Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö tapakristityt ristiäiset vai rehellisesti nimiäiset?

Vierailija
08.04.2019 |

Meillä ei mikään israelilainen satuhahmo vauvaamme pilaa. Pidämme suomalaiset nimiäiset.

Isovanhemmat myös ymmärsivät tämän.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle pidettiin ristiäiset, jotenkin se vain tuli selkärangasta, vaikkemme ole uskossa.

Toiselle lapselle pidämme nimiäiset ja jos esikoinen tahtoo erota kirkosta, tottakai annamme siihen luvan, oli miten nuori tahansa. Pääsee sinne sitten takaisin, jos siltä tuntuu.

Vierailija
2/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kumpaakaan. Ihan vauvan syntymäjuhla. Meidän toinen lapsi ei ole edes syntynyt vielä mutta nimi on kerrottu sukulaisillekkin jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset tietenkin. Miksi romuttaa omaa uskontoamme ja kulttuuriperintöämme? Ei muissakaan kulttuureissa niin tehdä. Suomalaiset on ihan hukassa ja vietävissä nykyään näiden "valintojensa" kanssa. Turvaisa alku pienelle ja tottakai ristiäiset.

Vierailija
4/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiäiset tietenkin. Miksi romuttaa omaa uskontoamme ja kulttuuriperintöämme? Ei muissakaan kulttuureissa niin tehdä. Suomalaiset on ihan hukassa ja vietävissä nykyään näiden "valintojensa" kanssa. Turvaisa alku pienelle ja tottakai ristiäiset.

Et kuulosta tapakristityltä.

Vierailija
5/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirkkoon kuuluva pakana ja agnostikko ja jos minulla olisi lapsia  tilauttaisin ehdottomasti kirkolliset ristiäiset. Syynä on ihan pelkästään se, että loitsut ja perinteet tuovat enemmän juhlatunnelmaa kun nimiäisissä on:).  Olen ollut muutamissa nimiäisissä ja ihan mukavia bileitä, mutta eivät eriytyisen juhlavia. Lapsen nimi on töräytetty lukien se paperista ja sitten juotu boolia. Sitäpaitsi maksan toistaiseksi kirkollisveroa joten haluan jotain vastinetta rahoilleni. 

Vierailija
6/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi, että israelilainen kristinusko istutettiin Suomeen väkivallalla.

Vierailija
7/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kuulostaa?

Vierailija
8/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirkkoon kuuluva pakana ja agnostikko ja jos minulla olisi lapsia  tilauttaisin ehdottomasti kirkolliset ristiäiset. Syynä on ihan pelkästään se, että loitsut ja perinteet tuovat enemmän juhlatunnelmaa kun nimiäisissä on:).  Olen ollut muutamissa nimiäisissä ja ihan mukavia bileitä, mutta eivät eriytyisen juhlavia. Lapsen nimi on töräytetty lukien se paperista ja sitten juotu boolia. Sitäpaitsi maksan toistaiseksi kirkollisveroa joten haluan jotain vastinetta rahoilleni. 

Miksi nimen julkistamisen edes pitää olla jotenkin erityisen juhlavaa?

Vierailija
9/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen omaa uskontoa? Oman uskontomme jumalia olivat Ukko, Tapio, Ahti jne.

Vierailija
10/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristittyjen hiilijalanjälki on 5x sen mitä normaaleilla ihmisillä.

Vierailija
11/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän hukassa ja vietävissä ovat kyllä ne, jotka vaan sokeana vuodesta toiseen jatkavat perinteitä ymmärtämättä kunnolla mikä niiden merkitys on ja vain siksi, koska "niin on ennenkin tehty". Minulle (tai miehelleni) kaste ei varsinaisesti merkitse mitään, kun en kirkon opetuksiinkaan usko, joten nimiäiset/lapsen syntymän juhliminen olivat ainoa järkevä vaihtoehto.

Vierailija
12/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset kaikille kuudelle. Kuulutaan itsekin kirkkoon, joten tuntui luonnolliselta.

Vierailija
13/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ristiäiset on kyllä turha tapahtuma, kun lapsen nimen voi kertoa muille ilman mitään juhlallisuuksiakin.

Vierailija
14/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia: "Ennen kristinuskon leviämistä Suomessa harjoitettiin kotoperäisiä alkuperäisuskontoja, joita kutsutaan suomalaiseksi muinaisuskoksi. Kristinuskoa alkoivat vallanpitäjät levittää Suomeen 1100-luvulla[5] ja muinaisuskon harjoittaminen kiellettiin."

Vierailija
15/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat kai sitä Lähi-Idästä kotoisin olevaa uskontoa joka ristiretkillä väkivaltaisesti käännyttämällä levisi Suomeen?

Vierailija
16/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se tapakristitty on? Olenko minä tapakristitty, jos kuitenkin uskon mutta se ei arjessani kummemmin näy?

Vierailija
17/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen se tapakristitty on? Olenko minä tapakristitty, jos kuitenkin uskon mutta se ei arjessani kummemmin näy?

Jaa a, voithan sä pitää tapakristityt ristiäiset vaikka et kuuluisi mihinkään lahkoon.

Vierailija
18/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kuulostaa?

Koska heiltä tässä kysyttiin.

Vierailija
19/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapakristitty maksaa kirkollisveroa ja osallistuu kirkollisiin tapahtumiin, vaikka ei ole uskovainen.

Vierailija
20/59 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kuulostaa?

Koska heiltä tässä kysyttiin.

Itse käsitin että toiset järjestää tapakristityt ristiäiset ja toiset rehelliset nimiäiset.

No jos toiset on tapakristittyjä niin toiset varmaan rehellisiä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan