Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuneena en ymmärrä seuraavia juttuja suomalaisten parisuhteissa

Vierailija
08.04.2019 |

Muutin jenkkeihin 12 vuotiaana ja nyt 20 vuotiaana palasin takaisin suomeen.

Miksi suomalaiset naiset aina luulevat että olen pokaamassa jos juttelen jotain small talkia niitten kanssa? En kyllä sano mitään asiaan viittaavaa vaan ihan tavallisia arkijuttuja.

Miksi ihmeessä kukaan ei flirttaa mitään? Tiedän tarkalleen yhden pariskunnan missä nainen sanoo miehelleen joskus kulta ja siinäpä se. Muut tuntemani pariskunnat vaan juttelevat keskenään kuin ystävät. Eikö se ole tylsää?

Miten ne parisuhteet täällä oikein muodustuvat? Sekä naiset että miehet ovat niin tuppisuita että on vaikea uskoa että se voisi toimia. Monet suomalaisista kavereistani suorastaan pelkäävät mennä juttelemaan naisten kanssa ja pitävät minua hulluna.

Miksi monet naiset palvovat ulkomaalaisia miehiä? Itsekin olen juotunut niitten kohteeksi kun olen baarissa puhunut Englantia ulkomaalaisten kavereitten kanssa. Kiinnostus loppuu kun alan puhumaan Suomea tai saavat kuulla nimeni.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tom of England kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävä, brittimies, ihmetteli tänne muutettuaan ihan samaa: miten suomalaiset miehet pariutuvat, kun ne eivät osaa puhua tai ottaa mitään kontaktia.

Täällä se flirttailu tarkoittaa yleensä sitä, että ollaan ottamassa vakavaa kontaktia, siitä johtuu se, että harmitonkin flirtti tuntuu täällä kiinnostuksen osoittamiselta.

Oletko huomannut, että suomalaiset ylipäätään eivät puhuttele ihmisiä nimeltä? Sen takia se kullittelukaan ei ole niin yleistä.

Nämä nyt vain ovat kulttuurisia juttuja. Suomessa se, mitä sanotaan, on vakavasti otettavaa informaatiota. Suomessa "mennään joskus lounaalle" ei tarkoita "heippa", vaan se on oikeasti ehdotus tehdä yhteisiä suunnitelmia ja voi johtaa siihen, että aletaan sopia päivämäärää.

Odottiko se sun ystävä, brittimies, että suomalaiset miehet ottavat häneen yhteyttä kun noin kokemuksen rinta-äänellä puhui?

Siinä tapauksessa hän on ollut ihan väärässä baarissa.

Tähän ole törmännyt itsekin, enkä ole päivääkään asunut ulkomailla. Pidetään homona, kun mies alkaa puhumaan small talkia toisen miehen kanssa.

Jos nyt sen verran tarkennan, niin olette varmasti itsekin tarkastelleet joskus muiden ihmisten käyttäytymistä. Tämä brittikaverini, joka ei ole siis iskenyt miehiä baarissa tai joutunut tilanteeseen, jossa joku toinen mies olisi tulkinnut hänen olevan iskupuuhissa, on tällainen tarkkailija. Perusti käsityksensä suomalaisiin miespuolisiin kavereihinsa ja heidän käyttäytymiseensä esim. baarissa. Selvittääkö tämä nyt asiaa teille?

Vierailija
42/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Ja näitä on nähty, jotka vaihto-oppilasvuoden jälkeen jo ovat unohtaneet suomenkielen ja ovat niiiiin ihmeissään suomalaisten kummallisuulsista...

Huom. Oman kertomansa mukaan ap vietti Kaliforniassa koko teini-ikänsä, 12-20.

Tuossa iässä oma persoona kehittyy ja muovautuu pitkälti ympäristön olettamusten mukaan.

Turha siis tölviä aapeetä. Tulitko muuten ap Suomeen armeijaan?

Oma lapseni koki suunnilleen saman kohtalon. Alkuvuodet Suomessa olivat vaikeita, kun jenkeissä oli tottunut juttelemaan syvällisiä tyttöjen kanssa.

Juttelemaan syvällisiä jenkkityttöjen kanssa?

Jenkkitytöt ovat kyllä niin mukavia ja sympaattisia, mutta vähän simppeleitä. Teini-ikäisinä monet tytöt ovat myös todella kauniita kun eivät vielä ole päässeet lihomaan. Tuli kyllä sellainen fiilis kun tulin tänne että missäs kaikki kauniit naiset ovat. Jenkkitytöt vaikuttavat paljon kypsemmiltä kuin suomalaiset koska osaavat keskustella hyvin. Eivät heti hyppää sänkyyn kuten suominaiset vaan pitää käydä monella treffillä eka. High schoolissäni tyttöä pidettiin täys horona jos se oli ollut yli kolmen jätkän kaa. Hyvää vaimomatskuu ovat. Moni päätyykin high school sweethearthinsa kanssa naimisiin.

- Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin avaus ja sen komppaaminen kertovat että keskustelussa flirtti tai small talk ei suinkaan ole viatonta vaan sen tarkoitus on esineellistää toinen osapuoli ja siten saavuttaa haluamansa. 

Itselläni ei ole ollut ongelmia saada seksisuhteita vaikka en mitään puhuisikaan. Ei vain tarvitse vongata jokaisen kanssa, toki silloinkin joskus osuu oikeaa mutta silloin ei oikeasti tee mitään valintaa itse. 

Vierailija
44/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sii öy mäi gääd (sillein jenkkimurteella väännetttynä).

Oot nuori ja putkiaivoinen. Älä nyt hätäile, aivot kehittyvät tuonne noin 25-vuotiaaksi. Ja kun ikää siitäkin vielä tulee lisää, niin ymmärrys kehittyy. Toisilla kehittyy, toisilla ei. No, kaikkea ei voi saada.

No minä olen viisikymppinen ulkosuomalainen nainen ja ihmettelen samaa kuin ap. Jos suomalainen kaveri on täällä kylässä, hän tuntee olonsa niin vaivaantuneeksi, jos miespuoliset tulevat juttelemaan. Ja tulevathan ne, normaalia smalltalkia. Saan kuulla kommentteja, että ko. on näköjään seuran tarpeessa tms., mikä on minulle täysin käsittämätöntä. Ja Suomessa kamala supina jos poikani, nuori mies, erehtyy yhtään pidemmäksi aikaa juttelemaan jonkun tytön kanssa. Vaikka poika on tottunut, että ihmisten kanssa puhutaan ja on kohteliasta osoittaa siinä samalla kiinnostusta toisen harrastuksia, ammattia, opiskelua yms. kohtaan. Ja vaikka muuten ko henkilö ei milläänlailla kiinnostaisikaan.

Tämä. Suomessa tuota ei katsota kohteliaisuudeksi vaan pelkästään yksityisasioiden utelemiseksi. Jos toinen ei kerran ole milläänlailla kiinnostunut, miksi hänelle pitäisi kertoa henkilökohtaisia asioitaan eli mitä hän kyseisillä tiedoilla tekee? Ei tee yhtään mitään. Kulttuurierohan tässä on kyseessä. Meidän suomalaisten kanssa kannattaa ennenmminkin jutella jostain yleisistä asioista (vaikka yhteiskunnallisista asioista tai maailman tapahtumista) kuin toisen yksityisasioista. 

#metoo

Vierailija
45/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Ja näitä on nähty, jotka vaihto-oppilasvuoden jälkeen jo ovat unohtaneet suomenkielen ja ovat niiiiin ihmeissään suomalaisten kummallisuulsista...

Tuossa iässä oma persoona kehittyy ja muovautuu pitkälti ympäristön olettamusten mukaan.

Oma lapseni koki suunnilleen saman kohtalon. Alkuvuodet Suomessa olivat vaikeita, kun jenkeissä oli tottunut juttelemaan syvällisiä tyttöjen kanssa.

Olen asepalveluksesta vapautettu. Aloitan yliopiston täällä syksyllä.

- Ap

Toivottavasti ymmärrät sitten jäädä loppuelämäksesi Suomeen.

Vierailija
46/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska trolli.

Ei kukaan palvo ulkomaalaisia miehiä.

Ihmiset rakastuvat ihmisiin jotka ovat saataville.

Ulkomaille lähdön vaikutin monella miehellä myös se kumppanin etsintä, eli ovat yksinkertaisesti enemmän markkinoilla kuin nää meidän kotipojat.

alappa käymään stadin afrikka tai latinobileissä. Samat haahkat ne aina siellä pyörii pyydystämässä suklaamunia.

Ja sinä pyörit siellä pyydystämässä niitä haahkoja. Kismittääkö, kun ne ei lämpene sulle? :D

Vierailija
47/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana provo! Että joku jenkeissä asunut parinkymppinen sälli tulisi av:lle kirjoittelemaan, ja vielä heti tietää laitta viestin loppuun Ap.

Suloinen ja herttainen provo :D

No mä oon asunut 17 vuotta ulkomailla ja silti käynyt täällä vuosia (niinpä, miksi? sitä itsekin ihmettelen) ja tiedän kyllä mikä on Ap...

Vierailija
48/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeasti nyt: on lapsellista taivastella näitä kulttuurieroja. Ymmärrän kyllä että kulttuurisokki on iso, mutta sopeutumista uuteen maahan ei edistä se, että arvostelee toisten tapaa olla ja elää. Jokainen rakentaa oman parisuhteensa näköisekseen. Mitä sitä ihmettelemään.

Itsekin olen asunut muualla ja muistan kyllä että teki varsinkin ensimmäisen vuoden ajan jatkuvasti mieli vertailla ja ihmetellä. Sama kulttuurisokki tuli sitten paluumuuton yhteydessä. Ei se kritisointi pitemmän päälle kuitenkaan hyvä juttu ole. Ainakin kannattaa pitää enimmät mölyt mahassaan. Kukaan ei pidä siitä että joku tulee ulkopuolelta pätemään.

Vierailija
49/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

- Ap

Ööh, miksi pitäisi? t. eri

Vierailija
50/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana provo! Että joku jenkeissä asunut parinkymppinen sälli tulisi av:lle kirjoittelemaan, ja vielä heti tietää laitta viestin loppuun Ap.

Suloinen ja herttainen provo :D

"Ap" on kyllä ihan verkonlaajuinen tapa, englanniksi "op", ei liity mitenkään tähän palstaan.

Vierailija
51/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni päätyykin high school sweethearthinsa kanssa naimisiin.

Sweethearth! :D

Vierailija
52/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat maailman huomavaisin kansa. Tähän huomaavaisuuteen kuuluu se, ettei toisia mennä häiritsemään tyhjänpäiväisellä lätinällä. Kunnioitetaan jokaisen henkilökohtaista tilaa eli ei ole sopivaa mennä 1,5 metriä lähemmäksi toisia. Parisuhteessa riittää että kerran ilmoittaa rakastavansa, ei ole mitään tarvetta lässyttää tyhjää. Jos asiantila muuttuu, siitä voi ilmoittaa. Jotenkin varsinkin amerikkalaiset vaan ovat niin feikkejä.

Totuuden siemen löytyy tästä viestistä. Suomalainen on monin verroin eurooppalaista keskivertoverrokkiaan huomaavaisempi kaikin tavoin.

Vierailija
53/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

- Ap

Ööh, miksi pitäisi? t. eri

Öööh, koska opiskelu kustannetaan verovaroista, kuten kustannettiin vanhempiensakin, näitä veroja perhe ei näytä haluavan Suomeen maksaa.

Mutta eiköhän tuo "sweethearth" jo sinetöinyt tämän provoksi.

Vierailija
54/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen puhelias höpöttelijänainen ja kiinnostunut monenlaisista ihmisistä itsessään, kaiken kukkuraksi vielä savolainen!

Juttelen ihmisille kaupoissa, baareissa, puistoissa, tapahtumissa ja missä heitä nyt vaan on. En tiedä mikä minua ajaa siihen, vaikka joskus pelottaa toisen habitus (esim. poliittiset ääripäät), mutta saan jotain kiksejä siitä että toisen kanssa voi jutella ja tutustua uuteen maailmaan. 

Ihmiset ovat olleet aina jopa iloisen hämmästyneitä siitä, että vieraan kanssa voi olla hyvä keskustelu. Jotkut kiittävät, että olipa mukavaa jutella. Meillä ei vaan ole sitä kulttuuria. Minusta pk-seudulla ollaan aika yksinäisiä. Siellä on syntynyt tosi pitkiä keskusteluita. Siellä myös heti arvellaan murteestani, että koska olen selvästi savolainen, niin siksi olen niin puhelias ja uskallan avata suun, että ei täällä etelässä puhuta. 

Mielestäni nuoret naiset ovat lähes aina varauksellisia. Siihen ei ole totuttu, että naisille tullaan juttelemaan. Olen miettinyt onko se jokin syvällä oleva kulttuurinen juttu, että vieraita ei päästetä lähelle. Keski-ikäiset ja vanhemmat ovat rennompia.

Miehet puolestaan käsittävät välillä, että lähtisin samoin tein jatkamaan juttua kahville. Härskein oli että kun juttu luistaa, niin heti hänen luokseen kokeilemaan mikä muu luistaa, vink vink.

Mukavimpia ovat eläkeläismiehet, he juttelevat kuin ihminen ihmiselle ja seuraavat asioita, ei ole mitään asettelua. Toisaalta moni eläkeläispappa käy kahvilla huoltoasemalla sen aikaa, kun rouva siivoaa tai kokkaa ruoan valmiiksi kotona, eli naisilla on myös usein kiire jonnekin eikä ole aikaa jutella.

Vierailija
55/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

upppp

Vierailija
56/56 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni päätyykin high school sweethearthinsa kanssa naimisiin.

Sweethearth! :D

Public schoolin uhri vai porvoolainen... vaikea sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän