Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tää nyt voi kuulostaa naurettavalta nillitykseltä, mutta mulle asia on iso,joten kysyn "saako" lain mukaan yhteishuoltajuudessa olevalle

Vierailija
10.04.2019 |

lapselle isä hankkia korvareiät ilman äidin suostumusta? Meillä tyttö 8v haluaa niitä kovasti, ka pyysi isältä koska minä en suostunut. Isä on kuulemma luvannut,että otattavat ne ensi kerralla. Yritin soittaa isälle asiasta ja perustella, miksi en halua tuon ikäiselle niitä vielä, ja että minun vastuullehan se reikien puhdistaminen ja mahdollinen tulehdusrumba jää. Eksä lopetti puhelun lyhyeen, ilmoitettuaan että olen tiukkis ja ilonpilaaja. Itse asia jäi auki.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suurimmalla osalla naisia on vähintään korvalävistykset, jos se kerran on niin kamalaa kipua ja tulehdusta ja mätää, eikä hoitaminenkaan ole helppoa vaan vaatii jatkuvaa puhdistusta ja huolenpitoa?

Vierailija
22/43 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano lapsen isälle, että myös opettaa lapsen huolehtimaan rei'istä ja vastaa siitä, että lapsi tekee niin. Jos reiät tulehtuvat, niin viet lapsen isän luokse, niin mies hoitaa ne kuntoon.

Itse otin korvikset vasta aikuisiällä ja yllätyin, millaiset hoidettavat ne oli. Vaikka olin huolellinen, niin nehän tulehtui, oli kipeät ja valui mätää.

Tälläisiä nää eronneet juuri ovat jotka eivät pääse asioista yhteisymmärrykseen. Kyllä minä rupeisin hoitamaan lapseni korvia itse jos tulehtuu.

Joo, niin minäkin, isä tietää sen ja sen varaan laskeekin. Hän saa olla lapsen silmissä se "kiva vanhempi" ja minä lähivanhempana kannan seuraukset. Ei ole eka asia tää..

Kiitos kommenteista. ap

Älä lähde tuohon mukaan. Sanot isälle että ei käy, ja että jos uhmaa sun tahtoa, yhteishuoltajuudesta tarvii sitten varmaan jatkossa keskustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne korvakorut kuitenkin laitetaan, niin toivottavasti tajuaa viedä tytön oikeaan lävistysliikkeeseen

Kyllä. Tiedän yhden joka meni " Lissun " mutsille ku se osaa.. Nii osas joo..

Vierailija
24/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani joutui viemään lapsensa ensiapuun, kun korvalävistykset tulehtuivat. Lapsi on ihan aikuinen jo, muttei ollut lainkaan tajunnut miten tarkkaa hygieniaa tuoreet lävistykset vaativat. Että ei, tämä varoittelu ei ole mitään turhaa nillitystä vaan ihan perusasioita jos läväreitä edes harkitsee.

Jos niitä lävistyksiä on lapsille pakko ottaa, niin tosiaan etsikää edes ammattitaitoinen lävistäjä eikä mitään kultaseppää, joiden käyttämillä pyssyillä saa yleensä vuosien pituisia ja huonolla tuurilla pysyviä kudosvaurioita aikaan. Ihmeellistä että tätäkään asiaa ei ole vielä saatu luvanvaraiseksi.

Vierailija
25/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano lapsen isälle, että myös opettaa lapsen huolehtimaan rei'istä ja vastaa siitä, että lapsi tekee niin. Jos reiät tulehtuvat, niin viet lapsen isän luokse, niin mies hoitaa ne kuntoon.

Itse otin korvikset vasta aikuisiällä ja yllätyin, millaiset hoidettavat ne oli. Vaikka olin huolellinen, niin nehän tulehtui, oli kipeät ja valui mätää.

Tälläisiä nää eronneet juuri ovat jotka eivät pääse asioista yhteisymmärrykseen. Kyllä minä rupeisin hoitamaan lapseni korvia itse jos tulehtuu.

Joo, niin minäkin, isä tietää sen ja sen varaan laskeekin. Hän saa olla lapsen silmissä se "kiva vanhempi" ja minä lähivanhempana kannan seuraukset. Ei ole eka asia tää..

Kiitos kommenteista. ap

Ymmärrettävästi. Jos sä kiellät vaan koska sua huvittaa kieltää ilman kunnollisia perusteita ja kaikkien muidenkin tytöillä ne korvanreiät on jo, niin onhan se vähän turhaa nillittämistä sulta. Itse sen kuopan olet kaivanut. Turha siitä on exää syyttää.

Vierailija
26/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali lapsi kykenee huolehtimaan itse annettujen ohjeiden mukaan reikien puhdistuksesta, jne. Jos ei kykene niin myös kärsii itse seuraukset. Sinä otat asiasta nyt ihan turhaa stressiä. Lopeta se koko ajan jatkuva säätäminen ja anna sille lapselle jo vähän edes sitä tilaa ottaa vastuuta. Et sinä vielä tarpeeton ole ja teille riittää varmasti niitä neuvottelukysymyksiä vaikka valitset ne sotasi.

Vierailija
27/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumppani joutui viemään lapsensa ensiapuun, kun korvalävistykset tulehtuivat. Lapsi on ihan aikuinen jo, muttei ollut lainkaan tajunnut miten tarkkaa hygieniaa tuoreet lävistykset vaativat. Että ei, tämä varoittelu ei ole mitään turhaa nillitystä vaan ihan perusasioita jos läväreitä edes harkitsee.

Jos niitä lävistyksiä on lapsille pakko ottaa, niin tosiaan etsikää edes ammattitaitoinen lävistäjä eikä mitään kultaseppää, joiden käyttämillä pyssyillä saa yleensä vuosien pituisia ja huonolla tuurilla pysyviä kudosvaurioita aikaan. Ihmeellistä että tätäkään asiaa ei ole vielä saatu luvanvaraiseksi.

Tuolla periaatteella päivystykset on varmasti aivan täynnä pieniä tyttöjä korvakoruineen. Kaikkien on pakko olla yhtä apinoita hei.

Vierailija
28/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin ensimmäiset reiät 12 vuotiaana ilman vanhempien lupaa ja 16 vuotiaana otin reiän nenääni. Korvalehteni on rei'itetty ainakin 3-4 kertaa elämäni aikana ja korvalehdissä on yhdet reiät. Nenässä ei näy mitään jälkiä. Anna ottaa vaan, opetella hoitamaan ne jos haluaa. Ne on vain reikiä ja niitä tulee ja menee. Ei se ole mikään elämänmittainen arvovalinta.

Vierailija
29/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. ap

Pitäisikö sinun nostaa se katse sinne peiliin ja hetki miettiä onko joka asiasta pakko nipottaa?

Vierailija
30/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulehtuneita korvia haitallisempaa lapselle olisi joutua eronneiden vanhempien pelinappulaksi. Ihan ydinperheessäkin tapahtuu sitä, että ei olla asioista samaa mieltä, mutta lapsille kannattaa kuitenkin aina näyttää, että vanhemmat tukee toisiaan. Ja tukee lasta. JOS ne tulehtuisivatkin ja olisivat kipeät niin joku täällä ei hoitaisi niitä? Aikamoinen paikka näyttää lapselle, että mitä mä sanoin! 8v vanhemman on aika alkaa opetella ajatukseen, että lapsi ei ole vanhemman jatke. Kun kasvaa niin yhä enemmän tulee tekemään päätöksiä mitkä vanhempana olisi tehnyt toisin. Ja silti mun mielestä vanhemman ehdoton velvollisuus on tukea ja auttaa, aina ja joka tilanteessa. Suostuisiko isä, että asiaa lykätään vaikka joulun aikaan tms, ja jos lapsi sitten vielä haluaa ne niin saa? 

Vierailija
31/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla "kaikki" paranee aikuisia nopeammin. Nuo esimerkit aikuisten tulehduksista ei mene ihan yks yhteen lasten kanssa.

Vierailija
32/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuolto tarkoittaa sitä, että asia on täysin sama kuin jos olisitte vanhempia saman katon alla. Teidän oletetaan itse kykenevän sopimaan tällaiset asiat ja tarvittaessa myös joustamaan, kun olette erimielisiä.

Vierailija
33/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää saiko tämä lapsi ne reijät korviin kolmisen vuotta sitten.🤣

Vierailija
34/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kurja tilanne. Kyllä päätökset pitää tehdä yhdessä vanhempien kesken.

Oma tyttöni halusi korvakorut noin 4-vuotiaana, kun päiväkotiryhmään tuli tyttö, jolla sellaiset olivat. Sovittiin, että saa korvakorut kouluikäisenä, jos vielä haluaa. Joskus ekalla tai tokalla otin asian esille ja kysyin haluaako korvikset. Tyttöni totesi, että haluaa, mutta pelkää niiden laittoa. Sovittiin, että jätetään asia toistaiseksi (pelko menisi ohi) ja kertoo sitten, kun haluaa korvikset laittaa, niin voidaan laittaa.

Asia jäi sitten roikkumaan ja ajattelin, että tyttö ottaa asian esille, kun on ajankohtaista. Yhtäkkiä ilmoitti kuudennella luokalla, että hän on niin tyytyväinen, kun ei ole laittanut korviksia. Tämä oli kyllä yllätys ja sanoin, että saa ne kyllä, jos haluaa.

Nyt ikää on 16v. eikä korviksia ole vieläkään. Eikä asiasta ole juuri puhuttu. Joskus kysyn, kun tulee mieleen ja aina sanoo ettei halua. Sovittu on, että itse ei laita, vaan käydään ammattilaisella laitattamassa, jos tulee ajankohtaiseksi.

Jos lapsi on vasta nyt ottanut asian puheeksi, niin kannattaa ainakin jutella, miksi korvikset haluaa. Lisäksi niitä ei välttämättä kannata laittaa heti, kun lapsi pyytää. Hyvin voi sopia harkinta-ajasta ja katsoa muuttuuko mieli. Kyllä isän pitää olla samassa rintamassa äidin kanssa ja sopia asioista, sekä seistä päästösten takana yhdessä.

En ymmärrä perheitä, joissa korvikset laitetaan vauvoille tai iässä, jossa lapsi ei osaa itse sanoa haluaako niitä vai ei. Mikään uskonto ei vaadi korvakoruja, enkä ymmärrä miksi pitää "kulttuurillisista" syistä sellaiset laittaa esim. vauvoille. 

Vierailija
35/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi hankkii ne korut kuitenkin, mitä jos lopettaisit tappelun ja ilmoittaisit exälle ja lapselle, että saa hankkia.

Vierailija
36/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kurja tilanne. Kyllä päätökset pitää tehdä yhdessä vanhempien kesken.

Oma tyttöni halusi korvakorut noin 4-vuotiaana, kun päiväkotiryhmään tuli tyttö, jolla sellaiset olivat. Sovittiin, että saa korvakorut kouluikäisenä, jos vielä haluaa. Joskus ekalla tai tokalla otin asian esille ja kysyin haluaako korvikset. Tyttöni totesi, että haluaa, mutta pelkää niiden laittoa. Sovittiin, että jätetään asia toistaiseksi (pelko menisi ohi) ja kertoo sitten, kun haluaa korvikset laittaa, niin voidaan laittaa.

Asia jäi sitten roikkumaan ja ajattelin, että tyttö ottaa asian esille, kun on ajankohtaista. Yhtäkkiä ilmoitti kuudennella luokalla, että hän on niin tyytyväinen, kun ei ole laittanut korviksia. Tämä oli kyllä yllätys ja sanoin, että saa ne kyllä, jos haluaa.

Nyt ikää on 16v. eikä korviksia ole vieläkään. Eikä asiasta ole juuri puhuttu. Joskus kysyn, kun tulee mieleen ja aina sanoo ettei halua. Sovittu on, että itse ei laita, vaan käydään ammattilaisella laitattamassa, jos tulee ajankohtaiseksi.

Jos lapsi on vasta nyt ottanut asian puheeksi, niin kannattaa ainakin jutella, miksi korvikset haluaa. Lisäksi niitä ei välttämättä kannata laittaa heti, kun lapsi pyytää. Hyvin voi sopia harkinta-ajasta ja katsoa muuttuuko mieli. Kyllä isän pitää olla samassa rintamassa äidin kanssa ja sopia asioista, sekä seistä päästösten takana yhdessä.

En ymmärrä perheitä, joissa korvikset laitetaan vauvoille tai iässä, jossa lapsi ei osaa itse sanoa haluaako niitä vai ei. Mikään uskonto ei vaadi korvakoruja, enkä ymmärrä miksi pitää "kulttuurillisista" syistä sellaiset laittaa esim. vauvoille. 

Joo ja sitten voi vielä pelotella varmistukseksi sitä pelkäävää lasta ja kaivaa youtubesta videoita merkitystä haavoista nähtäväksi ettei ainakaan saatana varmasti uskalla koskaan mitään.

Vierailija
37/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei muuten sano tästä asiasta mitään, eikä yhteishuolto vaikuta asiaan mitenkään. Ihan maalaisjärjellä olisi näissä asioissa mentävä. Isä on lapsen vanhempi ja hänellä on oikeus päättää lapsen tekemisistä sillä ajalla kun lapsi on siellä ja suorittaa vanhemmuuttaan kuten haluaa, ellei lapsi ole vaarassa tai hänen kasvu ja kehitys vaarannu.

Vierailija
38/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi hankkii ne korut kuitenkin, mitä jos lopettaisit tappelun ja ilmoittaisit exälle ja lapselle, että saa hankkia.

Ei hanki kun nämä lapset pelotellaan etteivät uskalla mitään muutakaan. Koska minä sanon että maailma on paha niin sä et voi mennä elokuviin kaverin kanssa. Siellä on huumeita ja narkkareita ja pedareita. Korvakoruista saa tauteja ja korvat märkiä pois.. Et voi mennä kylään kaverille, siellä voi olla joku. (Joo on vähän angstia tullut lasten kaverien vanhemmista pelotteluineen, eikä asuta edes millään uskonnollisella alueella)

Vierailija
39/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. ap

Älä lähde tuohon mukaan. Sanot isälle että ei käy, ja että jos uhmaa sun tahtoa, yhteishuoltajuudesta tarvii sitten varmaan jatkossa keskustella.

Eli sun käsityksen mukaan yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä, että isällä ei ole oikeuksia pienimpiinkään päätöksiin lapsen elämässä?

Vierailija
40/43 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Meillä isä saa osallistua epävirallista reittiä niin paljon kun huvittaa. Virallisia oikeukdia ei ole eikä mikään muuttuisi vaikka olisi. V...tuttaako joitain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi