Pidättekö tapakristityt ristiäiset vai rehellisesti nimiäiset?
Meillä ei mikään israelilainen satuhahmo vauvaamme pilaa. Pidämme suomalaiset nimiäiset.
Isovanhemmat myös ymmärsivät tämän.
Kommentit (59)
Lapsikaste on ihmisoikeusrikkomus joka perustuu vanhempien taikauskoon (vauva joutuu helvettiin jos kuolee ennen kastetta), kirkkoon pitäisi liittyä vasta siinä vaiheessa kun itse ymmärtää jotain asiasta.
Emme pitäneet mitän. Miksi nimenantamista pitäisi juhlia?
Ristiäiset, koska mies niin halusi. Itse en kuulu kirkkoon ateistina, mutta miehellä jonkinlainen suhde yläkertaan. Ei ole uskovainen, mutta kovin uskovaisesta perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Ristiäiset tietenkin. Miksi romuttaa omaa uskontoamme ja kulttuuriperintöämme? Ei muissakaan kulttuureissa niin tehdä. Suomalaiset on ihan hukassa ja vietävissä nykyään näiden "valintojensa" kanssa. Turvaisa alku pienelle ja tottakai ristiäiset.
Jos kerran olet suomenuskoinen, niin miksi kannatat ristiäisiä? Ristiäisethän on tänne väkipakolla ja väkivallalla tuodun lähi-idästä kotoisin olevan vieraan uskonnon rituaali, jolla ei ole mitään tekemistä suomalaisen kulttuuriperinnön kanssa.
Nuohan ovat eri asioita. Ristiäisissä liitetään joku kirkon jäseneksi. Nimiäisissä juhlitaan nimeä. Voi pitää molemmat juhlat tai ei kumpaakaan.
Ristiäiset. Perinteiset ja pitkän kaavan mukaan :)
Ihanan kirkolliset ristiäiset. Koemme että niissä on niin ihanaa juuri se tunnelma.
Laulamme useita lasten virsiä.
Mummot ja isomummot ovat myös juhlastamme onnellisia. Vaalimme tätä perinnettä aina suvussamme.
Jos olisi lapsi, todennäköisesti nimiäiset. Mikä minä olen päättämään toisen ihmisen uskontokunnan jos ylipäätään haluaa kirkkoon tai muuhun liittyä. Tehköön itse päätöksensä kun sen aika on. Minun tehtävä taas on opettaa ja kertoa eri vaihtoehdoista.
Mummo ja isomummot eivät edes tulisi pelkkiin nimenanto juhliin. Ja ymmärrän heitä täysin.
Tarviiko edes mitään juhlia nimenantamiseen , jos ovat nimiäiset. Nimen voi ilmoittaa somessa, saa kaikki kerralla tietää.
Itse en mene nimiäisjuhliin. Ovat keinotekoiset.
Kaikki on nykyään pika/kertakäyttö/uskonnotonta suuntausta. Joten, se heille täysin suotakoon.
Itse en kannata nimiäisiä.
Näkki ei sovittanut syntejäni eikä ole kykenevä minua pelastamaan. Pitäydyn Jeesuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Näkki ei sovittanut syntejäni eikä ole kykenevä minua pelastamaan. Pitäydyn Jeesuksessa.
Eikä muinaisten uskomusten maahis-tonttu-menninkäiset ole opettaneet minua (vrt. Jeesuksen vuorisaarna) eivätkä liiemmin auttaneet toisin kuin Jeesus. Saati luvanneet ikuista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä muinaisten uskomusten maahis-tonttu-menninkäiset ole opettaneet minua (vrt. Jeesuksen vuorisaarna) eivätkä liiemmin auttaneet toisin kuin Jeesus. Saati luvanneet ikuista elämää.
Tai korjaan, mistä minä tiedän onko Jumala luonut vaikkapa maahisia? Mutta sen tiedän, etten voi pitää jotain yhtä lailla luotua Jumalana.
En saisi vastata, koska en ole tapakristitty. Käyn vähemmän kirkossa kuin he. Silti olen sydämen kristitty ja kastetilaisuudella oli suuri merkitys minulle - tuskin muille vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiäiset tietenkin. Miksi romuttaa omaa uskontoamme ja kulttuuriperintöämme? Ei muissakaan kulttuureissa niin tehdä. Suomalaiset on ihan hukassa ja vietävissä nykyään näiden "valintojensa" kanssa. Turvaisa alku pienelle ja tottakai ristiäiset.
Tarkoitat kai sitä Lähi-Idästä kotoisin olevaa uskontoa joka ristiretkillä väkivaltaisesti käännyttämällä levisi Suomeen?
Kohta tuleekin seuraava aalto, joka pyyhkäiseen kristinuskon Suomesta.
Joko taas...Kun kristinuskokin on niin tiukkaa ja ahdasta monen mielestä, vaikkei siinä tarvitse tehdä pelastuakseen mitään, niin jotkutko oikeasti luulevat että suomalaiset kääntyvät sankoin joukoin islamiin...Ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi lapsi, todennäköisesti nimiäiset. Mikä minä olen päättämään toisen ihmisen uskontokunnan jos ylipäätään haluaa kirkkoon tai muuhun liittyä. Tehköön itse päätöksensä kun sen aika on. Minun tehtävä taas on opettaa ja kertoa eri vaihtoehdoista.
Mahdatko todella osata, viitsiä tai nähdä vaivaa? Ihanko oikeasti kuvittelet niin tekeväsi? Suurin osa vanhemmista, jotka väittävät antavansa pilteilleen ns. valinnanvapauden isompana, ovat ovat autuaan pihalla tosiasioista. Lapsista kasvaa juurettomia ja pahoinvointi lisääntyy. Sitäpaitsi miksi ihmeessä ei voisi olla tapakristitty ihan suosiolla? Sehän on elämistä elämälle myönteisten arvojen ja tavoitteiden mukaan. Ihan sitä maalaisjärjellistä elämää, että pyrkii hyvään ja rakastaa lähimpiään, suojelee elämää ja auttaa toisia... Mikä voisi olla sen parempaa? Mihin ihmeelliseen ja erikoiseen pitää väkisin antaa lapsille se valinnanvapaus? Mitä se konkreettisesti on, kun arvoista puhutaan? Aika vaikea on lapsen myöhemmin valita yhtään mitään, mehän kasvamme aina johonkin arvomaailmaan ja vanhemmat välittävät olemisellaan jo sitä. Miten nykyään tästäkin tehdään ongelma! Sille, joka näsäviisaasti kirjoitti Suomen uskonnoista ukko ylijumalineen, sanoisin, että kristinusko on kuitenkin aika vanha juttu. Sen arvot ja asiat ovat meille ominaisia ja läheisiä. En voi samaa sanoa kaapuihin kätkettyjen uskonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette kai te "nimiäiset" sitten osta joululahjojakaan lapsillenne. Joululahjojen antaminenhan liittyy myös kristinuskoon.
Meillä joululahjojen ostaminen liittyy haluun tuoda toiselle hyvä mieli 😊
Miksi sitten ostatte ne jouluksi? Voisittehan ostaa lahjanne vaikka viattomien lapsien päivänä. Joululahjojen antaminen liittyy kristinuskoon ja itämaan tietäjiin, jotka toivat lahjoja Jeesukselle tämän syntymän kunniaksi. Jotkut haluavat näköjään vanhoista perinteistäkin ottaa ns. rusinat pullasta. Voisihan porukka mennä metsään polttamaan "jumalatonta" kokkoa ja hillua sen ympärillä viettäen nimiäisiä. ;)
Meillä ei noin normaalia asiaa edes juhlita ja ei kutsuta ketään kylään.
Kaksi lasta on ja mitään ihme hömpötyksiä ei ole pidetty. Ei olisi kyllä varaakaan.
Lähinnä heikon ostovoiman takia ollaan muutenkin karsittu kaikista suomalaisista perinteistä ja konservatiivisista arvoista.
Ei edes naimisiin mennä. Helpottuu kummasti elämä kun leikkaa kaikesta pois.
Vähän asian vierestä, mutta tuntuuko kenestäkään siltä että pian tänne istutetaan jokin muu uskonto väkivallalla?