Avautuminen pääsykokeiden oikeudenmukaisuudesta
Olen pirun varaton nuorimies, joka lukee jo toista vuotta yliopiston pääsykokeisiin, koska edellinen vuosi ei mennyt aivan nappiin, mutta kyllä se hyvin meni. Ei vain riittänyt. Minua ei niinkään vaivaa se, että minun täytyy pääsykokeisiin lukea, vaan se, että minulla ei ole varaa jättäytyä lukulomalle. Se on kermap*rseiden (anteeksi, mutta kun ottaa aivoon epäoikeudenmukaisuus) helppo sanoa, kun pappa betalar kotona asumisen vaikka kolme vuotta, että saa lukea ihan rauhassa, mutta entäpä minunlaiseni, jolle ei kukaan tarjoa edes halpaa asumusta lukemisen ajaksi (puhun siis vanhemmistani). Valmistautumiseni kokeisiin kärsii huomattavasti siitä, että ravaan kokoajan töissä ja sitten pitäisi jostain maagisesti taikoa itselleen vielä jaksamista ja energiaa loppupäiväksi lukemiseen. Työvoimapoliittisesti ei ole hyväksyttävää jäädä työttömäksi kokeisiin valmistumisen ajaksi. Saisipa edes jonkinlaista opintotukea tai opintolainaa, mutta kun ei. Sitten vielä nämä joille kaikki on kultalusikalla annettu tulevat vätisemään, että olisit nähnyt enemmän vaivaa, aivan kuin he olisivat nähneet. Ai jeesus, että ottaa aivoon. Kiukuttaa ja voisin melkein ruveta itkemään, mutta koetan nyt tyytyä pelkästään kiehumaan. Ehkä tästä raivosta saan jotain energiaa tähän lukurumban viemiseksi eteenpäin. Toivottavasti tänä vuonna lohkeaa.
Minusta ei tule koskaan köyhiä alaspäin katsovaa korkeakoulutettua, eikä veroista napisevaa hyvätuloista. Korkeakoulutettu ja hyvätuloinen minusta kuitenkin toivottavasti vielä tulee. Kiitos ja anteeksi, menen jatkamaan.
Kommentit (33)
Pääsykokeissahan ei sinänsä ole mitään epäoikeudenmukaista vaan siinä, että osa meistä joutuu käymään töissä elättääkseen itsensä ja osalla joku muu elättää.
No, yksi tuttu kisailee lajissa, jossa täytyy olla erittäin kurinalaisella ruokavaliolla ja tehdä samalla törkeän rankkaa treeniä. Samalla hän tekee töitä ja lukee lääkiksen pääsykokeisiin.
Luulen kyllä, että töiden tekeminen sukulaisen firmassa on vain silloin tällöin tapahtuvaa, tuskin ma-pe klo 8-16 meininkiä.
Miksei vanhempasi anna sinun asua kotona? Me ollaan pienituloisia ja itsekin jäin työttömäksi, kun lapsi oli lukiossa. Kyllä meillä oli silti varaa elättää lapsi, kun hän armeijan jälkeen jäi kotiin lukemaan pääsykokeisiin. Muita kuluja meillä ei ollut kuin ruoka, vesimaksu ja lapsen osuus sähköstä ja vakuutuksesta.
Mites olis, jos äänestäisi sitten jotain perustuloa kannattavaa puoluetta, kun nyt olisi mahdollisuus vaikuttaa noihin asioihin? Piraattipuolue ainakin on perustulon kannalla, en tiedä onko joku muukin puolue.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vanhempasi anna sinun asua kotona? Me ollaan pienituloisia ja itsekin jäin työttömäksi, kun lapsi oli lukiossa. Kyllä meillä oli silti varaa elättää lapsi, kun hän armeijan jälkeen jäi kotiin lukemaan pääsykokeisiin. Muita kuluja meillä ei ollut kuin ruoka, vesimaksu ja lapsen osuus sähköstä ja vakuutuksesta.
En ole ap enkä siis tiedä hänen vanhemmistaan mitään, mutta tuttavapiiristäni löytyy perheitä, joissa lasten on ollut aina 18 v täytettyään muutettava omilleen, koska Kelan perusteet tukien maksamiseen muuttuvat.
No minulla taas on keskivaikea lukihäiriö ja luen parhaillaan lääkiksen pääsykokeisiin - toinen hakukerta edessä, nyt ainakin simuloitujen harjoituskokeiden tulosten perusteella todennäköisesti pääsen sisään. Koko elämäni ajan olen tehnyt hurjasti enemmän töitä opintojen eteen kuin suurin osa ystävistäni, lukihäiriö ei ole kiva kaveri. Eli vaikeutensa kullakin.
Voi kyynel, et pysty olemaan työtön 3 kk? Et pysty säästämään yhden valmennuskurssin hintaa koko vuoden mittaan?
En minäkään pystynyt, käytin lukemiseen vuosiloman ja päälle pari viikkoa palkatonta, ja pääsin opiskelemaan.
Mihin haet?
Valmistauduin ajallisesti ehkä noin 80 tunnin verran + mielikuva- ja itsensä tsemppaamisharjoittelut päälle. Pääsin sisään ekalla yrittämällä, vaikka oli haluttu ala. Harjoittelin materiaalin pohjalta essee tyyppisiä vastauksia, luetun ymmärtämistä englanninkielisestä alan kirjallisuudesta, alan matematiikkaa ja mielikuvaharjoittelin ryhmäkeskustelua ja haastattelua varten.
Luin pääsykokeisiin vastasyntyneen vauvan hoidon ohella. Pääsin.
Niin no, elämä on. Mille alalle sinä olet pyrkimässä?
Elämä ei nyt vain ole samanlaista kaikille. Ihme vinkumista taas.
No voi nyyh. Olet AP selvästi sama aloittaja kuin "Hemmotellut aikuiset (purkautuminen)" joten mene nyt laittamaan se pää veden alle pariksi minuutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin haet?
Valmistauduin ajallisesti ehkä noin 80 tunnin verran + mielikuva- ja itsensä tsemppaamisharjoittelut päälle. Pääsin sisään ekalla yrittämällä, vaikka oli haluttu ala. Harjoittelin materiaalin pohjalta essee tyyppisiä vastauksia, luetun ymmärtämistä englanninkielisestä alan kirjallisuudesta, alan matematiikkaa ja mielikuvaharjoittelin ryhmäkeskustelua ja haastattelua varten.
Tuolla pienellä lukumäärällä harva pääsisi esim oikikseen. Joku superharvinaninrn ehkä.
Hei ap!
Jos vanhempasi ovat elossa, niin muuta heille asumaan ilmaiseksi. Jos maksat itse ruokasi ja bussilippsi, niin tokkopa kieltäytyvät.
Ja sitä ruokaa ja bussilippua vastaan ei tarvi tehdä kohtuuttomasti töitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Luin pääsykokeisiin vastasyntyneen vauvan hoidon ohella. Pääsin.
Tommone riippuu ihan alasta.
Esim jos on hyvä pohja matemaattisissa aineissa, ei paljon tarvi valmistautua teknilliseen yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Mites olis, jos äänestäisi sitten jotain perustuloa kannattavaa puoluetta, kun nyt olisi mahdollisuus vaikuttaa noihin asioihin? Piraattipuolue ainakin on perustulon kannalla, en tiedä onko joku muukin puolue.
Äänestin jo piraattipuoluetta näissä vaaleissa.
Vanhempani eivät halua meidän lasten jäävän asumaan, kun aikuisuus koittaa. Vain kaksi nuorimmaisista sisaruksistani asuu vielä vanhemmillani, mutta vanhempaa sisarustakin jo patistetaan lähtemään. Eivät kaikki vanhemmat jaksa lapsiaan koko aikaa kotonaan katsella. Olisi se kuitenkin reilua, kun miettii miten paljon helpompaa oman elämän aloittaminen on esimerkiksi tienaamalla ensin kunnon pesämunan, kun menot ovat pienet. Ja sen lisäksi voisi ihan huoletta lukea. Stressi on todellinen ja iskee joka päivä päin näköä. Mitä jos en pääse taaskaan kouluun? Tuntuu kuin joutuisin ponnistelemaan rajattomasti, vaikka sinänsä pääsykoemateriaali on "helppo", mutta siinä on todella paljon sisäistettävää. Aika ei yksinkertaisesti riitä.
AP
Vierailija kirjoitti:
No minulla taas on keskivaikea lukihäiriö ja luen parhaillaan lääkiksen pääsykokeisiin - toinen hakukerta edessä, nyt ainakin simuloitujen harjoituskokeiden tulosten perusteella todennäköisesti pääsen sisään.
En ihan hirveästi luottaisi mihinkään simulointeihin. Minullakin meni niissä hyvin, ja niiden perusteella olisi pitänyt päästä heittämällä sisään. En päässyt, pisteet jäi todella kauaksi siitä, mitä simuloinneissa sain.
Ite poltin kaikki lomani töistä ja valmistaudun oikeustieteelliseen.
Voi olla, että paikka ja opibtovapaa jää saamatta ja edessä on pitkä ja pimeä lomaton loppuvuosi.
Yötyöläinen ei vaan voi keskittyä muuten
Oma avokki jäi töistä pois ja on nyt työttömyyskorvauksilla, jotta saa luettua pääsykokeisiin. Kuulostaa varmaan pahalta,mutta hän hakee jo neljättä kertaa ja ei halua enää jäädä paikatta
Itse olen sairaseläkkeellä ja odotan pääsykoemateriaalien julkaisua. Olen aika harvinaisen surkeassa jamassa mutta täytyy yrittää, muuten tulevaisuus on vielä synkempi.
Voisitko ottaa töistä palkatonta lomaa? Elää sen ajan säästeliäästi kotona lueskellen?
Sama tilanne itsellänikin. Joidenkin on todella vaikea tajuta, miten paljon energiaa menee hukkaan taloudellisten huolien aiheuttamaan stressiin ja olen kuullut myös kuittailua siitä, miten oli helppo koe ja vahingoniloisia ihmettelyjä, miksen päässyt sisään... Hyvä on joidenkin aloittaa lukemisen 1 kk Thaimaassa vietetyn loman jälkeen.