Määritän ihmisten älykkyysosamäärän säänmukaisen pukeutumisen perusteella
Talven läpi ovat teinit vedelleet nilkat ja kaulat paljaina, tässä ei ole mitään uutta. Viime viikkoina on näkynyt myös 20+-ikäistä väkeä samoissa tamineissa. Kolmekymppisillä ja siitä ylöspäin kittanoita kevättakkeja ja paljaat päät. Hymähtelen kun värjöttelevät samalla pysäkillä, silminnähden epämukavaa oloa tuntien. Mikä palikka puuttuu päästä kun ulkonäkö menee terveyden edelle?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologos kirjoitti:
Minä määrittelen ihmisen älykkyyttä osin myös persoonallisuuden kautta. Aloittajaa kuvailisin joustamattomana persoonana. Älykkyystesteillä mittaan perinteistä älykkyyttä.
T. Ehta psykologitäti
Millainen on 'joustamaton persoona' psykologisin termein? Eivätkö kuvailemani tapaukset ole sellaisia myös? Tyylistä ei tingitä vaikka nivelet tulehtuisivat? En ole riitaa haastamassa, ihan vaan utelias.
Ap"F60.5 VAATIVA PERSOONALLISUUS
Tästä persoonallisuushäiriöstä kärsivällä on korostunut järjestyksen, täydellisyyden ja kontrollin tarve joustavuuden, avoimuuden ja tehokkuuden kustannuksella. Henkilö on ylitunnollinen ja joustamaton moraalisissa ja arvoihin liittyvissä asioissa, keskittyy korosteisesti yksityiskohtiin, sääntöihin ja aikatauluihin ja omistautuu työlle harrastusten ja ystävyyssuhteiden kustannuksella. Vaativat ihmiset ovat myös usein omistautuneet työlleen.
Vaativat piirteet johtavat usein uupumiseen varsinkin elämänmuutosten ja stressitilanteiden yhteydessä. Muutokset työpaikalla tai tavallista tiukemmat aikataulut uuvuttavat herkästi vaativasta persoonallisuushäiriöstä kärsivän. Tästä saattaa seurata masennusta tai ahdistuneisuutta. Ihmisen vanhetessa saattaa käydä niin, että voimavarat eivät enää, toisin kuin nuorempana, riitä täyttämään yliviritettyjä vaatimuksia. Tästä saattaa seurata oireilua, jota on vaikea saada hallintaan.
Vaativille persoonallisuuksille ovat usein helpoimpia sellaiset ympäristöt, jotka sallivat tai jopa tukevat sääntöihin suuntautuneisuutta ja täydellisyyden tavoittelua."
Kaikki eivät palele, jos sinä palelet, eikä kaikilla ole hiki samaan aikaan kuin sinulla.
Tuosta paljaat nilkat - jauhamisesta voisi päätellä, että olet taipuvainen pakkomielteisiin.
Lääkäri varoittaa Helsingin Sanomissa nuorten muotivillityksestä, jossa kuljetaan nilkat paljaana.
Jänteet kipeytyvät ja tulehtuvat pakkasella lämmintä säätä helpommin.
– Yleinen kuntoilijoiden vaiva talvisin onkin akillesjännetulehdus, josta toipumiseen voi mennä jopa kaksi vuotta. Siksi nilkat kannattaa aina ulkona treenatessa suojata säärystimillä. Nuorison keskuudessa on nykyään muotia kulkea kovillakin pakkasilla nilkat paljaana, eikä siinä ole järjen häivää, sanoo ylilääkäri Jari Parkkari Tampereen urheilulääkäriasemalta.
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/593659-paljaat-nilkat-ovat-terveysr…
keskus tyrmäsi kerralla haaveet
Nuorisomuoti puhuttaa, nilkat paljaina pakkasessa – Lääkäri kertoo, mitä siitä voi seurata: ”Ovat erityisessä vaaravyöhykkeessä”
Valitettavasti selaimesi ei tue HTML5-videoita.
Julkaistu: 6.1.2017 21:25
Jaa3641
Twiittaa
Sähköposti
Lääkärin mukaan nuorison muoti kulkea paljailla nilkoilla voi johtaa kudosvaurioihin ja muihin ongelmiin.
Nuoret laittavat nilkkansa erityiseen vaaraan kulkiessaan talvipakkasella nilkat paljaana.
– Kaikki paljaat ihoalueet ovat vaarassa kovalla pakkasella, mutta kehon ääreisosat, kuten korvat, sormet ja jalat, siis myös nilkat, ovat erityisessä vaaravyöhykkeessä, kertoo lääketieteen lisensiaatti, Terveyskirjaston päätoimittaja Martti Teikari.
Yllä olevalla videolla nuoret kertovat talvipukeutumisestaan.
Muutama pakkasaste ei ole välittömästi vaarallista, mutta paleltumavammat alkavat selvästi lisääntyä, kun lämpötila laskee alle 10 pakkasasteen. Kovemmilla pakkasilla tuuli lisää pakkasen purevuutta helposti 10–15 asteella.
– Olennaista paleltumavaaran kannalta tietysti on, kuinka kauan pakkasessa oleskellaan. Vaatteiden ja ihon märkyys sekä tuuli lisäävät paleltumariskiä, samoin tupakointi.
Paleltumavammoista voi Teikarin mukaan jäädä hoidosta huolimatta jälkioireiksi tuntohäiriöitä, nivelkipuja, liikahikoilua ja kylmänarkuutta.
Paleltumassa on aina kyse kudosvauriosta, joka johtuu kylmässä oleskelusta. Kylmässä ihon pintaverisuonet supistuvat ja niiden verenkierto heikkenee.
– Jos tilanne pääsee pahaksi, verenkierto lakkaa kokonaan ja suonet tukkeutuvat, jolloin iho menee kuolioon. Kudostuhoa aiheuttaa myös paleltuman sulamisvaiheeseen liittyvä tulehdusreaktio.
Paleltumavammaa ennakoivat vaaran merkit ovat kipu ja tunnottomuus.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005035790.html
Martilla taitaa olla sama vaiva :(
Voi voi kun Jarikin taitaa olla vain pakkomielteinen...
Vierailija kirjoitti:
Hallava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talven läpi ovat teinit vedelleet nilkat ja kaulat paljaina, tässä ei ole mitään uutta. Viime viikkoina on näkynyt myös 20+-ikäistä väkeä samoissa tamineissa. Kolmekymppisillä ja siitä ylöspäin kittanoita kevättakkeja ja paljaat päät. Hymähtelen kun värjöttelevät samalla pysäkillä, silminnähden epämukavaa oloa tuntien. Mikä palikka puuttuu päästä kun ulkonäkö menee terveyden edelle?
Uuuuh, sinä olet niin paljon parempi kuin kaikki muut! Ja nyt tässä oikein julkiesti paistattelet omassa erinomaisuudessasi.
Lisäpontta siitä että kuvittelet kaikkitietävästi kaikkien tuntevan kylmää ja kuumaa samoin kuin sinä tunnet.
Istuin eilen bussissa kevättakissa, ilman huivia ja minulla oli kuuma. Kun taas eräs toinen oli talvitakissa, huivi tiukasti kaulassa ja pipo päässä.
Mikä ihmeen haastenainen sinä olet? Ikää 14? Missä ap väittää olevansa jotenkin erinomaisempi? Yleistä ihmettelyä vaikuttaisi olevan. Kummallista uhoamista.
Tää on sellanen kiukkupussi, väittää olevansa sopuisa ja herttainen mutta todellisuus on aivan muuta. Useammassa ketjussa rähjännyt aiheen vierestä ja haukkunut muita.
Määritä rauhassa.
Minulla on kolarissa saadun aivovamman tähden ongelmia elimistön lämmönsäätelyssä eli minulla on kesät talvet aina liian kuuma. Tästä aiheutuu mm. huonovointisuutta. Pukeudun siis hieman keskimääräistä kevyemmmin. Jos jotakuta tämä häiritsee, se ei ole minun ongelmani.
Aika usien näin keväisin lämpötilat ovat sellaiset, että aamulla on kylmää ja illalla ei. Mieluummin palelen ohuehkossa takissa aamulla kuin hikoilisin kuin sika lämpimässä takissa iltapäivällä.
Jätän pipon pois vain jotta yliteholla toimivat aivoni saavat viilentyä.
ÄO on siitä hassu juttu, että sitä ei voi suoraan päätellä siitä, miten paljon hänen käytöksensä palvelee häntä itseään.
Korrelaatio ehkä löytyy, mutta silti on paljon älykkäitä ihmisiä jotka tekevät mitä typerimpiä valintoja, ja tyhmiä ihmisiä joilla kaikki tuntuu menevän putkeen.
Teinit nyt töpeksii ajasta toiseen, kuuluu asiaan. Mutta aikuiset ihmiset... kyllä ketuttaa kun ehdoin tahdoin vilustuttavat itsensä ja tulevat töihin niiskuttamaan ja jäävät lopulta saikulle. Kansantalous kärsii hytisijöistä!
Joo vitsi vitsi, mutta kun kerran joku kysyi mitä se muille kuuluu...
Vierailija kirjoitti:
Muista nyt kuitenkin että ihmiset on yksilöitä ja kaikki ei palele samassa lämpötilassa kuin sinä.
Mulla tais olla koko talvena pipo päässä ehkä 5 kertaa, siis silloin kun ulkoilin 10 min kauemmin ja takin hylkäsin tältä keväältä jo 2 viikkoa sitten, siellä se lojuu auton takapenkillä pipon ja hanskojen alla jos tulee tarve. Mies kulkee samaan aikaan 3 pitkillä housuilla....
Jep, minä kuljen Helsingissä pipo päässä elokuusta toukokuuhun, kun korvani eivät siedä kylmyyttä. Pipon lisäksi minulla on vielä huppu päässä syyskuusta huhtikuuhun. Olisi kiva olla kuumaverisempi. :( Paljaista nilkoista ja käsistä vain haaveilen, kesällä pystyy nekin paljastamaan.
Käytän pipoa kun ulkoilen. Liikun autolla jokanon tallissa lämpimänä. En palele herkästi ja puen sen mukaan miten tarvitsee, viime viikolla lähdin töihin ilman takkia nilkat paljaana koska olen niin älykäs että tajuan tarkenevani +15 kelissä sillä pukeutumisella hyvin.
Jos siis nyt päättäisin mennä ilman sateenpitäviä housuja kävelemään sateeseen, saisin idiootin statuksen. No, tämä idiootti ei vaan enää mahdu vanhoihin housuihinsa eikä ole vielä ehtinyt ostaa uusia housuja syystä että 1) totesin vasta viime viikolla että housuni ovat kaapissa kutistuneet ja 2) tilipäivä on vasta ensiviikolla.
Toimin siis älykkäästi enkä mene ulos ennen kuin minulla on uuden sadehousut, niinkö?
Oletko se nuorinainen jolla oli tammikuussa toppatakki, kilometrin pituinen kaulaliina, nilkkurit ja farkunlahkeet käärittynä niin että sääret olivat 10 cm paljaana jäätävässä tuulessa.
Entäs esim varallisuus. Minulla ei ole varaa ostaa täsmävaatteita ihan jokaista keliä varten. Minulla on ulkoiluun lämpimät talvikengät ja kesäksi lenkkarit. Lisäksi on talvisaappaat ja nilkkurit muuhun käyttöön. Talvella kuitenkin on tosi usein niin lämmin, että niillä talvikengillä tulee kuuma. Silloin lähden mieluummin lenkkareilla ulkoilemaan. Pitäisikö minun siis ostaa vielä yhdet kengät leudomman sään talviulkoiluun ettet pidä minua tyhmänä?
Vierailija kirjoitti:
Entäs esim varallisuus. Minulla ei ole varaa ostaa täsmävaatteita ihan jokaista keliä varten. Minulla on ulkoiluun lämpimät talvikengät ja kesäksi lenkkarit. Lisäksi on talvisaappaat ja nilkkurit muuhun käyttöön. Talvella kuitenkin on tosi usein niin lämmin, että niillä talvikengillä tulee kuuma. Silloin lähden mieluummin lenkkareilla ulkoilemaan. Pitäisikö minun siis ostaa vielä yhdet kengät leudomman sään talviulkoiluun ettet pidä minua tyhmänä?
Voit laittaa lenkkareiden kanssa varrelliset sukat.
Mulla on aina kaula "paljaana" ku en kaulahuiveja osaa käyttää ja usein muutenkin kevyt vaatetus, kun kestän kylmää aika hyvin. En nyt ihan ymmärrä miten nämä asiat liittyisi älykkyyteen?
Teinienkään kohdalla, teinit nyt on aina kauhistuttaneet vanhuksia vaikka millaisilla asioilla, älykkyyteen ei sekään liity.
Ehdoton suosikkini on aikuiset ihmiset, jotka kyselee toisilta ulos lähdettäessä että "meinaaks laittaa [valitse vaatekappale tähän] päälle?" :'D
Vierailija kirjoitti:
Jos siis nyt päättäisin mennä ilman sateenpitäviä housuja kävelemään sateeseen, saisin idiootin statuksen. No, tämä idiootti ei vaan enää mahdu vanhoihin housuihinsa eikä ole vielä ehtinyt ostaa uusia housuja syystä että 1) totesin vasta viime viikolla että housuni ovat kaapissa kutistuneet ja 2) tilipäivä on vasta ensiviikolla.
Toimin siis älykkäästi enkä mene ulos ennen kuin minulla on uuden sadehousut, niinkö?
Kuljen paljon luonnossa enkä ole koskaan omistanut sateen pitäviä housuja. Minua ei vain haittaa vaikka housut vähän kastuisikin. Liittykkö se älykkyteen jotenkin, että ominiaisuuteni vain ovat sellaiset ettei vaatteiden märkyys järkytä mieltä? Ja kun en herkästi palele, ei sekään ole ongelma (varsinkaan jos pysyy liikkeessä).
Ok. Ja miten sinun määritelmäsi minun elämääni heilauttaa mihinkään suuntaan?
Metsästäjät ovat huisisti muita älykkäämpiä, koska osaavat pukeutua harrastukseensa.
Hyvä pointti! Olisi pitänyt täsmentää maalaisjärkeen, katoavaan luonnonvaraan.
Ap