinne ?

Sehän tässä meidän yheiskunnassa mättää että elintasoa on parempi ja yhteiskunnalle paljon kalliimpi kun jokainen työttekämätön elätetään omaan kotiinsa. Olisi halvempaa tukea pariskuntia, jolloin asumiskulujen osuus pienenisi huomattavasti. Toinen yhteiskunan suuri epäkohta on se että opiskelijoiden ylipäätään oletetaan elävän selvästi alle kaikkien laskennallisten minimitoimeentulorajojen. Tämä olettamus juontuu varmaan jostain 50-luvulta kun agronomiopisekelija ei koskaan muuttanut pois kotittilaltaan, vaan opiskeli maanviljelyä kotonaan.

Perustulo on pelastus näihin nykyisiin tuki- ja tuloansoihin.

Vierailija
34/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää tuosta systeemistä. Siinä on liikaa bugeja. Poikaystävän verotuksessa esim. ei huomioida sitä, että tuloilla elää kaksi aikuista.

Yhtä epäreilua se on avioliitossakin.

Ruokakunnan tulot pitäisi laskea yhteen ja jakaa pääluvulla ja verottaa vasta sitten niin, että jokaiselle jää yhtä paljon pätäkkää ja yhtäläinen oikeus mm. toimeentulotukeen.

Tasa-arvon nimissä on aikoinaan poistettu puolisoiden yhteisverotus, koska silloin pienempituloinen nainen maksoi enemmän veroa koska veroprosentti oli sama kuin suurempituloisella miehellä, jonka veroprosentti siis laski. 

Vierailija
35/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarkkana: Kela ei koskaan ota kantaa siihen onko jonkun opiskelu päätoimista vai ei. Se on TE-toimisto joka antaa siitä lausunnon ja sitoo lausunnollaan Kelan kädet siinä, mitä ettuuksia kullekin voidaan tai ei voida myötää.

Jos ei halua olla taakaksi sille toiselle osapuolelle, joka "joutuu elättämään", niin sitten kannattaa muuttaa omilleen. Sellainenkin ajanjakso on ollut esim. työmarkkinatuen maksuissa ollut että puolison tulot vaikuttavat siihen, voiko toinen osapuoli saada työmarkkinatukea lainkaan. Olen elättänyt pienellä palkalla puolisoani tuollaisen ajan yli. Nyt hän on aloittanut oman yrityksen ja taas eletään minun rahoillani ja toivotaan että yritys tuottaisi kohta sen verran, että voi itsellekin jotain saada.

Luulen, että olemme kohta menossa vielä enemmän siihen suuntaan, että etuudet ovat tarveharkintaisia ja yhä enemmän vastuuta siirretään ihmisille ja heidän kumppaneilleen itselleen. 

Säädöksissä sanotaan ihan selkeästi, että opiskelu avoimessa yliopistossa ei oikeuta opintotukeen. Tämä ei ole TE-toimiston asia, tämä tulee laista.

Toiseksi nyt saa opiskella 6 kk ajan niin paljon kuin haluaa avoimessa yliopistossa tai missä tahansa vaikka miten monta tuntia viikossa tai opintopistettä kuukaudessa.

Kolmanneksi me emme voi tehdä lakeja niin, että samanlaisessa avoliittotilanteessa toisessa puolison tulee maksaa kulut, toisessa ei tarvitse.

Aivan. Eli aloittaja voisi saada työttömyysetuutta. Siis enemmän kuin opiskelija saisi. Lukion jälkeen on 5kk karenssi

Vierailija
36/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tai voihan sitä myydä osakkeita ja hätätilanteessa vaikka huvilan tai purjeveneen. Kumma kun kaikki pitäisi saada yhteiskunnalta eikä voi käyttää omiaan.

t. kultalusikkaperseessäpoikittainsyntynyt

Vierailija
37/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni puolisoni ei ole kovin varakas kun hälläkin tulot kk +-1000e...

-ap

No sitten pitäisi olla oikeus toimeentulotukeen, jos tulot on noin pienet. Tavallista, muutaman tonnin autoa ei tarvitse myydä tt-tukea saadakseen, mutta jos on muuta omaisuutta, se tietysti pitää realisoida ensin.

Ap maksaa 160e asumisesta. Eli tämä ruokakunta saa asumistukea. Tt tulot on liian suuret tällä perheellä

Vierailija
38/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei varmaankaan tarkoittanut olevan tonneja jemmassa. Hän lienee nainen, ja esimerkiksi gynelle on mentävä yksityisesti, koska systeemi on niin pska. Samoin silmälääkäriin. Joskus voi sattua, ei millään saa hammaslääkärin- tai muuta lääkärinaikaa julkiselta. Hätätilanteita varten on oltava jotain jos mahdollista.

Ei ole. Nuoret pääsee aina esim ehkäsyneuvolan kautta lääkärille. Silmälääkäri on harvoin tarpeen. Jos on, sinnekin pääsee julkisen tkn kautta. Lääkäriin pääsee myös. Kun on tarve

Vierailija
39/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abin äitinä voin vain suositella, ettei muuteta kenenkään kanssa yhteen.

Vierailija
40/40 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion suurimmat instanssit Kela, sossu, TE, verottaja. Noilla jokaisella on omat toimintamallit ja yrittävät selvittää, mitä ihminen tuntee toista kohtaan, sekä yksittäiset virkailijat voivat vielä käyttää harkintaansa tapauskohtaisesti. Se siitä yhdenvertaisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi