Tää nyt voi kuulostaa naurettavalta nillitykseltä, mutta mulle asia on iso,joten kysyn "saako" lain mukaan yhteishuoltajuudessa olevalle
lapselle isä hankkia korvareiät ilman äidin suostumusta? Meillä tyttö 8v haluaa niitä kovasti, ka pyysi isältä koska minä en suostunut. Isä on kuulemma luvannut,että otattavat ne ensi kerralla. Yritin soittaa isälle asiasta ja perustella, miksi en halua tuon ikäiselle niitä vielä, ja että minun vastuullehan se reikien puhdistaminen ja mahdollinen tulehdusrumba jää. Eksä lopetti puhelun lyhyeen, ilmoitettuaan että olen tiukkis ja ilonpilaaja. Itse asia jäi auki.
Kommentit (43)
Sano lapsen isälle, että myös opettaa lapsen huolehtimaan rei'istä ja vastaa siitä, että lapsi tekee niin. Jos reiät tulehtuvat, niin viet lapsen isän luokse, niin mies hoitaa ne kuntoon.
Itse otin korvikset vasta aikuisiällä ja yllätyin, millaiset hoidettavat ne oli. Vaikka olin huolellinen, niin nehän tulehtui, oli kipeät ja valui mätää.
Lain mukaan isä voi tuon yksin päättää (ei ole olemassa mitään korvakorulakia, mutta on olemassa asioista, joihin tarvitaan molempien vanhempien suostumus, tuo ei ole listalla).
Minä näyttäisin youtubesta videon tulehtuneesta korvalehdestä ja muistuttaisin lapselle, että se korva on kipeä, todella kipeä viikkoja. Korvalehteä tulee puhdistaa ja se sattuu. Lisäksi lapsi saa tehdä sen itse, joten aloittakaa sillä, että piirrät lapsen korvalehteen punaisen rastin ja lapsen tulee joka ilta pestä se pois. Katsokaa, miten hyvin homma toimii.
Lähtökohta juridisesti on, että päätökset tehdään yhdessä kun kyse on yhteishuoltajuudesta.
Miksi ne korvakorut tulehtuisivat? Ihan.outo pelko. Mulla ei ollut mitään ongelmia, ammattilainen ampui reiät ja sain harjoituskorvikset, joita piti pyöritellä päivittäin. Ei ollut mitään tulehduksia eikä ongelmia.
Voihan se olla että ne ei tulehdu. Itse sain 5 vuotiaana, kun toivoin niitä niin kovasti. Hyvin parantui, olin koruista niin onnellinen! Ainut mitä nyt aikuisena olen miettinyt, toinen reikä on jotenkin 'kieroon' tehty, en saa laitettua siihen korua, ellen katso peilistä, muuten tulehtuu. Korut on mulle laitettu 90 luvun alkupuolella pyssyllä. Luulen, että tuo korupyssyllä laitto on huono menetelmä. Siinä kun se itse koru murjoo sen reiän korvaan. Varmaan lävistämällä saadaan paremmat reiät.
Tuttua touhua tollanen. Jos minä kiellän, niiin tyttö menee Jopolla isän luokse ja isähän tekee mitä prinsessa sanoo. Jos sanon exälle asiasta, niin se vastaa, lapsi on myös minun ja minun lapselta ei puutu yhtään mitään jos on jotain itkemistä, niin soita jonnekkin virastoon ja esitä asias sinne ja jos sulla ei mulle ole lisättävää, niin heippaa ja tuut tuut tuut tuut.
Vierailija kirjoitti:
Sano lapsen isälle, että myös opettaa lapsen huolehtimaan rei'istä ja vastaa siitä, että lapsi tekee niin. Jos reiät tulehtuvat, niin viet lapsen isän luokse, niin mies hoitaa ne kuntoon.
Itse otin korvikset vasta aikuisiällä ja yllätyin, millaiset hoidettavat ne oli. Vaikka olin huolellinen, niin nehän tulehtui, oli kipeät ja valui mätää.
Tälläisiä nää eronneet juuri ovat jotka eivät pääse asioista yhteisymmärrykseen. Kyllä minä rupeisin hoitamaan lapseni korvia itse jos tulehtuu.
Mielestäni korviksia ei pitäisi antaa tehdä alaikäisille, vähintään pitäisi olla 12v, sen ikäisiltä kysytään mielipidettä jo oikeusistuimissakin esim. kenen luona haluaa asua avioerossa.
Itse sain korvakorut 4 vuotiaana ja meillä on suvun tytöt kaikki saaneet korvanreiät alle kouluikäisenä. Olin jo lukiossa kun tajusin, että jotkut tekevät yksistä korvakoruista näin ison asian. Yksi lukiossa samalla luokalla ollut ystäväni ei saanut vielä lukiolaisenakaan ottaa korviksia. Mitään hyviä perusteluja ei koskaan vanhemmiltaan saanut. Äidilläänkin on korvikset. Samalla tavalla ne voi tulehtua oli sitten 5 tai 50-vuotias. En muista että meillä olisi koskaan tarvinnut äidin käyttää sen kummemmin aikaa minun korviksiini tai että kenenkään elämä olisi siitä vaikeutunut.
Järkevät rei’ittäjät pyytävät molempien huoltajien suostumuksen kyseiseen toimenpiteeseen. Ei järkevät eivät. Millaisia paikkakunnallasi on? Jos vain yksi kampaamo/kultasepänliike niin käy kusymässä etukäteen heidän käytäntö.
Tietysti jos lähtevät eri paikkakunnalle niin sitten ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan isä voi tuon yksin päättää (ei ole olemassa mitään korvakorulakia, mutta on olemassa asioista, joihin tarvitaan molempien vanhempien suostumus, tuo ei ole listalla).
Minä näyttäisin youtubesta videon tulehtuneesta korvalehdestä ja muistuttaisin lapselle, että se korva on kipeä, todella kipeä viikkoja. Korvalehteä tulee puhdistaa ja se sattuu. Lisäksi lapsi saa tehdä sen itse, joten aloittakaa sillä, että piirrät lapsen korvalehteen punaisen rastin ja lapsen tulee joka ilta pestä se pois. Katsokaa, miten hyvin homma toimii.
Tällainen kauhukuvien esittäminen lapselle on todella turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläisiä nää eronneet juuri ovat jotka eivät pääse asioista yhteisymmärrykseen. Kyllä minä rupeisin hoitamaan lapseni korvia itse jos tulehtuu.
Minä en. Lapsen tulee oppia, että osa päätöksistä on huonoja, mutta niidenkin seuraukset joutuu kantamaan.
Jos ne korvakorut kuitenkin laitetaan, niin toivottavasti tajuaa viedä tytön oikeaan lävistysliikkeeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen kauhukuvien esittäminen lapselle on todella turhaa.
Realismi ei ole kauhua.
Kannattaa muistuttaa, että sattuu vähän enemmän kuin rokotus.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla että ne ei tulehdu. Itse sain 5 vuotiaana, kun toivoin niitä niin kovasti. Hyvin parantui, olin koruista niin onnellinen! Ainut mitä nyt aikuisena olen miettinyt, toinen reikä on jotenkin 'kieroon' tehty, en saa laitettua siihen korua, ellen katso peilistä, muuten tulehtuu. Korut on mulle laitettu 90 luvun alkupuolella pyssyllä. Luulen, että tuo korupyssyllä laitto on huono menetelmä. Siinä kun se itse koru murjoo sen reiän korvaan. Varmaan lävistämällä saadaan paremmat reiät.
Mulla on lävistetty välineellä joka muistutti niittaajaa tekniikaltaan. Toinen reikä meni silti vinoon.
Vierailija kirjoitti:
Käytitkö rihkamakoruja vai mistä johtui?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koruliikkeet-kertovat-lapsille-lait…
Vanhempien tulisi päästä sopuisasti sovittua yhdessä milloin ne korvikset saa, tässä esimerkeissä puhuttiin vain huoltajan tulee olla paikalla niitä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin minäkin, isä tietää sen ja sen varaan laskeekin. Hän saa olla lapsen silmissä se "kiva vanhempi" ja minä lähivanhempana kannan seuraukset. Ei ole eka asia tää..
Kiitos kommenteista. ap
Olet tiukkis ja ilonpilaaja.
Anna ottaa ne korvikset, ei noin pieni vastuu ole yhtään mitään.