Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ölylämmitteisestä talosta: otin vuokralaiset (siisti keski-ikäinen pari) kesällä 2017 jäätyäni yksin. Koin vuoden helvetin, miehellä oli todennäköisesti persoonallisuushäiriö. Haukkui ja solvasi minua, kiusasi eri tavoilla, tehden mm. viisi rikosilmoitusta. Uusia vuokralaisia en uskalla ottaa. Maksan pankille vain korot tällä hetkellä. Olen yrittänyt päästä velkasaneeraukseen, mutta se ei onnistu, kun ei ole säännöllisiä tuloja. En pysty viemään esim. koiraani eläinlääkäriin, pelkään, että sen hampaat mätänevät suuhun. Pyykkikone oireilee ja netti takkuilee. Yön tunnit ovat pitkiä, kun miettii tulevaisuutta, olen 60-vuotias, kukaan ei halua minua enää töihin, eläkkeeni on minimaalinen ja asun talossa jota kukaan ei halua. Varjoissa on itseensä vetävää synkkyyttä. Pelottaa.
Missä päin asut? Mikset myy asuntoa?
Sinccis
Miksi miinustatte? Olisi kiva joskus tietää mitä jonkun vähä-älyisen päässä liikkuu laittamalla miinuksia, mutta ei kykene asialliseen keskusteluun.
Talolla on varmasti joku arvo. Jo pelkällä tontilla on joku arvo. Olen itsekin katsellut tontteja.
Että kyllä siitä jotain aina saa.
Sinccis
Mitä se sinulle kuuluu, miksi joku ei myy asuntoaan? Ihmiset jakavat täällä kokemuksia, mutta ei kukaan halua kertoa kaikkia yksityiskohtia kaikesta vain siksi, että joku Sinccis haluaa tietää.
Anteeksi kultu jos loukkasin, mutta aika moni täällä on myynyt omaisuutta ja vaikka sukatkin päältä ruokaa saadakseen.
Voihan sitä sitten kärsiä nälkääkin, jos siitä tykkää ..
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun voisi lopettaa. Ketjuun tullut kommentteineen yhä enemmän ihmisiä, jotka tietävät kuinka köyhien tulisi elää. On helppo antaa neuvoja muille, jos itsellä kukkaro ja mieli kunnossa. Minulla todettiin syöpä viime syksynä. Työttömänä ja ulosotossa olevana yksineläjänä tuntui, että yhdenkin päivän loppuun saattaminen ei tahtonut onnistua. Jouduin käymään useissa tutkimuksissa, autottomana ihmisenä jouduin turvautumaan Kela-kyyteihin, tulo- ja menomatka yhteensä 50e. Kela ei korvaa matkoja, koska ne sisältävät jo korvauksen. Ennestään huono talouteni romahti. Pärjäsin näkkileivällä, kaalikeitolla ja halvoilla omenilla. Vien seuraavan vastaajan kysymyksen "Miksi et käyttänyt julkisia?", Julkinen liikenne on lähes lopetettu paikkakunnalla, jossa asun, sairaalaan matkaa 50km. Köyhyys on ilo vain rikkaille.
Minut irtisanottiin syövän vuoksi ja olin vuosia kotona syöpähoitojen vuoksi, joten köyhyys on valitettavan tuttua. Siitä huolimatta ei olisi koskaan tullut pieneen mielenkään varastaa. Ei muilta vieminen paranna minun oloani yhtään.
Joskus varastin ruokaa ja asuin autossa ilman ajokorttia kuukausia. Oli todella opettavainen kokemus
Sama ihmisarvo sitä on köyhälläkin. Pieni extra piristää elämää. Joskus sitä jopa törsää, vaikka tietää joutuvansa viikon elämään pelkällä vedellä, mutta jos nautinto oli sen arvoista, ja vaikka se notkahdus tulisi(ja sehän tulee), niin se nautinto siihen kärvistelyyn verrattuna piristää kummasti.
En minä ainakaan halua elää laskien jokaista euroa. Laskut maksan tilipäivänä, ja ostan kaapit täyteen ruokia. Sitten alan miettimään että mikä tarpeellista ja mikä ei. Ja kaupassa haen aina tuotteista sen edullisimman vaihtoehdon.
Ja huumorilla pitää vain mennä. Ja kyllä sen ison vessapaprurullan osto tuo hymyn huulille. Kuinka pienistä asioista sitä tulekaan lopulta hyvälle tuulelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laosuudessani yksinhuoltajaäitini kanssa odotettiin usein vuorokauden vaihtumista tukien maksupäiväksi. Klo 24 jälkeen näkyi raha tilillä ja usein lähdettiin sen jälkeen nakkikioskille syömään. Näin äiti sai lapset ruokittua.
Lähikaupasta ostettiin irtomyynnistä sämpylöitä ja laskettiin meille lapsille yksi per naama. Puolikas aamuksi ja puolikas iltapalaksi. Näin saattoi mennä monta päivää.
Nyt itse hyväpalkkaisessa työssä, eivätkä minun lapseni edes tiedä mitä on köyhyys. Minä kyllä muistan.
Äitisi tavasta näkyi, miksi köyhyys pysyi perheessä. Nakkikioskinakit maksoivat huomattavasti enemmän kuin kaupasta ostetut ja itse keitetyt. Sämpylät ovat todella kalliita, joten leivän tai näkkileivän ostaminen lapsille olisi ollut järkevämpää.
Ei tullut mieleesi, että näillä lapsilla oli NÄLKÄ? He odottivat siis vuorokauden vaihtumista, että rahat tulivat tilille ja syöksyivät ostamaan syötävää. Olisiko heidän sinun mielestäsi pitänyt odottaa vielä seuraavaan päivään, lähteä aamulla kouluun tyhjin vatsoin? Kaupat tuskin ehtivät olla auki ennen koulun alkamista. Näkee, ettei ihmiset osaa ajatella asioita käytännön kannalta, ollaan vaan heti sormi ojossa tuomitsemassa. Ainoa paikka, mistä saattoi ostaa vielä yöllä ruokaa, oli varmaan tuolloin nakkikioski. Ja siellä tuskin olisivat myyneet keittämättömiä nakkeja, en usko.
Öö? Miksihän lapsilla oli nälkä?? Juuri äidin valintojen vuoksi. Kun tuet tulee tilille niin tuhlataan se nakkikioskille ja tehdään muita huonoja valintoja kaupassa.. Eikä mietitä miten sen tuen saisi riittåmään koko kuukaudeksi, ettei taas tarvitsisi lasten nälissään odotella...
Jep, jos olisi jättänyt parit irtosämpylät ostamatta niin sillä rahalla olisi saanut sen 80 sentin nakkipaketin. Mutta ehei, mennään snagarille ja ostetaan ateriat 10-20 eurolla.
Monen köyhän ongelma on juuri tuo suunnitelmattomuus. Ei sitä rahaa voi kuluttaa tukipäivänäkään holtittomasti. Ja snagariateria nimenomaan on sitä holtittomuutta.
Mitähän aikaa tuossa kirjoittajan lapsuudessa on eletty? Mietin vain että ennen vanhaan oli nakkikopillakin vähän erilaiset hinnat, ja irtosämpylätkin saattoivat olla ihan normaaleja, eivätkä tosiaankaan mitään paistopisteiden kalliita tuotteita.
Vähävaraisen ei todellakaan kannattaisi mennä ostamaan sämpylöitä kaupasta. olipa ne sitten pussiin pakattu tai irtomyynnissä, niin muutaman valmiin sämpylän hinnalla leivot kotona 50 sämpylää. Vehnä/hiivaleipäjauhot ei maksa paljoakaan ja lisäksi vettä, suolaa ja hiivaa. Makukin on aivan toinen, kuin kaupasta ostetussa. Aikaa kuluu muutama hetki kun niitä tekee ja säästöä tulee.
Pikaruoka on kallista siitä ei pääse mihinkään. Ja jos syöjiä on monta aina vaan tulee kalliimmaksi, kun jos tekisi itse kotona.
On aikoihin eletty kun kaupan leivistäkin jo syyllistetään. En muista kenenkään kasarilla leiponeen itse. Ja ruisleipähän on jo vähän hankalampi tehtävä.
Kaikilla ei ole voimiakaan siihen leipomiseen.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä taas pitkästä aikaa oikeat laskelmat itsetehdyn leivän hinnasta sähkönkulutuksineen.
Itselläni on kyllä juuri pataleipä kohoamassa, siihen ei onneksi jaksamista paljoa tarvitse.
Et varmaan ole kasarilla käynyt kovinkaan monessa huushollissa, sillä koska silloin on leivottu ihan samalla tavalla kuin nykyäänkin. Aina vain on niin, että joku leipoo usein ja joku toinen ei koskaan. Mutta kyllä totuus on se, että jos on niin köyhä, että täytyy valvottaa lapsia yli puolenyön, että rahat kilahtaa tilille ja pääsee nakkarille ruokkimaan lapset, niin silloin olisi parempi jättää ne nakkariruuat kerran ostamatta ja säästää ne rahat jauhoihin ja hiivaan ja leipoa ne sänpylät itse. Samalla rahalla tehtyjä sämpylöitä söisi viikkokaupalla, kuin , että ne rahat olisi mennyt kerralla nakkarilla. Eikä tarvitsisi seuraavassa kuussa odotella rahojen kilahtavan tilille ja raahata lapset syömään yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut vessapaperia päiväkodista aamulla kun olen vienyt lapsen hoitoon.
Olen myös paistanut uunissa perunasta tehtyjä lohkoja, keittänyt makaroonia parin päivän ajan kun ei ollut muutakaan (lapselle jätin hernekeiton ja puurot)
Olen ollut menemättä synttöreille jne koska ei ole ollut varaa mihinkään lahjaan.
Lapselta jää välistä uimahallireissuja, hoplop käyntejä usein koska ei ole ylimääräistä.
Lisättäköön vielä että en ostele mitään ylimääräistä. Raha menee ruokaan, muutamiin pakollisiin laskuihin ja lapsen vaatteisiin (usein kirpparilta). Kädestä suuhun eletään.
Kuinka huono palkka sinulla on?
Käteen jää noin 1600, pelkkä vuokra on 1030 e/kk, asutaan Helsingissä. En toki joka kuussa joudu noin tekemään, mutta on pari kertaa tuollainen tilanne ikävä kyllä ollut. Mutta ylimääräistä ei ole. Ja joskus jos jotai innostuu tekemään niin siitä sitten kärsitään ennen palkkapäivää.
Itsellä jää saman verran ja suunnilleen sama vuokrakin. Saan myös asumistukea 250 e sekä lapsilisän 120 e ja elatustuen 200 e. Eli yhteensä 570 tulee noista lisää. Unohdit mainita ne?
Elämiseen ja laskuihin jää siis n 1100 e kk. Me elämme hyvin lapseni kanssa. Ihmettelen mihin rahasi käytät? Minulla jää säästöönkin joka kk ja kaupasta voin ostaa mitä haluamme.
Juuri näin. Nämä kirjoittelijat mokaavat oikeiden köyhien maineen, kun vain "unoihtuu" kertoa kaikki tulonsa ja yhteiskunnan tuet.
Vaikka oikea syy rahattomuuteen on omien elämänhallintataitojen puute.
Sinccis
Olen elänyt köyhässä perheessä. Se ei vaikuttanut syömiseen. Ei ollut nälkä, mutta mitään leikkeleitä tai juustoa ei ollut. Muuten ihan tavallista kotiruokaa. Ostettiin lähikaupasta laskulle ja maksettiin aina tilipäivänä. Mitään vaatteita tms en kehdannut haluta. Niitä oli aina vähän. Sain kahdet vaatteet vuodessa. Kyllä se köyhyys näkyi, vaikka 70-luvulla muutkaan ei olleet rikkaita. Olin kuitenkin ihan eri sarjassa. Köyhä lapsi. Nämä esimerkit on outoja jopa, tosiasiassa äitini elätti ilman tukia neljä ihmistä siivoojan paljalla. En ymmärrä miten hän sen teki. Ei meillä tosiaan koskaan ollut ruokaa liian vähän.
Opiskeluaikana kävin töissä ja yleensä pärjättiin ihan ok. Soluasunnossa, lainaa ja pieni opintotuki. Ongelma tuli kun muutin avoliittoon eikä saanut opiskelijan asumislisää. Molemmat opiskeltiin. Ei muostettu hakea asumistukea. Jouduin käymään sossussa. Oltiin pitkään jo kärvistelty rahatta. Myöhemmin elettiin nuukasti, mutta meni ok. Laskin ostokset kaupassa ja leivoin leivät ym.
Myöhemmin kerran jouduin ahdinkoon. Olin ostanut asunnon. Kävin töissä, oli auto ym. Ostin visalla ja siitä tuli kierre. Siirsin maksuja ja olin jo siinä tilanteessa että palkasta jäi 100mk visa laskun jälkeen. Tämän nollasin yhden kuukauden aikana. Visaostot seis ja elun todella nuukasti. Pääsin kierteestä.
Minulla on iso turvallisuuden tarve köyhän lapsuuden vuoksi. Osaan jakaa tulojen mukaan menot. Ei voisi käydä niin että rahat loppuu. Olen jakanut vuosittaiset menot kuukausille ja kerään aina ylimääräistä rahaa laskutilille. Se on samalla säästötili. Ei tarvitse miettiä mikä lasku tulee milloinkin. Kuten nuorena tarvitsi. Aina epävarmaa oli nuorena aikuisena. Tosin en ollut silloinkaan köyhä kuten lapsena olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin asuntolassa ja kävin pe ja la yöllä keräämässä tyhjät pullot ja vein ne viikolla kauppaan ja ostin tonnikalaa ja makaroneja.
Tuo tonnikalailluusio on jännä juttu, purkkitonnarihan on kallista evästä, kilohinnaltaan yli 10 euroa. Monenlaista lihaa saa paljon halvemmalla, ja fileenä vielä. Tänään oli kaupassa lohtakin fileoituna 9 eur kg, sinkkusiivu ei paljoa maksanut.
Haaha! Ei ole.
https://www.foodie.fi/products/search2?term=tonnikala
Tosin tuo tonnikalan "halpuus" juontaa niiltä ajoilta kun sitä myytiin 5 prk 10 markalla.
Yms. älyttömiä tarjouksia.
Sinccis
Eipä toiminut linkki, mutta onhan siellä xtraa 8,50 euron kieppeillä.
Sinccis
Olen nähnyt kaupoissa sitä joskus myös päälle 7 alkavalla numerolla, mutta ovat vissiin halpuuttaneet sitä ylöspäin tai sitten jossain toisessa kaupassa ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin asuntolassa ja kävin pe ja la yöllä keräämässä tyhjät pullot ja vein ne viikolla kauppaan ja ostin tonnikalaa ja makaroneja.
Tuo tonnikalailluusio on jännä juttu, purkkitonnarihan on kallista evästä, kilohinnaltaan yli 10 euroa. Monenlaista lihaa saa paljon halvemmalla, ja fileenä vielä. Tänään oli kaupassa lohtakin fileoituna 9 eur kg, sinkkusiivu ei paljoa maksanut.
Haaha! Ei ole.
Tosin tuo tonnikalan "halpuus" juontaa niiltä ajoilta kun sitä myytiin 5 prk 10 markalla.
Sinccis
Mitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Olen nähnyt kaupoissa sitä joskus myös päälle 7 alkavalla numerolla, mutta ovat vissiin halpuuttaneet sitä ylöspäin tai sitten jossain toisessa kaupassa ..
X-tra ei ole syötävää. Siis se oikeasti maistuu ihan hirveältä, kokeilin taas hiljattain ja roskiin meni. Ja minä paastosin tuolloinkin useita päiviä, mutta ei vaan pystynyt.
Ja sehän on s-kaupan oma merkki, joten missä toisissa kaupoissa?
Onhan se todella tuomittavaa köyhän ostaa tonnaria. Mutta siitä saa vaikka perunalaatikkoon ihan eri tavalla makua kuin samasta määrästä lohta. Vaikka laittaisi kilon pottuja ja yhden tölkin tonnaria. Tai pussillinen pastaa per tölkki. Siitä syö 4 tyytyväistä syöjää kun on makua, toisin kuin siinä 100 gramman palasessa lohta.
Voi että jaksetaan paahtaa noista nakkiaterioista. Tarina ei kertonut että ostettiinko niitä säännöllisesti. Rahat olivat loppu, ja lapsilla nälkä, niin haettiin ruokaa sitten paikasta joka oli vielä auki. Ehkä tämä oli ajalta jolloin ei ollut noita paikkoja auki, mistä olisi saanut järkevämpää ruokaa. Miksi aina puututaan turhiin yksityiskohtiin.
Jos tulee tilanne että kaapeissa ole ruokaa, niin järki käteen ja ostoksille. Ehkä näistä sitten opitaan jatkossa, ja se köyhtyminen ei johtunut vääristä valinnoista, ja käsi sydämelle kenellä ei olisi talous mennyt kuralle, tuskin kaikki niitä kultalusikka suussa syntyneitä.
Ja niistä toimeentulotuista, leipäjonoista, ne eivät kaikki toimi just siinä hetkessä.
Ja kaikissa meissä ei asu leipuri. Nyt vähän sympatiaa kehiin. Kerrotaan omia juttuja, ja koetetaan kannustaa toisiamme moittimisen sijaan.
Myös paperiarkkeja pöllinyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haaha! Ei ole.
Sinccis
Mitä ei ole?
kilohinnaltaan yli 10 euroa.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
X-tra ei ole syötävää. Siis se oikeasti maistuu ihan hirveältä, kokeilin taas hiljattain ja roskiin meni. Ja minä paastosin tuolloinkin useita päiviä, mutta ei vaan pystynyt.
Ja sehän on s-kaupan oma merkki, joten missä toisissa kaupoissa?
Onhan se todella tuomittavaa köyhän ostaa tonnaria. Mutta siitä saa vaikka perunalaatikkoon ihan eri tavalla makua kuin samasta määrästä lohta. Vaikka laittaisi kilon pottuja ja yhden tölkin tonnaria. Tai pussillinen pastaa per tölkki. Siitä syö 4 tyytyväistä syöjää kun on makua, toisin kuin siinä 100 gramman palasessa lohta.
Mä olen tuossa ihan samaa mieltä. Pastaan saa makua jo yhdestä purkillisesta.
Sikäli mielestäni hyvää evästä, vaikka se vajaan kympin maksaakin ;)
Eikös K-ketjulla ole omat halppismerkkinsä. En nyt jaksa alkaa kaivelemaan.
Itse kun ei tarvi säästää, niin ostan sellaisia mitkä tulevat ihan oikeasti paloina ja ovat hyvän makuisia.
K-Ketjun tonnarit ovat paremman makuisiakin ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun voisi lopettaa. Ketjuun tullut kommentteineen yhä enemmän ihmisiä, jotka tietävät kuinka köyhien tulisi elää. On helppo antaa neuvoja muille, jos itsellä kukkaro ja mieli kunnossa. Minulla todettiin syöpä viime syksynä. Työttömänä ja ulosotossa olevana yksineläjänä tuntui, että yhdenkin päivän loppuun saattaminen ei tahtonut onnistua. Jouduin käymään useissa tutkimuksissa, autottomana ihmisenä jouduin turvautumaan Kela-kyyteihin, tulo- ja menomatka yhteensä 50e. Kela ei korvaa matkoja, koska ne sisältävät jo korvauksen. Ennestään huono talouteni romahti. Pärjäsin näkkileivällä, kaalikeitolla ja halvoilla omenilla. Vien seuraavan vastaajan kysymyksen "Miksi et käyttänyt julkisia?", Julkinen liikenne on lähes lopetettu paikkakunnalla, jossa asun, sairaalaan matkaa 50km. Köyhyys on ilo vain rikkaille.
Mutta onhan taksimatkoissakin maksimi omavastuu joka on noin 300 euroa. Sen jälkeen matkat ovat ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut vessapaperia päiväkodista aamulla kun olen vienyt lapsen hoitoon.
Olen myös paistanut uunissa perunasta tehtyjä lohkoja, keittänyt makaroonia parin päivän ajan kun ei ollut muutakaan (lapselle jätin hernekeiton ja puurot)
Olen ollut menemättä synttöreille jne koska ei ole ollut varaa mihinkään lahjaan.
Lapselta jää välistä uimahallireissuja, hoplop käyntejä usein koska ei ole ylimääräistä.
Lisättäköön vielä että en ostele mitään ylimääräistä. Raha menee ruokaan, muutamiin pakollisiin laskuihin ja lapsen vaatteisiin (usein kirpparilta). Kädestä suuhun eletään.
Kuinka huono palkka sinulla on?
Käteen jää noin 1600, pelkkä vuokra on 1030 e/kk, asutaan Helsingissä. En toki joka kuussa joudu noin tekemään, mutta on pari kertaa tuollainen tilanne ikävä kyllä ollut. Mutta ylimääräistä ei ole. Ja joskus jos jotai innostuu tekemään niin siitä sitten kärsitään ennen palkkapäivää.
Itsellä jää saman verran ja suunnilleen sama vuokrakin. Saan myös asumistukea 250 e sekä lapsilisän 120 e ja elatustuen 200 e. Eli yhteensä 570 tulee noista lisää. Unohdit mainita ne?
Elämiseen ja laskuihin jää siis n 1100 e kk. Me elämme hyvin lapseni kanssa. Ihmettelen mihin rahasi käytät? Minulla jää säästöönkin joka kk ja kaupasta voin ostaa mitä haluamme.
Juuri näin. Nämä kirjoittelijat mokaavat oikeiden köyhien maineen, kun vain "unoihtuu" kertoa kaikki tulonsa ja yhteiskunnan tuet.
Vaikka oikea syy rahattomuuteen on omien elämänhallintataitojen puute.
Sinccis
Tietämätön voit tietenkin taustasi perusteella olla, mutta sinun kannattaa lukea enemmän ja muutakin kuin roskalehtiä.
Syöpähoidot köyhdyttävät useita ihmisiä mm. Suomessa, koska tulot romahtavat. Sairaalakäynteihin ja lääkkeisiin menee suuria summia rahaa pakollisten toistuvien menojen lisäksi. Osa potilaista joutuu ajamaan takseilla sairaalan ja kodin väliä useita kertoja päivässä esimerkiksi sairastuttuaan allogeenisen kantasolusiirron jälkeen sytomegalovirukseen. Jos tulot olivat pienet jo sairauslomalle jäädessä, niin käteen jäävä summa on naurettava. Yksinhuoltajilla elätettävinä voivat olla pienet lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikoinaan 70-80 luvulla taisi olla tonnikalasäilykkeet halpoja
siitä jäänyt elämään tuo illuusio
90-luvulla ei ainakaan (enää+) ollut purkkitonnikala halpaa, opiskelijabudjetilla pälyiltiin kyllä hyllyt tarkkaan. Eikä nuo säilykkeet muutenkaan suuremmin kiehdo. Niissä ei varmasti ole priimaa sisällä, ei tomaattimurskaankaan päädy ne hehkeimmät, punaposkiset yksilöt. No joo, mutta opiskelijan kannattaa vielä tänäkin päivänä syödä se tuettu sapuska koululla.
Vierailija kirjoitti:
Ensin maksetaan ostohinta +varainsiirtovero.
Myyjän ei tarvitse huolehtia niistäkään, jos ei ole tehnyt sillä voittoa tai on asuttanut sitä muistaakseni yli 2 vuotta.
Näinköhän se meni.
Ja jos se kirjoittaja on tehnyt sillä voittoa, niin hyvä sitten. Sittenhän se myy voitolla!
Mikä siis on ongelma?
Sinccis
Kunnalta ostettuja tontteja ei saa ostaa myyntitarkoituksessa. Ja ne pitää myydä samalla hinnalla ja edoilla millä sen on itsekin hankkinut. Eli et voi ostaa 1€ tonttia ja myydä sitä 10 000 € eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikoinaan 70-80 luvulla taisi olla tonnikalasäilykkeet halpoja
siitä jäänyt elämään tuo illuusio
Eikä nuo säilykkeet muutenkaan suuremmin kiehdo. Niissä ei varmasti ole priimaa sisällä, ei tomaattimurskaankaan päädy ne hehkeimmät, punaposkiset yksilöt. No joo, mutta opiskelijan kannattaa vielä tänäkin päivänä syödä se tuettu sapuska koululla.
Vuosia sitten näin jonkun dokkarin kalankäsittelytehtaalta. Näytettiin miten huonolaatuiset puolimädät kalat mitkä ei muuhun kelvanneet laitettiin jatkojalostukseen. En ole sen koommin ostanut kalapuikkoja, säilykkeitä etc.
No sanopa muuta. Ja köyhä ei voi olla jos ei saa toimeentulotukea, kun sieltähän maksetaan sähköt ja kaikki, siis esim. mökin mummo ei ole köyhä, vaikka saa vain takuueläkkeen, joka on alle 800e.