Työkaverin tupakkatauot, mitä tekisit?
Työkaverini viettää työaikaansa reilun tunnin päivässä tupakkatauoilla; aamukahvin jälkeen hän menee vielä tupakalle, kun muut lähdemme takaisin töihin ja on siellä 10-15min. Tunti siitä hän on taas tupakalla tuon 10-15min. Ruuan jälkeen sama ja taas tunnin päästä uudelleen ja taas iltapäiväkahvin jälkeen. Ja vielä tuosta tunnin päästä. Eli kuluttaa 60-90min päivässä tupakkataukoihin. Ja vielä paljon katselee työpisteellä facebookia, instaa, snapia, whatsappia yms. Alkaa jo pikkuhiljaa itseä harmittamaan, kun työt kasautuvat itselleni. Esimies tietää, mutta ei harmittavasti halua puuttua asiaan, kun työkaveri tekee työnsä muuten hyvin (erityisosaamista, jota ei ole muilla).
Kommentit (25)
Alkakaa kaikki mennä mukaan sinne tupakalle. Ei ole pakko polttaa tietenkään vaan voi vain seistä jutustelemassa sen tupakan mittaisen ajan.
Vihreänortti_77 kirjoitti:
Voi että, ala itsekin polttaa. Tupakkapaikalla oli aina parhaat jutut, ja jos ei polta niin voi mennä muuten mukaan seisoksimaan ja juttelemaan. Ja usein ne röökaajat tekevät hommansa nopeasti ja täsmällisesti niin ja aikaa sitten muuhunkin, kun on sitä erityisosaamistakin.....
Itselläni oli tapana käydä tupakkapaikalla kahvilla, vaikken itse polttanutkaan kuin satunnaisesti. Ei ollut muutakaan keinoa saada edes jotain sosiaalista kontaktia kesken työpäivän, niin sinne oli helppo mennä juttelemaan. Mutta pakko sanoa, että minusta tupakkapaikoilla on aina ollut huonoimmat jutut, ja kaikki tupakoitsijat jotenkin amiksia / juntteja. Luojan kiitos henkilöstön uusiutuessa tuli porukkaan niitäkin, jotka eivät polttaneet, niin tauot meni mukavasti heidän kanssaan muualla kuin tupakkapaikalla.
No makunsa kullakin, ehkä joillekin yksinkertaisemmille ihmisille uppoaa typerämmätkin jutut.
Tupakan poltto on mautonta ja junttimaista.
Mutta tuskin ne työt sulle kasautuu silti,taidat hieman värittää tarinaa. Kieltäydyt vain tekemästä, jos näin meinaa käydä.
Ymmärrän ap:n ajatuksen, koska firmassa työtä tehdään yhteisen tavoitteen eteen. Ap:llä ei kuitenkaan ole valtuuksia vaatia muutosta - siitä päättää esimies. Jos ap rupeaa omin päin tekemään muutoksen asian eteen, siitä koituu hänelle enintään haittaa. Esimies tietää ja se riittää, hän on vastuussa, ei ap. Ap tekee sen työn minkä pystyy, kasautuu tai ei.
Mulla oli viime kesänä kollega, joka oli jo parikymmentä vuotta ollut samassa työpaikassa, muiden työntekijöiden ollessa sesonkiaikana. Ko. henkilö työskenteli aina 7,5-tuntisesta työpäivästä ainoastaan muutaman tunnin..! Minä työskentelin itsenäisesti ja tehokkaasti, se tehokkuus ärsytti häntä suuresti - minuakin rupesi lopulta ärsyttämään hänen lusmuilunsa. Mutta olen sitä mieltä, että on järkevämpää keskittyä vain omaan työntekoon. Tottakai omaakin työtä helpottaisi, kun toinen tekisi osuutensa, mutta ihmisiä ei oikein voi muuttaa. Lisäksi on muistettava, että jokainen ei pysty samaan tehokkuuteen vaikka haluaisi. Jos minä olisi esimies, arvostaisin työntekijää joka keskittyy omaan työntekoonsa, ilmoittaa avoimesti puutteista, mutta ei marise ellei kaikki hoidu kuten hän haluaisi.
Et suinkaan ole harmistuksissasi ylimitoittanut tuota aikaa? Ei kukaan polttele 5 minuuttia enempää. Mulla menee 2-3.
Jos kaveri saa työnsä tehtyä ja pomokin on tyytyväinen niin mitä se sulle kuuluu?
Itse töissä ollessani kävin kyllä tupakalla, mutta kun muut piti kahvi-ja ruokataukoja 15-30 min x3 , niin mä kävin sillä 3 minsan tupakalla kahvikupin kanssa ja takas töihin. Vähiten mä lorvailin.
Onkohan sulla liian vähän duunia kun ehdit kellon kanssa kytätä muiden hommia?