Uskontoa yliopistossa
On teologiaa ja uskontotieteitä....
Mikä on se ala nimeltään mitä lähteä opiskelemaan kun haluaa lukea kaikista uskonnoista (islam, juutalaisuus...) eikä vain syventyä kristinuskoon, joka on vähiten itseä kiinnostavin?
Kommentit (13)
Uskontotieteessäkään ei varsinaisesti opiskella eri uskontoja, vaan tarkastellaan uskonnollisuutta, uskonnon ilmenemismuotoja ja sitä mitä kaikkea voidaa pitää uskontona.
Joissain yliopistoissa on kai erikseen uskontotiede, toisissa se on yksi teologian opintosuunnista tai siis pääaineista.
Jep, vertaileva uskontotiede. Humanistisen puolen uskontotiedettä voi lukea Turussa ja Helsingissä
Mieti vielä että saisit töitäkin niin ei tartte jäädä sossun elätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Joissain yliopistoissa on kai erikseen uskontotiede, toisissa se on yksi teologian opintosuunnista tai siis pääaineista.
Uskontotiede on ihan eri asia kuin teologua. Esim. HY:ssä on pakollista suorittaa usontotieteen perusopintoja muistaakseni 10 opintopisteen verran osana teologian kandidaatin tutkintoa.
Teologia on kattonimitys, mutta esimerkiksi Helsingin yliopistossa teologian puolella voi valita uskontotieteen pääaineekseen. Uskontotiedettä voi Helsingin yliopistolla opiskella myös humanistisessa.
Miten aiot työllistyä ja elättää itsesi sekä mahdollisen perheesi uskontotieteen opiskelusta saamillasi eväillä?
Uskonnollisuutta varmaankin voi tutkia ja silloin todennäköisesti löytää myös uskonnollisuutta. Mutta mitä se sitten hyödyttää, ei ole tietenkään minun asiani.
Uskontotiede sopii paremmin päämäärisi. Sitä voi myös opiskella teologisen puolella mutta opintoihin sisältyy sitten kaikkea muutakin joka ei välttämättä kiinnostaa niin paljoa.
Mene sinne lähi-itään opiskelemaan islamia ja jää sinne.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnollisuutta varmaankin voi tutkia ja silloin todennäköisesti löytää myös uskonnollisuutta. Mutta mitä se sitten hyödyttää, ei ole tietenkään minun asiani.
Ja jos Jumalaa etsit niin kannattaa etsiä Jumalaa. :)
Minun ymmärtääkseni se on juuri uskontotiede.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/