Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyden pitkittyessä työnhakualueen pitäisi laajentua

Vierailija
08.04.2019 |

Mitä mieltä?

Nykyäänhän työnhakualue on kaikille sama ja perustuu asumiseen. Pitäisikö tehdä uusi laki, joka määrittäisikin työnhakualueen työttömyyden keston mukaan? Esimerkiksi 50-100 kilometriä lisää per alkava työttömyysvuosi.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, no jos mun mies saa töitä jostain jumalan selän takaa niin mitä meidän perheelle tapahtuu? Mun työlle? Meidän lapsien koululle? Mies muuttaa sinne loppuiäkseen ja me sitten... mitä? Erotaan? Jaetaan lapset? Mies ottaa lapset? Kuka hoitaa miehen vanhan äidin?

Tässä kapitalismikiimassa on päässyt unohtumaan, että ihmisillä on perhe ja elämä. Jota varten työ on. Ei toistepäin.

Ihme draamailua! Tunnen useita keikkatöissä olevia isiä ja puolisoita. Viikot työpaikkakunnalla ja lomat kotona. Näitä on paljon! Eivät jää kotiin ulisemaaan työttömyyttä. Pidä täydellinen perhe-elämäsi, kunhan maksatkin itse.

Juu niin pidänkin, normaalin perhe-elämän eikä mitään kassialmaelämää. Onkin tosi optimia palkata lastenhoitaja, hajottaa perhe ja pistää toinen elämään yksin haluamattaan. Surkeeta että jollekin oikeasti on aivopesu toiminut niin pahasti, että joku kokoomuksen pinssi rinnassa hirtt*ää itteään hymy suussa oravanpyörässä koko elämänsä. Kyllä kannatti ainutkertainen elämä tuhlata!

Vierailija
22/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se autoilun vähentäminen, koska ilmastonmutos.. ei koske työmatka autoilua vai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, no jos mun mies saa töitä jostain jumalan selän takaa niin mitä meidän perheelle tapahtuu? Mun työlle? Meidän lapsien koululle? Mies muuttaa sinne loppuiäkseen ja me sitten... mitä? Erotaan? Jaetaan lapset? Mies ottaa lapset? Kuka hoitaa miehen vanhan äidin?

Tässä kapitalismikiimassa on päässyt unohtumaan, että ihmisillä on perhe ja elämä. Jota varten työ on. Ei toistepäin.

Ihme draamailua! Tunnen useita keikkatöissä olevia isiä ja puolisoita. Viikot työpaikkakunnalla ja lomat kotona. Näitä on paljon! Eivät jää kotiin ulisemaaan työttömyyttä. Pidä täydellinen perhe-elämäsi, kunhan maksatkin itse.

Juu niin pidänkin, normaalin perhe-elämän eikä mitään kassialmaelämää. Onkin tosi optimia palkata lastenhoitaja, hajottaa perhe ja pistää toinen elämään yksin haluamattaan. Surkeeta että jollekin oikeasti on aivopesu toiminut niin pahasti, että joku kokoomuksen pinssi rinnassa hirtt*ää itteään hymy suussa oravanpyörässä koko elämänsä. Kyllä kannatti ainutkertainen elämä tuhlata!

Tuohan olisi optimaalista, koska esimerkissäsi kaksi ihmistä työllistyy: sekä perheen vanhempi että palkattu hoitaja. :)

Vierailija
24/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden tentissä valiteltiin Kainuun hitsaripulaa, mutta Etelä-Suomessa lienee työttömiä hitsareita pilvin pimein. Nämä pitäisi velvoittaa töihin sinne pulaseuduille. Naurettavaa kansantaloudellisesti pitää työttömiä pk-seuduilla "odottelemassa töitä", kun työtä kuitenkin olisi muualla maassa.

Töitä on muutamaksi kuukaudeksi ja sitten firmat pistävät taas yt:t pystyyn. Kuinka moni perheellinen pystyy muuttamaan muutaman kuukauden väkein sinne sun tänne? Joko olet lapsista erossa tai sitten revit heidät aina uuteen paikkaan kolme kertaa vuodessa. Vakituisen paikan perässä moni muuttaisikin, mutta kun töiden pituudesta ei ole mitään takuita.

Vierailija
25/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Tavallisessa suomalaisperheessä kaikki istuvat kännyköillään omissa oloissaan. Todennäköisesti lapsetkin vain tykkäisivät saadessaan olla joskus yksin kotona.

Vierailija
26/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saapi laittaa vaikka 1000km. Mulla ei ole autoa, asun keskikokoisessa kaupungissa. Olen sanonut työkkäriin, että ei ole mahdollisuutta kulkea kaupungin ulkopuolelle. Täällä julkinen on hoidettu tosi huonosti eikä vuoroja muualle kovin paljoa mene. Sanoivat, että ok, laitetaan sulle työtarjouksia kaupungin sisältä. Simple as that. Jos avaat suusi ja sanot asian, niin eivät sulle sinne 80km päähän työpaikkaa jos ei ole autoa.

Vierailija
27/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtajana tai kansanedustajana on helppo huudella että ajakaa apinat 300 kilsaa päivässä edestakaisin... ilman autoa.

Jos mä olen pitkäaikaistyötön niin eihän mulla nyt autoonkaan ole varaa. Ihan todellisuudesta vieraantunutta ja ilmastoasiatkaan ei näköjään kiinnosta sua yhtään.

Vierailija
28/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimitusjohtajana tai kansanedustajana on helppo huudella että ajakaa apinat 300 kilsaa päivässä edestakaisin... ilman autoa.

Jos mä olen pitkäaikaistyötön niin eihän mulla nyt autoonkaan ole varaa. Ihan todellisuudesta vieraantunutta ja ilmastoasiatkaan ei näköjään kiinnosta sua yhtään.

Teuvo Hakkarainen ajaakin ja jopa enemmän. 

Vierailija
29/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teuvo Hakkarainen ajaakin ja jopa enemmän. 

Niin, taksilla veronmaksajien piikkiin. Kelpaisi muillekin.

30/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen rankaisemisajattelu lähtee oletuksesta, että työtön on itse syyllinen siihen, ettei hän ole saanut työpaikkaa. Ihan nurinkurista. Pitkään työttömänä olleilla on usein vielä taloudellisia ongelmia, joiden takia tuollainen vaatimus on vaikeampi toteuttaa käytännössä.

Vierailija
31/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein määräaikaisuuksia toisella paikkakunnalla ja vuokrasin siksi aikaa oman asuntoni "oikealla" asuinpaikkakunnalla. Kela maksaa muuton ja vuokravakuuden, jos työtön työllistyy toiselle paikkakunnalle. Myös työkkärillä taitaa olla jokin muuttoavustus?

Vierailija
32/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että se ei suinkaan perustu asumiseen. Työtön saa ilmoittaa minkä tahansa osoitteen, josta se kilometrimäärä / aikamäärä lasketaan. Ko. osoitteessa ei tarvitse asua.

Ei pidä paikkaansa. Asiointi tapahtuu käytännössä oman asuinalueen te-toimistossa. Osoite taitaa tulla jopa suoraan maistraatista. Ja maistraattiin ilmoittaminen on lakisääteistä.

Olet väärässä. Työttömänä saat ilmoittaa minkä tahansa osoitteen ja sen alueen te-toimisto hoitaa asioitasi.

Laissa on näin "henkilön tosiasiallisena asuinpaikkana pidetään hänen työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmään merkittyä osoitettaan." Sen ei tarvitse olla sama kuin mitä maistraatin tiedoissa on. Kokeile vaikka - ilmoittaudu työttömäksi ja huomaat, että järjestelmä tarjoaa maistraattiin merkittyä osoitetta, mutta voit vaihtaa sen halutessasi toiseksi. Voit olla kesällä työnhakijana mökkipaikkakunnalla, talvella kaupungissa. Ihan laillisesti!

Käytännössä työttömän on oltava valmis ottamaan myös ilmoittamaltaan paikkakunnalta töitä. Tämä oli pointti. Eli voi ilmoittaa osoitteen jonnekin Lappiin, mutta sinne pitää myös mennä te-toimiston kartoituksiin yms.

Mihin ihmeen kartoituksiin yms??? 

Vierailija
33/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Tuollainen rankaisemisajattelu lähtee oletuksesta, että työtön on itse syyllinen siihen, ettei hän ole saanut työpaikkaa. Ihan nurinkurista. Pitkään työttömänä olleilla on usein vielä taloudellisia ongelmia, joiden takia tuollainen vaatimus on vaikeampi toteuttaa käytännössä.

Eihän velvollisuus elättää itsensä ole mikään rangaistus. Tästähän lakikin lähtee, että jos siihen ei kykene, yhteiskunta avustaa. Mutta jos toisella paikkakunnalla on työpaikka, onko se kykenemättömyyttä vai oma valinta jäädä työttömäksi?

34/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden tentissä valiteltiin Kainuun hitsaripulaa, mutta Etelä-Suomessa lienee työttömiä hitsareita pilvin pimein. Nämä pitäisi velvoittaa töihin sinne pulaseuduille.

Mä luulen, että nuo hitsaripulaa valittavat työnantajat eivät edes auta/tarjoa työsuhdeasuntoa. Varmaan moni hieman iäkkäämpi hitsari voisi ainakin väliaikaisesti lähteä toiselle puolen Suomea töihin, jos saisi edullisesti työsuhdeasunnon ja esim. Lennot kotipaikkakunnalle kahdesti kuussa. Iäkkäillä henkilöillä ei yleensä edes ole alaikäisiä lapsia, joiden vuoksi olisi sidottu yhteenpaikkakuntaan.

Muutoin olen aloittajan kanssa osittain samaa mieltä, että jos on vaikka kotipaikkakunnalla ollut työttömänä vuoden ja hakenut aktiivisesti työpaikkoja, niin ehkä kannattaisi alkaa miettiä, että voisiko löytää töitä jostain muualta. Sitten kun on hankkinut vaikka pari vuotta työkokemusta toiselta paikkakunnalta, niin sitten on varmaan helpompi saada töitä omalta paikkakunnalta.

Vierailija
35/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

@36: Juuri näin.

Vierailija
36/48 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että se ei suinkaan perustu asumiseen. Työtön saa ilmoittaa minkä tahansa osoitteen, josta se kilometrimäärä / aikamäärä lasketaan. Ko. osoitteessa ei tarvitse asua.

Ei pidä paikkaansa. Asiointi tapahtuu käytännössä oman asuinalueen te-toimistossa. Osoite taitaa tulla jopa suoraan maistraatista. Ja maistraattiin ilmoittaminen on lakisääteistä.

Olet väärässä. Työttömänä saat ilmoittaa minkä tahansa osoitteen ja sen alueen te-toimisto hoitaa asioitasi.

Laissa on näin "henkilön tosiasiallisena asuinpaikkana pidetään hänen työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmään merkittyä osoitettaan." Sen ei tarvitse olla sama kuin mitä maistraatin tiedoissa on. Kokeile vaikka - ilmoittaudu työttömäksi ja huomaat, että järjestelmä tarjoaa maistraattiin merkittyä osoitetta, mutta voit vaihtaa sen halutessasi toiseksi. Voit olla kesällä työnhakijana mökkipaikkakunnalla, talvella kaupungissa. Ihan laillisesti!

Käytännössä työttömän on oltava valmis ottamaan myös ilmoittamaltaan paikkakunnalta töitä. Tämä oli pointti. Eli voi ilmoittaa osoitteen jonnekin Lappiin, mutta sinne pitää myös mennä te-toimiston kartoituksiin yms.

Mihin ihmeen kartoituksiin yms??? 

Alkukartoitus, kun jää työttömäksi. Tapahtuu kasvokkain.

Vierailija
37/48 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ei ymmärtänyt aloituksen pointtia. Jos on työttömänä esimerkiksi jo kolmatta vuotta, niin onko silloin todennäköistä työllistyä omalle paikkakunnalleen vaativiin asiantuntijatöihin? Onko arvokkaampaa silloin jatkaa työttömänä vai käydä esimerkiksi viikot töissä toisella paikkakunnalla 200-400 km päässä? 

Vierailija
38/48 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkalleen ottaen: on olemassa tehtäviä, joiden tekemisestä joku on valmis maksamaan palkkaa. Jos palkkaa tarvitsee, niin sitä palkkaa varten joutuu joskus muuttamaan tai tekemään (pelottavia?) muutoksia.

Vierailija
39/48 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista sinä ap paska.

En jaksa lukea ketjua. Kaikki tulikin jo sanottua mitä tulin sanomaan.

Vierailija
40/48 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehden tentissä valiteltiin Kainuun hitsaripulaa, mutta Etelä-Suomessa lienee työttömiä hitsareita pilvin pimein. Nämä pitäisi velvoittaa töihin sinne pulaseuduille. Naurettavaa kansantaloudellisesti pitää työttömiä pk-seuduilla "odottelemassa töitä", kun työtä kuitenkin olisi muualla maassa.

Myös pk-seudulla on hitsaripula.