Muita korkeastikoulutettuja kulttuurivanhempia, joilla on ihan tavislapset?
Meillä kyllä näkyy perhetausta muutamassa harrastuksessa ja siinä, että kotoa löytyy paljon kirjoja, elokuvia, pelejä ja muuta nörttikamaa. Mutta muuten meidän lapset on ihan tavallisia palleroita, opiskelevat koulussa englantia mandariinikiinan sijaan, lempiruokaa on makaroni ketsupilla eikä esim. sushi (eivät ole edes maistaneet), esikoinen oppi lukemaan ja kirjoittamaan vasta ekalla luokalla, lapsia ei kiinnosta politiikka, algebra tai runojen kirjoittaminen sen enempää kuin keskivertosuomalaista, matkusteltu on Ruotsin-laivalla ja pakettimatkoilla...
Välillä tuntuu, että ollaan poikkeuksellinen perhe omissa piireissä, kun lapset on ihan tavallisia eikä älyltään tai kyvyiltään mitenkään poikkeuksellisia. Ja elellään ihan tavallista suomalaisen lapsiperheen elämää. Olen itse FT, tällä hetkellä freelancer kulttuurialalla, puoliso taideteollisella alalla.
Mites muilla?
Kommentit (7)
Hep! Mutta olen niin syvällä kaapissa asian kanssa, että en kehtaa kertoa edes täällä. Juu juu, meidänkin Kyösti-Elmeri oppi lukemaan 3-vuotiaana, kun ihastui niin kovasti iltasaduksi luettuihin venäläisiin klassikoihin, että halusi lukea Anna Kareninan itse.
Meillä esikoinen on kyllä lahjakas, mutta sellaisella insinöörimäisellä tavalla. Kulttuurihippien perheeseen syntyi tyypillinen suomalainen mies!
Nuoremmat lapset ovat sitten enemmän meidän tyylisiä.
Joo tota tässä on varmaan olennaisempaa tuo ala kuin koulutustaso.
Melko tavalliset makaronilapset meilläkin on, mutta me sentään keskustelemme asioista.
Parasta pääomaa lapsille ovat sosiaaliset taidot. Ne muut erot alkavat sitten näkymään vanhempna.
Juu, huolimatta siitä että lapsillani oli omat höyrytetyt luomubataattitikut mukana taidemuseon kahvilassa taaperoina, ja hammaslääkärin odotusaulassa on aina mukana kirja eikä ruutu, niin lasteni lempiruokaa on nakit tarjoiltuna pieruvitsien kera ja mielilukemistoon kuuluvat "Seepra pissaa" ja Kapteeni Kalsarit. Kuopukseni osasi kyllä lukea ja pelata shakkia 4-vuotiaana mutta näitä esiteltiin kotioloissa, kodin ulkopuolella nähtiin se että hän ei muistanut nostaa housuja vessassa käytyään 😏
Juu, akateeminen erityislapsen äiti täällä... Ei ole ydinfyysikkoa tai säveltäjäneroa kasvamassa meillä. Joskus surettaa seurata toisten "leuhkimista" kultturelleilla pikkuneroillaan, kun meillä pelkät arkirutiinit vievät kaikki mehut. En kuitenkaan usko johtuvan pelkästään taustasta vaan ihan tästä nykyajasta someineen ja suorituspaineineen.
:D