Raskaus ei ole sairaus! Arsyttaa marisijat, jotka jaavat heti sairaslomalle, kun raskauspahoinvointi alkaa tai on liitoskipuja.
Raskausaikaan kuuluvat erilaiset pahoinvoinnit ja kolotukset, eivätkä ne estä työntekoa. Ne ovat yksinkertaisesti oire kehon muutoksista. Vasta oman tai sikiön terveydentilan mahdollinen vaarantuminen antaa aihetta sairaslomalle jäämiseen. Harmittaa niiden naisten puolesta, jotka esimerkiksi joutuvat sairaalaan ennakoivien supistusten tai raskausmyrkytyksen vuoksi, kun toiset tekevät ihan normaalista raskaudestaan ison numeron. Terveisiä vaan työkaverille, joka viettää kotona leppoisaa sairaslomaa suonenvetojen takia! Kenellä meistä ei lisi niitä ollut raskausaikana? Teemme täällä sinunkin hommasi, etkä tosiaan ole ainoa työpaikan raskaanaoleva. Työpaikan vessassa voi oksentaa, ei siihen kuole!
Kommentit (29)
joku voi lintsata, mutta joku voi oikeasti olla työkyvytön vaarattomienkin oireiden takia. sinä et voi toisen oireiden hankaluutta tietää.
Kyllä vaan on olemassa todella paljon naisia, jotka heti raskauden todettuaan heittäytyvät niiiiin sairaiksi, niiiin sairaiksi. Väsyttää, närästää ym. ym. ja sitten loikoillaan kotona tooosi kipeinä. Suurin syy taitaa kuitenkin olla työmotivaation puute.
huono, vaikka eivät oksentaisikaan. -ap
oletko töissä siis av-palstalla?
Vierailija:
Terveisiä vaan työkaverille, joka viettää kotona leppoisaa sairaslomaa suonenvetojen takia! Kenellä meistä ei lisi niitä ollut raskausaikana? Teemme täällä sinunkin hommasi, etkä tosiaan ole ainoa työpaikan raskaanaoleva. Työpaikan vessassa voi oksentaa, ei siihen kuole!
joihin tarvitaan sairauslomaa. Minäkin ihmettelin, että miten joku voi olla heti sairauslomalla alkuraskaudesta, kunnes itse makasin sängyn pohjalla pahoinvoinnin takia.
Ja vaikka tosiaan sanotaan, että raskaus ei ole sairaus, niin kyllä se voi aiheuttaa sairauksia, tai niin ainakin itse ajattelen, esim raskausmyrkytys, raskausajan diabetes, raskaushepatoosi jne
Raskauspahoinvointi voi olla kuitenkin muutakin kuin pari oksennusta aamuisin ja siinä se. Itse voin todella huonosti molempien raskauksieni aikana. Esikoista odotellessa oksentelin todella paljon, kävin silti töissä. Lääkäri oli määräämässä sairaslomaa, mutta en jäänyt. Lopulta oli kaikenlaisia vaivoja, pahoinvointia ja verenpainetta ennen kaikkea. Jouduinkin sitten osastolle viikolla 28 ja siellä olin koko loppuraskauden.
Kuopusta odottaessa olin hoitovapaalla ja olin taas niin huonovointinen, paljon pahempi kuin ensimmäisen kanssa. Sairaalassa kävin tiputuksessa, eipä juuri auttanut. Pahoinvointi kesti loppuun asti. Jos olisin ollut työelämässä, en olisi ollut todellakaan työkykyinen. Sairaalaan jouduin viikolla 35, kotiin pääsin vasta kun vauva oli syntynyt.
Kolmas lapsi olisi ihana, mutta raskaus on niin yhtä helvettiä että en todellakaan sitä kestäisi.
Mutta normaalitila se ei ole, eikä ihminen välttämättä pysty toimimaan normaalisti sen aikana. Et sinä oikeasti voi tietää. Voi olla, että raskausaikana nainen on vain niin kertakaikkisen väsynyt, ettei pääse ylös sängystä. Tietenkin tämä on harvinaista. Ja tietenkin tuttusi voivat pinnata. Mutta et sinä oikeasti voi tietää.
raskaus voi aiheuttaa sellaisia oireita jollekkin toiselle, mitä itselle se ei ole aiheuttanut. Sivusta seurasin työkaveria jolla ei edes vesi pysynyt sisällä- itse en ole koskaan oksentanut. Työkamu olikin poissa ja mielestäni ihan syystä pitkän aikaa. Oli kyllä sairaalassa tiputuksessakin...Ja toisella suonenvedot voi olla tosi kipeitä, toisilla on eri oireet ja kipua ei voi verrata.
keskittykää omiin vaivoihinne tai ei-vaivoihin, ja antakaan muiden kärsiä ilman lisä morkkista omansa.
Vaan olinpa minä niin kipeä, ettei työnteosta olisi tullut mitään. (onneksi en ollut töissä, niin ei tarvinnu sairaslomalle jäädä) Reilu kolme kuukautta jatkuva pahoinvointi ja sen jälkeen niin mielettömät kivut, etten kunnolla kävelemään pystynyt, nukkumisestakaan ei tullut mitään... Samalla sitten hoidin vanhempia lapsia, ei mitenkään helppo raskaus. (tosin ei ne edellisetkään raskaudet olleet juuri sen helpompia). Mut meitä ja raskauksia on joka junaan...
Eihän se olo mikään mukava ollu yms. mut vituttaa kans sellaset ihmiset, ku tekee siitä kauheen numeron. Ite odotin kaksosia, ja olo oli ihan hyvä koko ajan.. Liekö sitten syynä se, et ku ikänsä (n.30v) oli kuunnellu muitten " kauhujuttuja" odotuksesta, ni odottelin vaan sitä " ihanhirveetäkauheetakamalaaolotilaajakaikenlaistakolotusta" Luulenpa et suurin osa noista on sellasia " ämmien" juttuja.. Miehethän ei tiedä millasta se on, joten niitä on hyvä vedättää 6-0.. " mä en nyt pysty tekee mitään ku on niin kauhee olo" .. " toisiks kulta sitä ja tätä, ku nyt niin kauheesti supistaa" jne.. Kun kerranki niitä voi passauttaa, ni muijat ottaa ilon irti.. Näin se on! (eri asia on sit oikeesti ongelmaiset tapaukset..)
kyllä mäkin laskin. olin noin vikat 6 kk saikulla. oksentelua, tiputusta väsymystä. sitten pistin närästyksen syyksi.
olis pitäny rakennustyömaalla piikata, paikata, porata, raivata, roudata jne jne. ja kaikkitämä rakennuspölyssä. VITUT.
oispa ollu kiva nähdä sut siellä kuseksivien (jossain ketjussa täst puhuttiin heh) työmiesten kanssa maha pystyssä, vasara kädessä
Olen itse ollut kaksi kertaa raskaana ja molemmat kerrat olivat ongelmallisia. En ollut sairaslomalla, koska sain lääkäriltä luvan olla töissä. Tuttavani ovat itse menneet lääkäriin pyytääkseen sairaslomaa, eivät siksi, että olisivat jostain huolissaan. Mitään ei heillä ole ollut hätänä, kertomansa mukaan. Ei sairaslomapäivien määrä tee raskaudesta arvokkaampaa, eikä sairaslomattomuus tee odottavasta äidistä sen parempaa. -ap
Kiitos fiksuille vastaajille, samanmielisille ja erimielisille. Ja kaikille odottajille hyviä vointeja! -ap
No, odotinkin tosin kaksosia, joten sairasloma oli tarpeellinen ennenaikaisen synnytyksen ehkäisemiseksi.
Käsittääkseni monet ravintolatekijätkin pääsee, sillä tupakansavu haitallista sikiölle.
tosi moni on nykyään saikulla ihan normaalien raskauteen liittyvien oireiden takia: siis on ihan normaalia, että raskausaikana supistelee (joo, toki joskus se on vuodelevon paikka) yms. Tosin ei kaikki ole vain odottavien äitien vika, myös lääkärit turhan herkästi kirjoittelevat lappusiaan. Itsekin olen aikanaan sellaisen saanut, tosin en noudattanut. Pidemmän päälle ilmiö syö naisten mahdollisuuksia työelämässä. Toki työt ovat erilaisia, itse toimin opettajana.
Lopettavat liikunnan ilman mitään syytä (" varmuuden vuoksi, ettei sikiö vahingoitu" - haloo, liikunta on terveelle ihmiselle vain hyväksi myös raskauden aikana), makoilevat sohvalla ja mussuttavat kaksin käsin herkkuja kun on niiiiiin omituisia mielitekoja. Ja kappas vaan, kyllä tuolla menolla äkkiä saa itsensä väsyneeksi ja siihen nupiksi vielä raskausajan diabeteksen.
Minua katsottiin nenänvartta pitkin, kun kävin pirteänä töissä, töiden jälkeen vielä jumpassa tai lenkillä ja kotityötkin hoitui siinä sivussa lukuunottamatta ihan loppuraskautta. Olo oli ihan mainio. Mutta uskon, että hyvää oloa ei olisi kestänyt kauaa jos olisin toiminut kuten useat tuttuni - jäänyt sohvanpohjalle marisemaan ja syömään leivoksia ja varonut normaaleita kävelyaskeleitakin, ettei vaan tule keskenmenoa.
P.S. Huomaa että alemman sosiaaliluokan ihmiset ovat rynnänneet vastaamaan - huomaa runsaasta v-sanan viljelystä ja nimittelystä. Jos he eivät ole olleet aiheetta sairauslomalla, mistä moinen raivo?
työssä käsiteltävänä. eli jotain kemianteollisuuden juttuja. mä sanon vaan et on se rakennuspölykin tosiaan myrkkyä ja hengityssuojaimilla voi pyyhkii persettään jos niit joutus koko ajan käyttää.
eritysäitiysloma alkais vaan kuukautta ennen normi äippälomaa ja se lyhentäis äitiyslomaa toisesta päästä, että silläkin vois pyyhkii persettään
Meitä ihmisiäkin on monenlaisia, on tyhmiä, vittumaisia, ihania jne...Elämä ei ole mustavalkoista, etkö ole huomannut?