Vieläkö yksi lapsi uusperheeseen
Miehelläni on yksi ja minulla kaksi lasta edellisestä liitosta. Olemme olleet yhdessä kaksi vuotta, mutta emme asu vielä saman katon alla. Suunnittelemme kovasti yhteistä tulevaisuutta, asunnon ostoa jne. Kesällä olisi hyvä ajankohta muuttaa yhteen ja aloittaa yhteinen arki. Olemme miettineet myös yhteistä lasta. Molemmat haluaisimme vielä yhden lapsen, mutta minua mietityttää että jaksammeko enää vauva-arkea. Meillä on kaikki lapset jo kouluikäisiä ja heidän kanssa pääsee ns helpolla. Elämä on nyt mukavaa ja ihanaa, olisiko se sitä enää vauvan kanssa? Meillä on kova vauvakuume, mutta pelottaa että suhteemme muuttuisi... Tällä hetkellä olen edelleen todella rakastunut mieheeni, meillä on paljon yhteisiä juttuja ja nauramme paljon yhdessä. Muuttaako vauva sitä? Tätä asiaa olemme pohtineet ja mieheni on sanonut että hän hyväksyy mitä ikinä päätän tämän asian kanssa. Tämä mies on suuri rakkauteni ja hänen kanssaan olen valmis mihin vaan, mutta pelkään että lapsi muuttaa suhdettamme liikaa.
Kommentit (26)
Pitäkää hyvä aikuinen suhteenne ja nauttikaa siitä! Kukaan ei takaa, että vuosien päästä uusperhekuvio ja pieni vauva siihen lisäksi kuormittaa teitä niin ettei sitä jaksakaan yhtään paremmin kuin sitä aiempaa parisuhdetta, joissa olette lapset saaneet.
Itse nautin täysillä aikuisesta suhteestani, kaikki kolme lastani ovat jo koulussa: vanhin jo lukiossa, keskimmäinenkin yläkouluissa ja nuorin alaluokilla. Sama kuvio nykyisellä seurustelukumppanillani. Emme ole muuttaneet saman katon alle, vuoroviikkosysteemi menee ”yksiin” eli lapset molemmilla yhtä aikaa toisilla vanhemmillaan. Voimme viettää rauhassa yhteistä aikaa, nauttia toisistamme ja elämästä taas, matkustella ja kulkea luonnossa. En ikinä sotkisi tätä uusperhekuviolla tai vauvalla. Molemmille lapset on kaikki kaikessa ja rakkaita, juuri siksikin tämä on järkiratkaisu kaikin puolin.
En ymmärrä ihan, mikä ihmisissä sokaisee uudessa parisuhteessa, että on pakko rakentaa uusperhe ja kruunata se vielä yhteisellä lapsella ellei useammallakin... Uskon uuden suhteen hyvän kumppanin kanssa pysyvän paljon parempana ilman näitä kuvioita. Mutta tämä on vain oma ajatukseni, kaikilla toki vapaus valita ja toimia haluamallaan tavalla.
Eli teillä on siellä kohta kolme teiniä uusperhe-sulatusuunissa. Järjettömät kulut. Ja siihen päälle vielä yksi lapsi jolla eri tausta kuin kaikilla muilla? Ei tule onnistumaan.
Teidän lapsenne tulevat muutaman vuoden sisään kalliiseen ikään. Ei teillä ole samaan aikaan varaa vauvaan! 17v ei saa lapsilisää, joudutte elättämään opiskelijan ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Itse olen kyllä myös niin vastaan uusperhekuviota, ettei minun ja lasteni kotiin muuta ketään ylimääräisiä. Minä voin asua uuden puolison kanssa sitten, kun asutaan omaa kotia, lasteni kotiin ei ulkopuolinen omaa kotiaan tee. Saati, että "tehtäisiin" yhteinen lapsi.
Niin samaa mieltä.
Itselläni 5v ja 7v lapset enkä todellakaan haluaisi aloittaa alusta vaikka olisi kuinka ihana uusi mies. Raskaanaolo oli ok, synnytykset hyviä kokemuksia, vauvat ihania, mutta silti, ei. En halua rasittaa yhtään suhdetta enää pikkulapsiarjella. Enkä myöskään miestä vakituisesti saman katon alle lasten kanssa.
Saati että edes suunnittelisin lasta ihmisen kanssa jonka kanssa en ole asunut yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toivottu kolmonen nyt 7kk ja isommat lapset jo kouluikäisiä (ydinperhe). Ja sanon vaan, että jos olet tyytyväinen elämääsi ja kolmas lapsi on "voi tulla mutta voi olla tulemattakin" niin todella suosittelen että jättäkää väliin. Rakastan kaikkia lapsiani mutta vauvavaihe on ihan jäätävä käydä läpi uudestaan kun elämä on ollut jo helppoa pitkään.
Toisekseen älkää nyt lasta suunnitelko ylipäätään ennen yhteenmuuttoa, älkääkä pitkään aikaan sen jälkeenkään.
No mulla ei ole omaa kokemusta, mutta monelta olen kuullut päinvastaista. Että on ihanaa käydä se vauva-aika vielä kerran läpi, ja kun ne isommat on jo koulussa ja muutenkin aika itsenäisiä, niin saa ihan rauhassa pesiä vauvan kanssa <3
On se ihanaakin, mutta mulla tää vauva-aika ei ole koskaan ollut suosikkivaihe. Ja meilkä on kahdella ekallakin iso ikäero joten ollaan aloitettu alusta nyt kolme kertaa. Teimme kolmannen koska halusimme kolmannen lapsen, vauva on ihana ja olen tyytyväinen valintaani mutta alku on ollut hieman järkytys. Mikä oli yllätys minulle koska sinänsä rakastan pikkulapsivaihetta.
Ota se merkkinä: EI.