Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyden pitkittyessä työnhakualueen pitäisi laajentua

Vierailija
08.04.2019 |

Mitä mieltä?

Nykyäänhän työnhakualue on kaikille sama ja perustuu asumiseen. Pitäisikö tehdä uusi laki, joka määrittäisikin työnhakualueen työttömyyden keston mukaan? Esimerkiksi 50-100 kilometriä lisää per alkava työttömyysvuosi.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että se ei suinkaan perustu asumiseen. Työtön saa ilmoittaa minkä tahansa osoitteen, josta se kilometrimäärä / aikamäärä lasketaan. Ko. osoitteessa ei tarvitse asua.

Ei pidä paikkaansa. Asiointi tapahtuu käytännössä oman asuinalueen te-toimistossa. Osoite taitaa tulla jopa suoraan maistraatista. Ja maistraattiin ilmoittaminen on lakisääteistä.

Olet väärässä. Työttömänä saat ilmoittaa minkä tahansa osoitteen ja sen alueen te-toimisto hoitaa asioitasi.

Laissa on näin "henkilön tosiasiallisena asuinpaikkana pidetään hänen työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmään merkittyä osoitettaan." Sen ei tarvitse olla sama kuin mitä maistraatin tiedoissa on. Kokeile vaikka - ilmoittaudu työttömäksi ja huomaat, että järjestelmä tarjoaa maistraattiin merkittyä osoitetta, mutta voit vaihtaa sen halutessasi toiseksi. Voit olla kesällä työnhakijana mökkipaikkakunnalla, talvella kaupungissa. Ihan laillisesti!

Käytännössä työttömän on oltava valmis ottamaan myös ilmoittamaltaan paikkakunnalta töitä. Tämä oli pointti. Eli voi ilmoittaa osoitteen jonnekin Lappiin, mutta sinne pitää myös mennä te-toimiston kartoituksiin yms.

Mihin ihmeen kartoituksiin yms??? 

Alkukartoitus, kun jää työttömäksi. Tapahtuu kasvokkain.

Jaa. Mä olen ollut työttömänä 1v 5kk, eikä mulla ole ollut mitään kartoituksia. Mielelläni olisin mennyt jos olisi pyydetty. 

Vierailija
42/48 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista sinä ap paska.

En jaksa lukea ketjua. Kaikki tulikin jo sanottua mitä tulin sanomaan.

Syvällistä. Ei voi kuin ihmetellä, miksi sinä olet työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pienten lasten äitinä lähtisi 400km päähän töihin. Lapsethan joutuisivat olemaan yötä päivää päiväkodissa.

Vierailija
44/48 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei ymmärtänyt aloituksen pointtia. Jos on työttömänä esimerkiksi jo kolmatta vuotta, niin onko silloin todennäköistä työllistyä omalle paikkakunnalleen vaativiin asiantuntijatöihin? Onko arvokkaampaa silloin jatkaa työttömänä vai käydä esimerkiksi viikot töissä toisella paikkakunnalla 200-400 km päässä? 

Siellä toisella paikkakunnalla 200-400 kilometrin päässä ei luonnollisesti sitten ole yhtään työtöntä, joka voisi siihen paikkaan työllistyä?

Vierailija
45/48 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis

Saan lapaan 1800 euroa puhtaana ansiosidonnaista

En lähtis edes 5 kilsan päähän töihin,

saati sitten saatana satojen kilsojen taakse.

Mene itte, kun niin duuneistas tykkäät

Tyypillinen työtön. Kotona sidukan juominen ja ulkomailla lomailu kiinnostaa työtä enemmän. Äänestäkää kokoomusta niin tällainen loppuu!!!

Vierailija
46/48 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun valmistumisen jälkeen hain töitä, huomasin että työnantajien oli todella vaikea uskoa että olisin valmis muuttamaan 500 km päähän työn takia. Olin sinkku eikä minulla ollut mitään siteitä mihinkään paikkaan, mutta niin vaan sain haastatteluja vain lähiseudun yrityksistä!

No, lopulta työllistyin 120 km päähän vanhempieni kotikaupungista jossa silloin asuin ja silloinkin haastattelussa epäiltiin että olenko nyt valmis muuttamaan ja enhän oikeasti muuta heti takaisin jos saisin töitä sieltä vanhempien kotikaupungista?

Sama juttu aikanaan opiskelupaikkakunnalla. En saanut sieltä harjoittelupaikkaa koska halusivat jonkun jonka voisivat vakinaistaa sitten eivätkä uskoneet että jäisin ko. pikkupaikkakunnalle. Vaikka sanoin että minulle on yksi lysti missä asun kunhan ei pk-seudulle tarvitse mennä.

Ei se oikeasti ole aina työttömässä se vika.

Vierailija
47/48 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ei ymmärtänyt aloituksen pointtia. Jos on työttömänä esimerkiksi jo kolmatta vuotta, niin onko silloin todennäköistä työllistyä omalle paikkakunnalleen vaativiin asiantuntijatöihin? Onko arvokkaampaa silloin jatkaa työttömänä vai käydä esimerkiksi viikot töissä toisella paikkakunnalla 200-400 km päässä? 

Siellä toisella paikkakunnalla 200-400 kilometrin päässä ei luonnollisesti sitten ole yhtään työtöntä, joka voisi siihen paikkaan työllistyä?

Ei välttämättä, jos haetaan tietyn ammatin osaajaa.

Vierailija
48/48 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ehkä yksin eläjiltä ja lapsettomilta onnistuu lähteä johonki kauas töihin mutta meillä ja varmasti monella muullakin perheellä tuottaisi isoja ongelmia.. Mies on jo reissu töissä ja vain viikonloput kotona. Jos minä vielä olisin joko viikot pois tai kulkisin monen tunnin työmatkoja olisi meidän lapselle sama hommata sijaisperhe kun ei enää ikinä nähtäisi.