Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Jos tarvitsette apua niin fb:ssä on ryhmä Autetaan kun voidaan. Pyytäkää sieltä apua rohkeasti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on ikävää ja surullista ja tullut ikävän tutuksi.
Varkaita ihmettelen ja olen aina ihmetellyt. Wc-paperit, ruoat jne. ostetaan, ei varasteta toisilta. Eivät hekään saa tuotteita ilmaiseksi.
Ihmettelen myös sitä, että köyhien on juotava kallista kahvia, vaikka rahaa ei ole.
Itse ymmärrän varastamisen siinä vaiheessa kun tilillä on 0 euroa. Maailma on täynnä kaikenlaisia isoja ja pieniä roistoja, jotkut jopa ihan lain suojaamia roistoja, joten yksi rahattoman viemä vessapaperirulla on aika pientä sen kaiken rinnalla. Onhan se moraalisesti ongelmaista, tietenkin on, mutta minusta on aika ikävää, että moni köyhä on viimeiseen asti kunniallinen sen sijaan, että antaisi yhteiskunnan tuta, että se on jättänyt jonkun köyhyysloukkuun.
Pitäkää itsestänne ääntä, köyhät, vaikka ymmärrän että ajatus ahdistaa ja nolottaakin. Moni kokkarepokkare luulee, ettei teitä ole edes olemassa, koska kukaan ei tienaa alle 2600/kk ja tuetkin on niin hulppeat että kieltäydytte rahakkaista vakiduuneista huviksenne.
Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt vanhaksi mennyttä koiran kuivaruokaa jonka joku jätti taloyhtiömme kierrätyshuoneeseen.
Maku ja haju olivat kamalia mutta se meni alas kun nieli aina nappulan kerrallaan runsaan veden kanssa ja täytti vatsan.
Se oli jännä miten onnellinen olin silloin tuosta koiranruoka-pussista. Olin ollut hirveässä nälässä jo pitkään eikä yhtään rahaa ollut. Se koiranruoka-pussi oli kuin lottovoitto.
Minä varastin joskus maapähkinöitä ja auringonkukan siemeniä lintujen ruokinta-automaateista.
Hassuinta tuossa oli se, että sain siitä aina ihan hirveät omantunnon tuskat. Ajattelin kuinka linnut jäivät ilman ruokaa kylmään ilmaan ja minulla oli sentään katto pään päällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut jättämään tarvitsemani lääkkeet apteekkiin. En ole syönyt verenpainelääkettä kun on liian kallis tämän hetkiseen budjettiin. Joka kuukausi ei ole varaa ostaa tamponeja.
nojoo.. taas näitä.
t. 100kpl verenpainelääkkeitä 15€, ei ole kyllä rahasta kiinni niiden syönti
Jouduin myymään huonekaluja että saatiin lasten kanssa rahaa ruokaan. Monta viikkoa oltiin sitten ilman sohvaa ennenkuin saatiin joltain tuttavalta niiden vanha. Oli noloa kun vieraita tuli, eikä ollut sohvaa, valehtelin että olin ostanut uuden mutta ei ole vielä tullut. Oli taas vierailla ihmettelemistä kun ”uusi” sohva olikin suoraan 90-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varkaita ihmettelen ja olen aina ihmetellyt. Wc-paperit, ruoat jne. ostetaan, ei varasteta toisilta. Eivät hekään saa tuotteita ilmaiseksi.
Ihmettelen myös sitä, että köyhien on juotava kallista kahvia, vaikka rahaa ei ole.
Itse ymmärrän varastamisen siinä vaiheessa kun tilillä on 0 euroa. Maailma on täynnä kaikenlaisia isoja ja pieniä roistoja, jotkut jopa ihan lain suojaamia roistoja, joten yksi rahattoman viemä vessapaperirulla on aika pientä sen kaiken rinnalla. Onhan se moraalisesti ongelmaista, tietenkin on, mutta minusta on aika ikävää, että moni köyhä on viimeiseen asti kunniallinen sen sijaan, että antaisi yhteiskunnan tuta, että se on jättänyt jonkun köyhyysloukkuun.
Pitäkää itsestänne ääntä, köyhät, vaikka ymmärrän että ajatus ahdistaa ja nolottaakin. Moni kokkarepokkare luulee, ettei teitä ole edes olemassa, koska kukaan ei tienaa alle 2600/kk ja tuetkin on niin hulppeat että kieltäydytte rahakkaista vakiduuneista huviksenne.
Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.
Mulla on käynyt siten etten saanut työmarkkinatukea mutta en myöskään toimeentulotukea. Valitin toimeentulotuen epäämisestä hallinto-oikeuteen missä valituksen käsittely vei pari kuukautta. Sen aikaa elin ilman rahaa. Tämä tapahtui vuonna 2006.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vajaa 500 eur pitää jäädä ruoka/muuta käyttörahaa pakollisten elinkustannusten jälkeen. Olisi kiva kuulla mihin se raha menee jos ei ruokaankaan riitä. Itse en meinaa saada kuukaudessa tuhlattua.
Nuorena asuin alivuokralaisena pienessä yksiössä ja rahaa ei juurikaan ollut. Vuokraemännällä oli jotain kuivakakun viipaleita ruokakomerossa ja nälkäisenä katselin niitä. Eräänä päivänä hän oli heittänyt ne roskikseen, josta minä laihana ja nälkäisenä ne kaivoin ja ahmin.
Laosuudessani yksinhuoltajaäitini kanssa odotettiin usein vuorokauden vaihtumista tukien maksupäiväksi. Klo 24 jälkeen näkyi raha tilillä ja usein lähdettiin sen jälkeen nakkikioskille syömään. Näin äiti sai lapset ruokittua.
Lähikaupasta ostettiin irtomyynnistä sämpylöitä ja laskettiin meille lapsille yksi per naama. Puolikas aamuksi ja puolikas iltapalaksi. Näin saattoi mennä monta päivää.
Nyt itse hyväpalkkaisessa työssä, eivätkä minun lapseni edes tiedä mitä on köyhyys. Minä kyllä muistan.
Kerran kirpparilla tuli vastaan vuosikausia hakemani löytö, hintaa 20€. Rahavarat oli vähän toistakymppiä, joten meni tilaisuus ohi.
Toisella kerralla jäljellä oli kympin seteli jota en halunnut laittaa kokonaan bensaan (ei ollut oma auto tietenkään). Menin kauppaan ja ostin sillä jonkun suklaapatukan tai lottorivin että saisin rahan rikottua. Äijä tiskin takana - oli itse kauppias - antoi takaisin vitosesta. Olin niin hämmentynyt että en osannut jäädä aisaa selvittämään. Muutaman litran tankkauksen sai unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vajaa 500 eur pitää jäädä ruoka/muuta käyttörahaa pakollisten elinkustannusten jälkeen. Olisi kiva kuulla mihin se raha menee jos ei ruokaankaan riitä. Itse en meinaa saada kuukaudessa tuhlattua.
Niin no, itselläni on homeinen mökki, joten asumiseenhan se menee. Lämmitys, vesi, jätehuolto, kiinteistövero, vakuutukset... Ei tule viittäsataa pakollisten jälkeen, 800e ja siitä maksan kaiken. Lainan myös. Tietysti joku täällä on heti sitä mieltä etten ole köyhä, kun omistan röttelön.
Söin 2 viikkoa pelkkiä omenoita, kun niitä sai kilon vajaalla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Andykö" se siellä? Ruokajonostahan saa kilokaupalla ruokaa monta kertaa viikossa?
Mun pappa oli ilmeisesti syönyt kissanruokaa kun oli halvempaa kun ihmisen ruoka. Löysin hänen roskiksesta näitä purkkeja ja paistinpannunsa haisi kissanruualle. Aloin käymään hänelle ruokakaupassa joka perjantai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta oikeasti kukaan ei ole köyhä, jos on netti ja päätelaite. Ja sähköä.
Puhelin, netti ja sähkö ovat ne laskut, jotka yritän maksaa ajallaan. Kaikki noista on myös katkaistu ainakin kahdesti, koska ne valtion rahat eivät vain riitä kaikkeen. Puhelin ja netti on oltava työnhaun vuoksi, mutta ilman sähköä ne eivät toimi kovin pitkään.
Varastamaan en ole ryhtynyt, eikä selkärankani tule siihen taipumaankaan kovin vähällä.
Kahvista haluan kertoa sinulle oman kokemukseni, jota et taatusti ymmärrä. Olen aloittanut päiväni kahvikupillisella viimeiset 35 vuotta: opiskelijana pidin päivän kahvihetkeä pienenä lomana, työpaikalla se kuului moottorin käynnistämisrituaaleihin ja yrittäjävuosinani pilkutin urakan alkua ja loppua kahvimukillisella. Nyt kahvi minulle pieni ihmisarvon symboli; kun ei kahvipurkin pohjalta ja kaapin seinänvieruksilta enää löydy kaavittavaa edes laihaan kupilliseen, sitä tajuaa, miten pohjalle on elämässään päätynyt.
Kaikki köyhyys ei ole samanlaista. Toisten on mahdollista pärjätä nipistämällä kaikesta. Joiltakin kaikki pärjäämisen edellytykset ovat menneet. Kun elämänhalu hiipuu valottoman tulevaisuuden edessä, ei sosiaalitoimen virkailijoiden voivotteluilla ja voimientoivotuksilla ole enää mitään vaikutusta. Osaatko kuvitella sellaista?
Nro 21
Kai te ymmärrätte, että kaikki eivät saa noita työttömyyskorvauksia, toimeentulotukia ja asumistukia?
Tai että siinä byrokratiassa voi mennä aikaa?
Itse elin pelkällä asumistuella neljä kuukautta n. 318€/kuukaudessa ja pelkkä vuokrani oli 440€.
Loput rahat keräsin pulloja ja myytäviä tavaroita. Hain tavaroita annetaan palstoilta ja myin niitä. Toimeentulotukea en saanut koska sossu katsoi nuo myymäni tavarat tuloksi.
Kaikki eivät myöskään ole mitään sossu-ammattilaisia.
Jokunen vuosi sitten opiskeluaikoina ei ollut kirjaimellisesti kuin mehukanisteri jääkaapissa. Tilillä vain yksi euro kun kävin automaatilla. Ei paljoa kauppaan päässyt. Onneksi oli juuri kesä koittamassa ja viimeisiä päiviä koulussa. Jostain syystä yhdellä opiskelukaverilla oli laatikollinen ruisleipää joita jakoi opiskelijoille. Pitihän sitten ottaa ja kirjaimellisesti tuolla elin pari päivää ennen kun sain taas tiliä. Eli vain ruisleipää ja mehua, no okei taisi sitä voitakin löytyä kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Kai te ymmärrätte, että kaikki eivät saa noita työttömyyskorvauksia, toimeentulotukia ja asumistukia?
Ne ihmiset jotka eivät saa jotakuta edellämainituista, saavat palkkatuloa.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut lainaamaan töistä vessapaperia, käsipyyhkeitä, jätesäkkejä, roskapusseja, raikastussuihketta, paristoja, t-paitoja, tulostinpaperia, kalenterin, kuulokkeet, muistitikkuja, sideharsoa, kondomeja.
Sinun takiasi me jouduttiin ostamaan lukot siivouskaappeihin.
Sinccis
Itselläni nuo kaikki tuttuja mutta en ole kokenut itseäni edes niin kamalan köyhäksi. (Tosin omatunto ei antaisi periksi varastaa vessapaperia). Pölypussit tyhjentänyt aina niin kauan että menee rikki. Yhdessä välissä siivosin mopilla 1.5 vuotta kun ei ollut vara ostaa imuria (4 lasta). Samoin tiskasin käsin reilu 6kk. Mikroa, televisiota, leivänpaahdinta, vedenkeitintä, kahvinkeitintä ja tällaista elektroniikkaa ei löydy meiltä. Aina löytyy tärkeämpi kohde rahoille jos saa säästettyä.
Saippuaa ei käytetä kuin palasaippuaa. Hiuksetkin jo tottunut siihen että puhdistuu pelkällä vedellä.
En tiedä mitä yksityiskohtia kertoisin, kun meidän elämä on monessakin asiassa niin erilaista kuin "normi" perheessä. En kehtaa monesti sanoa että parsin ja korjaan jopa sukat ja alushousut. Yritetään välttää kaikkea ostamista mitä ilman vain pärjää. Nykyään kuitenkin helppoa kun voi perustella ekologisuudella. Luojalle kiitos synnyin tähän aikaan. Minulle on tärkeää pitää kulissit pystyssä lasten takia, ne ei tiedä että kyse on rahasta vaan olen kasvattanut niistä aika ekologisia tyyppejä. 😅 Eivät näe eroa uudella ja käytetyllä. Alakoululaisille kun vien kirpparilta ostettuja vaatteita, esittelee ne innoissaan ne kavereilleen uusina.